Forsterkere EC 4R vs 4.6

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Hei.

Er der noen som kjenner til likheten eller ulikheten mellom 4R og 4.6?

Er det praktisk den samme preamp?

Jeg har en AW100dmb og synes 4R lyder mere naturlig og letflydende enn 4.6. Begge er varme i lyden men 4.6 synes jeg er mere hifi enn musik.

Er 4.6 tettere på 4.7 enn på 4R. Det forklarer kanskje forskjell i lyden.

Er der noen som delar denne holdning?

Mvh
Johannes
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.468
Antall liker
7.385
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
EC4R har samme pre'en som i de eldre EC3, forskjellen er at EC4R ikke har hverken MM eller MC inngang..
4,5 og 4,6 er i utgangspunktet like for utenom antall innganger.
4.7 er annerledes.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Hei.

Er der noen som kjenner til likheten eller ulikheten mellom 4R og 4.6?

Er det praktisk den samme preamp?

Jeg har en AW100dmb og synes 4R lyder mere naturlig og letflydende enn 4.6. Begge er varme i lyden men 4.6 synes jeg er mere hifi enn musik.

Er 4.6 tettere på 4.7 enn på 4R. Det forklarer kanskje forskjell i lyden.

Er der noen som delar denne holdning?

Mvh
Johannes
Har en gang i tiden hatt EC4R, EC4,5 og EC4,7 og følte den gang at EC4R var veldig "innelukket" og tam i lyden i forhold til både EC4,5 og EC4,7, så det kan være dette som oppleves som den er musikalsk? Men 4R var så vakker at det var lett å glemme dette;)
Når de er sagt så finnes det et uttall preamper som er mye bedre enn EC sine for å si det mildt....
 

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
..så jeg skal forstå det slik at 4R ikke er samme preamp oppbygning som 4.5 og 4.6?

Så 4.6 er en mere moderne pre med mere hifi karakter enn 4R?

Jeg synes 4R har rør egenskaper og 4.6 lyder mere som transistor med trykk på lyden og mer direkte klang.

JK: vilken annen ikke EC preamp vil du anbefale og spesielt til AW100dmb?

Takk.

Mvh
Johannes
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
..så jeg skal forstå det slik at 4R ikke er samme preamp oppbygning som 4.5 og 4.6?

Så 4.6 er en mere moderne pre med mere hifi karakter enn 4R?

Jeg synes 4R har rør egenskaper og 4.6 lyder mere som transistor med trykk på lyden og mer direkte klang.

JK: vilken annen ikke EC preamp vil du anbefale og spesielt til AW100dmb?

Takk.

Mvh
Johannes
Jeg har hatt mange EC produkter opp gjennom årene og har hatt stor glede av og liker effektforsterkerne, og CD-spilleren EMC-Up var knallgod, men preampene mener jeg på ingen måte er i samme liga.
For å sette det helt på spissen så er nesten alle preamper bedre enn EC sine... Dessverre...
De preampene jeg har likt best er de med rør, og gode kandidater er alle fra ARC og BAT. Spesielt tidligere utgaver slik som ARC LS25 og BAT VK30SE spiller varmt og "musikalsk".
Største oppgraderingen av lyden i noen av mine anlegg var da jeg byttet ut en EC4,7, (hadde også en passiv DP pre samtidig som var bedre enn EC4,7), med en BAT VK30SE preamp. BATen kostet mange ganger mer, men viste hvor viktig en god pre er i kjeden. Disse preene fra ARC og BAT er bygget for å vare evig, og kan nå fås tak i for rimelige priser på bruktmarkedet
 

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Ok takk for tips på rørpre.

Hvad med BAT vk40? Kjenner du den?
Eller kanskje CJ rørpre?

Hilsen
Johannes
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Helt enig med siste taler. Preampene til EC var aldri deres stolteste øyeblikk. BAT låter voldsomt bra på EC, derimot. Klart den beste kombinasjonen jeg har hørt også.
 

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Hei Impulse og JK

Hvad synes dere om BAT vk40 sammen med AW100DMB?

Den har fått bra omtaler. Inte rør men en bra transistor?

Takk.

Mvh
Johannes
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Hei Impulse og JK

Hvad synes dere om BAT vk40 sammen med AW100DMB?

Den har fått bra omtaler. Inte rør men en bra transistor?

Takk.

Mvh
Johannes
Kjenner ikke VK40 spesifikt, men BAT sine preamper er generelt gode. Får du den til en god pris blir det sikkert svært bra. Bare vær obs på at en del av BAT sine preamper ble levert uten Remote....
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Hvis du liker lyden av EC som pre er det kanskje liten vits med noe annet, men du kunne tatt en test med Parasound P5/P7.
 
