Edge NL 10.1

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Jeg har som de fleste hatt mye ut og inn av anleggetsiden jeg startet denne hobbyen. Men jeg må si at skjelden har jeg blitt så positivt overrasket over et produkt som Edge. Den byggekvaliteten og lydmessige fremførelsen er noe gangske spesiellet, og over det meste av det jeg før har hatt.
Regnet derfor med at dette merket hadde et stort anntall tilhengere, og garantert sin egen venneside her på sentralen. Men neida, hvorfor ikke det? ???
Dette er i aller høyeste grad et merke som burde kunne samle sine tillhengere. Men som fersk Edge tilhenger vil jeg tro at dere mer innkjørte tilhengere har tenkt denne tanken før?

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Om du starter, så lover jeg å hive meg på.... :)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.339
Torget vurderinger
10
Er vel mange fornøyde eiere rundt om, og spesielt forsterkerene er gode. Har vel dessverre ikke så mye markedsføring fra importøren, og så hadde vi den famøse Egde CD-spilleren som aldri skulle vert på markedet....... Dette har ødelagt og latterliggjort hele ryktet til Egde.....

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
.....og det fortsetter å ødelegge hver gang noen føler det påtrengt å rippe opp i det....

Enkelte (meg selv inkludert) som eier eller har eid denne spilleren er ikke enig med mye av kritikken som er rettet mot den og produsenten, men la oss la det ligge nå. Vi ble ikke enig i forrige runde heller....

Saken er den at Edge har laget fantastiske forsterkere i en årrekke. Da de plutselig fant ut at de skulle lage en CD spiller (noen meget få eksemplar) så overså de det faktum at enkelte kunder krever mer enn bare god lyd.
Dagens eiere (av Edge) er nok smertelig klar over betydningen av dette. Det betyr at de må legge seg ekstra i selen for å lage enda bedre forsterkere en det de gjør i dag, til en (antagelig) lavere pris (ytelse/pris).
Jeg tror derfor vi kan forvente oss mye fra denne produsenten fremover (som utvilsom lager noen fantastiske forsterkere).

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.339
Torget vurderinger
10
Per_Olsen skrev:
.....og det fortsetter å ødelegge hver gang noen føler det påtrengt å rippe opp i det....

Enkelte (meg selv inkludert) som eier eller har eid denne spilleren er ikke enig med mye av kritikken som er rettet mot den og produsenten, men la oss la det ligge nå. Vi ble ikke enig i forrige runde heller....

Saken er den at Edge har laget fantastiske forsterkere i en årrekke. Da de plutselig fant ut at de skulle lage en CD spiller (noen meget få eksemplar) så overså de det faktum at enkelte kunder krever mer enn bare god lyd.
Dagens eiere (av Edge) er nok smertelig klar over betydningen av dette. Det betyr at de må legge seg ekstra i selen for å lage enda bedre forsterkere en det de gjør i dag, til en (antagelig) lavere pris (ytelse/pris).
Jeg tror derfor vi kan forvente oss mye fra denne produsenten fremover (som utvilsom lager noen fantastiske forsterkere).
Ja er enig her, som jeg nevnte så er forsterkerene svært gode og spesielt NL serien er jo fantastiske byggverk og gode musikk formidlere....

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Anonym skrev:
Siden denne tråden ikke ligger under vennetråder vil jeg gjerne linke til Edgle NL-12 som i sin tid kostet over 100 frognertiere og yter dårligere enn en 5000 kroners Rotel.

En fantastisk forsterker, bare ikke i positiv forstand.

http://www.stereophile.com/solidpoweramps/704edge/index.html
Takk for et nytt positivt bidrag "Anonym".
Det kunne vært fristende å poste linker til andre kilder som hevder noe annet (eller henvise til lyttedelen av testen), men jeg er redd det ikke har noen effekt. Dine stadige innlegg og repetisjoner av disse, taler for at du har en agenda.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Anonym skrev:
Siden denne tråden ikke ligger under vennetråder vil jeg gjerne linke til Edgle NL-12 som i sin tid kostet over 100 frognertiere og yter dårligere enn en 5000 kroners Rotel.

For meg tyder dette på en person som er alt for opptatt med å lese hva andre mener om et produkt, slik at han ikke selv har tid til å lytte. Denne testen blir stadig dratt frem, hva som var galt med det eksemplareet vet ikke jeg. Men for all del, hører man ikke forskjell på Rotel til 5000,- og en Edge NL, så bør man kanskje bare velge en Rotel. Kanskje man også kan finne noe ennå billigere på Elkjøp..?

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Tester en Edge G8 hjemme nå, og må si den låter meget behagelig. Ikke helt det trådstarter spør om, men i allefall en liten erfaring jeg kan dele.

