Egen avdeling for Head fi

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Er det mulig å få egen avdeling på forumet for Head fi? Er jo kanskje den kategorien det er mest aktivitet i om dagen.
Slik det er i dag er det uoversiktlig og litt slitsomt å følge de få trådene som finnes.
 
Sist redigert av en moderator:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Gjerne for meg. Du bør ta det med Høvdingen eller Moderator.
Tenker du på bruk etc, eller DIY?
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Gjerne for meg. Du bør ta det med Høvdingen eller Moderator.
Tenker du på bruk etc, eller DIY?
Jeg tenker meg en egen avdelig ( ikke tråd under Hifi generellt) i forumet som omhandler kun Head fi. Gjerne både bruk og DIY. Den kan hete Avdelingen for Head-Fi.
Da kan vi vel bruke denne tråden for diskusjon om hvordan den kan settes opp.
Regner vel også med at Høvdingen leser denne tråden?
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Helt enig! Blitt mer interessert i Head-fi i det siste. :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
IMHO som det heter så mener jeg det er mer enn nok avdelinger som det er. Økt bruk av tematisk tagging av tråder gjør det mer brukervennlig enn en egen avdeling.

mvh
KJ
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
IMHO som det heter så mener jeg det er mer enn nok avdelinger som det er. Økt bruk av tematisk tagging av tråder gjør det mer brukervennlig enn en egen avdeling.

mvh
KJ
Jeg er enig, og vi vurderer å kutte ned, fremfor å legge til flere kategorier.

Gi meg litt tid så kommer underkategorier ala det dere ser tendensn til på Hifi Generelt.

Der ligger en del tråder under (rørutstyr) og (hodetelefoner), og tanken er dele opp på denne måten i mye større grad.

Når det er ferdig vil dere oppleve at det blir veldig enkelt å sortere ut tråder som en er interessert i.

Mvh
Høvdingen
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Jeg er enig, og vi vurderer å kutte ned, fremfor å legge til flere kategorier.

Gi meg litt tid så kommer underkategorier ala det dere ser tendensn til på Hifi Generelt.

Der ligger en del tråder under (rørutstyr) og (hodetelefoner), og tanken er dele opp på denne måten i mye større grad.

Når det er ferdig vil dere oppleve at det blir veldig enkelt å sortere ut tråder som en er interessert i.

Mvh
Høvdingen

Høres bra ut. Venter i spenning
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kategori- og trådorganisering

Jeg tenker meg en egen avdelig ( ikke tråd under Hifi generellt) i forumet som omhandler kun Head fi. Gjerne både bruk og DIY. Den kan hete Avdelingen for Head-Fi.
Da kan vi vel bruke denne tråden for diskusjon om hvordan den kan settes opp.
Regner vel også med at Høvdingen leser denne tråden?
IMHO som det heter så mener jeg det er mer enn nok avdelinger som det er. Økt bruk av tematisk tagging av tråder gjør det mer brukervennlig enn en egen avdeling.
Jeg er enig, og vi vurderer å kutte ned, fremfor å legge til flere kategorier.

Gi meg litt tid så kommer underkategorier ala det dere ser tendensn til på Hifi Generelt.

Der ligger en del tråder under (rørutstyr) og (hodetelefoner), og tanken er dele opp på denne måten i mye større grad.

Når det er ferdig vil dere oppleve at det blir veldig enkelt å sortere ut tråder som en er interessert i.
Underkategorien "Hodetelefoner" er plassert i "Hi-Fi generelt", og det synes fornuftig, og det vil antagelig fungere bra for de emner som (naturlig) hører hjemme under "Hifi Generelt", i hvert fall når HFS-medlemmene forstår og lærer seg å bruke opplegget.

HFS3 har imidlertid en rekke kategorier og noen hodetelefonemner vil i utgangspunktet høre hjemme i disse, f.eks.:
  • Kommentarer og hjelp til forum/bruktbørs
  • Forskjeller og Testmetodikk
  • Kabelhjørnet
  • Vintageavdelingen
  • Vennetråder for hifimerker
  • Tech-hjørnet
Mange av disse kategoriene inneholder allerede hodetelefonrelaterte tråder.

Etter litt grubling tror jeg allikevel at det vil være formålstjenlig å samle alle hodetelefonrelaterte tråder i underkategorien "Hodetelefoner" selv om det altså (kanskje) bryter med tidligere praksis.

Det vil være fint å kunne gå inn i underkategorien "Hodetelefoner" og finne tråder om f.eks.:
  • Hodetelefonprodusenter
  • Hodetelefonmodeller eller -serier
  • Hodetelefonmodifikasjoner
  • Ditto for hodetelefonforsterkere
  • Hode og ører (Form, størrelse m.m. "Vårt" svar på rom og akustikk(?))
  • Forlengerkabler
  • Erstatningskabler
  • "Vintagehodetelefoner"
  • (Regler for) matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker
  • Organisering av underkategorien "Hodetelefoner"
Denne tråden ("Egen avdelig for Head fi") er faktisk et eksempel på en hodetelefonrelatert tråd som bør ligge i underkategorien "Hodetelefoner", men som HFS-tradisjonelt plasseres i kategorien "Kommentarer og hjelp til forum/bruktbørs".

