ebay-erfaringer.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
Noen som har erfaringer med ebay og tilbakebetalinger?

Jeg har foretatt et kjøp der, betalt ut en god del penger (feil side av 10K for å si det sånn). Har ikke sett noe til varen. På dette kjøpet, siden selger hadde 0 i referanse, tilbød ebay garanti (har blitt fortalt at det er fryst £2400 på hans konto i 30 dager). Er det noen som har erfaring med hvor lett/vanskelig det er å få disse pengene utbetalt?

Har sendt en forespørsel til ebay, men må vel belage meg på litt svartid (siden det er natt der).

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
Hvis du ser tråden min under vinyl så forklarer jeg litt bedre.
Det er en forhistore, men jeg skjønner at jeg har dritt på draget. Western Union Bank....

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Fant ikke tråden din under vinyl. Hvordan kan Ebay garantere noe hvis du overfører via bank?

Mj12

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
0
Ebay advarer sterkt mot å bruke Western union.

Kjipt at du har blitt lurt. Håper det ordner seg!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Selvsagt er eBay imot Western Union. For de som ikke vet det, så eies PayPal av eBay, og de gjør alt for at PayPal skal bli brukt. Auksjoner hvor du kan sende cash osv. har blitt stoppet i et siste.

Nå har jeg lest forklaringen din under den andre tråden. Hvilken tidslinje snakker vi her, og ikke minst, hvordan har kommunikasjonen foregått. Email eller via din eBay-konto (messages)
For meg ser det ut som du har vært utsatt for ren svindel. Kunne du gi oss linken til aktuelle auksjon.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
Jeg sendte pengene på tirsdag, siden har jeg ikke hørt noe. Kommuniserte litt under messages, men senere ble det via email. Selger var oppført som proffessional, hadde 0 i historie. Men, det som gjør at jeg har blitt lurt er nok det at mailen som garanterte for kjøpet var så usannsynlig proff. Den gav meg jo full sikkerhet, og, den kom fra ebay (adressen hadde ikke noe from eller tull). Dette så helt ekte ut, og jeg følte meg sikker. Så, slik jeg så det, og med min mangelfulle kunnskap så oppfordret ebay meg til å bruke Western Union Bank. I etterkant har jeg jo skjønt at dette ikke var særlig sannsynlig.

Jeg har ikke mange kort her, og de jeg har er ikke særlig gode heller. Har i etterkant skjønt at ebay fraråder å lytte til mail som kommer fra dem utenom til my site på ebays hjemmeside. Når jeg har gjort den feilen i tillegg til å fravike deres generelle anbefaling om kun å benytte paypal, ja da kan jeg nok ikke forvente meg stort. I og med at det tyder på at sikkerheten er svindel så virker det innlysende at jeg er lurt. Bare synd det er såvidt mye penger. Men, det er godt det bare er penger.

ICE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2003
Antall liker
0
En jeg kjenner gjorde samme bommerten med ett bilkjøp på Ebay...tapte en auksjon men fikk en mail om at budvinner hadde trekkt seg og at han kunne få bilen til sitt bud hvis han overførte pengene til en Amerikansk Bank. Da han skjønte at han var lurt kontaktet han banken som hadde ett lite avd. kontor i Oslo og fikk lov til å stanse transaksjonen hvis han møtte opp på dette kontorer i Oslo....han kastet seg i bilen og fikk stoppet sine kr 25-30 000,- før de havnet i feil hender.....(pengene var heldigvis enda ikke hentet ut i USA)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Du ser neppe noe til de pengene igjen.

Sorry ;)

Western Union har ingen garantier og bør kun brukes når du kjenner mottaker.

En annen ting er at det ikke er særlig smart å kjøpe ting til mange tusen fra en selger som har 0 tilbakemeldinger...

Jeg har handlet i flere år på eBay. Og har forholdt meg til enkle sikkerhetsregler. To av 100+ ganger har det blitt ball. Men penger har jeg bare tapt én gang. En tusing angivelig pga en av disse orkanene.

