Egen musikk spilt inn live uten komprimering.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Syncrolux: Synes du hadde fått tommene bra med skikkelig trøkk. Uansett for mye klang etter min mening på skarp og for mye nivå på stortromma. Ellers mye bra. Jeg liker uansett nivåene og miksen til Aheibo best. Det er min mening.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg skal lage en ny miks der jeg justerer litt.... coming shortly.

Jeg skal høre litt på Aheibo sin miks også, og si hva jeg synes om den i sammeligning med min.

Smaken er som baken uansett, dvs delt. Ingen har samme smak, det er jo stort sett subjektivt hva man liker...
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg ser Heibo sin mix er 5 dB hottere enn min egen... det er jo en del forskjell, og tanke på at selve miksen min er nesten 10 dB lavere enn masteren jeg la ut ser vi at med Aheibo sin utgave har vi mistet nesten 15 dB dynamikk under veis. Ikke nødvendigvis hørtbart, men uansett....
 
S

Syncrolux

Gjest
Aheibo sin miks er veldig bra synes jeg, godt jobbet! :)
Den er litt tung i bunn, men ellers lite å utsette på.

Gitaren er litt høyere og mer "forward" i min miks, og miksen generelt har litt mer "kjøtt" i mellomtonen og ikke så mye løft i toppen som Aheibo sin. Dessuten har jeg pannet de to ekstra gitarene på utsida av høyttalerne med et par "magic tricks" jeg har. Litt Qsound-aktig.

Jeg har laget en revisjon av min mix nå, med litt mindre klang (men fortsatt en god del... jeg liker klang), litt mer bassgitar, litt mindre basstromme. Og boostet til ca samme loudness som Aheibo sin mix. Da er det enklere å sammenligne de to, selv om jeg nå synes min miks ble altfor høy. Det er tross alt fjernet 15 dB med dynamikk her.

http://195.254.209.194/_stuff_/Mix2-Master.wav


/Syncrolux
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Veldig fin skarp nå Syncrolux! Min ble i direkte sammenligning ganske tam :-D

Din låter ganske åpent mens jeg har prøvd å kontrollere litt mer av sammenhengen mellom instrumentene. Jeg er helt enig i at låten godt kunne vært 2-3 dB lavere men valgte å legge meg på nivået Nico hadde på sin for enkel A/B testing. Det var også mye lettere å sammenligne våre miks nå som du ligger på samme nivå.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Veldig artig å lytte til de ulike mixene samt høre hva man har gjort og prioritert/valgt. :) Har bare lyttet via billige hodetelefoner/laptop, men jeg er enig i at nivået ble litt høyt. Første mixen til Syncrolux hadde mer ro og luft og man fikk lyst til å skru opp volumet.

Ellers likte jeg egentlig aheibos mix veldig godt. Som du sier; kontrollere sammenhengen mellom instrumentene. Syntes det fløt fint sammen slik at man ikke fristes til å analysere for mye. Syncroluxs mix var "ryddigere" hvor instrumenter fremstår litt mer markert, og man tar seg i å lytte etter litt mer analytisk. Bassgitaren låt veldig tøft, mens gitar kanskje ble litt vel frempå for min smak. Helt klart subjektivt, men jeg tror jeg likte best når instrumentene "flyter litt sammen".
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
De fleste, meg selv inkludert kunne tenke seg at miksen var litt lavere nivå på, så når guttungen tok seg en lur sjekket jeg opp i hvilke verdier jeg endte opp med.

Personlig foretrekker jeg LUFS fremfor DR (TT Dynamic Range Meter) da det gir en mer helhetlig oversikt. Dessverre har jeg ingen plugin slik som TT Dynamic Range Meter der jeg kan droppe inn filer for å sjekke, så jeg må høre igjennom hele sangen i Logic/Wavelab. Resultatet ender på -15.4LUFS!

Jeg trur fortsatt at låten kunne vært mastret 2-3dB lavere men på mange måter er -16LUFS et veldig greit mål etter dagens standard og jeg føler at sangen biter bra. iTunes sin innebygde volumjustering endrer alle filer til ca -16LUFS så sangen må uansett tåle å økes til ett slikt nivå. Jeg er usikker på hvilken ekstra prosessering iTunes utfører på sanger som er mastret lavere og i verste fall klipper sangene.

