Arne_Langaas
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 06.09.2002
- Innlegg
- 180
- Antall liker
- 0
Joda, blant naboens annet EE-avfall som skulle bli hentet av borettslagets traktor, sto en strøken NAD 3020 og to ikke fullt så strøkne utseendemessig KLH Model 32!!
Jeg hentet dette inn og kjøpte 2 x 3 m. Tara Labs Prism Omni høyttalerkabel på Hifi-Klubben.
NAD'en var 100 % strøken ved besiktigelse, ingen tegn til at den har vært åpnet, lakkplomberingen på festeskruene til driver og utgangsstransistorene er original og ikke brutt, festeklipsene til høyttalerterminalene var intakt, osv. Dessuten solgte jeg mange slike før i tiden, og jeg husker ingen av den opprinnelige 3020 (uten A, B, osv. - utgavene) som trengte service..
Lyttevurdering med litt oppskrudd diskant, for å kompensere for kondiskantens fallende respons, tonekontrollene på NAD'en er nemlig brukbar til slik korrigering, konstruert til kun å påvirke frekvensområdets ytterfløyer:
Anlegget spilte deilig varmt og "klokkeklart" koblet til en Kina-bygd DVD-spiller fra Luxor som jeg hadde kjøpt tidligere til 300 kr. på Elkjøp. Total kostnad: 660 kr.-
Bassen er svært udefinert og lik fra ett instrument til et annet instrument, men tilstede i stort monn, øvre mellomtone er overraskene klar og ren, men blir rotete og gjallende ved høyt volum selvfølgelig, øvre diskant er overraskende ren og glatt, kun det aller øverste diskantområdet forsvinner, noe som sikkert bidrar til at perspektiv, oppløsning, og luftighet ikke kan sammenlignes med typiske nye budsjettanlegg i prisklasse ca. 10 000,-
Tredimensjonaliteten mangler en del, og de negative effektene fra romresonanser merkes godt i min lite møblerte stue. (Typisk områder som Carlsson er spesielt god på, i tillegg til en langt renere og dypere bass uten uhumskheter.)
Likevel er det besnærende at det generelle inntrykket av musikkopplevelsen er meget god, spesielt bidrar NAD'en med sin velkjente store glatte, homogene, varme "kroppsnære" klang, oppover i registeret på en måte som jeg kun har hørt fra NAD 3020. Jeg regner derfor denne "peiskos" type "smooth" klangkarakter som så spesiell, at dette ikke kan gjenskapes av noen annen forsterker. Dette er en egenskap som ikke er "high-end" på noen måte, men som tilfører mange høyttalere som ellers oppfattes som sterile, en musikalsk varme som i mange tilfeller er utrolig deilig!
Eneste måte er å skaffe seg en NAD 3020 på bruktmarkedet, eller hente en i EE-avfallet (!!).
At forsterkeren i tillegg er en klassiker, og omtrent umulig å ødelegge belastningsmessig, driver det meste av høyttalere på normalt lyttenivå, og inneholder en førsteklasses platespillerinngang, gjør den til et must i samlingen.
KLH Model Thirty-two er vel en av de tidligste kompakte bokhylle trykkammer (acoustic suspension) høyttalerne, ukjent for meg, men ligner f. eks. sine slektninger Advent (som jeg har hatt en gang), AR 18 osv. klart i lyden. Samtidig spiller dette veldig stort og "out of box", langt bedre enn forventet, for første gang på 7 år fikk jeg klage fra en nabo for at jeg spilte for høyt, et tydelig tegn på at ordinære høyttalere setter vegger og gulv i bevegelse mer enn hva Carlsson gjør, selv om de lyttemessig spiller like høyt.
Jeg vil påstå at dette "EE-avfalls-anlegget" spiller bedre enn det meste som står rundt av moderne stueanlegg i prisklasse omkring 10 000,-. Overraskende god, glatt og homogen diskantgjengivelse og spredning til å være en merkelig, muligens tekstildempet kon-diskant.. (Med hevet diskant på forsterkeren, vel å merke). Ser at knekkfrekvensen i det sikkert veldig enkle delefilteret ligger på 1,75 khz, noe som gjør at mye informasjon fra musikken kommer fra kun et element, som kan ha sine fordeler. Her er en omtale jeg fant på nettet om denne høyttaleren, (hvis noen kan gi meg flere linker med info, er jeg takknemlig): http://members.aol.com/KDresch/klh-32.html
[glb]Men altså:
Man kaster ikke en NAD 3020 !!!!!!!!!!!!