Tilsvarende trådorganiseringsproblemer har vi for rørutstyr, platespillere, IT-relaterte emner, osv., osv. Hvor går f.eks. grensen mellom "Vintageavdelingen" og "Hi-Fi generelt"? Er et produkt "vintage" så snart det ikke lenger er i regulært salg? Hva med NOS (new old stock), og hva med produkter som produseres mer eller mindre uendret over mange år som f.eks. Linn Sondek LP12 og inntil nylig Technics SL-1200? Er typiske IT-kabler kabler eller IT-utstyr? Er en USB-DAK IT-utstyr? Hva med en rørbestykket USB-DAK eller RIAA?

Jeg har i det siste observert et par tilfeller av trådflyttinger som ser ut til å kunne benyttes som en måte å plassere en tråd i flere (under)kategorier:
  • Denne tråden har en slik flyttelenke i underkategorien "Hodetelefoner" i "Hi-Fi generelt" selv om den har hovedplassering i "Kommentarer og hjelp til forum/bruktbørs"
  • Jeg tror tråden "Hodetelefoner" som fremdeles har en misvisende trådtittel og av en eller annen grunn er plassert i "DIY og Utvikling - høyttalere, forsterkere, etc." hadde en lignende flyttelenke da jeg oppdaget den, men den flyttelenken finner jeg dessverre ikke nå. Har flyttelenker utløpsdato, eller fjernes de etterhvert av moderatorer?
 
Sist redigert:

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Målgruppe: KJ og Høvdingen.

Den folkelige versjonen:

Jeg synes det er tåpelig at det ikke er en egen avdeling for head-fi, som vokser i omfang hver måned. Det at det er for mange underkategorier kan faktisk skyldes at de kategoriene som det var grunnlag for å ha før - ikke har det samme grunnlaget nå.

Mao. så må man ikke isolert sett telle kategorier, men konsolidere dem og opprette nye i takt med tiden for tusan.
 
Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kua dør mens graset (kanskje) gror!

Målgruppe: KJ og Høvdingen.

Den folkelige versjonen:

Jeg synes det er tåpelig at det ikke er en egen avdeling for head-fi, som vokser i omfang hver måned. Det at det er for mange underkategorier kan faktisk skyldes at de kategoriene som det var grunnlag for å ha før - ikke har det samme grunnlaget nå.

Mao. så må man ikke isolert sett telle kategorier, men konsolidere dem og opprette nye i takt med tiden for tusan.
Jeg er enig.

Vi venter fremdeles på en respons ang. innlegg #10 "Kategori- og trådorganisering". Underkategorier er i seg selv ingen mirakelkur. Jeg har ventet i over 1 måned med å opprette nye tråder i underkategorien "Hodetelefoner" i påvente av at dette skal bli avklart. Uten en avklaring frykter jeg moderatorflyttemania og trådspaghetti.

Og for å fortsette i det (muligens) folkelige sporet:
Det er en reell fare for at kua dør mens graset (kanskje) gror. Vi har etterhvert sett ganske mange innlegg både på HFS2 og HFS3 om at dette er en reell fare. Folk gir opp i oppgitt frustrasjon. Hvis HFS mener alvor med underkategoriene, bør de faktisk realiseres raskt istedenfor å dille med en masse annet rart.

Dessuten mener jeg at HFS bør suppleres med en wiki. Det er mye stoff som egner seg langt bedre for samarbeid i en wiki enn i diskusjonstråder.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg er enig.

Vi venter fremdeles på en respons ang. innlegg #10 "Kategori- og trådorganisering". Underkategorier er i seg selv ingen mirakelkur. Jeg har ventet i over 1 måned med å opprette nye tråder i underkategorien "Hodetelefoner" i påvente av at dette skal bli avklart. Uten en avklaring frykter jeg moderatorflyttemania og trådspaghetti.

Og for å fortsette i det (muligens) folkelige sporet:
Det er en reell fare for at kua dør mens graset (kanskje) gror. Vi har etterhvert sett ganske mange innlegg både på HFS2 og HFS3 om at dette er en reell fare. Folk gir opp i oppgitt frustrasjon. Hvis HFS mener alvor med underkategoriene, bør de faktisk realiseres raskt istedenfor å dille med en masse annet rart.

Dessuten mener jeg at HFS bør suppleres med en wiki. Det er mye stoff som egner seg langt bedre for samarbeid i en wiki enn i diskusjonstråder.
Beklager at dere har måtte vente. Jeg har brukt mye tid på oppgradering av Torget (som er ferdig for noen dager siden), og de siste dagene har vi tatt en kraftig gjennomgang av Galleriet, som får en rekke oppdateringer i løpet av morgendagen.

Angående egen avdeling for Head-fi. Det er kanskje ikke så dumt, men er det mange nok innlegg og brukere for å forsvare dette?

Vil ikke underkategorien "Hodetelefoner" være bra nok?
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Flere kategorier nå, så blir det ennå mere uoversiktlig:confused: Da er det bedre og styrke merketrådene.Da blir det lettere og finne fram ting angående hodetelefonen/headamp man har. mvh Guit
 

KML

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
554
Antall liker
83
Sted
Fana i Bergen
Torget vurderinger
1
Er det mulig å få egen avdeling på forumet for Head fi? Er jo kanskje den kategorien det er mest aktivitet i om dagen.
Slik det er i dag er det uoversiktlig og litt slitsomt å følge de få trådene som finnes.
+1!
 