Jeg "Mastret" miksen min på nytt på en måte jeg forventer at de store Mastering selskapene ville lagt nivået på sangen. Den ligger nå med en DR8 som er ganske vanlig. Album list - Dynamic Range Database
Gjort i en fei på lavt nivå uten EQ behandling men det gir en god pekepinn på hvor mye mer dynamikk som forsvinner i dagens musikk. Helt krise.
https://www.dropbox.com/s/3qhk4ocb0nv5f7j/Xpected Waves - Shark attack_Loud.flac?dl=0

Her er gammel miks:
Shark Attack - Heibo mix.jpg

Her er "Loud" miks:
Shark Attack - Loudness War.jpg
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Syncrolux: Mye bedre nivåer nå. Likte helt klart veldig mye i den siste versjonen din. Ville unasett dratt ned nivået litt på basstromma mot slutten av låta. Det er uansett kult at du har fått den vesentlig med mer nivå enn på de andre miksene :) Gitarlyden er også bra. Hadde vært kult å hørt miksen uten at du legger på klang på sologitaren.
Class: Likte nivåene dine. Drit bra gitarlyd!! Du har virkelig klart å beholde gitarlyden fra opptaket men fått bort det nasale. Hvordan har du brukt EQ på den ? De andre har lagt på klang på gitaren. Det synes jeg ikke er nødvendig da klangen på gitaren fra opptaket (Lexicon klang) er mer enn nok etter min smak. Hvis man legger på klang mister man mikrodetaljer og det flyter mer ut. Ville ha panorert ut wha wha gitaren ellers litt kult at rytme gitaren på verset og mot slutten er lavt i midten. Nivået på rytme gitarene er perfekt etter min smak. De skal bare fylle litt ut i bakgrunnen. Likte trommene også. Skikkelig trøkk i skarpen (tørr og fin) For mye klang gjør skarpen litt mer utflytende og det blir ikke så tight. Bra balanse med stortromma og skarp. Ble skikkelig bra driv! Hi-hat bør panes litt ut til høyre. Låta må også fades ut rundt 6 min. Det som skjer etter dette er ikke bra :)

Vet det er smaksak men jeg liker det litt tørt sånn som Class har gjort.

Bra jobba gutter. Gøy dette :)
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Det var gøy dette her. :) Er veldig lenge sida jeg har mikset materiale jeg ikke har spilt inn sjøl også.

En interessant ting man kan lese mellom linjene her er at musikere og lyttere muligens vil foretrekke to forskjellige mikser? Er musikere mer opptatt av å høre sin egen instrumentklang og detaljer "ingen" vet om, og er publikum/lyttere mer interessert i en velsmakende helhet?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Likte i grunnen veldig godt den første Syncrolux med mye klang.
Hvordan er akustikken i rommet her?
 
S

Syncrolux

Gjest
Opptaksrommet kjenner jeg ikke, men basert på hvordan trommemikkene låt så tipper jeg det er temmelig lite, og middels dempet.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Syncrolux: Helt korrekt :) Lite rom og middels dempet. Flere meninger er helt klart viktig når det gjelder hva som blir foretrukket ang. klang osv. :)
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Class: Likte nivåene dine. Drit bra gitarlyd!! Du har virkelig klart å beholde gitarlyden fra opptaket men fått bort det nasale. Hvordan har du brukt EQ på den ? De andre har lagt på klang på gitaren. Det synes jeg ikke er nødvendig da klangen på gitaren fra opptaket (Lexicon klang) er mer enn nok etter min smak. Hvis man legger på klang mister man mikrodetaljer og det flyter mer ut. Ville ha panorert ut wha wha gitaren ellers litt kult at rytme gitaren på verset og mot slutten er lavt i midten. Nivået på rytme gitarene er perfekt etter min smak. De skal bare fylle litt ut i bakgrunnen. Likte trommene også. Skikkelig trøkk i skarpen (tørr og fin) For mye klang gjør skarpen litt mer utflytende og det blir ikke så tight. Bra balanse med stortromma og skarp. Ble skikkelig bra driv! Hi-hat bør panes litt ut til høyre. Låta må også fades ut rundt 6 min. Det som skjer etter dette er ikke bra :)

Vet det er smaksak men jeg liker det litt tørt sånn som Class har gjort.

Bra jobba gutter. Gøy dette :)
Så gøy med positiv tilbakemelding. Det ser ut til at jeg slettet Logic sesjonen, husker ikke hva jeg gjorde.
Men jeg husker at jeg prøvde å skru litt på gitarlyden men fant ut at det var best å ikke røre den. Fade på 6 minutter glemte jeg også.

