egen kurs

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
nilsen64 skrev:
godt og høre det, birdman

mener vidar p sa det samme på naim tråden engang.

(artigere og bruke penger på oppgraderinger i form av svarte bokser!)  ;D
Jeg sa det ja; at det er tvilsomt at egen kurs hos meg har hatt effekt på lydkvaliteten... dvs jeg ikke har vært i stand til egentlig å høre forskjell på 13A "vanlig" stuekurs og på egen 16A jordet kurs. Og det mener jeg.

Men de som legger opp egen kurs, som jeg gjorde, vil jo ha høy sannsynlighet for å rapportere "forbedringer" tror jeg. Men man kan spørre seg om hvor mye av rapportene som er basert på forventninger og på innbilte forbedringer, og hvor mye som er reellt. Det vil sikkert kunne variere.
Det kan stå åpent at det kan være forskjell fra hus til hus, og fra utstyr til utstyr; du som bruker Naim-utstyr skulle i teorien ikke ha mye å hente lydmessig vil jeg tro; men vi har jo lært i det siste (jmf en nylig og omfattende tråd om en viss cd-spiller, og ditto tråder om visse ultra-dyre monoblokker) at ikke alle produsenter finner rom på sitt budsjett for regulerte psu'er. Det kan du hvile i trygg forvissing om at Naim har gjort i dine apparater; så jeg vil gjette på at sannsynligheten tilsier at du ikke vil høre mye mer forskjell enn det jeg gjorde.

Mvh Vidar P
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Hvis en setter seg ned med blyant og kalkulator og regner på spenningsfall finner en ut at det er skremmende liten forskjell på spenningsfallet ved normale lengder, det være seg mellom 1.5 og 6 kvadrat til og med. Og sikringene leder strøm fram til de går og motstanden i en sikring er så lav at den er irrelevant så om en har 10, 16 eller 20 A sikring er også irrelevant.

Men for all del, jeg har ikke gullører som mange andre her har.....
Ja, jeg har også gjort den øvelsen. Det er likevel et par andre ting som kan påvirke dette. Den gamle kursen hos meg gikk gjennom et lite dusin seriekoblede stikkontakter, dvs at inngående kabel var skrudd fast i den ene enden av stikkontakten og utgående i den andre. Med et antall sånne og noen år på nakken, så kan det tenkes at serieresistansen i den kursen var litt annerledes enn i like mange meter kabel.

Så er det innstråling av nettstøy, enten fra apparater på samme kurs eller som elektromagnetisk stråling inn i kabelen. Det satt både PC'er og dimmere på den gamle kursen, og den var trukket rett forbi den trådløse routeren. Den nye kursen går korteste vei gjennom kjelleren med ubrutt skjerming hele veien. Det kan tenkes at dette gjør en liten forskjell på mengden nettstøy, men de største kildene vil nok fortsatt ligge utenfor huset (f eks store elektromotorer og likerettere i industrianlegg).

Det er mye kabelmagi jeg ikke greier å høre noen som helst forskjell på, så "gullørene" er nok gjort av dårlig messinglegering. Men her mente jeg altså å kunne høre en viss forbedring, uten helt å kunne forklare hvordan denne oppstår.
 
L

lark

Gjest
Vidar P skrev:
Men de som legger opp egen kurs, som jeg gjorde, vil jo ha høy sannsynlighet for å rapportere "forbedringer" tror jeg. Men man kan spørre seg om hvor mye av rapportene som er basert på forventninger og på innbilte forbedringer, og hvor mye som er reellt. Det vil sikkert kunne variere.


Mvh Vidar P
Som tidligere skrevet la jeg opp jord på min dedikerte 16A kurs til anlegget. Jeg forventet faktisk en forbedring. Men det stikk motsatte skjedde.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
lark skrev:
Vidar P skrev:
Men de som legger opp egen kurs, som jeg gjorde, vil jo ha høy sannsynlighet for å rapportere "forbedringer" tror jeg. Men man kan spørre seg om hvor mye av rapportene som er basert på forventninger og på innbilte forbedringer, og hvor mye som er reellt. Det vil sikkert kunne variere.


Mvh Vidar P
Som tidligere skrevet la jeg opp jord på min dedikerte 16A kurs til anlegget. Jeg forventet faktisk en forbedring. Men det stikk motsatte skjedde.
Høres ut som om du har ørene på rett sted da :)

Ikke for det; tolkningene av fortegnet på "forandring" kan være så mangfoldige, og opplevelser av gevinster er systemavhengig; så det at du i det hele tatt opplevde en forskjell, tilsier jo at de vil kunne være der, negative eller positive for lydresultatet. Etter som. Hos deg ble de opplevd som negative i øyeblikket, hos andre kanskje positive. Kan det hende at du ble negativt overrasket over at det ikke var positive endringer; og følgelig korrekt identifiserte forandringene som mer negative enn forventningene? Hos meg... knapt noen forskjell.

Mvh Vidar P
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
I min tidligere leilighet fikk jeg lagt opp egen 16A kurs til anlegget og det ga et virkelig løft! Faktisk tror jeg det er en av de beste oppgraderingene man kan gjøre fordi kostnaden ikke er all verden.
 
Topp Bunn