Forsterkere Effekt til arendalsound 1723.....

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Lurer på hva erfaringer folk har med effekt forsterkere på arendalsound tower.... Har tower front, center suround og 2 stk sub3....
Skal snart ha den nye atmos høyttaler til bak og tak.....
Bruker en emotiva xpr5 som gir 5 ganger 400w og en Nad M27 til tak og bak..... En yamaha cx5200 prosessor...
Lurer spesielt på anthem?
Ellers andre forslag?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Assy74: Ett tips: Spar aldri på effekten...Kanskje det kan være lurt å da se på de kraftigste nordiske ampene..som for eksempel Bladelius eller DP...
 
Sist redigert:

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
GWH: Watt og watt er og blir to forskjellige ting...
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
GWH: Watt og watt er og blir to forskjellige ting...
Det er vi enige om.
Så bare lurer jeg på hva du mener med den kommentaren din i relasjon til min kommentar. Utdyp gjerne hvis du mener at klasse D leverer watt og ikke Watt.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Har prøvd litt forskjellig på Arendal, men ble lovlig overrasket av hva en middels solid klasse D fikk til med deres stativmodell...

Det virker å være noe enklere med Tower-modellen, egentlig, men jeg vil tro at en solid klasse D ikke gjør seg bort, i hvert fall. Vera er navnet. :)
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Jeg har en emotiva dr2 oppe i stuen..... Sammenlignet med xpr5 og det låt veldig likt.
Emotiva har en monoblokk dr1 som gir 650w, så det ville nok vært det sikre valget og så en dr3 på de tre siste da.
Anthem kommer med nye prosessorer. Så lurer litt på den, effektene er litt dyrere. Men har str serien som kunne dratt frontene og mca serien til de andre.....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
GWH: La oss bare si at det beror på det vis en forsterker underbygger sine tilgjengelige watt..såpass burde også du skjønne..Les deg opp på det, så slipper jeg å bruke tid...Stikkord er monster. Monster trafo, monster kondisbank og monster effekter i uforvrengt referanseklasse som resutat derav. Kontra for eksempel Klasse D, switchmode og PWM... I kabinetter så lette at det er en vits..To HELT forskjellige verdener.
 
Sist redigert:

Ken-Nor

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.01.2020
Innlegg
1.068
Antall liker
4.273
Sted
Larvik
Torget vurderinger
2
Jeg kjørte Anthem STR integrated på mine 1723 Tower og følte ikke det mangla noe der. Jeg bruker fortsatt Anthem nå på et par noe mer tungdrevne Piega, men Anthem har fortsatt full kontroll. Så, kan anbefale Anthem utifra mine erfaringer.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Jeg tror det blir en tur til arendasound og prøver anthem amv 70 og de forskjellige effektene de har. Str eller monoblokker 😁
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Det er vi enige om.
Så bare lurer jeg på hva du mener med den kommentaren din i relasjon til min kommentar. Utdyp gjerne hvis du mener at klasse D leverer watt og ikke Watt.
Jeg har hatt McIntosh MC402, Audionet AMP monoblokker, Audionet integrert 150 watter, div biamped Parasound 250 wattere, prøvd Accuphase integrert osv. Det er som å legge hodet på kubben klar til avhogging på et forum, men jeg må så ydmykt jeg klarer påstå at denne klasse D 60 watteren ikke står tilbake på opplevd effekt altså. Pga sin opplevde hurtighet og presisjon i bassen ville jeg nesten dristet meg til å si at Spec-en oppleves kraftigere. Som Muhammed Ali mot en feit tungvektsbokser.
Påstanden kommer basert på å drive disse opptil ca 105-110 db, altså det en normal høyttaler bruker å yte.
Skulle noen av dere kunne skaffe en slik Spec til test her i hus, så tar jeg gjerne i mot fornuftige veddemål. Så kan vi ta watt vs watt debatten etterpå 😜 Jeg tror Spec-en banker f.eks en Emotiva AB 200 watter ganske så greit på opplevd ytelse.
Min egen McIntosh MA7000, 250 watter (som dessverre tok fyr) oppleves som dorsk i forhold.
 