Nå gjenstår det bare å håpe at noen skal kaste et par små Rogers-LS3/5a ?![/glb]
Jeg hentet dette inn og kjøpte 2 x 3 m. Tara Labs Prism Omni høyttalerkabel på Hifi-Klubben.
NAD'en var 100 % strøken ved besiktigelse, ingen tegn til at den har vært åpnet, lakkplomberingen på festeskruene til driver og utgangsstransistorene er original og ikke brutt, festeklipsene til høyttalerterminalene var intakt, osv. Dessuten solgte jeg mange slike før i tiden, og jeg husker ingen av den opprinnelige 3020 (uten A, B, osv. - utgavene) som trengte service..
Lyttevurdering med litt oppskrudd diskant, for å kompensere for kondiskantens fallende respons, tonekontrollene på NAD'en er nemlig brukbar til slik korrigering, konstruert til kun å påvirke frekvensområdets ytterfløyer:
Anlegget spilte deilig varmt og "klokkeklart" koblet til en Kina-bygd DVD-spiller fra Luxor som jeg hadde kjøpt tidligere til 300 kr. på Elkjøp. Total kostnad: 660 kr.-
Bassen er svært udefinert og lik fra ett instrument til et annet instrument, men tilstede i stort monn, øvre mellomtone er overraskene klar og ren, men blir rotete og gjallende ved høyt volum selvfølgelig, øvre diskant er overraskende ren og glatt, kun det aller øverste diskantområdet forsvinner, noe som sikkert bidrar til at perspektiv, oppløsning, og luftighet ikke kan sammenlignes med typiske nye budsjettanlegg i prisklasse ca. 10 000,-
Tredimensjonaliteten mangler en del, og de negative effektene fra romresonanser merkes godt i min lite møblerte stue. (Typisk områder som Carlsson er spesielt god på, i tillegg til en langt renere og dypere bass uten uhumskheter.)
Likevel er det besnærende at det generelle inntrykket av musikkopplevelsen er meget god, spesielt bidrar NAD'en med sin velkjente store glatte, homogene, varme "kroppsnære" klang, oppover i registeret på en måte som jeg kun har hørt fra NAD 3020. Jeg regner derfor denne "peiskos" type "smooth" klangkarakter som så spesiell, at dette ikke kan gjenskapes av noen annen forsterker. Dette er en egenskap som ikke er "high-end" på noen måte, men som tilfører mange høyttalere som ellers oppfattes som sterile, en musikalsk varme som i mange tilfeller er utrolig deilig!
Eneste måte er å skaffe seg en NAD 3020 på bruktmarkedet, eller hente en i EE-avfallet (!!).
At forsterkeren i tillegg er en klassiker, og omtrent umulig å ødelegge belastningsmessig, driver det meste av høyttalere på normalt lyttenivå, og inneholder en førsteklasses platespillerinngang, gjør den til et must i samlingen.
KLH Model Thirty-two er vel en av de tidligste kompakte bokhylle trykkammer (acoustic suspension) høyttalerne, ukjent for meg, men ligner f. eks. sine slektninger Advent (som jeg har hatt en gang), AR 18 osv. klart i lyden. Samtidig spiller dette veldig stort og "out of box", langt bedre enn forventet, for første gang på 7 år fikk jeg klage fra en nabo for at jeg spilte for høyt, et tydelig tegn på at ordinære høyttalere setter vegger og gulv i bevegelse mer enn hva Carlsson gjør, selv om de lyttemessig spiller like høyt.
Jeg vil påstå at dette "EE-avfalls-anlegget" spiller bedre enn det meste som står rundt av moderne stueanlegg i prisklasse omkring 10 000,-. Overraskende god, glatt og homogen diskantgjengivelse og spredning til å være en merkelig, muligens tekstildempet kon-diskant.. (Med hevet diskant på forsterkeren, vel å merke). Ser at knekkfrekvensen i det sikkert veldig enkle delefilteret ligger på 1,75 khz, noe som gjør at mye informasjon fra musikken kommer fra kun et element, som kan ha sine fordeler. Her er en omtale jeg fant på nettet om denne høyttaleren, (hvis noen kan gi meg flere linker med info, er jeg takknemlig): http://members.aol.com/KDresch/klh-32.html
[glb]Men altså:
Man kaster ikke en NAD 3020 !!!!!!!!!!!!
Nå gjenstår det bare å håpe at noen skal kaste et par små Rogers-LS3/5a ?![/glb]