Ebay

Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.232
Sted
Laksevåg - Bergen
Har kjøpt endel utstyr på Ebay , både fra Tyskland, Italia og USA. Tyskerne sender villig over hele verden "Weltweit". Amerikanerne og engelskmennene har ofte en sperre på å sende varer internasjonalt. Er det noen som skjønner poenget med å ikke sende varer til hvem som helst ? Vi betaler jo det det koster + frakten det koster å få sendt varen hjem. Vi er jo snart det eneste folkeslaget som pr. idag har penger å kjøpe for.
Har ved en anledning mast på en tysker i nesten 14 dager for å kjøpe en Pioneer Tuner TX9800, som jeg hadde letet etter i over et halvt år.Endelig gikk han med på å sende meg tuneren. Varen ankom og betaling ble utført på forhånd via Paypal. Alt gikk som forventet. Selger hadde bare positive tilbakemeldinger i etterkant av kjøpet. Syns det er merkelig at enkelte ikke er villige til å sende til Norge - av alle land i denne verden. Har sinnsykt lyst på denne PL530X fra USA, men selger er sta som en bukk, og sender overhodet ikke varen ut av USA :mad:
$T2eC16V,!yEE9s5jFJ+bBRPK+(Fogg~~60_57.jpg
 
Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.116
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Antageligvis redd for at den skal bli borte i posten eller lignende og så få¨bråk i etterkant fra kjøper?
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Har vel dårlige erfaringer da antar jeg.. ellers hadde han nok gjerne sendt både hit og dit. Hadde vært skeptisk sjøl (spess på en platespiller) Går jo som oftest sikkert bra men.. brent barn.. osv.. (skjønner at du vil ha den though.. den ser jo fiin ut) :D
 

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
115
Antall liker
155
IMHO er amerikanerne (US) livredde for alt og alle utenfor USA, og tror alle utlendinger er banditter. Slik blir de indoktrinert av myndigheter og media der borte.

En annen grunn er at ved eksport må de fylle ut eksport deklarering, og det kan jo lett bli for mye jobb.
Videre, fyller de den ut feil er det en Federal Offence. Du har kanskje sett at noen understreker at de ikke under noen omstendigheter vil skrive et lavere beløp på faktura. Hvem vil vel ha FBI på nakken :)
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Bruk Jetcarrier.no , de lager en amerikansk adresse for deg og sender det videre til norge mot vederlag.

Ellers kan det være litt knot med å sende til norge har jeg forstått. F.eks har jeg ved etpar anledninger blitt spurt om personnummer når jeg har fått tilsendt ting fra England... Norge er også ikke EU medlem, noe tyskerne reagerer på. Og selgere kan ha brent seg på å sende langt avgårde og ting har gått istykker i posten, tatt lang tid eller vært dyrt å sende, også får man dårlig feedback som takk.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS
N

nb

Gjest
Jeg har handlet en del fra tysk ebay (dog ikke HiFi) der selgere sier at de kun sender til Tyskland. Men på forespørsel sender omtrent alle til Norge og oppgir fraktpris på forhånd. Så det skader ikke å spørre.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Ikke alle amerikanere som er leser/skrive-dyktige nok...eller gidder stå i kø på post-kontoret.
Tyskere flest, aner ikke hva paypal er.
 

Mr.Blues

Medlem
Ble medlem
04.12.2012
Innlegg
7
Antall liker
3
Sted
Flekkefjord
Jeg har handlet på ebay i USA i flere år, og aldri hatt problemer. Har adresse der borte gjennom Jetcarrier og bruker PayPal. Funker som ei kule. Har tatt hjem 3 slagverk, cymbaler, bassgitarer og gitarer, KitchenAid kjøkkenmaskiner ++++. Aldri hatt noen problemer.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Siste nettkjøp gikk i "porselenet" FOR Å SI DET MILDT..Selv svenskene kan være uærlige, og for å toppe det hele har jeg nok tapt de penga. Får ikke fatt på kjøper, og kommer til å være enda mer forsiktig heretter. Har dog aldri hatt problemer med engelske eller danske selgere. Danskene tar to dager!
 
