Forsterkere Effektforsterker med bryter mellom RCA og XLR

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Er på jakt etter en effektforsterker med bryter mellom RCA og XLR. Trenger dette da den skal integreres i et 2-kanals og et flerkanals anlegg. Skal da koble fra pre-out på flerkanalsrecieveren til RCA på effekttrinnet og fra stereo forforsterker med XLR.

Fint om noen kom med tips jeg kan evaluere.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.991
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Er på jakt etter en effektforsterker med bryter mellom RCA og XLR. Trenger dette da den skal integreres i et 2-kanals og et flerkanals anlegg. Skal da koble fra pre-out på flerkanalsrecieveren til RCA på effekttrinnet og fra stereo forforsterker med XLR.

Fint om noen kom med tips jeg kan evaluere.
Svært sjeldent at det er anbefalt å bruke RCA og XLR samtidig. Min Parasound A21, som hadde dette ga merkbart dårligere lyd med XLR når RCA også var i bruk (selv om RCA - XLR switchen stod på XLR). Koblet jeg ut RCA pluggene, så økte gainet merkbart på XLR også!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En del effekttrinn har en slik bryter - men jeg hadde et Lyngdorf effekttrinn med en slik bryter for noen år siden - og der sto det å lese i manualen at man IKKE måte koble til XLR og RCA samtidig. Hvis ikke bryteren fungererer som en ren inngangsvelger, risikerer man at det er kontakt mellom utgangene på forforsterkerne uansett bryterposisjon. I verste fall resulterer dette i dyre skader - i beste fall blir utgangene på forforsterkerne overbelastet - i og med at den inngangsimpedansen de "ser", kan bli altfor lav når to effekttrinn er parallellkoblet. Det er ikke nødvendigvis noen garanti mot slikt at man slår av den forforsterkeren man ikke bruker.
 

shesmovedon

Medlem
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
38
Antall liker
6
Sted
Halden
Torget vurderinger
2
Er på jakt etter en effektforsterker med bryter mellom RCA og XLR. Trenger dette da den skal integreres i et 2-kanals og et flerkanals anlegg. Skal da koble fra pre-out på flerkanalsrecieveren til RCA på effekttrinnet og fra stereo forforsterker med XLR.

Fint om noen kom med tips jeg kan evaluere.
Hegel H4se funker bra. Jeg har brukt en slik du illustrerer. Mailet med Holter først. Brytererne kobler fysisk bort den ene utgangen, men han rådet meg, for å være helt sikker, å la den ubrukte pre være avslått.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Er på jakt etter en effektforsterker med bryter mellom RCA og XLR. Trenger dette da den skal integreres i et 2-kanals og et flerkanals anlegg. Skal da koble fra pre-out på flerkanalsrecieveren til RCA på effekttrinnet og fra stereo forforsterker med XLR.

Fint om noen kom med tips jeg kan evaluere.
Svært sjeldent at det er anbefalt å bruke RCA og XLR samtidig. Min Parasound A21, som hadde dette ga merkbart dårligere lyd med XLR når RCA også var i bruk (selv om RCA - XLR switchen stod på XLR). Koblet jeg ut RCA pluggene, så økte gainet merkbart på XLR også!
Jøss. Det hadde jeg aldri trodd. Jeg hadde tenkt å skrive Parasound her, men du har jo allerede testet det med dårlig resultat.
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Mine Xindak PA-1 har denne bryteren, men har ikke testet noe. Bruker bare RCA.
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Takk for alle innspill, det er supert.

Når det gjelder kommentarer om at det ikke er bra å ha koblet til utstyr til både XLR og RCA samtidig så skulle jeg vel tro at dersom det er en bryter på fronten som er "ment til å bruke" så er vel forsterkeren laget for å bruke begge inngangene. Min Chapter Audio Couplet har en elektronisk touch bryter i fronten og jeg trodde at den var laget nettop for å koble til begge inngangene samtidig. Tar jeg feil?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk for alle innspill, det er supert.

Når det gjelder kommentarer om at det ikke er bra å ha koblet til utstyr til både XLR og RCA samtidig så skulle jeg vel tro at dersom det er en bryter på fronten som er "ment til å bruke" så er vel forsterkeren laget for å bruke begge inngangene. Min Chapter Audio Couplet har en elektronisk touch bryter i fronten og jeg trodde at den var laget nettop for å koble til begge inngangene samtidig. Tar jeg feil?
I brosjyren til forsterkeren din står det om XLR- og RCA-inngangene at de er "Switch Selectable" - så antageligvis har du ditt på det tørre i ditt tilfelle. Men det finnes effekttrinn hvor velgerbryteren sitter bakpå forsterkeren, og på en del av disse forsterkerne fungerer ikke bryteren slik at den bryter kontakten mellom XLR- og RCA-inngangene. Og på slike effekttrinn hvor kontakten ikke brytes, er det ikke å anbefale å bruke begge inngangene samtidig.
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Takker Ulf-B for info, det er betryggende å vite... :)
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Jungson Ja-50 monoblokker har bryter for rca/xlr.
 
Topp Bunn