Sist redigert:

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Jeg tror nok på deg når du sier at watt ikke er watt 😁
Emotiva er vel det merket som gir mest watt for pengene, men ikke de beste forsterkerene for det! Min emotiva xpr5 fungerer helt topp på mine tower og er egentlig fornøyd! Men det finnes helt sikkert bedre alternativer, spørsmålet er til hvilken pris 😁
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt McIntosh MC402, Audionet AMP monoblokker, Audionet integrert 150 watter, div biamped Parasound 250 wattere, prøvd Accuphase integrert osv. Det er som å legge hodet på kubben klar til avhogging på et forum, men jeg må så ydmykt jeg klarer påstå at denne klasse D 60 watteren ikke står tilbake på opplevd effekt altså. Pga sin opplevde hurtighet og presisjon i bassen ville jeg nesten dristet meg til å si at Spec-en oppleves kraftigere. Som Muhammed Ali mot en feit tungvektsbokser.
Påstanden kommer basert på å drive disse opptil ca 105-110 db, altså det en normal høyttaler bruker å yte.
Skulle noen av dere kunne skaffe en slik Spec til test her i hus, så tar jeg gjerne i mot fornuftige veddemål. Så kan vi ta watt vs watt debatten etterpå 😜 Jeg tror Spec-en banker f.eks en Emotiva AB 200 watter ganske så greit på opplevd ytelse.
Min egen McIntosh MA7000, 250 watter (som dessverre tok fyr) oppleves som dorsk i forhold.
Jeg har samme subjektive opplevelse av SPEC som deg,, og jeg har matchet de forsterkerne med mange andre. De oppleves mer brutale enn det meste. W3 på Arendal er konge. 🙂
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Focalius:, Håkon: Nå skal det jo sies at det for en som bruker Bladelius til vanlig IKKE ligger feil å karakterisere McIntoshes som forholdsmessig dorske- uanseett hvor store de måtte være. Derfor er jeg enig i det du opplevde med den, men baserer det for min egen del mer på den varme, breimalte rørsignaturen disse "Amcar-ampene" alltid har hatt. Som en gammel, klassisk Cadillac softie. Der Bladelius har en nordisk friskhet og helt egne, massive krefter. Og egenskaper i motordivisjonen som en blanding av Lotus og Scania :coffee: Jeg sier dessuten IKKE at ALLE nye, lette forsterkere ikke låter OK- noen gjør så definitivt MER enn det. Men det kan også være noget generasjonsbetinget, dette her...Jeg har til dato ikke funnet en eneste Klasse D som VIRKELIG har fått meg til å sitte klistra...måtte være min egen Ask i Green Mode, det...Den gjør derimot hele sin daglige jobb i Performance Mode her, og brukes kun som "Green" hvis jeg har familien på besøk. Miljøalibiet er altså OGSÅ i boks, og det funker LANGT over det nivå men har lov til å forvente. Men også SÅ mye bedre i Klasse A/B..Pose og sekk? JA! Bare velg og vrak utfra situasjon..
 
Sist redigert:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Audiotor. Siden jeg har vært så heldig å ha en kamerat som også kjøper mange forskjellige forsterkere og høyttalere har vi fått prøve et vidt spekter av utstyr. Også pre og effekt fra Bladelius 😜
Jeg har sett meg blind på spesifikasjoner som trafo, kondenstatorbank, dempefaktor osv.
Jeg har brukt mange av de samme sangene for å teste opplevd dynamikk, hvordan bassen sitter osv.