M

Morpheus

Gjest
Jeg føler at uviljen til å lage en egen hodetelefonkategori er å underkjenne headfi som high fidelity noe jeg trodde denne sentralen prøver å favne... Dette provoserer meg! Jeg gidder ikke i sannhetens navn å sette meg inn i tagging og abonering på tråder... til det er relevant informasjon om headfi for lett tilgjengelig på den store vide webben. Ergo er jeg mye mindre aktiv her inne selv om jeg slår til i ny og ne. "Kiss" er en filosofi som kan anbefales....

Uten at jeg snakker for min egen situasjon vil jeg trekke frem at den demografiske konsentrasjonen av folk vil forsterke seg. Folk vil bo tettere, og dermed vil ikke folk prioritere store hjemmeanlegg i samme grad, men heller søke tilflukt innen headfi. Når det gjelder "vanlig" stereo så må man gjøre endel akustiske tiltak for å få et virkelig utbytte, denne problemstillingen slipper man med headfi. Har lest et utall ganger om dyrt utstyr som spiller elendig på diverse messer som holder til på hoteller, i haller ol.... Man skal heller ikke underkjenne den såkallte WAF faktoren når det kommer til akustiske tiltak og tilhørende hifirelatert utstyr... headfi sklir fint under radaren i så måte....
 

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Innlegg
327
Antall liker
56
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg kunne også tenke meg en egen avdeling.
Som sagt er det noen tema som sikkert passer under hifi generelt og underkategori, men ikke alle.
Jeg synes det virker ryddigere med egen avdeling.

Ser ikke helt hvorfor det er problematisk med mange avdelinger heller.
Blir det ikke bare lettere å finne frem?
 
Sist redigert:

Rein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.04.2011
Innlegg
65
Antall liker
13
Sted
Oslo
Egen avdeling for head-fi støttes.
-Rein
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Head-fi er et større felt enn jeg kunne ane. For noen måneder tilbake, så begynte jeg å fatte interesse for dette, og jeg ser nå at det er mer og mer i den retning jeg prioriterer. Min lytteseanse nå, gjøres via head-fi, selv om jeg har anledning til å lytte til et bra anlegg i samme rom. Etter å ha lest på mange nettsider, med kun head-fi, blant annet head-fi.com og hoved-fi.dk, så ser jeg hvor mye det er å hente innenfor feltet. Når man har brukt noen timer og dager på området, så ser man behovet for egen kategori. Gjør de av oss som er interessert i head-fi, få vår kategori. Aktiviteten der, tror jeg vil bygge seg opp, og vokse til å bli sidestilt med tiden.
Kan ikke se at det vil være problematisk... :)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg føler at uviljen til å lage en egen hodetelefonkategori er å underkjenne headfi som high fidelity noe jeg trodde denne sentralen prøver å favne... Dette provoserer meg! Jeg gidder ikke i sannhetens navn å sette meg inn i tagging og abonering på tråder... til det er relevant informasjon om headfi for lett tilgjengelig på den store vide webben. Ergo er jeg mye mindre aktiv her inne selv om jeg slår til i ny og ne. "Kiss" er en filosofi som kan anbefales....
Jeg håper ikke tanken om "uvilje" er rettet mot meg - jeg har ikke noe problem med å lage en egen kategori for Head-Fi, men jeg tenkte det var greit å kartlegge interesse og antall tråder m.m. før vi gikk til dette steget.

Slik vi har tenkt oss å lage underkategorier, så er det ikke snakk om tagging og abonnement, og for de som som ikke helt forstår hva vi hadde i tankene så kan dere ta en titt på denne linken: Hi-Fi generelt

Legg merke til at det står (Hodetelefoner) ved hver tråd. Under Hi-Fi Generelt er det tenkt å ha ulike underkategorier, og en kan med et tastetrykk sortere ut alle tråder i en bestemt underkategori. Da kan vi har mange ulike tråder under en avdeling, og det blir enklere å få med seg flere tråder.
 

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Innlegg
327
Antall liker
56
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg håper ikke tanken om "uvilje" er rettet mot meg - jeg har ikke noe problem med å lage en egen kategori for Head-Fi, men jeg tenkte det var greit å kartlegge interesse og antall tråder m.m. før vi gikk til dette steget.

Slik vi har tenkt oss å lage underkategorier, så er det ikke snakk om tagging og abonnement, og for de som som ikke helt forstår hva vi hadde i tankene så kan dere ta en titt på denne linken: Hi-Fi generelt

Legg merke til at det står (Hodetelefoner) ved hver tråd. Under Hi-Fi Generelt er det tenkt å ha ulike underkategorier, og en kan med et tastetrykk sortere ut alle tråder i en bestemt underkategori. Da kan vi har mange ulike tråder under en avdeling, og det blir enklere å få med seg flere tråder.
Jeg er med.
Men hvordan ser det ut trinnet før du kommer til sorteringen? Altså: hva møter meg av valg når jeg trykker HiFi Generelt? Det jeg forsto tidligere var at jeg måtte finne en tråd med tag hodetelefon, og så sortere via den. Er det riktig forstått?
Hvis ikke ser jeg for meg noe ala det som er på Torget av kategorier. Det er kanskje slik det er tenkt?

