Effekt til Martin Logan

YEZ!

Medlem
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
0
Hei!

Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg litt.

Jeg er på utkikk etter effektforsterker (helst monoblokker) til mine Martin Logan Sequel II.
Jeg vet ikke så veldig mye om hva disse høyttalerene krever av forsterkeri, så om noen av dere kan hjelpe meg med linker til hva dere måtte mene vil bli en god match, så hadde jeg blitt hoppende glad.

Snoker litt rundt på torget her, men som sagt - jeg vet ikke helt hva jeg ser etter.

Jeg ser dog for meg at det blir noe rørete greier. :)

Jeg har et par Ming DA MC805-A i bestilling, men vil gjerne høre hva dere mener jeg burde gå for.

Budsjett er 10 - 14.000,-
Kjøper gjerne brukt.

Takk for oppmerksomheten.

Edit:
Skal forøvrig spille mot en Sunfire Vacuum Tube rør-pre i musikk-modus, og en Yamaha RX-V1800 i kino-modus. :)

Edit nr.2:
Beklager hvis jeg la denne tråden i feil kategori. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Noe av det beste av forsterkere jeg har hørt med ML (ikke Sequel men Quest riktignok) er Counterpoint hybrider.. med Counterpoint preamp riktignok, ikke så mye effekt, så jeg antar at det ikke er noe stort poeng med max uteffekt. Tipper at tiden vil vise at synergi og samspill, også ift kilde, er viktigere enn akkurat merket på effektforsterkeren?

Mvh Vidar P

YEZ!

Medlem
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
0
Takk for svar Vidar.

Counterpoint har jeg ingen erfaring med.
Men vet vel såpass at disse ikke flommer over her i Norge. :)

Hva gjelder effekt så fikk jeg høre Sequel'ene på Quad II Fourty før jeg kjøpte de, og effektmessig er det et nivå jeg gjerne vil ligge på mtp størrelse på stue og en trigger-happy volum finger. ;)

Og til slutt,
Hvilket merke jeg måtte ende opp med betyr lite for meg. :)
Gitt at det låter slik jeg vil at det skal låte.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dessverre smått med Counterpoint ja; kan ha å gjøre med at de la ned business for noen år siden :)

Men de dukker nå opp av og til. PS; ikke ta det som noen kjøpsanbefaling; jeg er personlig ikke spesielt begeistret for usikkerheten med å eie produkter fra produsenter som ikke er i stand til å følge opp med service og deler; og foretrekker produsenter som kan :)

Men bra kunne Counterpoint låte med ML, ingen tvil om det.

Mvh Vidar P

YEZ!

Medlem
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
0
Skal ha Counterpoint i bakhodet.

Takker & bukker for tipset. :)

Har forøvrig blitt anbefalt enkelte modeller fra Doxa og Nakamichi.
Sunfire skal visst også være en god match etter hva jeg forstår fra det amerikanske ML forumet.

Noen formeninger, anyone?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nakamichi skal du være forsiktig med å bruke på høyttalere med lave impedans-minimum og store fasevinkler :)

Generelt så tror jeg ellers at det er lurt å tenke helhet heller enn en-og-en boks. Få deg en plan. Hvor vil du? Hva vil du ende opp med? Lurt å definere før man handler inn.

Mvh Vidar P

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Hadde lykke med Accuphase 405 og ML quest II... Spilte "nais.." Lykke til i letingen

-y

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
985
Torget vurderinger
18
Enig med Vidar P ang Counterpoint og Martin Logan. Dette er en god match, og det ble solgt relativt mange av denne komboen da BOAHS i sin tid hadde agentur på disse produktene. Får du tak i CP blir det garantert bra.

Har sett at flere her inne mener Nakamichi ikke passer Martin Logan. Det er jeg sterkt uenig i. Jeg har brukt PA7II på Aerius, Sequel, Sequel II, Quest og Monolith III med godt resultat og helt uten problemer.

Har også hatt effektrinn fra Mark Levinson og McIntosh, men har funnet ut at jeg synes rør fungerer best på Martin Logan, og ville gått for det på Sequel. Kjenner ikke de Ming Da monoblokkene du har bestillt, men ser av nettsiden at de er oppgitt til 40W. Det er meget mulig disse vil fungere greit, selv om du kanskje ikke vil oppnå det helt store punch i bassen (hvis du synes dette er viktig).....Meget flotte så de ihvertfall ut :) Lykke til!

mvh

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Antall liker
0
Bruker daglig Vantage ( og før Vista og Clarity) sammen med mine McIntosh Mc 275 -rør-2 av dem switched til mono med godt resultat også. Nå er det et par McIn... 275 i bruktbørs men tror ikke at 14k kan hjelpe mye desverre. Prøv med en - 2x75 rør wat kan være nok ( men kan ikke uttale meg, vet ingenting on dine Sequels. Mvh

YEZ!

