Forsterkere Effektforsterker med lys,åpen,luftig,oppløst lyd?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.376
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Noen som kan anbefale et merke/type effektforsterker med signatur litt mot det lyse, med lufttig, åpen, fint oppløst lyd? Viktig at den alikevel lyder "organisk" og ikke kunstig digital. Og ikke for pågående og skarp.
Ny eller brukt i området 5-10k, m/litt slingringsmonn.

Tenker selv type Densen ,Doxa, Linn, men har ingen erfaringer med disse merker/tilhørende modeller.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Den er ikke lys, men bortsett fra det, Bryston. Litt sjeldne på bruktmarkedet, av gode grunder, men verdt å vente på.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.794
Torget vurderinger
35
Får man Bryston til mellom 5000 og 10.000 som trådstarter etterspør? Kanskje en litt eldre Hegel kan være noe?

Roy

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.561
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Har hatt Bryston og har Densen. Bryston 4 SST vil jeg kalle nøytral men fin og oppløst. Densen har av mange fått betegnelsen lys, men det kommer an på resten av kjeden. Ikke fordet du kan lett få Densen til å låte lyst! Får du tak i en brukt B-320 så har du en meget engasjerende forsterker.

OU812

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Hei!

Noen som kan anbefale et merke/type effektforsterker med signatur litt mot det lyse, med lufttig, åpen, fint oppløst lyd? Viktig at den alikevel lyder "organisk" og ikke kunstig digital. Og ikke for pågående og skarp.
Ny eller brukt i området 5-10k, m/litt slingringsmonn.

Tenker selv type Densen ,Doxa, Linn, men har ingen erfaringer med disse merker/tilhørende modeller.
På generelt grunnlag kan jeg absolutt anbefale Linn. Akurate, (nye) Majik og Chakra bør oppfylle kriteriene dine svært godt. Se gjerne etter modeller med Dynamik strømforsyning, som gir et solid løft. Ellers vil vel valget avhenge litt av hvilke høyttalere du tenker å drive. Har du lettdrevne høyttalere ser jeg at det ligger en Majik 4100 (4 kanals) til salgs på brukten her til under 10 000. Ellers skal Linn 2250 være svært bra om du har behov for mer kraft, men dette er litt eldre modeller som jeg ikke har personlig erfaring med. Ser det ligger 2 til salgs på brukten for kr 5000 pr stykk. Da får du mye forsterker for pengene, og disse kan senere oppgraderes med Dynamik om det skulle være ønskelig.

T

tce-teams

Gjest
Ein eldre hegel kan være noe får trådstarter.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.376
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
[/QUOTE]

På generelt grunnlag kan jeg absolutt anbefale Linn. Akurate, (nye) Majik og Chakra bør oppfylle kriteriene dine svært godt. Se gjerne etter modeller med Dynamik strømforsyning, som gir et solid løft. Ellers vil vel valget avhenge litt av hvilke høyttalere du tenker å drive. Har du lettdrevne høyttalere ser jeg at det ligger en Majik 4100 (4 kanals) til salgs på brukten her til under 10 000. Ellers skal Linn 2250 være svært bra om du har behov for mer kraft, men dette er litt eldre modeller som jeg ikke har personlig erfaring med. Ser det ligger 2 til salgs på brukten for kr 5000 pr stykk. Da får du mye forsterker for pengene, og disse kan senere oppgraderes med Dynamik om det skulle være ønskelig.[/QUOTE]

Jeg har hørt Majik DSM VS Naim på en lyttedemo på Linn og Rega høyttalere. Det var bemerkelsesverdig lett å høre at det var STOR forskjell på lydsignatur oppover i registret. Der Naim var litt mørk og tilbakeholden/lukket var Majik som ønsket!
Men til godt over doble prisen da. MEN, jeg syntes kanskje Linn lød litt "sterilt" sammenlignet.(?)

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.376
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3

Kanskje har jeg (oppsett Soundgarden) vært uheldig de 2 gangen jeg har hørt Hegel som intergrert og pre/power men jeg ble ikke fan av merket. Litt spisst/hardt i nevnte tilfeller.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.376
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Har trua på Bryston. Det er vel et merke på min "musthaveengang" lista mi. En slik forsterker som kan gå i arv. Dyr da, men jeg ser det ligger en på brukten. Litt skeptisk til produkter som begynner å bli 6-7 år, men kanskje grunnløst?

Densen rekker jeg antageligvis å få hørt hos OHFC til uka:)

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
[/QUOTE]
Jeg har hørt Majik DSM VS Naim på en lyttedemo på Linn og Rega høyttalere. Det var bemerkelsesverdig lett å høre at det var STOR forskjell på lydsignatur oppover i registret. Der Naim var litt mørk og tilbakeholden/lukket var Majik som ønsket!
Men til godt over doble prisen da. MEN, jeg syntes kanskje Linn lød litt "sterilt" sammenlignet.(?)[/QUOTE]

Majik DSM er vel en integrert sak? Jeg vet ikke om det er det du er ute etter, men generelt har jeg ikke vært imponert over preamp-delen i Linns integrerte løsninger. Jeg tror du vil merke stor forskjell om du prøver en effektforsterker koblet til separat pre. Kilden har selvfølgelig også betydning - er det en streaming-løsning du er ute etter?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.376
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
)[/QUOTE]

Majik DSM er vel en integrert sak? Jeg vet ikke om det er det du er ute etter, men generelt har jeg ikke vært imponert over preamp-delen i Linns integrerte løsninger. Jeg tror du vil merke stor forskjell om du prøver en effektforsterker koblet til separat pre. Kilden har selvfølgelig også betydning - er det en streaming-løsning du er ute etter?[/QUOTE]