Det vil sikkert fungere greit, men jeg tenker Hodetelefoner er en kategori på linje med kabelhjørnet i det minste. Det virker lettere å navigere via en egen kategori synes jeg.
Men vi blir vant til mye...

Tillegg: jeg forstår at mye skal på plass her. Du gjør en bra jobb. Htlf er litt vanskelig å navigere i akkurat nå bare, og vi er litt for utålmodige.
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Målgruppe: KJ og Høvdingen.

Den folkelige versjonen:

Jeg synes det er tåpelig at det ikke er en egen avdeling for head-fi, som vokser i omfang hver måned. Det at det er for mange underkategorier kan faktisk skyldes at de kategoriene som det var grunnlag for å ha før - ikke har det samme grunnlaget nå.

Mao. så må man ikke isolert sett telle kategorier, men konsolidere dem og opprette nye i takt med tiden for tusan.
Jeg håper at jeg har minimal innflytelse over den fjærkledde 8)

Jeg synes det er for mange kategorier som det er i dag, og jeg mener at tagging (eller tilsvarende) er en vesentlig mer bedre, dynamisk og fleksibel måte å gjøre dette på enn med stivt oppdelte avdelinger. Inndeling pr tagging lar seg mye enklere tilpasse nye behov og annen utvikling i den tematiske floraen. «Skarpe» tematiske kategorier kan ha en tendens til å bli stivbeint, og jeg synes det blir mindre oversiktlig spesielt med tema/tråder som favner flere «kategorier».

CDWMcInSpots sitt forslag om en «HiFiwikiSentralen» er helt glimrende, kanskje som supplement eller erstatning for sitcky, evt som en renskriving av eksisterende sticky og andre sentrale tema.

mvh
KJ
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Det virker rotete for meg... Jeg vil gjerne kunne gå inn i underkategorier, og lese f.eks. om alt som har med headamps å gjøre. Å få opp alt som er tagget med hodetelefon, og så forsøke å finne en mening i det kaoset gir ikke meg noe. Den strukturen som er i resten av forumet, er den vi ønsker oss for head-fi. :)

Å kunne følge tråder vi har innlegg i, er en viktig funksjon jeg savner.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Head-fi er en egen greie og trenger eget utstyr. Det burde være unødvendig å presisere hvorfor.


Hodetelfonoppsett
Høyttaleroppsett
Digitale kilder
Vinyl
Rør
Kabler.

Det er de hovedkategoriene jeg tror vi trenger.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Egen avdeling støttes så absolutt. I den grad man "forsvarer" å ha f.eks en egen vinylavdeling, kan jeg ikke se (mot-)argumenter for å ikke ha en Head-Fi avdeling.

Head-Fi er vel et av de få (det eneste?) segment innenfor lyd/bilde som globalt har et ekspanderende marked.

Og - som andre har nevnt. Head-Fi er i dag i stor grad et "standalone" produktområde.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kategori- og trådorganisering

Head-fi er en egen greie og trenger eget utstyr. Det burde være unødvendig å presisere hvorfor.


Hodetelfonoppsett
Høyttaleroppsett
Digitale kilder
Vinyl
Rør
Kabler.

Det er de hovedkategoriene jeg tror vi trenger.
Det er dessverre overlapp mellom noen av disse avdelingene, og det vil det dessverre være uansett hvordan man deler opp i avdelinger. På dette området har KJ helt rett.

Jeg tok opp dette temaet i innlegg #10 "Kategori- og trådorganisering", men venter fremdeles på saklig og konstruktiv respons fra Høvdingen ang. dette.

Noen mulige overlapp fra ardillas liste:
  • Rør benyttes i kilder, RIAA-trinn, hodetelefonforsterkere, forforsterkere og effektforsterkere
  • Kabel fra pickup gjennom platespillerarm til baksiden av platespiller
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kategori- og trådorganisering

Jeg venter, som flere ganger nevnt, fremdeles på saklig og konstruktiv respons fra Høvdingen ang. innlegg #10 "Kategori- og trådorganisering".

Dette innlegget tar opp og belyser en del av de generelle problemene som KJ tar opp. Uten en respons på dette innlegget oppleves diskusjonen lett som uproduktiv skyggeboksing.

Tillegg:
Noen av disse problemene/utfordringene er også belyst i innlegg i tråden "Kategorier på HFS3".
 
Sist redigert:

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg har jo svart litt lenger opp i tråden, og jeg søker vel egentlig svar på om vi skal fullføre "underkategorier" eller lage en egen avdeling for Hodetelefoner.

Jeg skal uansett gjøre noe med dette i morgen, og evnt. tilbakemeldinger før den tid settes pris på.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Respons på og tanker om mangt

Beklager at dere har måtte vente. Jeg har brukt mye tid på oppgradering av Torget (som er ferdig for noen dager siden), og de siste dagene har vi tatt en kraftig gjennomgang av Galleriet, som får en rekke oppdateringer i løpet av morgendagen.

