EC DAC.....

alphaomega

Medlem
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Heisann,

Sitter i stuen med en splitter ny ec dac...Noen som her erfaringer med denne? Kresen på drivverk? Toslink eller koaksial? Har ikke mulighet for å kjøre balansert...Noen som har testet denne mot den mye omtalte benchmark dac 1 eller andre dac`er?? Og hva med inspilling? Når vil den spille optimalt....?
Kommer tilbake med lytteintrykk etterhvert.....

Alpha
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Heisann,

Sitter i stuen med en splitter ny ec dac...Noen som her erfaringer med denne? Kresen på drivverk? Toslink eller koaksial? Har ikke mulighet for å kjøre balansert...Noen som har testet denne mot den mye omtalte benchmark dac 1 eller andre dac`er?? Og hva med inspilling? Når vil den spille optimalt....?
Kommer tilbake med lytteintrykk etterhvert.....

Alpha
Hei,

Bruk en god coax hvis du ikke kan bruke balansert.

Hvis den er helt ny så anbefaler vel ca EC 72 tm innspilling.

Mvh
Geir :)
 

thenok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
78
Antall liker
0
Hallais!

Står på trappen for å løpe og kjøpe meg en ECD1 eller en brukt EMC1. Håper det kommer noen lytteintrykk på ECD1 snart som kan være informativt.

T
 

alphaomega

Medlem
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Hei!

Ja, når har anlegget stått på i ett siden lørdag kveld og så å si hele cd stabelen er spillt igjennom.....Tja, hva kan man si da?! førsteintrykket jeg fikk var ro i lydbildet og at bassen ble mer framtreden på en positiv måte! "brumlebassen"som jeg var plaget med på enkelte låter er redusert og det var en fastere,strammere bass hele veien...men synes det låter mørkere nå en før?? Diskanten blir litt omtåket eller innesluttet?? kan dette være tilfelle? Noen som har formeninger eller kjennskap til dette?

Mvh
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Høres nesten ut som at du benytter en dårlig coax-kabel. For S/PDIF MÅ den være 75 ohm ;)

Prøv en meterlang Toslink i stedet! Da er du ihvertfall garantert en perfekt signaloverføring.
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Hei!

Ja, når har anlegget stått på i ett siden lørdag kveld og så å si hele cd stabelen er spillt igjennom.....Tja, hva kan man si da?! førsteintrykket jeg fikk var ro i lydbildet og at bassen ble mer framtreden på en positiv måte! "brumlebassen"som jeg var plaget med på enkelte låter er redusert og det var en fastere,strammere bass hele veien...men synes det låter mørkere nå en før?? Diskanten blir litt omtåket eller innesluttet?? kan dette være tilfelle? Noen som har formeninger eller kjennskap til dette?

Mvh
Prøv med en Triac ifra Supra. Billig og bra. Plugger får du også der. Bruker den selv terminert med Bullet RCA i ene enden og Supra BNC i andre. Med denne så fikk jeg fin og oppløst diskant.
 

alphaomega

Medlem
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Ok..Skal prøve både Toslink og en annen coax...Trodde kanskje det ville åpne seg litt etterhvert....Prøver og kommer med innput senere...

Takk så langt.

Mvh
 

alphaomega

Medlem
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Hei igjen!
Prøvde i dag med Toslink og kunne ikke høre noe vesentlig forskjell på den og coax......Fortsatt synes jeg at dacen er noe mørk i klangen. Skiftet tilbake til cd spilleren igjen og diskanten føles mer luftig...spinklere på alle andre områder men diskanten klinger bedre frem synes jeg!!??

Ingen som har erfaringer med ECD 1??

mVH
 
B

brand-x

Gjest
Hei alphaomega
Jeg tror du kan bytte kabler i det uendelige uten å merke noen stor forskjell.(digitale)DAC`n er mørk i klangen og har etter min mening "fortrinn" i mellombassen og føles litt strammere i bassen. Mener bastemt att den fungerer best sammens med litt hardtlydende utstyr.

mvh
brand-x
 

tiur

Medlem
Ble medlem
16.09.2004
Innlegg
25
Antall liker
0
Hei!
Har ikke testet noen ekstern dac overhodet. Men det har jo vært flere lange tråder om dette her på sentralen.Jeg kunne tenke meg å teste både ec dac'en og andre. Mange har tydeligvis positive erfaringer, mens andre ikke har det. En del produsenter av cd spillere jeg har vært i kontakt med sier at en ekstern dac ikke kan tilføre bedre lyd dersom spilleren i utg pkt er av en viss "kvalitet". Jeg er like vis og kan ikke påstå noe sikkert i den ene eller andre retning.

