ebay

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.281
Torget vurderinger
1
Jeg har handlet en del på ebay. I det siste fant jeg en foldekniv jeg har fryktelig lyst på. Men, og det er jo alltid et men, det lar seg ikke gjøre p.g.a. noe tull med .uk og .ie "prevents you from buying this item accordng to local laws".

Hva gjør man da? -hva de enn gjør med kniver i andre land for være opp til dem, men i Norge får man altså eie foldekniver. Men tydeligvis ikke kjøpe dem fra ebay.

Mvh. Bjørn

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.281
Torget vurderinger
1
Ingen andre som vet? ::)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Send en mail til selger. Kanskje det ordner seg.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.863
Torget vurderinger
4
Nei, jeg vet ikke.
Men har registrert det samme som deg.
Ting man har lyst på får man ikke kjøpt på grunn av et eller annet kødd.
Man burde ha en onkel i USA ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.281
Torget vurderinger
1
Den var ikke dum. Mye koster dette da?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Bestilte Heresy med Jetcarrier.
Frakt fra NJ til Oslo (50 kg):

2351.17

Altså, svært billig! Ingen avgifter utenom selve frakt (og evt. forsikring).
De har en kalkulator på siden.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Mye som kan gå galt forsåvidt..

En kompis av meg skulle kjøpe en "pistol" til Wii, altså en pistollignende sak der du setter kontrollene inn, slik at du kan leke Duck Hunt, og litt sånt. Den fikk han ikke gjennom tollen fordi det lignet for mye på en vanlig pistol..

yellow

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
438
Rart lovverk i UK. Armbåndsur kan heller ikke bestilles derfra...
Apropos lommekniver, sjekk ut www.rodan.no
Obs. Lang leveringstid, 4-6 uker. Eieren er mye på farten.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.891
Torget vurderinger
0
Det har noe å si hvilken ebay side man bestiller fra.

Jeg bruker som oftest ebay.co.uk men også ebay.dk samt ebay.de og ebay.ch og selvsagt ebay.com.

Det varierer mye hva man kan finne fra side til side og hva som "kan" sendes. Har forøvrig kjøpt klokke fra UK uten problemer. Det som oftest kan være problem er at selger kan ha motforestillinger i forhold til å sende varer ut av EU. En mail til selgeren løser gjerne problemet, men betaling med paypal og uklanderlig "track record" er selvsagt av betydning for svaret fra selgeren.

Pommeroy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2012
Antall liker
353
Jeg er fersk på ebay og har nå bestilt noe småtteri fra Hong Kong. Beløpet står oppgitt i US $ og er oppgitt omregnet til NOK 246. Gratis frakt. Likevel er visakortet belastet 10 kroner mer. Ikke det at jeg går konkurs av 10 kroner, men jeg er nysgjerrig og lurer derfor på om det er noen som vet grunnen til dette?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.915
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ofte går det et "prøvetrekk" på kortet på en dollar, når du bestiller varen, og så går det egentlige trekket når varen sendes, og så refunderes prøvetrekket.

Dette har med at en må prøve å trekke penger for å få verifisert st kortet er gyldig.

Johan-Kr

Pommeroy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2012
Antall liker
353
Ofte går det et "prøvetrekk" på kortet på en dollar, når du bestiller varen, og så går det egentlige trekket når varen sendes, og så refunderes prøvetrekket.

Dette har med at en må prøve å trekke penger for å få verifisert st kortet er gyldig.

Johan-Kr
Takk for innspillet, men jeg tror jeg har funnet forklaringen. Det er PayPal som stikker av med differansen. De tar et lite gebyr ved å benytte seg av en litt annen omregningskurs enn ebay. Noe skal vel de leve av også. :p

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.326
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Johan-Kr
Takk for innspillet, men jeg tror jeg har funnet forklaringen. Det er PayPal som stikker av med differansen. De tar et lite gebyr ved å benytte seg av en litt annen omregningskurs enn ebay. Noe skal vel de leve av også. :p
Vel, i fall er det selger som betaler dette og ikke du. Alle salg belastes selger på Ebay med en viss prosentsats. Det er nok heller at kursen har endret seg litt til det verre etter at annonsen ble lagt ut / prisen beregnet. Ganske normalt, men litt skummelt når man nærmer seg maks beløpet for moms og avgiftsfri handel.

Pommeroy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2012
Antall liker
353

Johan-Kr
Vel, i fall er det selger som betaler dette og ikke du. Alle salg belastes selger på Ebay med en viss prosentsats. Det er nok heller at kursen har endret seg litt til det verre etter at annonsen ble lagt ut / prisen beregnet. Ganske normalt, men litt skummelt når man nærmer seg maks beløpet for moms og avgiftsfri handel.
Kjøper betaler også gebyr hvis man handler på utenlandske nettbutikker ifølge PayPals norske sider. Sitat:

Forståelige gebyrer.

Det er gratis å handle i norske nettbutikker. Når du handler i utenlandske nettbutikker, kan vi legge til et gebyr for valutakonvertering. Du får alltid se den endelige prisen før du betaler. Når du selger noe, betaler du bare ett gebyr per salg. Det er ingen opprettelses- eller månedlige gebyrer.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.326
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Johan-Kr
Kjøper betaler også gebyr hvis man handler på utenlandske nettbutikker ifølge PayPals norske sider. Sitat:

Forståelige gebyrer.

Det er gratis å handle i norske nettbutikker. Når du handler i utenlandske nettbutikker, kan vi legge til et gebyr for valutakonvertering. Du får alltid se den endelige prisen før du betaler. Når du selger noe, betaler du bare ett gebyr per salg. Det er ingen opprettelses- eller månedlige gebyrer.
OK - nytt for meg, men så leser jeg normalt ikke dette :eek:

Topp Bunn