Det var mer ment som at Spec som er 60 W Klasse D ikke føltes noe svakere enn de svære A/B forsterkerene. Så jeg tror ikke at man kan lese fra spesifikasjoner hvordan en forsterker yter eller låter. Men jeg har trodd det i 15 år.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg tror nok på deg når du sier at watt ikke er watt 😁
Emotiva er vel det merket som gir mest watt for pengene, men ikke de beste forsterkerene for det! Min emotiva xpr5 fungerer helt topp på mine tower og er egentlig fornøyd! Men det finnes helt sikkert bedre alternativer, spørsmålet er til hvilken pris 😁
Hvis du har et normalt lytterom på 20-40 kvm og deler på 80 hz så bør du ha krefter i hauger og lass.
Før jeg hadde brukt mye penger på oppgradering hadde jeg betalt for kalibrering av folk som har riktig måleutstyr og peiling. 2000 kr og 3 kaffekopper for den jobben kan gjøre underverker, hadde prøvd det først.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Focalius: Selvfølgelig kan du ikke lese det utfra spesifikasjoner :) Det er det du har ØRA dine til. Dog KAN du finne ut hvilke forsterkere som LOGISK sett har størst potensial for å levere de watt produsenten sier de rår over. Underbygger du 2x100 watt i 8 ohm med en 500- kontra 1500 VA trafo og tilpassa kondisbank er det enkelt å vite hvilken av forsterkerne som har fått tatt ut MINST i forhold til totalpotensialet. , rent strømmessig. Og hvem av dem som da har størst sjanse til å drive vanskelige laster stabilt. Forutsatt at resten av dem er bygget ordentlig. Den med størst forsyning. ALLTID. Dempefaktor er også en god indikator på akkurat det. Jo høyere, desto bedre- som regel. Spør bare Bent hos Hegel om den saken...

Du hadde da en Mimer en gang? Eller tar jeg feil? Med Dynaudio aktive? Fornuftig system, det. Vær dog ikke redd...det er flere som er mer enn uforsiktige mht. sammensetning av systemer- og ender med å lære null og nix derav..Opplevelse og oppfattelse er og blir individuelle disipliner- Og for å remediere et system må da hver enkelt eier la anlegget få sin egne, tilpassede presisjonsmedisin..Det kan være komplisert nok, men hvert system bør være like individuelt som sin eier.
 
Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Jeg gikk fra McIntosh 501 blokker og til ATI 542 klasse d på mine Tower , og det ble uten tvil en stor oppgradering.
Enda mer trøkk og dynamikk , uten at det gikk på bekostning av noe annet i mine ører.

Det eneste jeg savnet var VU meterne 😀
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Torolan: Akkurat de skal Mc ha all ære for... ;) Litt "Big In America"...med Detroitkjerre-stil...
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg gikk fra McIntosh 501 blokker og til ATI 542 klasse d på mine Tower , og det ble uten tvil en stor oppgradering.
Enda mer trøkk og dynamikk , uten at det gikk på bekostning av noe annet i mine ører.

Det eneste jeg savnet var VU meterne 😀
Eierglede er mye av hobbyen for min del. MA7000 og Spec-en hadde kostet meg det samme den gangen, og selv om jeg synes Spec-en er bedre enn alt annet jeg har prøvd ville jeg ikke ha den pga designen og lav eierglede. I ettertid så kan jeg innrømme at jeg angrer når det kommer til kun lyden.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Focalius: Maks bling er ikke alltid det beste..Jeg foretrekker selv såkalte sleepers...Uventede bomber som tar ut ALT og ALLE. Som de Bofors-kanonene som bygges i Alingsås, for eksempel..Bare å fyre..;) Resultatgaranti foreligger, uansett blink! Fikk du prøvd Mimer sammen med Frej effekt?
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Focalius:, Håkon: Nå skal det jo sies at det for en som bruker Bladelius til vanlig IKKE ligger feil å karakterisere McIntoshes som forholdsmessig dorske- uanseett hvor store de måtte være. Derfor er jeg enig i det du opplevde med den, men baserer det for min egen del mer på den varme, breimalte rørsignaturen disse "Amcar-ampene" alltid har hatt. Som en gammel, klassisk Cadillac softie. Der Bladelius har en nordisk friskhet og helt egne, massive krefter. Og egenskaper i motordivisjonen som en blanding av Lotus og Scania :coffee: Jeg sier dessuten IKKE at ALLE nye, lette forsterkere ikke låter OK- noen gjør så definitivt MER enn det. Men det kan også være noget generasjonsbetinget, dette her...Jeg har til dato ikke funnet en eneste Klasse D som VIRKELIG har fått meg til å sitte klistra...måtte være min egen Ask i Green Mode, det...Den gjør derimot hele sin daglige jobb i Performance Mode her, og brukes kun som "Green" hvis jeg har familien på besøk. Miljøalibiet er altså OGSÅ i boks, og det funker LANGT over det nivå men har lov til å forvente. Men også SÅ mye bedre i Klasse A/B..Pose og sekk? JA! Bare velg og vrak utfra situasjon..
Helt kort: klasse D er ikke min tekopp, heller. SPEC er bare helt annerledes enn "normale" klasse D, og oppleves veldig involverende.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Håkon: Da er det absolutt best å kunne velge, ikke sant? Vi veit begge hvor ulidelig kjedelig anlegget er dersom livet og dynamikken ikke tas vare på SAMMEN med frekvenslineariten og den generelle match :)
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Helt kort: klasse D er ikke min tekopp, heller. SPEC er bare helt annerledes enn "normale" klasse D, og oppleves veldig involverende.
Håkon Rognlien sin forkjærlighet for Spec er jo kjent etterhvert. Og at han også har jobbet med markedsføring av dette merket for en forhandler. Noe som setter det i et litt spesielt lys. Forøvrig at all annen klasse D låter som "klasse D" er en en påstand som ikke stemmer med min erfaring, Pascal , Anaview, Hypex, Purifi, Icepower og Powersoft . De har alle forskjellig teknologisk tilnærming noe som både gir målemessige og hørbare forskjeller i større og mindre grad også innenfor samme produsent. I tillegg kan man ta med et hundretalls kinesiske produsenter som baserer seg på diverse utgaver av standard chipsetløsninger. Jeg har selvfølgelig ikke hørt alle, Spec har jeg hørt kun en gang, helt grei, men sterkt overprisa. Og jeg er jo mere enn skeptisk til s.k. " musikalske" trekabinett.... som de hevder selv. Ekte haiend det !

Dr.E
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Håkon Rognlien sin forkjærlighet for Spec er jo kjent etterhvert. Og at han også har jobbet med markedsføring av dette merket for en forhandler. Noe som setter det i et litt spesielt lys. Forøvrig at all annen klasse D låter som "klasse D" er en en påstand som ikke stemmer med min erfaring, Pascal , Anaview, Hypex, Purifi, Icepower og Powersoft . De har alle forskjellig teknologisk tilnærming noe som både gir målemessige og hørbare forskjeller i større og mindre grad også innenfor samme produsent. I tillegg kan man ta med et hundretalls kinesiske produsenter som baserer seg på diverse utgaver av standard chipsetløsninger. Jeg har selvfølgelig ikke hørt alle, Spec har jeg hørt kun en gang, helt grei, men sterkt overprisa. Og jeg er jo mere enn skeptisk til s.k. " musikalske" trekabinett.... som de hevder selv. Ekte haiend det !

Dr.E
Dr. E, jeg mene det er mer rettferdig om du forholder deg til fakta, i stedet for å sende beskyldninger i min retning.

1. Jeg har IKKE jobbet med markedsføring av dette merket. Helt konkret har jeg (etter at jeg avsluttet skriving om hifi), påtatt meg et betalt oppdrag med oversettelse av deler av nettsiden til SPEC, for den norske importøren. Total betaling for oppdraget var NOK 4000,- som jeg også kommer til å skatte av. Finner du dette problematisk, får du ta det direkte med meg.

2. Merk at jeg anbefalte Vera til trådstarter i denne tråden, fordi jeg mener det vil oppfylle hans krav med god margin. Dette til tross for at jeg adri har gjort betalte oppdrag for produsenten av Vera. At jeg personlig foretrekker et annet merke, burde vel heller vise at jeg kommer med forslag til trådstarter basert på uhildet kunnskap, og ikke bedriver noen form av "markedsføring", som du her mer enn insinuerer. Merk at jeg heller ikke eier SPEC selv.

3. Vi er alle forskjellige, og liker forskjellige ting, det er som det skal være. Gi meg den samme friheten er du grei.

4. Jeg finner innlegget ditt rimelig drøyt, da du i prinsipp beskylder meg for å løpe noens ærende her, og det vil jeg ha meg frabedt, uansett om jeg selv digger rør eller kabinetter med treverk på utsiden. Ta deg sammen.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Vel Herr Rognlien har ikke tenkt å dra den noe videre , men det er ikke feil å si at du har jobbet med markedsføring av dette merket. Det må jo være lov å påpeke. Du fikk betalt for det, skulle bare mangle. Utover det kan jeg ikke si at jeg har beskyldt deg for noe som helst.

Det må også være lov å påpeke at jeg finner nevnte merke som et eksempel på hvor langt utpå viddene Hiend kan komme. Både i pris/ytelse og tullprat. Den friheten har også jeg. Selv om du er svært begeistret for merket. Har aldri forstått folks ofte sterke følelsesmessige forhold til tekniske produkter. Kan minne om diskusjoner om fotball og religion, innimellom.

One mans poison is another mans meat

Dr.E
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Elmer: Det der er og blir et direkte personangrep... :( Sånt blir man gjerne rapportert for.. :mad:
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Et avsluttet oversetteroppdrag kan da ikke utgjøre noen interessekonflikt? Stor forskjell på det og om Rognlien hadde drevet salgsvirksomhet eller mottatt provisjon.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
1. Vel Herr Rognlien har ikke tenkt å dra den noe videre , men det er ikke feil å si at du har jobbet med markedsføring av dette merket. Det må jo være lov å påpeke. Du fikk betalt for det, skulle bare mangle. Utover det kan jeg ikke si at jeg har beskyldt deg for noe som helst.

2. Det må også være lov å påpeke at jeg finner nevnte merke som et eksempel på hvor langt utpå viddene Hiend kan komme. Både i pris/ytelse og tullprat. Den friheten har også jeg. Selv om du er svært begeistret for merket. Har aldri forstått folks ofte sterke følelsesmessige forhold til tekniske produkter. Kan minne om diskusjoner om fotball og religion, innimellom.

One mans poison is another mans meat

Dr.E
1. NEI, Elmer, jeg har ikke, aldri noen sinne, jobbet med markedsføring av SPEC. Jeg har oversatt en nettside til norsk mot betaling, aka konsulenttjeneste. Jeg har gjort det samme med Mastersound, for øvrig. Men markedsføring og/eller salgsrelatert materiale har jeg ikke hatt noe som helst med å gjøre. Så jeg aksepterer ikke på noen måte at du hevder at jeg har en eller annen form for skjult agenda, eller salgspitch på det jeg driver med. Jeg gjentar at jeg anbefalte Vera for trådstarter.

2. Ja bevares, be my guest, jeg har ingenting i mot at du har dine egne oppfatninger av hifi generelt eller enkelte merker spesielt, gode eller dårlige. Jeg har ikke på noe tidspunkt argumentert i mot dine synspunkter på SPEC-produkter. Jeg mener vi bare skal ha den samme friheten til å mene hva vi vil om hvordan vi ønsker vår musikk presentert. Du har din, jeg har min, alle bør kunne leve med det.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Et avsluttet oversetteroppdrag kan da ikke utgjøre noen interessekonflikt? Stor forskjell på det og om Rognlien hadde drevet salgsvirksomhet eller mottatt provisjon.
Ja, jeg finner Elmers insinuasjoner ganske usmakelige, må jeg si.
Er det fordi jeg en gang var skribent, at jeg ikke skal få ha mine egne "darlings", eller hva er problemet hans?
 
