EC AW100DMB rakling i relé

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Hei,

Jeg har en Electrocompaniet AW100DMB stående hos meg som jeg ser på for en bekjent.
Idet den slås på, bråker den noe infernalsk. Lyden kommer fra selve forsterkeren. Jeg åpnet toppdekselet og fant at det er slow start-reléet som står og rakler konstant. Eier sier at dette pleier å gå over etter en halvtimes tid. Jeg klarte ikke å la den stå på mer enn 30sek, lyden er uutholdelig og det høres ikke ut som det er bra for forsterkeren.
Jeg tenkte å bytte dette, da forsterkeren jo er rundt 20 år gammel (tror den er oppgradert i 2003). Sliter med å finne ekvivalent del. Samme pinout og 15A kontaktrating. Eksisterende relé er et Millionspot H200S24-3-C. Fant et datablad her.

Om noen kan hjelpe meg, enten med å foreslå noe som kan passe, eller om det er noen justeringer som kan påvirke denne oppførselen, så setter jeg stor pris på det.
Sendte en forespørsel til Abrahamsen for en tid siden, men har ikke fått noe svar.

Mvh
Kristian
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.038
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hva med å sende Electrocompaniet en forespørsel?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.039
Antall liker
20.220
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
At relæet står og "klaprer", har lite med selve relæet å gjøre.
Derimot komponene omkring forsyning av relæspolen.
Om det sitter små elektrolytter i det kretsløpet, da skift dem alle :)
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Du er inne på noe dær. Tror heller ikke at det er softstart rele't. Det er ikke det som lager støyen. Jeg har nå en effektforsterker på service. Den slo seg av og på hele tiden. Den har stått på konstant. Tror nå at det ikke softstartrele, da det ikke har vært brukt så ofte. Men kanskje det er noen elektrolytter som er uttørket og ikke lenger holder vediene.
Som sagt, så er det servicefolk som kan å feilsøke på forsterker problemer. Dette vil bare bli noe synsing ;) Men vil få skiftet softstartrelet med det samme den er inne for rep.
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Du er inne på noe dær. Tror heller ikke at det er softstart rele't. Det er ikke det som lager støyen. Jeg har nå en effektforsterker på service. Den slo seg av og på hele tiden. Den har stått på konstant. Tror nå at det ikke softstartrele, da det ikke har vært brukt så ofte. Men kanskje det er noen elektrolytter som er uttørket og ikke lenger holder vediene.
Som sagt, så er det servicefolk som kan å feilsøke på forsterker problemer. Dette vil bare bli noe synsing ;) Men vil få skiftet softstartrelet med det samme den er inne for rep.
Ja, jeg tenker ikke nødvendigvis at det er selve reléet som er problemet. Men det er ganske klart at det er dette som lager selve lyden, jeg har selv lyttet for å lokalisere lyden da jeg hadde toppdekselet av. Skal sjekke litt nærmere om dette slow-start kortet matcher noe på skjemaene som ligger ute for disse forsterkerne. Så kan jeg gjøre noen målinger på omkringliggende komponenter og evt bytte elektrolytter, da disse er gamle nå.

Mulig jeg sender en forespørsel til EC også. Ville bare se om dette var noe som kunne være greit å finne ut av, siden det var såpass åpenbart hvor ulyden kom fra.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Ja det går ann å kontakte Electrocompaniet. Jeg har selv hatt EC AW 120 tror jeg det var den hette. Hvis de har komponenter de har liggende på lager. Så blir det kostbart, hvis de ikke får ta service'n selv med orginale deler. De tok rundt 2k for et nytt display på en EMC 1 UP. Ved utbytte så kom det på rundt 4k. Selve display er nok ikke noe de produserer selv. Skal ligge rundt 600,- som ny del.
 
Sist redigert:

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Som det er sagt før i tråden.
Dette er to lytter på soft start kortet oppi fronten ved av/på bryter. 33uF eller 22uF - 100volt trur jeg. Begge typer er brukt. Hvis du har den vanlige AW100DMB. Det er jo noen varianter.....
Men det er klart, hvis relet har stått å klapra i halvtime hver gang eier slo den på, så er det kanskje ikke feil å skifte relet også.
Hvis DET har vært en rutine i mange år. :ROFLMAO:
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Som det er sagt før i tråden.
Dette er to lytter på soft start kortet oppi fronten ved av/på bryter. 33uF eller 22uF - 100volt trur jeg. Begge typer er brukt. Hvis du har den vanlige AW100DMB. Det er jo noen varianter.....
Men det er klart, hvis relet har stått å klapra i halvtime hver gang eier slo den på, så er det kanskje ikke feil å skifte relet også.
Hvis DET har vært en rutine i mange år. :ROFLMAO:
Det sitter 2stk 22uF 100V kondiser på dette kortet, ved siden av reléet. Tenker jeg bytter disse først og ser om raklingen gir seg. Vil gjerne bytte reléet også, ser ut som jeg kanskje kan bruke et OMRON G5LE-1E DC24. 24V, 16A/250VAC kontaktrating, riktig pinout og SPDT. Men det står ikke noe om DC kontaktrating. Reléet som står i nå har rating på 250VAC/125VDC max. Har dette noe å si? Datablad for OMRON-relé her.

Noen tips til å jobbe på dette kortet? Ser ut som jeg må løsne LED-en som er teipet fast i frontpanelet. Og så tenker jeg at jeg ikke trenger å ta kortet helt ut (lodde løs ledningene fra trafo osv), men bare skru det løs og vippe det opp for å få tilgang.
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.674
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Uten om at det kan være dårlig kontakt i rele / kontrakter /brent aller av brutt power resistor ,
Er den så ny at den har std bye krets med switch mode ? så kan det være den , Hvis ikke kan det noe trekker strøm ,,,,, mye strøm

Er det en soft starter eller Dc bestyttelse ?

Prøv å monitore strømmen
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Det sitter 2stk 22uF 100V kondiser på dette kortet, ved siden av reléet. Tenker jeg bytter disse først og ser om raklingen gir seg. Vil gjerne bytte reléet også, ser ut som jeg kanskje kan bruke et OMRON G5LE-1E DC24. 24V, 16A/250VAC kontaktrating, riktig pinout og SPDT. Men det står ikke noe om DC kontaktrating. Reléet som står i nå har rating på 250VAC/125VDC max. Har dette noe å si? Datablad for OMRON-relé her.

Noen tips til å jobbe på dette kortet? Ser ut som jeg må løsne LED-en som er teipet fast i frontpanelet. Og så tenker jeg at jeg ikke trenger å ta kortet helt ut (lodde løs ledningene fra trafo osv), men bare skru det løs og vippe det opp for å få tilgang.
Har ingenting å si. Du skal jo kjøre 230VAC over relekontaktene og det er jo innafor.
Jeg løsner det og vipper det opp på skrå så jeg kommer til med bolten. Noen ganger er disse lyttene montert 5mm over kortet og da kommer jeg til med bolten uten å skru kortet løs. Men det krever jo en kvalitesbolt med god varme og liten spiss
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Da har jeg byttet disse to kondensatorene og reléet også, for ordens skyld. Den ene kondensatoren målte tilsvarende brudd. Fungerer som den skal nå.
Nå hører jeg skrapinga i volumpotmeteret på forforsterkeren, som var det jeg egentlig skulle se på!

Tenkte også å sjekke om jeg bør gjøre noen målinger/justeringer før jeg sender den tilbake til eier.
 
Topp Bunn