Angående egen avdeling for Head-fi. Det er kanskje ikke så dumt, men er det mange nok innlegg og brukere for å forsvare dette?

Vil ikke underkategorien "Hodetelefoner" være bra nok?
Jeg håper ikke tanken om "uvilje" er rettet mot meg - jeg har ikke noe problem med å lage en egen kategori for Head-Fi, men jeg tenkte det var greit å kartlegge interesse og antall tråder m.m. før vi gikk til dette steget.

Slik vi har tenkt oss å lage underkategorier, så er det ikke snakk om tagging og abonnement, og for de som som ikke helt forstår hva vi hadde i tankene så kan dere ta en titt på denne linken: Hi-Fi generelt

Legg merke til at det står (Hodetelefoner) ved hver tråd. Under Hi-Fi Generelt er det tenkt å ha ulike underkategorier, og en kan med et tastetrykk sortere ut alle tråder i en bestemt underkategori. Da kan vi har mange ulike tråder under en avdeling, og det blir enklere å få med seg flere tråder.
Ventet i flere år
Vi har faktisk ventet i flere år. Alt har blitt utsatt i påvente av HFS3. Det finnes i hvert fall 3-4 tidligere tråder fra HFS2 med ønske om egen hodetelefonavdeling. Svaret var først nei, og siden utsatt til/kommer i HFS3.

Omfang
Straks vi fikk HFS3 og jeg fikk tilgang, begynte jeg å tagge hodetelefonrelaterte tråder. De to største taggruppene er formodentlig:
  • hodetelefon: 176 tråder
  • hodetelefonforsterker : 105 tråder
, men det finnes langt flere. Dette er dokumentert i innlegget "Fylling av underkategorien "Hodetelefoner"". Det er selvsagt overlapp slik at man ikke bare kan summere.

Fylling av underkategorier
Høvdingen sier at vi skal bruke underkategorier. Det forutsetter i det minste at allerede eksisterende tråder flyttes til relevante underkategorier slik at brukerne kanskje oppdager, begynner å forstå og deretter bruker underkategoriene.

Jeg har tagget noen emner slik at det burde være en rask og (rimelig) enkel jobb å fylle underkategorier, men dessverre venter vi fremdeles også på dette. Se "HFS3 trenger redskap for fylling av underkategorier" der jeg også presenterte en verktøymal/-prototype jeg programmerte.

Funksjonalitet
Hvis jeg ikke har misforstått, kan man abonnere på en hel kategori slik at nye tråder i kategorien automatisk dukker opp i abonnementslisten. Jeg har ikke oppdaget en tilsvarende mulighet for underkategoriabonnering.

Synlighet
En del HFS-brukere har ikke fått med seg hverken underkategorien "Hodetelefoner", enn si tagging. De har derimot sett kategoriene.

Moderatorene bør være flinke(re) med raskt å flytte tråder som ikke plasseres i korrekt underkategori.

Tagging og tagforvaltning
En ulempe/utfordring med tagging er at brukere kan lage skrottagger (skrivefeil og rare påfunn) uten at andre kan rette dem i motsetning til f.eks. kategorisystemet på Wikipedia der andre brukere kan rydde opp. Moderatorene har f.eks. fremdeles etter flere uker ikke fjernet "hodefon" og erstattet den med "hodetelefon". Dette har jeg for en god stund siden tatt opp med Høvdingen.

Trådsortering ved tagoppslag
Når man slår opp vha. tag er trådlisten man får ikke sortert særlig logisk, og man kan heller ikke endre sortering. Jeg er noe usikker på hvilken sortering vi faktisk får (muligens trådstarttidspunkt), men det ville antagelig være fornuftig med fallende sortering etter tidspunkt for nyeste innlegg slik det er i mange andre trådlister. M.a.o. tråden med nyeste innlegg først. Slik er det i hvert fall ikke, for hodetelefontråden er sist selv om den har aktivitet så sent som i dag. Jeg har meldt dette problemet for flere uker siden.


Jeg er med.
Men hvordan ser det ut trinnet før du kommer til sorteringen? Altså: hva møter meg av valg når jeg trykker HiFi Generelt? Det jeg forsto tidligere var at jeg måtte finne en tråd med tag hodetelefon, og så sortere via den. Er det riktig forstått?
Hvis ikke ser jeg for meg noe ala det som er på Torget av kategorier. Det er kanskje slik det er tenkt?

Det vil sikkert fungere greit, men jeg tenker Hodetelefoner er en kategori på linje med kabelhjørnet i det minste. Det virker lettere å navigere via en egen kategori synes jeg.
Men vi blir vant til mye...

Tillegg: jeg forstår at mye skal på plass her. Du gjør en bra jobb. Htlf er litt vanskelig å navigere i akkurat nå bare, og vi er litt for utålmodige.
Synlighet
Du kan gå til bunnen av "Hi-Fi generelt" -> Thread Display Options -> Underkategori -> Hodetelefoner. Det kan være lurt å så bokmerke denne siden i din nettleser for rask navigasjon.

Dette gir dog slik det er nå langt dårligere synlighet enn en kategori.

Tålmodighet
Vi har som nevnt faktisk ventet i flere år. Se ovenfor.

Omfang
Hodetelefonområdet har antagelig mer enn 200 tråder uten å ha fått drahjelp av egen avdeling. Området er antagelig større enn flere av de som i dag er innvilget egen avdeling. Det er dog litt vanskelig å måle siden en egen avdeling i seg selv (sannsynligvis) vil inspirere til økt aktivitet som flere har vært inne på.

Hvordan måler vi omfang og interesse?
Hvordan skal vi måle omfang og interesse for et saksområde? Antall tråder, antall innlegg, antall innlegg med substans, innleggenes lengde, innleggenes saklighetsnivå? Dette varierer vilt mellom kategoriene på HFS. Noen kategorier har relativt få tråder men allikevel mange innlegg. Andre har mange tråder, men allikevel færre innlegg enn de forannevnte.

Antall
Noen eksempler fra noen av de mindre kategoriene:

Trådtittel
Trådant.
Innl.ant.
Hi-Fi generelt inkludert bransjeaktører
202
5.607
Forskjeller og Testmetodikk
271
19.913
Vintageavdelingen
914
10.807
Mitt anlegg og billedtråder
395
106.059
Bilde og surround
731
8.605

Til sammenligning:
Tråden "Egen tråd for Hodetelefonoppsett?", ofte omtalt kun som hodetelefontråden har alene:
  • Svar: 4.306
  • Visninger: 115.964
30.09.2010 postet jeg mitt første innlegg (#349) i hodetelefontråden. På 1 år og 8 mnd. (20 mnd.) har hodetelefontråden alene 3958 innlegg. Det finnes en del kategorier som har færre innlegg totalt enn dette. Hvordan status er for diverse kategorier for de siste 20 mnd. eller det siste året, kan Høvdingen lettere generere statistikk for vha. en enkel databasespørring enn jeg kan.

Kvalitet
Hodetelefontrådene scorer dessuten høyt på innhold, substans, saklighet, signal-støy-forhold o.l. i forhold til mye annet på HFS. Ditto for god tone, hjelpsomhet og fravær av krangel. Det er etterhvert ganske mange HFSere som har bemerket nettopp dette.

HFS burde faktisk bukke og takke for de hodetelefoninteresserte og belønne oss ved å rulle ut den røde løperen. Kabelkranglefantene o.l. burde ydmykt holde kjeft og lære.


Jeg håper at jeg har minimal innflytelse over den fjærkledde

Jeg synes det er for mange kategorier som det er i dag, og jeg mener at tagging (eller tilsvarende) er en vesentlig mer bedre, dynamisk og fleksibel måte å gjøre dette på enn med stivt oppdelte avdelinger. Inndeling pr tagging lar seg mye enklere tilpasse nye behov og annen utvikling i den tematiske floraen. «Skarpe» tematiske kategorier kan ha en tendens til å bli stivbeint, og jeg synes det blir mindre oversiktlig spesielt med tema/tråder som favner flere «kategorier».

CDWMcInSpots sitt forslag om en «HiFiwikiSentralen» er helt glimrende, kanskje som supplement eller erstatning for sitcky, evt som en renskriving av eksisterende sticky og andre sentrale tema.
KJ har, som jeg allerede har nevnt, noen gode poenger. Flere av dem har jeg bl.a. vært inne på i innlegg #10 "Kategori- og trådorganisering".

Wikipedia har et kategorisystem som er langt mer dynamisk enn HFS' avdelinger/kategorier. De var dog usikre på hvor mange brukere som faktisk oppdager, forstår og bruker kategoriene til navigasjon. Dette er samme problem som flere nylig har vært inne på. Det hjelper ikke om et system er aldri så fortreffelig hvis nesten ingen forstår og bruker det.

Se også ovenskrevne om tagforvaltning.

Wiki
Jeg gjentar mitt forslag og ønske om en HFS-wiki. En wiki er bedre egnet for konstruktivt samarbeid/dugnad om mange emner og stoffområder enn en forumtråd som egentlig er konstruert for diskusjon, ikke dugnad. Når vi allikevel forsøker å benytte forumtråder til slikt, er det i beste fall en meget dårlig krykkeløsning.


PS: Jeg håper jeg har husket det meste og ikke glemt særlig mye.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kategori- og trådorganisering

Jeg venter, som flere ganger nevnt, fremdeles på saklig og konstruktiv respons fra Høvdingen ang. innlegg #10 "Kategori- og trådorganisering".

Dette innlegget tar opp og belyser en del av de generelle problemene som KJ tar opp. Uten en respons på dette innlegget oppleves diskusjonen lett som uproduktiv skyggeboksing.

Tillegg:
Noen av disse problemene/utfordringene er også belyst i innlegg i tråden "Kategorier på HFS3".
Jeg har jo svart litt lenger opp i tråden, og jeg søker vel egentlig svar på om vi skal fullføre "underkategorier" eller lage en egen avdeling for Hodetelefoner.

Jeg skal uansett gjøre noe med dette i morgen, og evnt. tilbakemeldinger før den tid settes pris på.
Jeg har ikke fått med meg at du (rimelig) grundig har belyst problemene jeg tar opp i innlegg #10 "Kategori- og trådorganisering".

Jeg skrev det innlegget nettopp fordi det trengs noen avveininger, veivalg, politiske avgjørelser m.m., o.l. Før dette er klarlagt, blir det lett rot, trådflytting av moderatorer med andre meninger osv. HFS må faktisk ta noen valg, og det er antagelig fordeler og ulemper med dem alle (sukk!).
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Overlapp vil det alltid være.

Det er dessverre overlapp mellom noen av disse avdelingene, og det vil det dessverre være uansett hvordan man deler opp i avdelinger. På dette området har KJ helt rett.


Noen mulige overlapp fra ardillas liste:
  • Rør benyttes i kilder, RIAA-trinn, hodetelefonforsterkere, forforsterkere og effektforsterkere
  • Kabel fra pickup gjennom platespillerarm til baksiden av platespiller
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
...........Uten å ha tiden til å skrive veldig mye er det hadde det blitt satt pris om det blir en ordning rundt dette. Ser ut som om aktiviteteten rundt head-fi er i sterk vekst !
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Overlapp vil det alltid være.
Litt av poenget med assosiativ tagging er at en tråd kan tilhøre flere kategorier, og nye "underkategorier" kan opprettes fortløpende uten at det "ødelegger" oversiktligheten og systematikken, og dermed har man en funksjonell mulighet til å håndtere overlappingen - MC-RIAA med hodetelefonutgang og USB? Som CDWMcInSpots er inne på så må kategoriseringen uansett forvaltes, slik at det ikke bare blir en jungel av tull øg tøys.

mvh
KJ
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kategori-, tråd- og innleggsstatistikk

[...]
Hvordan måler vi omfang og interesse?
Hvordan skal vi måle omfang og interesse for et saksområde? Antall tråder, antall innlegg, antall innlegg med substans, innleggenes lengde, innleggenes saklighetsnivå? Dette varierer vilt mellom kategoriene på HFS. Noen kategorier har relativt få tråder men allikevel mange innlegg. Andre har mange tråder, men allikevel færre innlegg enn de forannevnte.

Antall
Noen eksempler fra noen av de mindre kategoriene:

Trådtittel
Trådant.
Innl.ant.
Hi-Fi generelt inkludert bransjeaktører
202
5.607
Forskjeller og Testmetodikk
271
19.913
Vintageavdelingen
914
10.807
Mitt anlegg og billedtråder
395
106.059
Bilde og surround
731
8.605

Til sammenligning:
Tråden "Egen tråd for Hodetelefonoppsett?", ofte omtalt kun som hodetelefontråden har alene:
  • Svar: 4.306
  • Visninger: 115.964
30.09.2010 postet jeg mitt første innlegg (#349) i hodetelefontråden. På 1 år og 8 mnd. (20 mnd.) har hodetelefontråden alene 3958 innlegg. Det finnes en del kategorier som har færre innlegg totalt enn dette. Hvordan status er for diverse kategorier for de siste 20 mnd. eller det siste året, kan Høvdingen lettere generere statistikk for vha. en enkel databasespørring enn jeg kan.

[...]
Vil det være mye arbeid for deg (altså Høvdingen) å generere og presentere en del kategori-, tråd- og innleggsstatistikk? Det ville faktisk være ganske interessant å se. Dessuten unngår vi en del synsing. Faktabasert diskusjon er ofte en fordel.

Noen mulige poenger:
  • Tidsperiode: Siste 2 år, siste år og siste halvår
  • Antall: Tråder, innlegg, innlegg per tråd
  • Innleggslengde: Gjennomsnitlig og i lengdekategorier per kategori og tråd
  • Moderering: Antall stengte tråder og modereringer per kategori og tråd
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Underkategorienes (manglende) synlighet

[...]

Synlighet
En del HFS-brukere har ikke fått med seg hverken underkategorien "Hodetelefoner", enn si tagging. De har derimot sett kategoriene.

Moderatorene bør være flinke(re) med raskt å flytte tråder som ikke plasseres i korrekt underkategori.

[...]

Synlighet
Du kan gå til bunnen av "Hi-Fi generelt" -> Thread Display Options -> Underkategori -> Hodetelefoner. Det kan være lurt å så bokmerke denne siden i din nettleser for rask navigasjon.

Dette gir dog slik det er nå langt dårligere synlighet enn en kategori.

[...]
Apropos underkategorienes synlighet.

Underkategoriene ble opprettet for 4 uker siden. Foreløbig har vi følgende underkategorier under "Hi-Fi generelt" (jeg vet ikke hvorfor de er i denne rekkefølgen):
  • Rørutstyr
  • Hodetelefoner
  • Høyttalere
Siden da har det blitt opprettet en del tråder som naturlig hører hjemme i en av disse underkategoriene, f.eks. "Rørutstyr", men i mange av disse tilfellene har ikke trådstarter plassert dem i den rette underkategorien. Isteden har de blitt plassert rett under "Hi-Fi generelt" uten underkategori.

Det er altså en eller flere faktorer som fører til at HFS-brukere (så langt) ikke bruker underkategoriene. Jeg vet ikke hva det er, men det kan f.eks. være lav synlighet, vanskelig å forstå, uvilje mot underkategoriene, orker ikke å ta stilling til enda et organiseringsspørsmål.


