Politikk, religion og samfunn EBB ( Brevik ) VANT SAKEN MOT STATEN!!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Japan er vel et bedre eksempel. Et av de tryggeste, fredeligste og mest siviliserte landene i verden. De har dødsstraff, og bruker den. Det er stort sett massemordere som blir idømt en slik straff.

Denne idiotiske forestillingen vi har om at alt og alle skal rehabiliteres og skal tilbake til samfunnet, samme hva de har gjort, er dog det verste.
    Så de andre landene i listen teller ikke? De har jo også dødsstraff, så de må vel være skinnende eksempler på gode rettsstater? Man kan jo også se litt på de pene tallene Japan rapporterer - https://www.nationmaster.com/blog/?p=74 Og til sist - hva så om Japan er trygt? Det er ikke bevist en korrelasjon mellom dødsstraff og lovlydighet. Hvor lovlydig er Pakistan? De knerter jo en god del mennesker i året på statens regning, det må vel være kjempetrygt der?
    Det er ikke hvorvidt et land har mulighet for å idømme dødsstraff som definerer om de er en rettsstat eller ikke.

Det handler mye mer om hva som er lovlig eller ikke, hva man blir straffet for, vilkårlighet og korrupsjon.

Pakistan er et rottereir, men det er stort sett fordi Islam og primitive islamstyrte stammer står for lover og justis.

Det er mye mye mer grotesk å sperre et menneske inne for livet for å være ateist, eller får å håne "profeten" enn det er å gi dødsstraff til en grusom massemorder.

Denne motstanden mot dødsstraff er et moderne etterkrigspåfunn. En reaksjon på krig og død og en naiv forestilling om at alle er snille, gode og at alt er verdt å ta vare på samme hvor råttent og farlig det er. Det var en søt tanke, et barn av sin tid. Den er over.

Er man ikke villig til å operere bort kreftsvulster, så får man spredning, samme hvor mange markjordbær man samler på et strå.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Japan er vel et bedre eksempel. Et av de tryggeste, fredeligste og mest siviliserte landene i verden. De har dødsstraff, og bruker den. Det er stort sett massemordere som blir idømt en slik straff.

Denne idiotiske forestillingen vi har om at alt og alle skal rehabiliteres og skal tilbake til samfunnet, samme hva de har gjort, er dog det verste.
    Så de andre landene i listen teller ikke? De har jo også dødsstraff, så de må vel være skinnende eksempler på gode rettsstater? Man kan jo også se litt på de pene tallene Japan rapporterer - https://www.nationmaster.com/blog/?p=74 Og til sist - hva så om Japan er trygt? Det er ikke bevist en korrelasjon mellom dødsstraff og lovlydighet. Hvor lovlydig er Pakistan? De knerter jo en god del mennesker i året på statens regning, det må vel være kjempetrygt der?

https://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring - alle skal ikke tilbake til samfunnet, så du tar feil. Men til forskjell fra idiotiske dommer på 265 år og lignende så har man en mer pragmatisk tilnærming i Norge.

At meningene beveger seg sakte i retning av totalitære holdninger kan jeg være enig i, men det skal mye mer til før man har totalitære holdninger. Ekstremt mye mer:

https://no.wikipedia.org/wiki/Totalitarisme

Blir vel som å påstå at de som ønsker økt statlig eierskap innen enkelte næringer beveger seg i marxistisk retning.
    Sematikk. Hvis jeg mener staten skal få overvåke all nettbasert kommunikasjon så har jeg en totalitær holdning til akkurat denne saken. Det betyr ikke at jeg mener staten skal kontrollere og overvåke alt. Meningen beveger seg ikke sakte, den er helt i samsvar med totalitarismen fra den er unnfanget.

Nå er det mer til marxisme enn at staten eier noe, men i prinsipp kan det være at de som ønsker at staten skal overta ansvaret sitter med marxistiske ideer. Marxisme er mer komplekst enn totalitarisme så motivasjonen for hvorfor sier mer enn selve ønsket. En konservativ person kan jo ønske at staten skal eie et museum for å få stabilitet og kontroll f.eks. uten at dette er marxistiske ideer. De færreste konservative ønsker vel å leie inn politi eller forsvar, som kan sies å eies av staten, men vi synes ikke Erna er en marxist av den grunn? (jeg kunne dog tenkt meg å sett Siv Jensen bli beskyldt for det en gang, for å se reaksjonen)

Kall det marxistiske strømninger da, hvis en person innehar totalitære holdninger for å ønske å innføre dødsstraff under helt spesielle omstendigheter, kan man vel like gjerne si at en person innehar marxistiske holdninger med dette museums eksemplet ditt. Det skal svært mye mer til for å få en marxistisk eller totalitær stat uansett.