Har streaming-løsning i form av en 32/192 qute som i disse dager får ny jobb som forforsterker i nytt oppsett, i godt dempet rom der lyden fort blir litt mørk&lukket. Samt at jeg vil ha mere "POWER"!! som Clarckson sier.
Denne er testet til formålet og gir meget god lyd ut som DAC/pre, når forsterkerdelen er skrudd av(programmerbart) Kunne vel brukt en enda bedre pre, men jeg har 4 digitale kilder tilkoplet, streaming, bruker FM/DAB/iRadio og digital tapping fra iDevices. Blitt helt avhengig av denne Naim-saken.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.447
Sted
Sølvbyen
Har trua på Bryston. Det er vel et merke på min "musthaveengang" lista mi. En slik forsterker som kan gå i arv. Dyr da, men jeg ser det ligger en på brukten. Litt skeptisk til produkter som begynner å bli 6-7 år, men kanskje grunnløst?

Densen rekker jeg antageligvis å få hørt hos OHFC til uka:)
Bryston er vel den eneste forsterkerprodusenten jeg vet om iallfall, som opererer med 20 års garanti på ampene sine. Men vær obs på at garantien kun gjelder hvis man har kvittering fra en autorisert Brystonforhandler. 6-7 år gammel er mao piece of cake bare man har papirene i orden.

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Majik DSM er vel en integrert sak? Jeg vet ikke om det er det du er ute etter, men generelt har jeg ikke vært imponert over preamp-delen i Linns integrerte løsninger. Jeg tror du vil merke stor forskjell om du prøver en effektforsterker koblet til separat pre. Kilden har selvfølgelig også betydning - er det en streaming-løsning du er ute etter?[/QUOTE]

Har streaming-løsning i form av en 32/192 qute som i disse dager får ny jobb som forforsterker i nytt oppsett, i godt dempet rom der lyden fort blir litt mørk&lukket. Samt at jeg vil ha mere "POWER"!! som Clarckson sier.
Denne er testet til formålet og gir meget god lyd ut som DAC/pre, når forsterkerdelen er skrudd av(programmerbart) Kunne vel brukt en enda bedre pre, men jeg har 4 digitale kilder tilkoplet, streaming, bruker FM/DAB/iRadio og digital tapping fra iDevices. Blitt helt avhengig av denne Naim-saken.[/QUOTE]

Ok, poenget mitt var bare at du sikkert ikke får korrekt inntrykk av Linn effektforsterkere dersom Majik DSM er benyttet både som pre og effekt. Hvis det er tilfellet kunne du om mulig prøve å få lånt en ren Linn effekt og teste i ditt eget anlegg.

M

mfufu

Gjest

Kanskje har jeg (oppsett Soundgarden) vært uheldig de 2 gangen jeg har hørt Hegel som intergrert og pre/power men jeg ble ikke fan av merket. Litt spisst/hardt i nevnte tilfeller.
Jeg har eid Hegel H1 i sin tid, men også hørt på andre modeller av hegel en den jeg hadde, i butikkene, og deler din oppfatning. Generellt spiller hegel sikkert pent, men i de fleste oppsettene jeg har hørt ble det litt... vel... uengasjerende og "tom" lyd? Har lurt på flere ganger om det er ørene mine det var noe feil med, men har konkludert med at merket rett og slett bare er oppskrytt (vet jeg provoserer noen når jeg sier det, og ønsker ikke det men... "sånn går nu dagan" :) )

T

TT.

Gjest
Hva med Rotel sine 200W forsterkere. De er rimelige, bra oppløste og slanke i lyden.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Bryston har en innstilling til service der er second-to-none, de servicerer og oppgraderer fortsatt gamle ST og B serier. Der er de der skifter forsterkere etter noen år, andre innstallerer de og glemmer de er der, sånn er det litt med Bryston, kjedeligt kanskje?
Har hatt min i 7 år nå, og bortsett fra en knekt plastikkbit på en høyttalerterminal har den fungert perfekt. Litt dyr ja, men ikke et øyeblikk har jeg tenkt på å prøve noe annet.
Mht. Den på bruktbørsen hadde jeg ikke tenkt meg om to ganger.....

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.376
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Takker folket for alle innspill!
Da skal det prøves litt til uka, med et øye på div.bruktmarked. Kjøpt flere brukte høyttalere og kan vel så prøve meg på kvalitets-elektronikk -hvis det frister og er et relativt fersk produkt.

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Antall liker
1.701
Sted
Fredrikstad
Hvis jeg skulle komme med en anbefaling, så må det bli Meridian 557, eller Meridian 559. Er veldig glad i "Engelsk" lyd, og har en Meridian 557 som reserveforsterker til å drive mine Quad ESL 989 elektrostat HT.
Til daglig brukes enten BAT, eller Sonic Frontier røreffekt forsterkere, men 557 er en fremdragende erstatter.

Klangmessig er Meridian 557 lys, og luftig, med oppløst diskant, samt stram, og kontrollert bass. Lager et meget detaljert, stort 3 dimensjonalt, og holografisk rom.
Burde være en grei sak å finne brukt. Min er forøvrig IKKE til salgs.

Et bilde av min forsterker.

Meridian 557-2.jpg

/Ruby:)

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Vittig, Rubyred.
Jeg skulle skifte til side 2 og anbefale nettopp Merdian 557.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
96
Jeg ville holdt meg unna Hegel, og også Electrocompaniet. Advantage forsterkere er veldig gode, men sjeldne på bruktmarkedet. A300 eller S150 bør fås til rundt 10000.
Skal du ha en forsterker som har alle de kvalitetene du etterspør, er det vanskelig for ikke å si umulig under 10 lapper. På bruktmarkedet altså.

Topp Bunn