Ecophon Venus

pelzi80

Medlem
Ble medlem
30.03.2011
Antall liker
3
Hei!

Er dette en ok løsning å lage absorpsjons-plater av? Jeg tenker da til både vegg og tak? Har egentlig allerede kjøpt en 12 pk av disse....

http://www.glava.no/produkter/akusti...ecophon-venus/

Tenker da å kle med sort stoff type høytaler eller lignende. Stifte fast på baksiden, og så feste til vegg/tak med borrelåser.

Er jeg helt på vidda?

pelzi80

Medlem
Ble medlem
30.03.2011
Antall liker
3
Ingen som har meninger ang dette? Hadde vært kjekt med svar her før jeg evt begynner å styre på med dette :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om jeg fostår målene riktig så vil dette være ganske tynne plater. Så de vil ikke ta noe spesiellt ned i frekvens. Da må du i tilfelle legge de dobbelt, med luft i mellom.

Dvs: Stoff, plate, luft, plate, luft og vegg. Nå kjenner jeg heller ikke til det materialet som er i de, så jeg kan ikke gi deg et fullgodt svar. Annet enn at du kan prøve de uten å lage rammer eller kle de med stoff, bare for å prøve dem før du bruker mer tid og penger på stoff of rammer.

De vil nok virke inn på etterklangstiden i rommet.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dette er en himlingsplate. Jeg bruker en lignende plate i min kjellerstue - den som heter Focus. Og mange bruker den som heter Master (som i grunn er samme platen men tykkere). Men jeg har 15 cm med glava liggende oppå himmlingen og ytterligere 10-15 cm med luft!

Alle disse platene har vel relativt like egenskaper, og det som er viktigste er størresle og tykkelse. SKal du kle de inn og lage ramme på de, så er det vel egentlig ikkke noe poeng i å kjøpe himlingsplater som i grunn er litt dyrere fordi de er malte. Og uavhenging om du har kjøpt de som er 2 eller 4 cm tykke - så er det i grunn for tynt til å få bredbåndet demping.

Mvh
OMF

pelzi80

Medlem
Ble medlem
30.03.2011
Antall liker
3
Ok, takker for svar.

De er nok litt tynne ja...jeg så det da jeg fikk dem. Slo til spontant da en kompis skulle handle, og tilbydde seg å ta med disse i samme slengen.
Dette litt pga det er vanskelig å få tak i ecophon/rockwool her i området (stavanger). Eller finnes det steder jeg ikke kjenner til?

Vet litt lite om dette med akustikk, men ønsker å ta tak i det nå som jeg har bygget eget rom til hifi/hjemmekino. Legger ut bilder etterhvert, kanskje lettere å komme med konkrete råd da :)

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Kjem jo mykje an på kva dei skal dempe. Eg har nokre Ecophon master som er 50 mm tjukke. Lett høyrbar effekt, virkar ganske bra i fyrsterefleksjonspunkt, men dempar ikkje bass om det er det som er vitsen.

Du ser litt om kvalitetane ved å opne produktdata pdf på sida. Her er eit bilete frå den:

Ecofon.jpg

Ver obs på TKH.

pelzi80

Medlem
Ble medlem
30.03.2011
Antall liker
3
Vitsen var mest å få dempet diskant en del, og litt bass. Har hengt opp 7 plater i taket nå, og det har hatt grei virkning på diskant. Må ha nok ha litt tjukkere plater på sideveggene, men det tenker jeg å bestille fra avshop.no, slik at jeg er sikker på at de fungerer til formålet :) Kanskje et par bassfeller i tillegg.

Jeg har en liten utfordring med plassering av ting.....og med ting mener jeg mediabank - subber - høytalrere. Det går akkuratt i bredden, men ville gjerne hatt bedre plass og mer luft til høytalere:/ Se bildet og kom gjerne med forslag :)
2013-09-24 20.11.33-1.jpg

Topp Bunn