Mvh. tiur
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.835
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
En del produsenter av cd spillere jeg har vært i kontakt med sier at en ekstern dac ikke kan tilføre bedre lyd dersom spilleren i utg pkt er av en viss "kvalitet".
Og atter andre hevder at drivverket ikke har noen betydning. Da skal man tro dette, så har du egentlig alt som trengs hvis du har en CD spiller av en viss kvalitet. Det blir ikke bedre enn det.

Mvh
OMF
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Har ECD-1 selv og jeg kjenner igjen din beskrivelse av litt dempet diskant igjen. Tidligere hadde jeg SAT cdfix og denne sprutet det mye mer av i diskanten. Det var friskt, men også slitsomt. Jeg synes detaljeringen i ecdac er like god som i cdfix, men den er ikke så markant i transientene, litt mykere kanter. Tydelig på cymbaler. Det er nok ingen ting du kan gjøre med dette hvis det ikke svarer til dine preferanser. Kabelbytte kan ikke hente frem en diskantfriskhet som ikke er der fra før av (motsatt kunne du dempet en frisk diskant med en kabel). Personlig synes jeg derimot ecdacens diskantløsning er flott, litt mer Kimber enn Nordost…
 
B

brand-x

Gjest
OMF

Vet ikke helt om du/kilden er på trygg grunn her.
Tror du skal ha rimelig bra trimmet kvalitet for å
kunne beskrive lydforskjellen på en"mainstream"
spiller med denne DACèn tilkoblet kontra emc up`n.
At driverket har betydning oppleves mer i magen enn
i øret. Er forøvrig helt enig med Solo i att det er mere kimber enn nordost, egentlig enn veldig observang
beskrivelse.

mvh
brand-x
 

thenok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
78
Antall liker
0
Da bør man kanskje ikke velge en Kimber ? Har jeg skjønt det rett? Norost blir nevnt, men finnes andre alternativer med tilsvarende egenskaper?

T
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.835
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
OMF

Vet ikke helt om du/kilden er på trygg grunn her.
Tror du skal ha rimelig bra trimmet kvalitet for å
kunne beskrive lydforskjellen på en"mainstream"
spiller med denne DACèn tilkoblet kontra emc up`n.
At driverket har betydning oppleves mer i magen enn
i øret. Er forøvrig helt enig med Solo i att det er mere kimber enn nordost, egentlig enn veldig observang
beskrivelse.

mvh
brand-x
Det var vel egentlig poenget mitt også. At dacen trolig har mer å si enn drivverket. Men det er jo slik at en CD spiller består av både drivverk og DAC og i mine øyne bidrar begge deler til lyden. Og det er forskjell på drivverk og DACer.

Mvh
OMF
 

alphaomega

Medlem
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Ok...godt å vite at andre har samme oppfatning som meg av denne dacen!

Ja, den er behagelig å høre på...et roligere lydbilde og en litt tilbakelendt diskant... men jeg liker en litt "friskere" gjenngivelse av diskanten.....Hva bør jeg se etter da??? og kan jeg få noe av dette fra en ny(brukt) cd spiller og samtidig få noe av de samme gode egenskapende som ec dacen?(Bass/mellomtone)
Og hva med benchmark dac 1 eller RME dacen???
Synspunkter?

Mvh
Alpha
 

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
91
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
4
Og hva med benchmark dac 1 eller RME dacen???
Synspunkter?
Jeg hadde en ECD1 som jeg har byttet ut til fordel for en Benchmark DAC 1. Det er ikke snakk om natt og dag i forskjell. Benchmark'en er en anelse mer dynamisk, men den største forskjellen ligget i diskanten. I sammenligning med Benchmark har ECD1 tydelige tendenser til fremheving av sibilanter og litt "flisete" diskant, mens Benchmark'en oppleves som å ha en merkbart glattere og mer behagelig diskant.

Benchmark mot RME er for meg nesten dødt løp. Kanskje har RME litt mer nivå i bassen, noe som kan oppleves som "mer trøkk".
 
B

brand-x

Gjest
Hei OMF!