Det er veldig moro å få en 'ekte' innspilling på denne måten synes jeg. Lærerikt å prøve å skru lyd selv.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Class: Ok, takk.
Det er ofte i en miks at man føler man må gjøre en jobb med det som er der men enkelte ting bør kanskje ikke røres. Nå er det sånn at Live gitaren er skrudd med effekter osv. fra innspillingen. Bass og trommer er helt tørt. Noen spiller også gitar inn helt tørt for å legge på effekter etterpå. Det er det altså ikke her. Jeg mener kun litt EQ bør brukes på gitaren. Eventuelt litt Delay på gitaren enkelte steder kan også være spennende.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Class: Ah, nice :) Takk skal du ha. Hvis andre som gjør miks av gitaren kan bruke samme EQ og ikke andre effekter enn eventuelt delay blir jeg veldig fornøyd :)

Class: Kan du gi meg kun gitar sporet ?
 
8

8x12_TOM

Gjest
Det var gøy dette her. :) Er veldig lenge sida jeg har mikset materiale jeg ikke har spilt inn sjøl også.

En interessant ting man kan lese mellom linjene her er at musikere og lyttere muligens vil foretrekke to forskjellige mikser? Er musikere mer opptatt av å høre sin egen instrumentklang og detaljer "ingen" vet om, og er publikum/lyttere mer interessert i en velsmakende helhet?
Her tror jeg du er inne på noe vesentlig. Likte meg ikke så veldig godt i studio til 2L og er usikker på om jeg helt fanger det AtleT holder på med, men veldig lyst til å høre det
Litt synd jeg ikke har anlegget oppe å går nå - hadde vært spennende å hørt de forskjellige mixene.
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
En interessant ting man kan lese mellom linjene her er at musikere og lyttere muligens vil foretrekke to forskjellige mikser? Er musikere mer opptatt av å høre sin egen instrumentklang og detaljer "ingen" vet om, og er publikum/lyttere mer interessert i en velsmakende helhet?
Litt ferske live lydmenn har ofte en lang kø med trommiser og gitarister som kommer bort. Trommiser først ropende på vei bort: "Få opp kick'n". Vel borte ved FoH fortsetter: "Også mye mer skarp... Oioi, tammene. Hører de jo ikke!" Avbrytes av gitarister: "Opp med sologitar!!!!" Lydmannen har allerede under lydprøven tenkt at han gitaristen spiller 140dB på scenen så han trenger ikke PA... Bassister er alltid fornøyd mens resten av publikumet går hjem og klager over alt for høy musikk så det var helt umulig å høre teksten :-D

Med noen øl innabords er eneste mulige løsning på bedre lyd å skru opp. Banalt enkel tankegang men veldig avslørende så det er helt klart forskjellig fokus.
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Nå har jeg laget en ny miks. Litt lavere nivå enn forrige og jeg trur det er så optimalt jeg får det for låten. Masse dynamikk og fortsatt ikke for lavt i forhold til musikk som ble utgitt før loudness war begynte.
Fra ett mastering perspektiv er det litt problematisk å levere noe som er så lavt da de fleste online strømmetjenester vil skru opp lyden og klippe/peake den. Godt beskrevet her: Loudness online – how loud is loud enough, and how loud is too loud ?
Jeg postet en versjon i tidligere innlegg der jeg "Mastret" sangen til DR8. Ett nivå Ian foreslår som høyeste nivå. Avspilling via Spotify vil nivået økes til DR8 hvis man har aktivert replay gain. :( Lenge leve Tidal??

Den nye har DR14 og LUFS på -18.3

Fikk gjort miksen i referansenivået mitt og jobbet med endel småting som forandret lyden en del. Etter ønske fra Nico fikk jeg skarptromma litt bedre frem. Jeg har derimot beholdt litt av klangen på gitaren og har fortsatt en dupp i ett område som gjør at gitaren blir litt surere enn den egentlig er pga innspillingsrommets karakter.

Enjoy!
Lastes ned her
 
S

Syncrolux

Gjest
Dette låter veldig veldig bra, selv om jeg fortsatt synes den er litt tung i bunn. Basstromma er litt mer "lodden" enn jeg foretrekker egentlig. Litt mer snert og attack i basstromma hadde gjort seg. Veldig fine tam'er!
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
aheibo: Kjempe jobb. Takk skal du ha. Dette låter kanon!!

Takk til alle som har gjort en forsøk. Glimrende innsatts. Det er selvfølgelig bare å komme med flere forslag men jeg føler den siste miksen til Anders blir vanskelig å overgå.

Også flott hvis andre hører på dette og sier litt om opplevelsen da spes. ang. dynamikk i forhold til tilsvarende musikk.
 