Medlem
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
0
Takk for mange svar gutter. :)
Ser at dere kanskje mener at 40w blir litt for lite?
Hørte som sagt Sequel'ene på Quad II Fourty før jeg kjøpte de, og var vel egentlig tilfreds med 40 watt da.
(Dette var dog i et ganske lite rom)

McIntosh har jeg lyst på, men det blir nok for kostbart i denne omgangen.
Hva med Rogue Audio Stereo 90? Ser disse til tider havner på børsen til hyggelige priser.

Ellers så fant jeg noe Counterpoint i England:

Kunne denne ha vært noe? CP SA100

http://cgi.ebay.co.uk/Counterpoint-...yZ122650QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Eller denne, CP SA12

http://cgi.ebay.co.uk/Counterpoint-...ryZ14973QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Her er litt bilder fra resten av utstyret mitt:

http://www.hifisentralen.no/galleri/index.php?cat=17373

(ML oppsettet er dagens oppsett)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
YEZ! skrev:
Takk for mange svar gutter. :)
Ser at dere kanskje mener at 40w blir litt for lite?
Hørte som sagt Sequel'ene på Quad II Fourty før jeg kjøpte de, og var vel egentlig tilfreds med 40 watt da.
(Dette var dog i et ganske lite rom)
Jeg er ikke blant de som mener at watt i seg selv er noe poeng; tvert om så synes jeg det lett kan bære inn i en blindvei å søke etter et visst antall watt.

Quad II/40 klarer lett å drive Quad's egne elektrostater, så hvorfor skulle det ikke drive ML's?

Jeg vil benytte anledningen til å snu oppmerksomheten litt; max utgangseffekt er i mitt syn en av de mest opphypede folkloristiske usannheter i hifimiljøet idag; en Rotel 940 forsterker (for de som husker disse) har like mye effekt som en Quad II/40 og nesten like mye som en original Naim NAP250; betyr det at den driver høyttalere like godt, og vil oppnå samme musikalske resultat? Dream on!
Her er det helt andre ting enn max uteffekt som betyr noe; driveevne og musikalsk resultat kan ikke leses eller pre-evalueres ut fra tall om max ytelse. I beste fall kan man estimere max SPL ut fra disse opplysningene; men man kan overhodet ikke med noen grad av trygghet si noe som helst om hvor godt dette kommer til å låte med ens musikk.

Nå har du engang lagt deg på et temmelig høyt nivå høyttalere; det fordrer et temmelig høyt nivå på kvaliteten på innsignalet til denne høyttaleren; som igjen fordrer at du velger din elektronikk med største omhu dersom du har et stramt budsjett... ellers også forresten. Jeg vil oppfordre påny til å tenke helhetlig og planmessig med en slik oppgradering, istedet for en klatt her og en klatt der, basert på forsøk på pre-evaluering ved hjelp av specs; det blir sjelden bra.

Dette er bare løse tanker omkring egen innfallsvinkel til det å bygge et musikksystem; og må ikke tas på noen annen måte.

Mvh Vidar P

YEZ!

Medlem
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
0
Jeg ser poenget ditt Vidar.

Det ideèle hadde jo selvsagt vært om jeg hadde hatt tilgang på allverdens av forsterkere så jeg fikk testet ut selv.
Dette er dog ikke tilfelle for meg.

Men jeg setter pris på andres brukserfaringer, og annser det som en viktig faktor i mitt valg av forsterker. :)

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
161
Sted
Bærum
YEZ! skrev:
Det ideèle hadde jo selvsagt vært om jeg hadde hatt tilgang på allverdens av forsterkere så jeg fikk testet ut selv.
Dette er dog ikke tilfelle for meg.

Men jeg setter pris på andres brukserfaringer, og annser det som en viktig faktor i mitt valg av forsterker. :)
Har hatt flere modeller ML og alltid kommet best ut med rør. Dette blir også ofte anbefalt, ref. f.eks. Stereophile i omtaler av ML.

40 W er ikke så dårlig som du skulle tro når det kommer fra et eller to 805 eller 845 rør. Men på komplisert musikk på litt volum i en stor stue er det litt magert. Jeg spilte på 845 rør med 18 watt på Ascent i en stue på noe over 50 kvm, så var det flott på vokal og kammer, men falt sammen på symfonisk musikk.
Derimot med 100-200 rørwatt var det en himmelsk match, selv ikke MF KW 500 med 500 SS watt klarte hamle opp med det.
Men selvsagt: det er kvaliteten som betyr noe, ikke heng deg opp i antall watt før du har lyttet. Musikksmak, volum, stuestørrelse og demping betyr også mye.
Men; med 9 watt 300 B Audio Note ble det litt mye fløyel og tannløs bunn for min del med Ascent.
Prøv å få tak i noe 10-20 år gammelt fra CJ eller ARC, det gir value for money og spiller bra med ML.

Mvh Ole

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Antall liker
11
Jeg har bare et godt råd etter over 20 års erfaring med ML, kjøp en Adyton!!! gjerne en 1.6 så vil du erfare den dynamikken så må til.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
985
Torget vurderinger
18
Spennende YEZ! Tror dette blir bra på Sequel. Skal du bi-ampe....?

Grattis :)

mvh

Topp Bunn