G

Gjestemedlem

Gjest

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Det er ikke hvorvidt et land har mulighet for å idømme dødsstraff som definerer om de er en rettsstat eller ikke.

Det handler mye mer om hva som er lovlig eller ikke, hva man blir straffet for, vilkårlighet og korrupsjon.

Pakistan er et rottereir, men det er stort sett fordi Islam og primitive islamstyrte stammer står for lover og justis.

Det er mye mye mer grotesk å sperre et menneske inne for livet for å være ateist, eller får å håne "profeten" enn det er å gi dødsstraff til en grusom massemorder.

Denne motstanden mot dødsstraff er et moderne etterkrigspåfunn. En reaksjon på krig og død og en naiv forestilling om at alle er snille, gode og at alt er verdt å ta vare på samme hvor råttent og farlig det er. Det var en søt tanke, et barn av sin tid. Den er over.

Er man ikke villig til å operere bort kreftsvulster, så får man spredning, samme hvor mange markjordbær man samler på et strå.
    Riktig, dødsstraff medfører ikke et sikrere samfunn så hvorfor skal man endre den norske rettsstaten som en følge av en terrorist? Vi lar oss bli mer ekstreme og terroristen (eller terroristene) vinner.

Islam eller ikke - Crime Index by Country 2016 - sorter etter Safety index så vil du se rimelig fundamentalistiske muslimske stater langt oppe på listen. Så enten er det feil i statistikken eller så er uttalelsen din sludder. Jeg er ikke spesielt glad i religioner, men jeg er ikke så naiv at religioner fra andre steder i verden skal utpekes som synderen i alle sammenhenger.

Eventuelt er reaksjonen på dødsstraff en evolusjon av menneskeheten der samfunn har innsett at det er barbarisk.

Parabelen din kan brukes på alle andre kriminelle også. De som jukser på skatten, kjører på rødt, spiser en drue i butikken eller de man bare anser som å ta feil - kjøper Nordost- eller Clas-kabler. Og likevel overlever samfunnet fordi parabelen din er usann.

Kall det marxistiske strømninger da, hvis en person innehar totalitære holdninger for å ønske å innføre dødsstraff under helt spesielle omstendigheter, kan man vel like gjerne si at en person innehar marxistiske holdninger med dette museums eksemplet ditt. Det skal svært mye mer til for å få en marxistisk eller totalitær stat uansett.
    Jeg skal ikke stå i veien for at du kaller en konservativ for marxist for at vedkommende vil ha et statseid museum (som eksempel). Det er bare ikke et spesielt tungtslående argument.

Det at staten skal få ta liv er en stor inngripen i borgeres selvråderett. Staten skal få myndighet til å ta livet av dens borgere under visse omstendigheter, og uten noe nødverge. Det gir staten mer makt over individet og følgelig er det i en totalitær retning. Jeg er helt enig i at Norge ikke ville være et totalitært samfunn kun som følge av å innføre dødsstraff.

- Fengselsmyndighetene har en plikt til � vurdere om Breivik kan sone med andre fanger - nyheter - Dagbladet.no

Hvorfor i alle dager skal man risikere at denne gale mannen skal få sjansen til å "vende rundt" og snakke på seg tilhengere, som i sin tur får komme ut av fengsel? Gi meg en god grunn for at vi skal ta sjansen på dette?
    Forsåvidt enig, men det samme kan vel sies om andre innsatte - ekstreme muslimer, barnemishandlere, voldtektsforbrytere, hvitsnippkriminelle, etc, etc.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Riktig, dødsstraff medfører ikke et sikrere samfunn så hvorfor skal man endre den norske rettsstaten som en følge av en terrorist? Vi lar oss bli mer ekstreme og terroristen (eller terroristene) vinner.
    Vinner de? Kun hvis deres mål er å bli henrettet. For islamister spiller det sikkert ingen rolle, for dem har ikke livet noen verdi uansett. Men for krek som Breivik, som er livredd for å dø, ville det være et totalt nederlag. Hans mål er å kommunisere sine vrangforestillinger til massene. Og det får han lov til. med jevne mellomrom får han kjøre shower sitt. Ved å tillate ham dette vinner han.

