Forsterkere Effektforsterker 10-20 tusen

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Hei

Sitter og prøver å få litt oversikt over hvilke effektforsterkere som finnes på markedet i prisklassen 10-20 tusen.
Jeg opplever at det stort sett er de samme merkene som går igjen i mange butikker.

Det må da være noen alternativer til Parasound og Rotel i tillegg til hifiklubbens merker?

Det er mulig jeg må finne et alternativ til mine quad monoblokker. Trenger ca 100w. Ønsker en klar og rytmisk lyd.
Kom gjerne med noen tips .

Ole V.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Xindak PA-M koster 13500 og har de 100 wattene du ønsker deg i klasse AB, 20 av dem i ren klasse A. Tror det er et spennende alternativ i akkurat den klassen du spør om, midt i smørøyet som den er med både pris og effekt. Selv har jeg ikke hørt den men er overrasket hvis ikke det også er en over achiever fra gjengen i Sichuan.
 

GIzO

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2006
Innlegg
140
Antall liker
72
Sted
Larkollen
Torget vurderinger
6
I denne prisklassen bør du virkelig sjekke ut Usher r1.5.

Kanskje ikke det vakreste trinnet, men det har en musikalsk og varm lydsignatur med massevis av krefter.
I mine ører langt bedre en bla. Parasound a21 og EC 250.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Usher R 1.5 ligger nå på 34K hos JFS Sound systems. Brukt er jo selvsagt en annen sak, men den dukker opp ganske sjelden.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Xindak PA-M er en meget vellydende sak. :)
Ellers har Exposure både stereo- og monoeffekt i denne prisklassen.
Du får sikkert låne en PA-M fra Mala Audio.
Du får sikkert også låne Exposure fra Audioaktøren. :)
 
M

mo ha dk

Gjest
Om du vil kjøpe brukt kan jeg anbefale Doxa 70 Signature mk II eller om du kan strekke budsjettet litt Doxa 61J; DOXA - PRODUCTS - AMPLIFIERS - 61

Jeg har tidligere kombinert Doxa og Dali med bra resultater.

Lykke til!
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
The usual suspects I guess :=}
Slår et slag for Abrahamsen V4 (som nævnt ovenfor). Meget strømstærke 70w, og får du senere lyst til at utvide butikken køber du een V4 til og brokobler til 240w - fortsat innenfor de 20k.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Takk for mange gode tips.

Abrahamsen har jeg ofte sett beskrevet som litt mørke og fyldige i lyden. Jeg hadde en periode en Xindak 6950 og den synes jeg låt innesluttet og dynamikkfattig. Aner ikke om den modellen dere nevner har en annen klang?
Job og Odyssey vil jeg ikke ha da jeg ikke vil kjøpe fra utlandet.

Roksan Caspian m2 er et spennende alternativ.

Exposure monoblokkene virker også som et veldig fint alternativ, kanskje det mest interessante til nå. Ser at tester trekker fram gode dynamiske egenskaper og en bra klarhet. Jeg er veldig opptatt av dette med stram, åpen og klar lyd. Er allergisk mot forsterkere som låter mykt og ullent. Jeg ser også at disse Exposure forsterkerne er designet og laget i England fremdeles. Jeg trodde dette merkenavnet var solgt til kina for lengst, så det var en hyggelig overaskelse.
 
X

X186841

Gjest
Exposure ser på papiret ut som ett bra valg for deg, og Nuprime ST-10 kan jeg anbefale som åpen og klar med bra driv og dynamikk.
 

raptor

Medlem
Ble medlem
11.07.2014
Innlegg
48
Antall liker
28
Sted
O' Vestland vestland...
Jeg er fornøyd med min effektforsterker og anbefaler den gjerne; Onkyo M5000R.
De får meget gode skussmål i alle tester og blant alle brukere så vidt jeg kan se.
De ligger noen ganger ned mot 14k på brukt, men de selges raskt.
Nypris ligger på 25k.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
BENCHMARK AHB2

Det ligger en Benchmark AHB2, god som ny, på torget.

Benchmark er et såkalt pro-merke og selges ikke gjennom hifisjapper.

Det finnes knapt bedre forsterker; måler i ultraklassen og har fått fremragende subjektive kritikker, i bl.a. Stereophile.

Løp og kjøp.

:)
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Exposure ser på papiret ut som ett bra valg for deg, og Nuprime ST-10 kan jeg anbefale som åpen og klar med bra driv og dynamikk.
ST-10 funka dårlig hos meg. Den hadde kanskje denne typiske "varme" lyden, men bassen ble litt bløsete på Cornwall. Jeg tror det er en god forsterker, men den må nok matches riktig.
Xindak PA-M spilte tightere, med en bedre klarhet.
 
X

X186841

Gjest
Det høres riktig ut, har prøvd ST-10 på de JBL kopi Kina høyttalerne MALA hadde engang med 12" bass og det ble litt bløt bass,der passet Hegel H160 og IDA-16 bedre. Men på 6.5" Audioquest er det tight,kjapt og fint.

Exposure ser på papiret ut som ett bra valg for deg, og Nuprime ST-10 kan jeg anbefale som åpen og klar med bra driv og dynamikk.
ST-10 funka dårlig hos meg. Den hadde kanskje denne typiske "varme" lyden, men bassen ble litt bløsete på Cornwall. Jeg tror det er en god forsterker, men den må nok matches riktig.
Xindak PA-M spilte tightere, med en bedre klarhet.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Har sett litt på denne men finner ingen tester eller omtaler. Virker som et produkt rettet mot hjemmekinomarkedet. Den har vært på markedet i 11 år så det er merkelig at den er så lite omtalt. Har du testet den? Hva synes du om lyden? Klarhet, rytmikk og dynamikk?
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Takk for mange gode tips.

Abrahamsen har jeg ofte sett beskrevet som litt mørke og fyldige i lyden.

Jeg er veldig opptatt av dette med stram, åpen og klar lyd. Er allergisk mot forsterkere som låter mykt og ullent.
Har set samme beskrivelse af Abrahamsen, men (med al respekt) er dette ikke rigtigt. Har haft V4 Up x2 og flere V2 Up, klangen er ganske tæt på neutral. Alt afhænger af pre og højtalere her.
 

Nemlih

Medlem
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
8
Antall liker
0
Har sett litt på denne men finner ingen tester eller omtaler. Virker som et produkt rettet mot hjemmekinomarkedet. Den har vært på markedet i 11 år så det er merkelig at den er så lite omtalt. Har du testet den? Hva synes du om lyden? Klarhet, rytmikk og dynamikk?

Nei, har ikke testet selv men ATI forsterkerne går for å være nøytrale.
Her er et par omtaler på 1805
ATI Audio AT-1805 Amplifiers reviews - Audioreview.com
Ligger også omtale på 1803 på L-Sound sin hjemmeside.
https://www.lsound.no/collections/multikanals-effektforsterkere/products/ati-at1803
Er også en ATI tråd her på forumet.
http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/71700-ati-all-american-muscle.html
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Hva med Nuforce ref 9. Har stort sett hørt de spille bra I alle systemer der de har vært koblet opp. Gode anmeldelser. Ligger et billig par på brukten nå
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Exposure ser på papiret ut som ett bra valg for deg, og Nuprime ST-10 kan jeg anbefale som åpen og klar med bra driv og dynamikk.
ST-10 funka dårlig hos meg. Den hadde kanskje denne typiske "varme" lyden, men bassen ble litt bløsete på Cornwall. Jeg tror det er en god forsterker, men den må nok matches riktig.
Xindak PA-M spilte tightere, med en bedre klarhet.
Jeg tror nok PA-M er en klar oppgradering av tidligere og tildels gamle modeller, og så er den ganske stilig på tross av blått lys. Dessuten lar Mala deg teste produktet hjemme, det er bare å ringe til dem. Husk at det er et ungt merke som fortsatt er i en rivende utvikling. Men hvis smaken til trådstarter går mer i retning av det folk forbandt med Hegel tidligere så er det kanskje ikke riktig valg. Da får vi heller være uenige om hva som er riktig lyd. :)

PA-M er forresten opprinnelig et produkt beregnet på studiomarkedet under et annet merkevarenavn. PA-M er den kommersielle varianten av forsterkeren som har fått RCA i tillegg til XLR som var eneste valg på pro-modellen.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Bladelius Balder er et annet alternativ, 25k ny.
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
160
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Sist redigert:

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Det spørs vel hva som skal drives, og det ser ut til at det for tiden er Dali Rubicon 2 hos trådstarter. Det kommer til å gå helt glimrende, ST-10 bør være en kandidat i prisklassen.
Har også lest at den har drevet System Audio Pandeon 30 og Audiovector Arrete med godt resultat, så den kan bli med i hvertfall et stykke oppover i pris også.
Ser at Klipsch Cornwall har en følsomhet 102 dB. Rimelig høyt det, kanskje ikke helt representativt valg i fht trådstarter, om man ser bort fra rørsystemer. Så det ville jeg ikke tenkt så mye på, om man ikke har tenkt å gå den veien. Hjemme hos meg driver ST-10 mine Dali Mentor Menuet SE, med relativt lav følsomhet, 86.5 dB, og kreftene i ampen er akkurat hva the doctor ordered. Etter sikkert over 150 timer begynner den å bli innspilt også, nå begynner bassregistreret å "tørke opp", og hele registeret åpnes opp. Spennende fase akkurat nå, ganske lang innspillingstid. En glimrende forsterker, nøytral som pokker, og gjør lytting spennende.



QUOTE=Lgrons58;2405367]Det høres riktig ut, har prøvd ST-10 på de JBL kopi Kina høyttalerne MALA hadde engang med 12" bass og det ble litt bløt bass,der passet Hegel H160 og IDA-16 bedre. Men på 6.5" Audioquest er det tight,kjapt og fint.

Exposure ser på papiret ut som ett bra valg for deg, og Nuprime ST-10 kan jeg anbefale som åpen og klar med bra driv og dynamikk.
ST-10 funka dårlig hos meg. Den hadde kanskje denne typiske "varme" lyden, men bassen ble litt bløsete på Cornwall. Jeg tror det er en god forsterker, men den må nok matches riktig.
Xindak PA-M spilte tightere, med en bedre klarhet.
[/QUOTE]
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Takker igjen for flere gode tips. Mange fine alternativer her som jeg ikke så i utgangspunktet.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.653
Antall liker
9.723
Sted
London
Hypex anbefales fra meg, meget fornøyd med mine UcD400HG HxR. Ble virkelig liv i et par B&W805N med 4 slike moduler.
NC400 er vissnok hakket bedre enn UcD400HG HxR:
https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=4466
https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=7616

Jeg har mine i disse kabinettene:
ghentaudio --- Hypex & NCore NC400 NC1200 Stereo Case-kit
https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=2288

Litt trangt men ble veldig bra!
Montering er lekende lett.

Vis vedlegget 414183
Hva med Nord? Hypex 500 med valgbar OpAmp - fantastisk til prisen - de er Hypex NCore 400 i versjon for fabrikanter av forsterkere.
Nord Acoustics Hypex NCore NC500 NC400 Amplifiers
 
Topp Bunn