Bil har jeg også handlet på eBay :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Å kjøpe fra noen som har null i referanse regnes jo også som uforsvarlig. En slik konto er sannsynligvis opprettet nettopp for svindelen som skal til å finne sted. Da skal man i hvert fall ta solide forholdsregler. Selv ville jeg ikke vurdert noen som ikke har nær 100% positiv postiov feedback fra mange kunder.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
Du har driti på draget! eBay sender aldri email. Sorry....
Jeg vet utmerket godt at jeg har dritt på draget.

Men det du sier om at de aldri sender email er ikke helt riktig vel, men, det skal finnes en kopi av denne i din innboks på my site? Har i hvert fall fått noen av henvendelsene mine, og svarene på email, man da alltså alltid kopi i innboksen (eller kopi i mailboksen).

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Prøv å få kontaktet banken din og få stoppet dette Fosse. :/ Det er jævli kjipt...

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Den så da helt legitim ut den auksjonen?
Ikke helt det jeg mente.....
Nevnte auksjon har en "Paypal" garanti, og det er mye mulig det er dette "svindleren" har prøvd å etterligne med sine garantier til Fosse.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
Det er nok for sent Man, min bank, ei heller paypal har vært i befatning med dette. Jeg var dum nok til å benytte Western Union Bank, dvs at ingen konti har vært brukt heller. Dette er med andre ord ikke mulig å spore.... det er jo der, blandt annet, jeg har vært så himla dum...

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Ikke helt det jeg mente.....
Nevnte auksjon har en "Paypal" garanti, og det er mye mulig det er dette "svindleren" har prøvd å etterligne med sine garantier til Fosse.
Nei, dette er faktisk ikke svindel. Den er helt lovlig. Paypal har faktisk en slik garanti.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Nei, dette er faktisk ikke svindel. Den er helt lovlig. Paypal har faktisk en slik garanti.
Du misforstår!
Auksjonen jeg linker til er helt lovlig, og har en helt lovlig Paypal garanti. Dette er vanlig.

Svindleren Fosse har vært ute for har muligens benyttet seg av dette, og utgitt ausjonen sin for å gi en "tilsvarende" garanti fra Ebay.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Western Union = scam.
Du får nok aldri pengene dine igjen.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.865
Torget vurderinger
28
Western Union = scam.
Du får nok aldri pengene dine igjen.
Der har du nok helt rett. Har innsett det at jeg har gjort svindelen vanntett for dem. Kontonummer eksisterer jo ikke, og dersom legitimasjon eller identitet (ikke alle steder dette kreves for heving av penger heller) er falsk så er saken ferdig....

Men, la bare denne saken minne dere på at dere er skeptiske. Unner ingen tilsvarende opplevelse.

Mj12

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
0
Greit nok at ebay er en stor bedrift. Men jeg synes de gør det altfor lett for "luringer".
Har selv nesten gått i fella flere ganger.
Jeg handler på ebay 2-3 ganger i uka, og er skeptisk til alt. Uansett hvor bra annonsen er.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Greit nok at ebay er en stor bedrift. Men jeg synes de gør det altfor lett for "luringer".
Har selv nesten gått i fella flere ganger.
Jeg handler på ebay 2-3 ganger i uka, og er skeptisk til alt. Uansett hvor bra annonsen er.
På hvilken måte gjør de det for lett for luringer?
Dersom du tar de sedvanlige forholdsreglene og ikke blir grisk eller overmodig går det greitt. Er en moderat eBayer, men dersom en skal ha akkurat den LP'en er det ingen vei utenom eBay...
Det nærmeste jeg har vært luringer er at en del av beskrivelsene har vært litt i overkant når det gjelder platens / omslagets tilstand.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Du kan søke Ebay om kompensasjon. Det meste du kan få igjen er 175usd når det ikke er brukt Paypal tror jeg, men det da en bitteliten trøst.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Kjedelig sak da Fosse. Ble utsatt for noe lignende da jeg skulle ha en girveksler til en racer - sykkel. Fikk en melding fra selger om at kontoen hans var nede, og om jeg kunne være så snill å betale til en annen ebay - konto. Ble usikker og trakk meg fra handlen, og det er jeg jo glad for nå. Får dårlig savittighet for ikke å ha postet historien her.

Topp Bunn