Sist redigert:

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
EC4R har samme pre'en som i de eldre EC3, forskjellen er at EC4R ikke har hverken MM eller MC inngang..
4,5 og 4,6 er i utgangspunktet like for utenom antall innganger.
4.7 er annerledes.
Litt OT, men tror du veksler litt her. EC3 og EC4R har IKKE samme linjetrinn.
EC4R er en mye mindre variant, den har ikke to trafoer, mindre strømforsyning, Og den er ikke dual mono. Generelt er det mindre deler på kortet til EC4R. EC4 har samme linjetrinn, derimot.

EC3 har spilt ganske greit med AW100 DMB hos meg. Jeg vil aldri si fantastisk, for som de fleste sier her er ingen av de gamle EC preampene noe å skryte av. Noen ser veldig bra ut, men låter ikke fullt så bra. EC4.8 vil jeg påstå er en ganske god preamp, men den ligger i en helt annen prisklasse enn det du spør om.
EC4.5/4.6 har ofte problemer med potmeter skurr, grunn er at disse er satt i strømforsyningen, og utsettes for DC hele veien. EC4R har ikke like mye problemer med dette, som er montert direkte i linjetrinnet
 
Sist redigert:

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Hei Ampliwire.

Så du vil sige at 4R og 4.6 ikke er lik? Har du sammenlignet disse to?

Jeg synes 4R er mere mjuk og faktisk mere musikalsk enn 4.6. 4.6 har mere transistor lyd.

Jeg overveier at gå tilbake til 4R men vet ikke helt, overveier også BAT som er anbefalet af mange her.

Har du prøvet BAT eller annen pre på AW100DMB?

Hilsen
Johannes
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Hei Ampliwire.

Så du vil sige at 4R og 4.6 ikke er lik? Har du sammenlignet disse to?

Jeg synes 4R er mere mjuk og faktisk mere musikalsk enn 4.6. 4.6 har mere transistor lyd.

Jeg overveier at gå tilbake til 4R men vet ikke helt, overveier også BAT som er anbefalet af mange her.

Har du prøvet BAT eller annen pre på AW100DMB?

Hilsen
Johannes
Har ikke hørt noe spesielt på noen av de, det er kun en teknisk bedømmelse.
Har aldri prøvd BAT på AW100DMB, men vet flere som sier det er en god match.
Flere rørprodusenter, også Conrad Johnson er bra egnet til EC forsterkere
 

JCT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.07.2013
Innlegg
146
Antall liker
14
Hei

Er der noen som har prøvet Audionotes gamla rørpre feks M1 på AW100DMB?

Mvh
Johannes
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.468
Antall liker
7.385
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
EC4R har samme pre'en som i de eldre EC3, forskjellen er at EC4R ikke har hverken MM eller MC inngang..
4,5 og 4,6 er i utgangspunktet like for utenom antall innganger.
4.7 er annerledes.
Litt OT, men tror du veksler litt her. EC3 og EC4R har IKKE samme linjetrinn.
EC4R er en mye mindre variant, den har ikke to trafoer, mindre strømforsyning, Og den er ikke dual mono. Generelt er det mindre deler på kortet til EC4R. EC4 har samme linjetrinn, derimot.
Jeg står ved det jeg har skrevet. Det ligger tegninger av print OG bilder av både EC4 og EC4R innvendig og utvendig ute på nettet, det gjør det også av EC3MM og EC3MC. På EC4R står det Dual Mono på frontplaten som på EC4 og EC3.

http://www.electrocompaniet.no/files/manuals/ec4r.pdf
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.468
Antall liker
7.385
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
EC4R har samme pre'en som i de eldre EC3, forskjellen er at EC4R ikke har hverken MM eller MC inngang..
4,5 og 4,6 er i utgangspunktet like for utenom antall innganger.
4.7 er annerledes.
Litt OT, men tror du veksler litt her. EC3 og EC4R har IKKE samme linjetrinn.
EC4R er en mye mindre variant, den har ikke to trafoer, mindre strømforsyning, Og den er ikke dual mono. Generelt er det mindre deler på kortet til EC4R. EC4 har samme linjetrinn, derimot.