Sist redigert:

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
En interessant ting man kan lese mellom linjene her er at musikere og lyttere muligens vil foretrekke to forskjellige mikser? Er musikere mer opptatt av å høre sin egen instrumentklang og detaljer "ingen" vet om, og er publikum/lyttere mer interessert i en velsmakende helhet?
Litt ferske live lydmenn har ofte en lang kø med trommiser og gitarister som kommer bort. Trommiser først ropende på vei bort: "Få opp kick'n". Vel borte ved FoH fortsetter: "Også mye mer skarp... Oioi, tammene. Hører de jo ikke!" Avbrytes av gitarister: "Opp med sologitar!!!!" Lydmannen har allerede under lydprøven tenkt at han gitaristen spiller 140dB på scenen så han trenger ikke PA... Bassister er alltid fornøyd mens resten av publikumet går hjem og klager over alt for høy musikk så det var helt umulig å høre teksten :-D

Med noen øl innabords er eneste mulige løsning på bedre lyd å skru opp. Banalt enkel tankegang men veldig avslørende så det er helt klart forskjellig fokus.
Nailed it, aheibo! Du live lydmann du også? ;)

Jeg skulle gjerne fått lagd en miks jeg også, men jeg uten uten mikseutstyr akkurat disse ukene. Og en forkjølelse som gir meg en hørsel som låter som en superram stone-wall dynamisk kompressor. (Innebygget loudness war kanskje :p )
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Nailed it, aheibo! Du live lydmann du også? ;)

Jeg skulle gjerne fått lagd en miks jeg også, men jeg uten uten mikseutstyr akkurat disse ukene. Og en forkjølelse som gir meg en hørsel som låter som en superram stone-wall dynamisk kompressor. (Innebygget loudness war kanskje :p )
Jobber med livelyd i Bergensområdet.8) Gjør mye for Voss Lyd da de ofte har kjekke jobber og godt arbeidsmiljø! Dette er en forholdsvis ukjent sjanger for meg. Jeg brukes mye til jazz, akustisk pop, klassisk.. Håper på å kunne gjøre mer miksing her hjemme fremover med fokus på god dynamisk rekkevidde. Det er litt mer familievennlig...

Syncrolux: Jeg er enig i at stortromma låter litt "loddent" noen plasser men andre plasser smeller det bra i toppen. Jeg har litt ugjevn frekvensgang helt der nede. Er nesten i mål men mangler en hylle på veggen eller tilsvarende. Må gjøre noen nye målinger først. Er vel også generelt litt fan av god skyv der nede så det kan være smaken?

Helt supert med tilbakemeldinger og meninger. Prøver å lære mest mulig i håp om å kunne tilby ordentlig audiofil mastering. Ta gjerne en lytt gjennom sangene som ligger her også: :)
http://www.hifisentralen.no/forumet/musikk-generelt/81022-nsker-tilbakemelding-pa-lydsignatur.html
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Interessant tråd. Skrev et lengre innlegg her, men det ble slettet da jeg forsøkte en liten redigering. Kommer sterkere tilbake når jeg har tid.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har vel kommentert tidligere at flere at miksene som ble lagt ut her er temmelig høye, spesielt sett i lys av at man snakker om "uten komprimering" til å begynne med. Å sikte mot -20 LUFS eller ca 22 dB crest målt med MASVIS synes jeg man burde. La gå at sånt vil smadres av peak limiting fra Spotify, men uansett ...
 
S

Syncrolux

Gjest
Du har all grunn til å være fornøyd. Dette låter skikkelig bra synes jeg -åpent, definert og dynamisk, og ikke minst har det luft og romfølelse. Jeg liker at det har kommet til litt mer romklang, spesielt på skarptromma. Godt jobba!
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
For gøy kan dere høre en jam av en låt vi har laget som ble tatt opp på øving med 2 små kondensator mikrofoner som sitter på innspillings saken vår. Disse mikrofonene er knøttesmå. Kanskje 1*1 cm. Har ikke gjort noe som helst med opptaket.

https://xpectedwaves.bandcamp.com/track/7th-falcon
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Når har vi laget ny låt. Vi mikser nå. Jeg gjør gitarene så gjør Anders (aheibo) resten. Flott hvis dere har noen komentarer til hva som eventuelt kan gjøres annerledes eller bedre.

https://xpectedwaves.bandcamp.com/track/hell-yeah

Trykk på free download så kan du får låta i FLAC for beste kvalitet.
 
Sist redigert:
Topp Bunn