Har faktisk gjort dette selv ved renovering, la opp C16 kurs med 4¤ kabling og egen seperat jording som er en kobberplate som ble gravd ned 1,5m i hagen med gravemaskin. De faktiske virkningene ved endring av kabeltversnitt er bla. lavere spenningstap feks.: på en 1,5¤ kurs som er 15m fårdu altså: 0,356 ohm motstand som er 5,6 volt spenningstap om
det blir konsumert 16 amp.
2,5¤ kurs fører til 3,41 volts spenningsfall ved 16 amp
4¤ kurs fører til 2,13 volt spenningsfall.
Visse kurser i mitt hus kan faktisk komme opp i 15 volts spenningsfall ifra trafo (teoretisk beregnet på FAB DOK.
Jordingen på mitt hus var helt igrenseland når vi målte jordingen oppimot trafoverdier og
kortslutningsverdier. Dette var grunnen til at jeg la ned en ekstra/ ny jording i sikringsskapet, forøvrig byttet jeg absolutt ALT ifra inntakskabelen og ut i hele huset.
Nå er alt c16 m.jordfeilbryter på hvær kurs og det ble innsatt en helt ny type overspenningsvern som inneholder både grov-vern og fin-vern i ett som resetter seg selv ved overspenning!?
Kostnaden ved å legge opp denne egne kursen til stereoen totalt m. egen jord i hagen tror jeg kostet meg totalt ca 3000 kr totalt da innberegnet 4 dobblestikk på vegg i stue.
Prisforskjellen på en (a10 kurs m 1,5¤) og en (C16 kurs m 4¤) er latterlge ca 250 kroner.
Hva denne oppgraderingen gjorde med lyden hos meg kan jeg faktisk ikke svare nøyaktig på fordi annlegget vart ikke satt inn i huset før etter renovering. At lyden på mange områder ble vesentlig mere 3D og detaljert i den nye stuen bare antar jeg har mye mere å gjøre med at jeg bygde opp igjen stuen med tanke på lyd. Lyden hos meg er jeg VELDIG fornøyd med, jeg tester av og til anlegget på diverse venner når de er innom, dette er personer som 99% har liten interesse for stereo,(alle skal ha srurrond idag). Jeg bruker å dempe lyset på sent på kvelden ofte etter 5t kortspel og sette på feks. (Eva Cassedy Live in blues alley spor 8). Jeg har faktisk 3 ganger fått skryt av hvor bra senter jeg har, og to av de lurte på hvor den stod? (jeg har tilopplysning Ingen senter). En kamerat pekte på armen sin midt i en melodi fordi han fikk gåsehud, dette var også en person uten særlig interesse.
Hva denne opgraderingen på strømkursen til stereo kan sammenlignes med, vil jeg anta er i samme område som når jeg tok oppgradering på EMC1UP med kitt 1&2, men her må jeg få understreke at dette er bare en antagelse fra min side og bør tillegges moderat vekt siden jeg ikke fikk testet før og etter på samme sted. Det jeg vet er at jeg brukte anlegget på en 10amp ujordet kurs fra samme trafo bare 100m ifra der jeg bor nå, så jeg har noe referansepunkt selv om dette er vagt.