Dypsindighetstråden

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vi mennesker ser jo ikke i mørket. Hvordan kan vi da se at det er mørkt?

Sitat fra André Bjerke: Var det lyset som gikk eller mørket som kom?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ja hadde de ikke en konkurranse på TV nylig, for å slå fast dette en gang for alle? ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Det finnes en typer mennesker. De som synes at internettovervåking, lagringsdirektiver og sensur er flott og samfunnstjenelig, og dem som

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.549
"Light is not the absence of photons, its the presence of darkons" ;D

R

Rojoh

Gjest
Da jeg var edru tittet jeg innom tråden for å se om det var vits i å poste noe uten å virke pretensiøs, men lot være... Nå er jeg derimot lettere bedugget og føler meg fri til å poste dypsindigheter. Pretensiøst? Tja, jeg hadde planer om å pilse uansett + at her er jeg! :) Skyt pianisten!

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
230
Vet ikke om det passer her ,men -.-
Min farfars farfar arbeidet tolv timer hver dag, også lørdager. Det ble en arbeidsuke på 72 timer. Han hadde dessuten et gartneri, med et lite hus, var brannmann i det lokale brannkorpset og tenor i sangforeningen. Han klipte selv sine seks barn, halvsålte familiens sko, hugde åtte kubikkmeter ved til vinteren, samt lagde det meste av inventaret selv.

Min farfars far hadde kommet ned i 54 timers arbeidstid. Han overtok gartneriet og var brannmann. Likeledes var han med i sangkoret. Han klipte ikke sine fire barn og hans vedhugging innskrenket seg til en kubikkmeter, for han begynte å fyre med kull. Inventar var noe man kjøpte.

Min farfar arbeidet 48 timer i uken. Også han drev gartneriet og var medlem i bandyklubben. Men hadde hverken tid til sang eller frivillig tjeneste i brannkorpset. Hans to barn gikk til frisøren. Vedhugging til vinteren? Nei, men han drev med litt sløyd innimellom.

Min far er tradisjonsbundet og derfor medlem i fotballklubben, men han går aldri dit, Han har sluttet med familiegartneriet, det lønner seg ikke lenger, og han har ingen barn hjemme. Brensel og kull til vinteren? Nei han har fått elektrisk oppvarming. Hvordan skulle han ellers få tid til noe i vår oppjagede tid. Han arbeider jo tross alt 45 timer i uka.

Og jeg selv? Jeg har overhode ikke tid til noen ting. Ikke tid til å synge og slett ikke tid til noen frivillige tillitsverv. hvordan skulle jeg få tid til det med en slitsom og lang arbeidsdag på 37 1/2 time i uken.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er slik vi skaper velstand og fremskritt: Jobbe hardere og hardere med mindre og mindre - det er det som kalles "produktivitet". Og når man har jobbet hardt en god stund, må man jo hvile - det er ganske opplagt. Ikke mulig å hugge ved eller halvsåle sko, da. Eller gjøre andre hyggelige ting. Bare sitte foran hifien og sløve - eller ligge foran TVen og kaste bort livet.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.991
nb skrev:
Hva kom først av høna og egget?

(det var egget)
Tøys, det var høna. Da Gud skapte høna slapp han den ned på jorden. Hadde høna vært ett egg hadde det blitt knust.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.822
Torget vurderinger
4
zerum skrev:
Min farfars farfar arbeidet tolv timer hver dag, også lørdager. Det ble en arbeidsuke på 72 timer. Han hadde dessuten et gartneri, med et lite hus, var brannmann i det lokale brannkorpset og tenor i sangforeningen. Han klipte selv sine seks barn, halvsålte familiens sko, hugde åtte kubikkmeter ved til vinteren, samt lagde det meste av inventaret selv.

Min farfars far hadde kommet ned i 54 timers arbeidstid. Han overtok gartneriet og var brannmann. Likeledes var han med i sangkoret. Han klipte ikke sine fire barn og hans vedhugging innskrenket seg til en kubikkmeter, for han begynte å fyre med kull. Inventar var noe man kjøpte.

Min farfar arbeidet 48 timer i uken. Også han drev gartneriet og var medlem i bandyklubben. Men hadde hverken tid til sang eller frivillig tjeneste i brannkorpset. Hans to barn gikk til frisøren. Vedhugging til vinteren? Nei, men han drev med litt sløyd innimellom.

Min far er tradisjonsbundet og derfor medlem i fotballklubben, men han går aldri dit, Han har sluttet med familiegartneriet, det lønner seg ikke lenger, og han har ingen barn hjemme. Brensel og kull til vinteren? Nei han har fått elektrisk oppvarming. Hvordan skulle han ellers få tid til noe i vår oppjagede tid. Han arbeider jo tross alt 45 timer i uka.

Og jeg selv? Jeg har overhode ikke tid til noen ting. Ikke tid til å synge og slett ikke tid til noen frivillige tillitsverv. hvordan skulle jeg få tid til det med en slitsom og lang arbeidsdag på 37 1/2 time i uken.

Konge!!!
En skikkelig tankevekker....

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.085
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
zerum skrev:
Pinadø det klokeste som har vært skrevet på HFS på lang tid!
Den første av dine forfedre vil jeg tro ikke hadde elektrisk strøm, så det var begrenset med lys til å lese etter at det ble mørkt. Derfor sov han når det var naturlig å sove. For den neste kom elektrisiteten, så telefonen og radioen, og for din far kom fjernsynet. Vår generasjon sliter oss ut med kabel-tv, internett og musikklytting på trådløs super-hifi mens familien og huset råtner på rot. Våre barn har knapt tid til å gå på dass for det er så mye kjør på Facebook. Aldri før har folk utrettet så lite, betalt seg fra så mye, og samtidig følt seg så stresset. Rart at det funker, egentlig.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
zerum skrev:

SSB kom vel tidligere i år (eller fjor) med en oppsummering som viste at vi aldri har hatt mer fritid enn nå, samtidig som stadig flere paradoksalt nok snakker om "tidsklemma". Opplevlsen av å ha (for)lite tid må nok ses i sammeheng med tilbudene som omgir oss ja. Så mye vi kan gjøre, så mye vi føler at vi går glipp av, ergo alltid for liten tid. Føler det slik hver gang jeg graver i platesamlinga eller titter her og der på nye som kommer ut, så mange plater jeg skulle ha lyttet til - så liten tid.....

PS: Bodde nordpå den tiden Dynastiet begynt å gå på tv. Det ble liksom et tidskille, ikke bare å labbe inn i stua til folk å si hei som i gamle dager, bør helst ringe først for å høre om "de har tid" ....:) Nåvel, litt forenklet kanskje, men det er nå en sammheng...

Edit: jettet et par skvinefein/uteblitte ord...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.253
Torget vurderinger
1
Det er aldri så ille at det ikke kunne vært verre.

Topp Bunn