Jada, den måler sikkert ikke best, men med så mange dårlige innspillinger er det kanskje en fordel at den ikke er "krystallklar". Jeg må dog være enig med de som mener dette ikke er riktig, for det er det ikke. Men den oppleves som "musikalsk" om man kan tillate seg å bruke det flåsete uttrykket. Jeg er i allefall dritt lei av å teste ting som måler bra men låter kjedelig(selv om det er min feil, mye grunnet musikken jeg hører på). Er det feil, men virker, så er det ikke feil!

Ang lydkarakteren opplever jeg den som en EC med kontroll i bassen. Det som derimot skuffer litt er at den virker litt svak når man vrir på maks med litt vanskelige høyttalere, noe som gjør at den ikke passer for meg. Men har man et mer edruelig forhold til moro-hjulet vil man aldri merke at denne ikke er blandt de kraftigste til prisen.

OBS: Kun single ended på denne, som alt fra Edge.

Geir Arne

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
staker skrev:
Anonym skrev:

For meg tyder dette på en person som er alt for opptatt med å lese hva andre mener om et produkt, slik at han ikke selv har tid til å lytte. Denne testen blir stadig dratt frem, hva som var galt med det eksemplareet vet ikke jeg. Men for all del, hører man ikke forskjell på Rotel til 5000,- og en Edge NL, så bør man kanskje bare velge en Rotel. Kanskje man også kan finne noe ennå billigere på Elkjøp..?
I min bok bør man høre forskjell og velge en Rotel til 5k.

Når man kjøper elektronikk betaler man stort sett ut fra objektiv ytelse men det gjelder tydeligvis ikke for hifi bransjen. Hva med å se på datakomponenter i en av de store nettbutikkene for å forstå poenget mitt?

Angående agenda så har jeg ingen utover å føre en kamp mot dårskap.

Angående single-ended så er det vel enkelte forsterkerprodusenter som har kun en utgangstransistor pr kanal også. Er Edge en av de med sine mindre modeller?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Per_Olsen skrev:

Ødeleggende? Fantastisk? For meg ser ikke slike produkter særlig tillitsverdige ut:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25683.msg1170260.html#msg1170260

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
el_mariachi skrev:
Per_Olsen skrev:

Ødeleggende? Fantastisk? For meg ser ikke slike produkter særlig tillitsverdige ut:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25683.msg1170260.html#msg1170260
Takk for et informativt innlegg. Flott moral du legger for dagen....
For øvrig sier jo "nicket" ditt en del om din respekt for andre "troende", - være seg innen HiFi eller religion.
Greit med deltakere som så tydelig flagger ståsted og agenda.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Ser jo at det er en del som elsker å hate Edge. Men det gjelder vel ikke bare Edge.
Det jeg synes er litt rart er at de som har noe negativt å komme med, ikke har noe å si på lyden. Det er bare hvordan det ser ut, eller hvordan det måler.
Det er vel kjent at hverken målinger eller utseende har så mye å si for hvorden det låter til slutt. rørforsterkere for eksempel ser vel ikke så bra ut til tider, og de måler også som regel ikke all verden. Men låter bra det gjør de.

Men jeg regner jo med at man har hørt på et produkt man er med å diskuterer. I alle fall om man skal uttale seg i den ene eller andre rettningen.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Per_Olsen skrev:
el_mariachi skrev:
Per_Olsen skrev:

For øvrig sier jo "nicket" ditt en del om din respekt for andre "troende", - være seg innen HiFi eller religion.
Dette er rett og slett for drøyt og jeg krever en unskyldning!

Du kan si akkurat det du mener om mine meninger om hifi-utstyr men tillegg meg ikke meninger eller synspunkter jeg ikke har!

Mitt nick har ingenting med hifi eller relgion å gjøre!

Dette må du nok forklare nærmere, umiddelbart!

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
el_mariachi skrev:
Per_Olsen skrev:
el_mariachi skrev:
Per_Olsen skrev:

Du kan si akkurat det du mener om mine meninger om hifi-utstyr men tillegg meg ikke meninger eller synspunkter jeg ikke har!

"....christ, go and get a blowjob or something....."

Det er jo en mulighet for at jeg har tolket det i verste mening, men i så fall er jeg jo i godt selskap (mht tolkning), ikke sant...?

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Skal vi komme tlbake til saken? Dette blir litt for personlig for oss andre.

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
Er vel bra at Edge spilleren låter bra. Problemet for meg er prisen. Muligvis har vi (jeg)kjøpt dyre spillere stappa med elektronikk og dyre kabinetter når vi (jeg)kunne greid oss med en Sony Playstation 1.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Nå er vel ikke Edge helt alene om å benytte billigere spillere som base for å så legge til og trekke fra. De andre som gjør dette er ikke gratis de heller.

Uansett er jo ikke lenger denne spillerene i salg, og det er strengt tatt forsterkere Edge har som hovedprodukt. Det er også her jeg mener de er av de aller beste. Nå kan jeg bare uttale meg om NL serien, ettersom det er den jeg har hørt.

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
547
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Per_Olsen skrev:
el_mariachi skrev:
Per_Olsen skrev:
el_mariachi skrev:
Per_Olsen skrev:

Det er jo en mulighet for at jeg har tolket det i verste mening, men i så fall er jeg jo i godt selskap (mht tolkning), ikke sant...?
Utrolig hvor hårsåre enkelte personer er ovenfor kritikk av hifi-produsenter. Gjelder vel generelt mange merker men muligens spesielt Edge? ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Siden det målemessig åpenbart ikke betyr noe for enkelte, så lurer jeg på om folk her også prøver langt rimeligere elektronikk til sammenligning? Når man ikke tror på viktigheten av målinger, så betyr jo det at billig kan være like bra. Eller er det prislappen som er veiledende?

Jeg synes de innmat bildene av Edge er ganske skremmende. Det vekker ikke akkurat tillit.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Anonym skrev:

Den linken du har lagt ut, henviser til Paul Bolins vurdering etter å ha testet den. Riktignok har jeg bare skumlest den, men jeg kan ikke finne så veldig mye negativt. På meg virker det som han var ganske fornøyd.
John Atkinsons målinger, derimot, er noe annet, men de har du jo henvist til før.
For min del, skulle jeg velge mellom disse to vurderingene, ville jeg klart gått for Paul Bolins.
Jeg gir beng i hvordan ting måler. Jeg bruker anlegget mitt til å lytte; jeg måler det ikke.

For noen år siden leste jeg om et produkt (husker ikke hvilket) som ble A-ratet i Stereophile's Recommended Components, til tross for at John Atkinson's målinger tydet på at produktet var noe ordentlig ræl. Men lyttevurderingene fra de andre anmelderne gjorde altså at det ble A-ratet. Riktig prioritering, spør du meg. Men det er det vel ingen som gjør... ;)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Per_Olsen skrev:
el_mariachi skrev:
Per_Olsen skrev:
el_mariachi skrev:
Per_Olsen skrev:

Du har nok tolket dette på absolutt værste måte ja.
Det jeg legger i det er mer ala, ro deg ned og/eller slapp av.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.283
Torget vurderinger
18
Steinar_Lund skrev:
Anonym skrev:

Den linken du har lagt ut, henviser til Paul Bolins vurdering etter å ha testet den. Riktignok har jeg bare skumlest den, men jeg kan ikke finne så veldig mye negativt. På meg virker det som han var ganske fornøyd.
John Atkinsons målinger, derimot, er noe annet, men de har du jo henvist til før.
For min del, skulle jeg velge mellom disse to vurderingene, ville jeg klart gått for Paul Bolins.
Jeg gir beng i hvordan ting måler. Jeg bruker anlegget mitt til å lytte; jeg måler det ikke.

For noen år siden leste jeg om et produkt (husker ikke hvilket) som ble A-ratet i Stereophile's Recommended Components, til tross for at John Atkinson's målinger tydet på at produktet var noe ordentlig ræl. Men lyttevurderingene fra de andre anmelderne gjorde altså at det ble A-ratet. Riktig prioritering, spør du meg. Men det er det vel ingen som gjør... ;)
Nå finnes det vel knapt noe dyrt produkt som får slakt i Stereophile men det finnes mange dyre produkter som i tillegg til 'rave reviews' også måler bra. Jeg tror jeg ville gått for noe som både låt og målte bra.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Dere som refererer til denne testen kjenner vel også til historien rundt? LYTTE-resultaten i Stereophile testen fra 2004 er veldig bra.
Trinnet som ble målet hos Atkinson ble tydeligvis transport skadet på vei dit, måleresultatene viste dette, og trinnet ble returnert til Edge. Edge oppdaget med en gang at trinnet var skadet og ville tilby en frisk forsterker for nye målinger. Atkinson nektet, noe som er Stereophile policy etter hva jeg har hørt.

Blir vel ut fra dette litt feil å bruke disse resultaene som eneste referanse?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Når trinnet måler tilnærmet likt i begge kanaler er teorien om at den er skadet like far fetched som en historie i Donald.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Tja, men validiteten i målingene er likevel ikke direkte høy. Og ettersom vi ikke har noen ander målinger å sammenligne med, vil jeg uansett ikke ta det for god fisk.

Nå er det vel serdeles få som går direkte på et sett Edge NL som noviser innen Hi-Fi. Det skulle vel tilsi at de av oss som har endt opp med en slik forsterker har hatt ett og annet innom heimen først. Jeg har i alle fall brukt godt å vell 20år på å finne frem til den, og jeg kan love det har vært noen forsterkere på besøk. Alt for mang dersom du spør kona. Så jeg har vært innom rimligere utstyr også.

Topp Bunn