V

vredensgnag

Gjest
En del amerikanere mener vi er noen forkrøpla sosialistjævler i dette landet, og har Norge på listen over land det knapt går an å tenke på. Og jeg overdriver ikke.
Så det at enkelte ikke sender hit kan ha andre årsaker enn at de ikke gidder å ta seg bryet med å speditere utenlands. (Som faktisk er bry, sammenlignet med hvordan man kan få sendt pakker i og mellom delstatene).

Men Jet Carrier er en grei løsning. Har gått smertefritt og som smurt med karbonpulver hver gang jeg har brukt dem. Som regel får jeg også gratis frakt innenlands i USA til Jet Carrier, eller også veldig lav pris. Det hjelper på, siden jeg skal betale frakten videre.
Pass bare på å la være å kjøpe noe i delstaten New Jersey, siden man da må ut med omsetningsavgift (sales tax) til delstaten. Det gjelder ved kjøp som effektueres i samme delstat, men når varen skal fra en delstat til en annen, kan man ikke beregne slik omsetningsavgift.)
 
Sist redigert:
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.232
Sted
Laksevåg - Bergen
Har sendt ny melding til Junaiten. Selger er kommet "litt på gli":). Han avviser ikke lenger 100% at det er utelukket å sende spilleren til Norge. Spilleren mangler dessverre omstillings-vender til 220/240 V ( har kun 110/120 V ), men det kan fikses med en omformer. Vi får gi kisen i Junaiten en liten tenkepause. Kanskje han ikke får solgt den i hjemlandet. Eneste "feilen" på spilleren er at "D'en" i "Direct drive"-teksten er litt avskallet. Her snakker vi mest sansynlig om en skikkelig "HI-FI Freak".
Legger ved et bilde av den fatale feilen. Bare MÅ ha tak i denne spilleren :
$T2eC16J,!)!E9s2fBWSHBRO!1dkH1Q~~60_57.jpg
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Har ikke hatt det jeg vil kalle problemer med å få sendt noe til norge, 50/50 er min erfaring med amerikanere og engelskmenn som skriver at de ikke sender utenlands, går nok mye på brent barn osv, som oftest synes jeg tvert imot at både engelskmenn og amerikanere er svært ivrige selgere :)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Har sendt ny melding til Junaiten. Selger er kommet "litt på gli":). Han avviser ikke lenger 100% at det er utelukket å sende spilleren til Norge. Spilleren mangler dessverre omstillings-vender til 220/240 V ( har kun 110/120 V ), men det kan fikses med en omformer. Vi får gi kisen i Junaiten en liten tenkepause. Kanskje han ikke får solgt den i hjemlandet. Eneste "feilen" på spilleren er at "D'en" i "Direct drive"-teksten er litt avskallet. Her snakker vi mest sansynlig om en skikkelig "HI-FI Freak".
Legger ved et bilde av den fatale feilen. Bare MÅ ha tak i denne spilleren :
Vis vedlegget 188203
en skandale med den der D synes jeg, kan da ikke selge slikt :)
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Har faktisk motsatt erfaring.

Tyskere har vært litt vanskeligere å få sendt varer fra enn Engelskmenn.

Har spurt Engelske selgere som har oppgitt bare salg til England om de kunne sende til Norge og fått positivt svar fra godt over halvparten av de spurte.
Enkelte Tyske svarer ofte ikke på slike spørsmål fra meg.

Er generelle kjøp da jeg tenker på via Ebay og ikke bare elektronikk.

Platespilleren er fin den, "glemte" en slik på Tradera for ett par år siden, gikk for litt over 2000,- kr og var helt strøken.
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Klin lik min PL-530...uten "X" bortsett fra fargen på kabinettet.
Jeg synes disse spillerne er rålekre :)
(Har ikke bilde av min da den er inne til justering og oppgradering av potmetre og slikt hos R.Malmin.
Håper du får ditt ex hjem :) )

Pioneer_PL-530_classicaudio.jpg
 
N

nb

Gjest
Skal du kjøpe platespiller fra Junaiten kan du få problemer med hastigheten siden de har 60Hz på nettet der mens det er 50Hz i Norge. Ikke sikkert det er nok å omforme spenningen, du kan bli nødt til å gjøre noe med frekvensen også.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
562
Antall liker
336
Torget vurderinger
23
Et annet moment kan være uheldige erfaringer med Paypal. Hvis kjøper rapporterer en tvist vil pengene bli fryst umiddelbart. Hvis kjøper påstår at varen er skadet pga for dårlig pakking kan du få et kjempeproblem med å få pengene dine. Paypal selv har tilsynelatende svært dårlig service i slike tilfeller og selv om du kan dokumentere god emballering med bilder så kan du få problemer med å vinne frem. Nå står du der og må betale returfrakt. Da hender det at den "velvillige" kjøperen sier seg villig til å akseptere varen til en sterkt redusert pris. Ren svindel.