PS: Jeg har underveis bedt moderatorene flytte en del av disse trådene til passende underkategori.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Dynamisk kategorisystem

Litt av poenget med assosiativ tagging er at en tråd kan tilhøre flere kategorier, og nye "underkategorier" kan opprettes fortløpende uten at det "ødelegger" oversiktligheten og systematikken, og dermed har man en funksjonell mulighet til å håndtere overlappingen - MC-RIAA med hodetelefonutgang og USB? Som CDWMcInSpots er inne på så må kategoriseringen uansett forvaltes, slik at det ikke bare blir en jungel av tull øg tøys.
Jeg liker KJs ideer om et dynamisk og nærmest selvtilpassende kategorisystem. Det er på mange måter slik Wikipedias kategorisystem er (tenkt).

Det forutsetter dog god kategori(system)røkt, og at HFS-brukere med snurrige ideer ikke innvilges vetorett. Dagens mange dårlige og til dels tullete trådtitler er eksempler på manglende røkt. F.eks. bør hodetelefontråden få en ny tittel.

Det forutsetter også likebehandling. Det bør ikke være slik at de gamle temaene skal beholde sine kategorier (á la 1. klasse), mens nye(re) temaer må ta til takke med underkategorier (á la 2. eller 3. klasse).

Jeg ser dog også noen problemer, inkl.:
  • (Manglende) synlighet for den jevne HFS-bruker (se bl.a. innlegg #36)
    • Det er godt mulig at dette kan løses
  • Brukervennlighet: Dette er en slags parhest til synlighet
  • Noen mennesker er utrolig dårlige til å kategorisere og organisere informasjon
    • Moderatorer må, selv med dagens ganske enkle kategorisystem, ganske ofte flytte feilplasserte tråder

Jeg venter, som flere ganger nevnt, fremdeles på saklig og konstruktiv respons fra Høvdingen ang. innlegg #10 "Kategori- og trådorganisering".

Dette innlegget tar opp og belyser en del av de generelle problemene som KJ tar opp. Uten en respons på dette innlegget oppleves diskusjonen lett som uproduktiv skyggeboksing.

Tillegg:
Noen av disse problemene/utfordringene er også belyst i innlegg i tråden "Kategorier på HFS3".
Jeg har jo svart litt lenger opp i tråden, og jeg søker vel egentlig svar på om vi skal fullføre "underkategorier" eller lage en egen avdeling for Hodetelefoner.

Jeg skal uansett gjøre noe med dette i morgen, og evnt. tilbakemeldinger før den tid settes pris på.
Jeg har ikke fått med meg at du (rimelig) grundig har belyst problemene jeg tar opp i innlegg #10 "Kategori- og trådorganisering".

Jeg skrev det innlegget nettopp fordi det trengs noen avveininger, veivalg, politiske avgjørelser m.m., o.l. Før dette er klarlagt, blir det lett rot, trådflytting av moderatorer med andre meninger osv. HFS må faktisk ta noen valg, og det er antagelig fordeler og ulemper med dem alle (sukk!).
Jeg kan (bl.a.) ikke huske å ha sett at Høvdingen har skrevet noe om problemene rundt tråder og emner som kan høre hjemme i flere kategorier. KJ nevnte "MC-RIAA med hodetelefonutgang og USB". Jeg har i diverse innlegg nevnt flere ulike eksempler som f.eks. Grace Design m903 og Benhmark DAC1 HDR som begge er (USB-)DAK, forforsterker og hodetelefonforsterker.

Tillegg:
Vi er igjen tilbake til emner jeg tok opp i innlegg #10 "Kategori- og trådorganisering", inkl.:

[...]
Denne tråden ("Egen avdelig for Head fi") er faktisk et eksempel på en hodetelefonrelatert tråd som bør ligge i underkategorien "Hodetelefoner", men som HFS-tradisjonelt plasseres i kategorien "Kommentarer og hjelp til forum/bruktbørs".

Tilsvarende trådorganiseringsproblemer har vi for rørutstyr, platespillere, IT-relaterte emner, osv., osv. Hvor går f.eks. grensen mellom "Vintageavdelingen" og "Hi-Fi generelt"? Er et produkt "vintage" så snart det ikke lenger er i regulært salg? Hva med NOS (new old stock), og hva med produkter som produseres mer eller mindre uendret over mange år som f.eks. Linn Sondek LP12 og inntil nylig Technics SL-1200? Er typiske IT-kabler kabler eller IT-utstyr? Er en USB-DAK IT-utstyr? Hva med en rørbestykket USB-DAK eller RIAA?
[...]
 
Sist redigert:

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg vil bare følge opp med å si at jeg skal ta tak i dette, men pga. kraftig arbeidsmengde om dagen så ligger jeg litt etter (på det meste). Jeg lovte å se på dette i dag, men må vente til i morgen, og jeg ville bare si ifra til de som venter på reaksjon fra meg.

Mvh
Høvdingen
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Fremtiden sitter mellom ørene.

...........Uten å ha tiden til å skrive veldig mye er det hadde det blitt satt pris om det blir en ordning rundt dette. Ser ut som om aktiviteteten rundt head-fi er i sterk vekst !
 
Topp Bunn