Jeg skal spore av med en diskusjon om hva enkelte mener er hørbart eller ikke, men drivverket har minimal innflytelse på lyden om overhodet der er noen. Selvfølgelig hadde jeg hørt forskjell hvis jeg hadde brukt 10.000,- på intern demping av drivverket ellers hadde jeg følt det rimelig pinlig over hva jeg hadde gjort. Men for all del "doping" eller "sukkerbit", hvis man selv opplever bedringer enten man velger det ene eller det andre så er jo alt perfekt. Målet med invistering av ny DAC må jo være at DACène man har er for dårlige eller ikke gir den lydsignaturen man er ute etter. Hold driverket unna en diskusjon i denne prisgruppen da jeg ikke tror noen av oss vil føle oss komfortable med å påstå at vi hører forskjell på drivverk alene.

mvh
brand-x
 

alphaomega

Medlem
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Hei,

Kanskje har drivverk mye/litt/ingenting å si, men problemstillingen er at jeg vil ha en ny dac som kan heve lydkvaliteten ett par hakk....Tenkte da først på en dac løsning fremfor en cd spiller.....grunnen til dette er at jeg ikke har lyst å bruke en formue på en ny/brukt kvalitets cd spiller.....la diskusjonen ang.drivverk komme senere. Min erfaring med drivverk er heller liten, men etter det jeg har hørt er klart dacen den delen som hever lydkvaliteten og som former klangkarakter/lydsignatur,mens drivverket blir på en måte prikken over ien....

Så nå har jeg lånt ecd1 som ble for mørk for min smak....andre dacer folk har erfaringer med???? Benchmark er nevnt som en god kandidat så langt! Rme er nevnt...Ontech ser jeg ligger på bruktbørsen til tider!?? Kan det være noe? Lydsignatur??Noen??

Mvh
 

Freddy

Medlem
Ble medlem
24.11.2002
Innlegg
13
Antall liker
0
Angående kvalitetsforskjell på drivverk er det noen små ting jeg har oppdaget etter å brukt 3 forskjellige spillere (drivverk) på en Doxa Dac.

Det jeg har brukt er en Pioneer DV505, Sony CDP-X3000ES og Sony DVP-NS900.
Jeg merket at første gang jeg byttet fra Pioneer til Sony cd-spiller som drivverk reagerte jeg på markant høyere volum. Dette testet jeg gjennom å bytte frem og tilbake flere ganger. Det motsatte skjedde da jeg byttet fra CD-spiller til Sony DVD som drivverk.

Til å begynne med tenkte jeg ikke mer over dette fenomenet men etter å prøvd litt frem og tilbake mener jeg at jeg opplevde mye større dynamikk og detaljering med DVD-spillerene koblet til enn med CD-spilleren. Utrolig nok. I alle tilfeller låt det ganske mye bedre med DAC'en enn spillerene alene som kilde, men det var altså bedre med DVD-spillerene.

Det artige er at før jeg kjøpte Sony CD-spilleren hørte jeg den sammen med en Mark Levinson DAC 360 som drivverk (og ellers fullt ML oppsett), og det er noe av det mest dynamiske og oppløste jeg har hørt.

Konklusjonen min må bli at det er med drivverk - dac komboer som alle andre. Matching er viktig.

Glemte å nevne at det ble brukt samme digitalkabel i alle tilfeller.

- Freddy 8)
 

Blow-z

Medlem
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
9
Antall liker
0
Har nettopp avsluttet en hel kveld med test av ECD1. Opplever den som alt fra dramatisk bedre til ingen hørbar forskjell.
Størst forbedring ser det ut til å være på analoge inspillinger. Gamle sekstitalls (gode og dårlige) og nyere "high end" inspillinger. Mye mere luft, rom og alt annet liksom ekspanderer.

Det snodige er at det er så godt som ikke forskjell på SACD/Hybrid plater med DSD teknikk. Har prøvd flere med samme resultat.

Lydsignaturen passer meg godt. Spørs hvor mye det er å hente på å gå opp til EMC1-UP.
 