Her er en av flere websites som frustrerte brukere har satt opp for å advare andre: PayPal - Horror Stories, Lawsuits, Reviews, PayPal Problems

Husker en historie fra en relativt kjent aktør i DIY-rørforsterkerbusinessen hvor kjøperen av et produkt mailet han med et forslag om at de skulle rapportere varen skadet i transport og claime forsikringen. Når forsikringsbeløpet var utbetalt så skulle de dele fortjenesten. Selger avviste forslaget men varen var allerede sendt. Når varen ankommer så melder mottager om tvist til Paypal pga for dårlig emballering av rør mm. og kjøpsbeløpet ble fryst. Varen var forsvarlig pakket. Selv om selgeren kontakter Paypal og legger ved mailen hvor mottageren foreslo svindel så vinner han ikke frem!! Det tok masse tid, flere brev og frustrasjon før han fikk pengene.

Selv bruker jeg Paypal månedlig men bare for å handle.
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.232
Sted
Laksevåg - Bergen
Skal du kjøpe platespiller fra Junaiten kan du få problemer med hastigheten siden de har 60Hz på nettet der mens det er 50Hz i Norge. Ikke sikkert det er nok å omforme spenningen, du kan bli nødt til å gjøre noe med frekvensen også.
Du er inne på noe der NB. Kjøpte nylig denne timeren fra Junaiten. Den gikk 12 minutter for fort pr time. Etter å ha stilt om Hz'n på baksiden av apparatet fra 60 HZ til 50 HZ ( via en bryter ), gikk den som en klokke.
016.jpg
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Finnes det en britisk variant av Jetcarrier? Hender rett som det er at jeg finner varer på ebay.co.uk som ikke sendes ut av landet.
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
798
Antall liker
436
Torget vurderinger
10
Min erfaring er at så lenge man kan vise til mye positiv feedback så lemper selger på kravene etterhvert. Nå ligger det vel et bud inne, så spørs det om selger er fornøyd med det :) Ellers er jetcarrier et valg, men de har en tendens til å være dyre på frakt, synes nå jeg. Spesielt flyfrakt.

Det er flotte spillere disse Pioneerene. Har selv en PL-550 i tre-papir, eller hva man skal kalle det. Går som en klokke og spiller meget godt. Må si denne var fryktelig fin i sort, men er det samme kjipe materiale som treetterligningsvarianten?

Du får ha lykke til!
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.232
Sted
Laksevåg - Bergen
Bare MÅ ha tak i denne spilleren :
Jeg, av alle, har ikke det minste problem med å forstå et noen ganger bare MÅ man. Sånn er'e bare.
Siden jeg ikke har særlige detaljkunnskaper om Pioneersnurrene, hvor i Pio-hierarkiet plasserer PL-530 seg?
En fin 530 er ettertraktet. 570'en litt mer. Vet ikke helt hvilken som er best/vakrest. Minuset på begge 2 er noe "papirtreverk" som skaller av. Både 530 og 570 oppnår veldig høye priser på Ebay. Har sett begge utgaver til godt over 5000 kr - selv i noe rufsete stand. Har vært med på noen budrunder, men har aldri gått seirende ut - dessverre. Tror X-utgavene ( matt svart ) er mer robuste i finishen.
[h=1]Pioneer PL-530[/h]


