Efektforbruk???

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Har kjøpt meg en 12volt kjølebag for og ha i firmabilen, hater at lunsjen min ligger i stekeovnen(bilen) i 4-5 timer før den skal spises.
Men denne Bagen trekker 55watt, og vil jo hels slippe og være tom for strøm når eg skal heim.
Ikke siker på batteristørrelsen i bilen, men er en 2005mod Transporter, med disel motor.

Noen som husker formelen(e) for beregne hvor lenge batteriet varer ved 55watts bruk??

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
P = UxI

55W = 12V x I - d.v.s at strømstyrken er ca. 4,5 Ampere. M.a.o. går det med 4,5 Ah i løpet av en times tid hvis den står på kontinuerlig. Du bør altså ikke ha den stående på over natten - da kan batteriet ditt bli ganske utladet.

Den er ganske sikkert termostatstyrt - kjølebagen din - slik at den neppe trekker 4,5A kontinuerlig. Men i disse varme sommerdagene trekker den helt sikkert mer enn normalt. Så lenge du kjører og har motoren i gang, er det ikke noe probblem - bare så det er sagt.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Ulf-B skrev:
P = UxI

55W = 12V x I - d.v.s at strømstyrken er ca. 4,5 Ampere. M.a.o. går det med 4,5 Ah i løpet av en times tid hvis den står på kontinuerlig. Du bør altså ikke ha den stående på over natten - da kan batteriet ditt bli ganske utladet.

Den er ganske sikkert termostatstyrt - kjølebagen din - slik at den neppe trekker 4,5A kontinuerlig. Men i disse varme sommerdagene trekker den helt sikkert mer enn normalt. Så lenge du kjører og har motoren i gang, er det ikke noe probblem - bare så det er sagt.
Den formelen kunne eg. men dersom bateriet er f.eks 8oAH, så vil det kunne stå på i 80/4,5= ca 17timer???? sån ca, ikke så lenge med andre ord..........Godt eg har med en omformer for 230v til 12volt, koble på litt strøm når eg e på jobb,

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.614
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Ordinær kjølebag med kjøleelementer funker som juling.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
C. Alshus skrev:
Ordinær kjølebag med kjøleelementer funker som juling.
Jepp,det gjør det, men denne kostet ufattelige 299,. på europris :eek:
så dersom den funker fint så er jo det fint, og dersom den ikke funker fint, så funker den som en vanlig kjølebag.....
vil jo tippe at den sliter litt me holde laveste temp, men har med meg vann på flaske, som består av 1liter froset vann, og halv liter vann, den pleier og holde langt ut på dagen, men er verre må maten.. så denne flaska med vann vil nokk hjelpe på med og få tempen i kjøleboksen ned fortere,, men får prøve og se om det er noe greier,,,,, har isje daue til nå.....

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.784
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Umm - den der er oppskrift på flatt batteri, du...

PÅ vinterstid vil du ha vesentlig mere problemer enn på sommeren. En diesel er vesentlig mere tungstartet enn en bensinbil. 4-5 timer kan gå bra, men ikke hvis du bare kjører småkjøring. Da får du ikke ladet opp batteriet til tops hver dag.

Ekstra batteri til slike forbrukere, samt batteriisolator for dette er et must for å sikre påliteligheten. En trøst er at du kan bruke et 120A fritidsbatteri, og spare utrolig mye i forhold til å kjøpe et startbatteri. Hvis du imidlertid har planer om å ha vinsj på bilen, drar det enda mere strøm enn bilens starter, og da bør du ha batterier som tåler langvarige strømtrekk på 3-400A, samt at de må tåles å lades heeeelt ut. Kjølbokser, (normale) stereoanlegg og annet er peanuts i forhold, og kan fint drives fra fritidsbatterier.

Johan-Kr

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det finnes dingser i handelen som kobler ut lasten (kjøleboksen) når spenningen synker under viss verdi. Den vil beskytte til en viss grad.

Topp Bunn