B

brand-x

Gjest
Hei Blow-z

Våger meg på å si ingenting, Vet dette kan høres helt på jordet ut att prisforskjellen skal ligge i utforming av kabinett, drivverk og noen jernplater under drivverket. Men de som selger både spiller og DAC, de som våger da sier att DACèn fungerer som en omvendt genistrek i den form att de selv ikke hører forskjell. Men det skal også sies att EMC up`n er en drivende god cd spiller og ett av de bedre produkter EC noen gang har produsert. Du blir garantert ikke misfornøyd ved å invistere i en EMC up
men om det er verdt prisforskjellen rent lydmessig blir en annen sak.

mvh
brand-x
 

Blow-z

Medlem
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
9
Antall liker
0
Jeg blir garantert fornøyd med EMC1-UP. Tyve tusen mere for kanskje nesten ingen ting....? Blir mye musikk det.
Uansett, dac'en var et meget positivt bekjentskap. Skal ha den over helgen.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg har sammenlignet en nesten" 100 år" gammel Marantz CD67SE cd spiller med og uten (12000 kr) Shanling DAC1 og må si at forskjell var nesten helt ubetydelig. Jeg synes at den billige dacen som sitter i Marantzen er nesten like god som Shanlingen til 12000 kr. Hvor stor vekt mann skal legge på det kjedelige ordet "nesten" vet jeg ikke, men forskjell var så liten at det var ikke verdt investere noen som helst kroner og ikke snak om 13-14000 sammen med sølvkabelen. Ved testing ble brukt ellers glimrende sølv digital kabel Monster M1000D og i tillegg en eldre Sony dvd spiller.
 

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
For å komplisere skikkelig: Jeg har hatt ECD-1 noen år og fått merkbart mye mer ut av den med relativt grove inngrep (som vel en eier av et nykjøp DAC fornuftig nok kvier seg for). Bygget inn en Altman jitter decorrelator og re-clocking inn på DAC'en, mere organisk lyd, mer rom. Videre skippet det sikkert gode analog-trinnet ved å kjøre signalet rett etter DAC-chip'en inn i en Sowter 9335 trafo (med mulighet for volumjustering ut); mer transparent lyd.

Men, all garanti tar føyken - og det er for de spesielt interresserte (les: nevrotiske) som gidder dette :)
 
R

regors10

Gjest
dac eller ikke...har 2stk dac stående her...ec-dac og shanling dac...har bytt disse frem og tilbake utallige ganger for tester..blindtester..forskjellige driv-verk..etter min mening er det forskjell på hva du mater den med...etter min mening er ec dac litt flisete i toppen...ikke på alle innspillinger...men tendensen er der....har også matet disse med rimligere dvd/cd spillere..uten godt resultat,,virker for meg at,her også er det snakk om matching...beste resultat med ec--hadde jeg faktisk med min sony xa 333es cd spiller..har også prøvd forskjellige dig..kabler men her var det små forskjeller..minimale...analogkablene..var det stor forskjell..her er det en del og hente...vet ikke hva de kablene mine heter,som jeg bruker nå..men disse låter best,,kjøpt på hi fi huset bærum..kan sikkert få navn på disse..på mitt oppsett..syndes jeg faktisk shanling dac,en er mer behagelig og høre på...har også hatt med disse dac,ene til en kamerat..som har et annet oppsett..der lyder det annerledes...der lyder faktisk ec..best...etter min mening er dac en god investering...har også sammenlignet dette mot dyrere cd spillere...syndes dac hever lydbildet..på alle..... ;)
 

Blow-z

Medlem
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
9
Antall liker
0
Hei Blow-z

Våger meg på å si ingenting, Vet dette kan høres helt på jordet ut att prisforskjellen skal ligge i utforming av kabinett, drivverk og noen jernplater under drivverket. Men de som selger både spiller og DAC, de som våger da sier att DACèn fungerer som en omvendt genistrek i den form att de selv ikke hører forskjell. Men det skal også sies att EMC up`n er en drivende god cd spiller og ett av de bedre produkter EC noen gang har produsert. Du blir garantert ikke misfornøyd ved å invistere i en EMC up
men om det er verdt prisforskjellen rent lydmessig blir en annen sak.

mvh
brand-x
Du hadde nok rett i "ingenting". Tok med meg min egen cdspiller og a-b testet denne+ecdac mot emc1up. Vi klarte ikke å høre forskjell på de fleste platene. På et par låter var det noen ørsmå nyanser som ikke er verdt noe i nærheten av tyve store.
Det blir nok en ec dac.....
 
B

brand-x

Gjest
Hei Blow-z !

Det er greit å prøve så vet man.
Du har uansett en kanon DAC som du skal høyt opp i pris for å overgå, med den forutsetning at du foretrekker måten EC gjør det på. Det med å overgå var diplomatisk ment, for personlig har jeg hørt DACèr til 2-3 ganger prisen av denne, som etter min mening ikke er i nærheten så musikalsk som denne.

mvh
brand-x
 
Topp Bunn