Two Speed Fully Automatic Direct Drive Turntable



[h=4]Description[/h]
The DC brushless Hall motor in the PL-530 turntable combines Hall elements with a high torque motor and a semi-conductor circuit.
Hall elements, production engineered by Pioneer, are used to switch the polarity in the motor.
Since purely electronic communication is used for switching the motor drive circuit, harmful noise is not generated, and smooth, even rotation can be obtained with high durability.
[h=4]Specifications[/h]
Type: direct drive
Motor: brushless DC servo Hall motor
Platter: 330mm aluminium alloy diecast
Speeds: 33 and 45rpm
Speed control range: +-2%
Wow and flutter: 0.03%
Rumble: 70dB
Tonearm: static-balanced type, s-shaped pipe arm
Effective length: 221mm
Overhang: 15.5mm
Cartridge weight range: 4 to 14.5g
Dimensions: 480 x 390 x 170mm
Weight: 10kg
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Takk for den ...da ble ihvertfall jeg happy ;)
Har hatt noen tanker rundt min egen PL-530, ang hva jeg har kostet på den, men ikke nå lenger....
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
798
Antall liker
436
Torget vurderinger
10
For 5000 skulle jeg vurdert å selge min rimelig strøkne PL-550 :)

Hierarkimessig var det vel 530 - 550 - 570 - plc-590.
530 har endel plastdetaljer 550 og 570 ikke har, spesielt i armen tror jeg.
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Plast hvor?
Ikke noe plast på min, som jeg kan se ihvertfall :)
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
798
Antall liker
436
Torget vurderinger
10
Med alle mulige forbehold om feil så synes jeg å huske at selve festet for tonearmen var i plastikk?
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Altfor trøtt nå...ble bare bubbel av det jeg skrev i stad.
Skal sjekke, og gi tilbakemelding hvordan det er, når jeg får spilleren min tilbake fra Malmin
 
Sist redigert:
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.232
Sted
Laksevåg - Bergen
Har et bud inne på denne PL530'en på Ebay. Har fortsatt høyeste bud, men det er laaaaaaangt igjen til budrunden er over. Endelig en selger som selger "worldwide". Disse "snurrene" er bare fantastisk vakre. Missunner deg Rocker, som allerede har en slik :)
$T2eC16Z,!)kE9s4,BDusBRQiq7hBD!~~60_57.jpg
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Jo, har vært litt heldig med min tror jeg :)
Er det ikke lokk med til den spilleren på Ebay da?
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Ville heller fulgt med på Tradera og Blocket i Sverige i tillegg til øvrige Europeiske nettsteder.

Denne fra USA har 110V 60Hz motor.

Lar seg ordne men ikke ideelt.

Ligger en annen samme sted til fastpris nær 3000,- kr + frakt 367£
Blir godt over 6000,- dette til Norge, og er man heldig unngår man fortolling.

Vinylspelare / LP-spelare - Tradera.com

Hela Sverige | Blocket

Faktisk en Sony PS-X55 der på første side til 800,- Svenske kroner
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Mange av de japanske spillerne har egen frekvensstyring innebygget slik at det er sammme F om det er 50 eller 60 Hz. Mye av spillerene som er for salg på bayen i USA er 60Hz utgaver i følge bilder, og det meste av det for salg i Japan takler begge deler. Har akkurat selv en Micro Seiki DD-100 på vei hjem fra Hifi Do i Japan, og den er bifil. :)
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Mange av de japanske spillerne har egen frekvensstyring innebygget slik at det er sammme F om det er 50 eller 60 Hz. Mye av spillerene som er for salg på bayen i USA er 60Hz utgaver i følge bilder, og det meste av det for salg i Japan takler begge deler. Har akkurat selv en Micro Seiki DD-100 på vei hjem fra Hifi Do i Japan, og den er bifil. :)
Ja - med en bifil platespiller så har en sikret seg på alle bauger og kanter;)
Kan jo hende den har vender for 240/110V også.

Men en heslig frakt på diverse fra Uniten, for den del, kommer en over drømmespilleren, så er det bare å slå til.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
De aller fleste japanske spillere har bare 100V spenning hvis de kjøpes i Japan, så de trenger en stepdowntrafo for å funke på vår 230V spenning. Skal chøppa inn det i løpet av uken fra ELFA eller noe annet sted. :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.965
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hvis man kjøper brukte produkter på ebay, eks. Tyskland, Frankrike.
Må jeg betale toll på varene da?
 
Topp Bunn