Hei.
Jeg er stor fan av Jelcoarmene. Jeg har selv levd flere år med Sumiko MMT arm (i praksis en SA-750DB),
og jeg valgte å benytte Jelco SA-750EB til Electrocompaniets platespiller. Men selv om jeg er mer enn
overbevist om armenes kvalitet, er jeg mer usikker på dokumentasjonen som følger med disse armene.
Monteringsmalene for Jelcoarmene må benytte seg av en snodig form for geometri, da man etter
montering med denne opplever at pickupen ender opp for langt bak i shellet, med mulig plassproblemer
mellom kontaktpinnene i shellet og kontaktpinnene på pickupen, noe som betyr at det er vansklig å
stille inn riktig overheng og riktig HTA.
Derfor anbefaler jeg å montere Jelcoarmene "litt lenger"
unna spindelen; + 2 mm for 750D, + 2,5 mm for 750E og + 3,0 for 750L.
For å være
helt sikker bør man først montere den pickupen man skal benytte med monteingsskruene
festet 1/3 fra fronten av slissene. Så benytter man en tommestokk/linjal for å måle armlengden; fra et
punkt rett over diamanten - til horisontalt lagringspunkt rett over (silekonoljefylle-) hullet i lagerhuset.
Så henter man monteringsavstand fra overhengskalkulatoren min her (litt ned på side 3):
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/10530-vinylressurser-pa-nett-linker-3.html
En annen ting jeg er svært usikker på i Jelcos dokumentasjon er deres oppgitte beveglige masse:
- Erfaringen med Sumiko MMT armen viste meg at dette er en arm som trives langt bedre med
MC-pickuper (stive) enn MM-pickuper (myke). En medium tung arm som Rega RB-300 (masse 11,5 g)
trives like godt med begge typer pickuper. Dette i seg selv antyder at 9" til Jelco er vesentlig tyngre
enn Rega armen.
- Videre er det "følelsen" av å betjene armene. Jeg benytter skjelden lift når jeg spiller plater (etter å
ha hatt Dynavector DV-505 armen uten lift), og det å løfte Jelcoarmen fra krybben og inn til ønsket
spor gir følelsen av mer masse. Dette blir ren synsing selvfølgelig.
- Videre er det dette med at total bevegelig masse er 13,5 gram (for en 9"), noe som skulle innebære
en bevegelig masse lik kun 1,5 gram (!!!) uten det 12,0 gram tunge shellet. Usannsynlig.
- Til slutt er det hvordan Jelco klarer å få de lengre armene til å fremstå som lettere enn de kortere
armene (se tabellen fra CrisAndre). Det er helt unikt da alle andre produsenter opererer med høyere
masse for lengre armer.
Til sammen har disse argumentene overbevist meg om at Jelco benytter en annen regnemetode enn
meg og de andre tonearmsprodusentene. Oppgitt bevegelig masse må være feil.
Når det gjelder min utregning, er den basert på ganske mye gjetting (særlig på armrørets bidrag), men
jeg tror ikke jeg er alt for langt fra mål. Sammenligner man med andre 12" armer er
Fidelity Research
FR-66Fx (= Ikeda 12 Fx (?)) det nærmeste jeg kommer i konstruksjon (tykkvegget aluminium armrør)
som har en bevegelig masse på 28 gram. En lettvekter i forhold til storebror (og drømmearmen - regn
med å betale Kr. 50.000 + for denne) FR-66S (med stål armrør) som har en bevegelig masse på 38 gram (!!!).
SMEs 12" armer er vesentlig lettere enn Jelcoen og FRen. Mye fordi man benytter mye tynnere gods
i armrørveggene. (Værstingen var SME Series III som hadde et titan armrør der veggtykkelsen tilsvarte
tykkelsen av to hårstrå)! Også magnesium- stål- og aluminiums-armene har tynne vegger og man risikerte
i verste fall å bulke dem (særlig aluminiumsarmrørene i 3009 Series II og Improved). En annen årsak til
at SME har lavere bevegelig masse er at man benytter seg av lette (6,5 gram) aluminiums shell (selv på
"stålarmene": 3009 (Series I), 3009R og S2-12R).
Derfor er min anbefaling til deg Dazed, å benytte et lettere headshell. Ved å bruke Technics utmerkede
headshell (5,6 gram) reduserer du bevegelig masse fra mine beregnede 27,0 gram til 20,6 gram (27,0 gram
- 12,0 gram + 5,6 gram = 20,6 gram) + pickup og skruer. Det er helt riktig som CrisAndre sier at
headshellvekten (liksom pickupvekten) kan legges til direkte da denne vekten tilføres helt i nærhet
nåleopphenget - mot totallengden av armen).
mvh
Gunnar Brekke