Samme gjeler islamistene for såvidt. Propaganda og proselytisering er deres mål og mening. Å bli stilnet og fjernet i det stille er det siste de måtte ønske seg.

Islam eller ikke - Crime Index by Country 2016 - sorter etter Safety index så vil du se rimelig fundamentalistiske muslimske stater langt oppe på listen. Så enten er det feil i statistikken eller så er uttalelsen din sludder.
    Jeg har da aldri hevdet noe annet. Islamstyrte stater er blant de verste i verden. En forbrytelse mot menneskeheten.

Hvilken uttalelse er det du sikter til her?

Jeg er ikke spesielt glad i religioner, men jeg er ikke så naiv at religioner fra andre steder i verden skal utpekes som synderen i alle sammenhenger.
    Religion som sådan er noe tøv, men Islam er mer enn bare overtro. Det er et fascistisk totalitært regime forkledd som en religion.

Eventuelt er reaksjonen på dødsstraff en evolusjon av menneskeheten der samfunn har innsett at det er barbarisk.
    Ja .. det er en mulighet.

Den andre er at vi har blitt for polstret og disneyfisert, skjermet og dullet med, ... affluensa som amerikanerne kan finne på å kalle dette. Så mye at vi er blitt så feige og handlingslammede at vi ikke våger å stå med rak rygg og forsvare fellesskapet med makt, eller mer spesifikt alle de individene, menneskene, som utgjør dette fellesskapet.

Parabelen din kan brukes på alle andre kriminelle også. De som jukser på skatten, kjører på rødt, spiser en drue i butikken eller de man bare anser som å ta feil - kjøper Nordost- eller Clas-kabler. Og likevel overlever samfunnet fordi parabelen din er usann.
    Forskjellige overtredelser bør ha forskjellig reaksjon.

Juks med skatt: saftige bøter slik at det koster mange ganger det man prøvde å spare.

Kjøre på rødt: her er vel bøter spesifisert i veitrafikkloven

Spise en drue i butikken: Her undersøker man varens kvalitet. Helt uproblematisk. Mange butikker oppmuntrer til dette med å legge frem smaksprøver.

Ledningsvalg: Litt kjeft hos mennesker på enten HFS eller på Asylet.

Massehenrettelser av barn på sommerleir: Rett i galgen 20 minutter etter at at dommen er rettskraftig.

Jeg skal ikke stå i veien for at du kaller en konservativ for marxist for at vedkommende vil ha et statseid museum (som eksempel). Det er bare ikke et spesielt tungtslående argument.
    Nå babler du med deg selv igjen.

Hvem har fremsatt dette argumentet du finner det nødvendig å være uenig i?

Det at staten skal få ta liv er en stor inngripen i borgeres selvråderett.
    All straff er per definisjon en inngripen mot selvråderett.

Det er jo hele poenget ...

Staten skal få myndighet til å ta livet av dens borgere under visse omstendigheter, og uten noe nødverge. Det gir staten mer makt over individet og følgelig er det i en totalitær retning. Jeg er helt enig i at Norge ikke ville være et totalitært samfunn kun som følge av å innføre dødsstraff.
    Norge vil ikke bli et totalitært samfunn selv om man øker strafferammen for de mest grusomme forbrytelser.

Det er hva man blir straffet for som er den vesentlige faktoren her. Straffenivået er ikke helt irrelevant, men det er underordnet.

D

Desillusjonert

Gjest
    - Fengselsmyndighetene har en plikt til � vurdere om Breivik kan sone med andre fanger - nyheter - Dagbladet.no

Hvorfor i alle dager skal man risikere at denne gale mannen skal få sjansen til å "vende rundt" og snakke på seg tilhengere, som i sin tur får komme ut av fengsel? Gi meg en god grunn for at vi skal ta sjansen på dette?
    Forsåvidt enig, men det samme kan vel sies om andre innsatte - ekstreme muslimer, barnemishandlere, voldtektsforbrytere, hvitsnippkriminelle, etc, etc.
    Nja, kan det?
    Er ikke ABB i en særstilling?
    Barnemishandlere, hvitsnip og voldtektsforbrytere drar vel sjelden med seg flere i sine tvangstanker, vil jeg tro.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn