Effekten av glassflater?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Har glassflater som vinduer, glassbord osv. spesielle refleksjonsegenskaper (f.eks. lyder hardere/høyere), sammenlignet med flater av annet materiale?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.583
Torget vurderinger
12
Ja. Glatt og hard overflate reflekterer det aller meste av lyden i stedet for å absorbere og diffusere (spredt refleksjon). I tillegg vibrerer glass og spiller med. Andre kan sikkert skrive mye mere utdypende og pedagogisk om dette.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Som Atonal skriver, så vil glassflater som andre harde, glatte flater, reflektere det meste av lyden. Det er et unntak som gjelder vinduer. De vil absorberer dype frekvenser, altså bass. Legg merke til at du kan gå forbi et hus hvor det er fest og du hører kun bassen som altså blir absorbert av vindusflaten og transportert ut. Hvis noen åpner vinduet vil du høre noe helt annet.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
OivindS skrev:
Som Atonal skriver, så vil glassflater som andre harde, glatte flater, reflektere det meste av lyden. Det er et unntak som gjelder vinduer. De vil absorberer dype frekvenser, altså bass. Legg merke til at du kan gå forbi et hus hvor det er fest og du hører kun bassen som altså blir absorbert av vindusflaten og transportert ut. Hvis noen åpner vinduet vil du høre noe helt annet.
Er det noen som går forbi et hus hvor det er fest ??? 8)

Fra spøk til alvor;
Hva med vinduer som har rullegardin ?
Mine rullegardiner (som oppstrammet ligger 5mm utpå vindu) er nærmest som en plastik duk/lerret.
Regner ikke med at de innvirker på bassen, men håper de hjelper litt på førsterefleksjon i forhold til naken flate.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Distinctive skrev:
[...]
Mine rullegardiner (som oppstrammet ligger 5mm utpå vindu) er nærmest som en plastik duk/lerret.
Regner ikke med at de innvirker på bassen, men håper de hjelper litt på førsterefleksjon i forhold til naken flate.
Tja, spørs vel om plastikkduk virker dempende når stoffet har så høy tetthet, vil det ikke da føre til refleksjon? I don`t know...

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
Hva når et vindu er rett bak lytteposisjonen, altså kloss inntil?
Vil dette være et problem?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
Distinctive skrev:
[...]
Tja, spørs vel om plastikkduk virker dempende når stoffet har så høy tetthet, vil det ikke da føre til refleksjon? I don`t know...
Den vil muligens kunne fungere som en membran; under en viss frevens (type ukjent) er den praktisk talt transparent, og over den frekvensen il duken være reflekterende (dvs «stiv»).

mvh
KJ

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
KJ skrev:
atonal skrev:
Distinctive skrev:
[...]
Den vil muligens kunne fungere som en membran; under en viss frevens (type ukjent) er den praktisk talt transparent, og over den frekvensen il duken være reflekterende (dvs «stiv»).

mvh
KJ

Ut fra det du sier her så er det ingen nytte i denne ???
Har problemer med å se at denne gir absolutt null bidrag.
Her er den på kortvegg:
http://warema.iwelt.de/index.php?color=&L=9&id=233
Modell E3.F.09, med 1 kassett nede og lystett utførelse.
og denne på takvindu:
http://web02.velux.com/vn/dsp3/docs/DKL_176.jpg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Distinctive skrev:
...

Her er den på kortvegg:
og denne på takvindu:
Jeg burde kanskje utheve «muligens». Overgangen fra transparent til reflekterende tror jeg ikke er særlig brå. Et kajpt eksperiment med folien/rullegardinen forran en HT (koble fra den/de andre), og sjekk hvordan lyden endrer seg. Neste eksperiment er å lytte 90 grader på HT aksen med og uten folie/rullegardin på 45 grader ift HT-aksen. Det er ikke spesielt vitenskaplig eller presist, men det kan gi en ide om hvordan den oppfører seg rent akustisk i det minste mht mellomtone og diskant.

mvh
KJ

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
KJ skrev:
Distinctive skrev:
...

Her er den på kortvegg:
og denne på takvindu:
Jeg burde kanskje utheve «muligens». Overgangen fra transparent til reflekterende tror jeg ikke er særlig brå. Et kajpt eksperiment med folien/rullegardinen forran en HT (koble fra den/de andre), og sjekk hvordan lyden endrer seg. Neste eksperiment er å lytte 90 grader på HT aksen med og uten folie/rullegardin på 45 grader ift HT-aksen. Det er ikke spesielt vitenskaplig eller presist, men det kan gi en ide om hvordan den oppfører seg rent akustisk i det minste mht mellomtone og diskant.

mvh
KJ
Takker. Enig i at dette var en smart ide :)
Har ikke noe annet valg enn å benytte disse anyway. Ønsker ikke gardiner.

Topp Bunn