EC3 har spilt ganske greit med AW100 DMB hos meg. Jeg vil aldri si fantastisk, for som de fleste sier her er ingen av de gamle EC preampene noe å skryte av. Noen ser veldig bra ut, men låter ikke fullt så bra. EC4.8 vil jeg påstå er en ganske god preamp, men den ligger i en helt annen prisklasse enn det du spør om.
EC4.5/4.6 har ofte problemer med potmeter skurr, grunn er at disse er satt i strømforsyningen, og utsettes for DC hele veien. EC4R har ikke like mye problemer med dette, som er montert direkte i linjetrinnet


Såvidt jeg husker ble det aldri satt inn 2 trafoer i noen EC3, EC4 eller EC4R, det var en nyhet med helt separat H/V kanal på 4.7.
Men jeg skal for moro skyld spørre Per om det neste gang jeg treffer han........ men jeg tviler på at husken min er blitt så dårlig.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
EC4R har samme pre'en som i de eldre EC3, forskjellen er at EC4R ikke har hverken MM eller MC inngang..
4,5 og 4,6 er i utgangspunktet like for utenom antall innganger.
4.7 er annerledes.
Litt OT, men tror du veksler litt her. EC3 og EC4R har IKKE samme linjetrinn.
EC4R er en mye mindre variant, den har ikke to trafoer, mindre strømforsyning, Og den er ikke dual mono. Generelt er det mindre deler på kortet til EC4R. EC4 har samme linjetrinn, derimot.

EC3 har spilt ganske greit med AW100 DMB hos meg. Jeg vil aldri si fantastisk, for som de fleste sier her er ingen av de gamle EC preampene noe å skryte av. Noen ser veldig bra ut, men låter ikke fullt så bra. EC4.8 vil jeg påstå er en ganske god preamp, men den ligger i en helt annen prisklasse enn det du spør om.
EC4.5/4.6 har ofte problemer med potmeter skurr, grunn er at disse er satt i strømforsyningen, og utsettes for DC hele veien. EC4R har ikke like mye problemer med dette, som er montert direkte i linjetrinnet


Såvidt jeg husker ble det aldri satt inn 2 trafoer i noen EC3, EC4 eller EC4R, det var en nyhet med helt separat H/V kanal på 4.7.
Men jeg skal for moro skyld spørre Per om det neste gang jeg treffer han........ men jeg tviler på at husken min er blitt så dårlig.
Er en trafo for hver kanal i både EC3, og EC4. Kan være vanskelig å se på bilder, da de er stablet oppo hverandre. Ellers har EC4R ett helt annet printkort. Jeg skal ikke si det helt sikkert, kan godt hende at selve linjetrinnet har samme deler. Men det er ihvertfall en mindre strømforsyning, og kun en trafo på EC4R.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Her en 4.6 jeg pusset opp. Var sgs. herpa når jeg overtok


Og her en ec-4 nesten uten håp :) Det ble faktisk lyd i den igjen.
EC er ikke det mest driftstabile i verden kan man trygt si. Gjelder både preamper og effekttrinn.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Hei!

Jeg sitter på en McIntosh MC152.
Har noen forslag om forsterker/DAC + Høyttalere til denne?


Jeg håper på noen gode forslag til denne.
Ikke relevant til denne tråden, søk etter svar på forumet (kanskje McIntosh vennetråd?) eller lag en ny tråd :)
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Her en 4.6 jeg pusset opp. Var sgs. herpa når jeg overtok


Og her en ec-4 nesten uten håp :) Det ble faktisk lyd i den igjen.
EC er ikke det mest driftstabile i verden kan man trygt si. Gjelder både preamper og effekttrinn.

Husker du la den 4.6en ut i EC tråden ja, flott løsning med de oversiza kondensatorene....
Den EC4en der må være bra gammel. Aldri sett en slik modell, de som kom etter hadde begge trafoene på venstre siden (stablet), blå print med annerledes layout, og noen få andre deler.
Men er ikke helt enig med driftstabiliteten. AW180, AW250, Nemo osv. har en ganske bra kortslutningsautomatikk som justeres på hver eneste enhet. Hvis forsterkeren overbelastes slår releet ut, i god tid før forsterkeren skal ta noe skade. Så noe bedre har det blitt vil jeg si
 
Sist redigert:

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
105
Antall liker
62
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
8
EC3 MC sort utgave og EC4 sort utgave er de beste preampene etter EC4.8. Men det er de sorte utgavene med sorte brytere og vannrette RCA plugger. Det finnes utrolig mange utgaver der ute. Hatt flere med gull brytere. Merkelig nok var de alle kjedelige og lite dynamiske. Rart men det er min opplevelse av EC preamper.
 
Topp Bunn