P

parafinoksen

Gjest
Ja, jeg finner Elmers insinuasjoner ganske usmakelige, må jeg si.
Er det fordi jeg en gang var skribent, at jeg ikke skal få ha mine egne "darlings", eller hva er problemet hans?
Veldig merkelig. Og upassende.

Nå er jeg relativt fersk her på bruket, og selv om jeg kan ane konturene av produkter du liker mer enn andre, synes jeg ikke du har noen «kjepphester» som du til enhver tid skal prakke på andre (det finnes jo de her også ...). Tvert om synes jeg du kommer med mange varierte forslag når folk ber om råd. I ulike prisklasser også.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Veldig merkelig. Og upassende.

Nå er jeg relativt fersk her på bruket, og selv om jeg kan ane konturene av produkter du liker mer enn andre, synes jeg ikke du har noen «kjepphester» som du til enhver tid skal prakke på andre (det finnes jo de her også ...). Tvert om synes jeg du kommer med mange varierte forslag når folk ber om råd. I ulike prisklasser også.
Jo, det vil sikkert skinne igjennom hva jeg har aller mest sans for til mitt eget bruk.
Men som hifi-skribent i 30 år, har jeg vel plukket med meg ett og annet om hvordan ting funker i lag. Poenget er å ha et begrep om hva den som spør har av behov, plass, musikksmak, rom, og samarbeidende produkter. Og så si noe om hvordan jeg oppfatter forskjellige kombinasjoner. Min egen smak har ikke nødvendigvis så mye med de rådene å gjøre.
Det er jo en tendens til å anbefale det man til en hver tid har selv, det tror jeg ikke alltid er de beste løsningene. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Håkon: Keep it up! Ikke alle har like evner til å holde markedsmessig oversikt- den mener jeg er essensiell for å kunne vite noe som helst om hva som funker sammen- og ikke minst HVORFOR. Og så overføre det til å hjelpe andre. Det- og mer- er mao. noe vi begge bruker i "matchlogikken" våres. Og for å skjønne det, hva trenger man? TID, that´s what! TID, KUNNSKAP, OVERSIKT, FOKUS og RO til å kunne formulere seg om det..DET HAR DU I MASSEVIS ;) Respekt!
 
Sist redigert:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Det var vel kanskje jeg som kastet bensin på bålet og hevdet at SPEC-en var utrolig bra. Så skriver vel ikke Rognlien så mye mer enn at han også synes det. Men ikke så mye som en spyttklyse etter meg, litt urettferdig mot Rognlien kanskje 😜?
Klasse D har jeg knapt hørt eller prøvd foruten SPEC, NAD og Devaliet, så jeg har ikke peiling på det greiene der. Fouten at jeg synes 60 w Klasse D var ekstremt imponerende.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Focalius, Håkon: Da gjør jeg det istedet. Visse folk her oppe er imo way off the mark. Det er mer enn kontraproduktivt- sånt gjør man ikke. Og det håper jeg vedkommende har forstått nå. Fakta er at HFS trenger dere begge!!

Ellers: Ethvert anlegg kan løses. Som regel med svært enkle grep. Gode systemer ER nettopp det-systemer. Og jo breiere sonisk bruksområde komponenten har- uten direkte svakheter eller tap av ekstremkvaliteter i noen for den relevant disiplin, desto lettere er den å matche, og desto større kryssmatchpotensiale har den... Kroneksempler finnes lett i kategoriene forsterkere og høyttalere, men da må også eieren/søkeren vite hvor de er å finne. Samt hvor de rent faktisk kan utgjøre en logisk fundert, positiv forskjell kontra andre valg i et befintlig eller planlagt system.. I rest my case!
 
Sist redigert:
Topp Bunn