Dypbassen forsvant

_Henning_

Medlem
Ble medlem
07.07.2016
Innlegg
20
Antall liker
0
Jeg er helt ny på dette forumet og håper noen kan hjelpe.
Har akkurat fått innredet 2.etg. i mitt nye hus og er nå ferdig

med et kontor/mediarom. Der har jeg en pc med et ganske så bra
høyttalersett koblet til.
Rommet er bare på 8m2 men høyttalersettet som låt utrolig bra nede
låter ikke i nærheten så bra i det nye rommet.
Problemet er at den dype bassen er helt vekk. Det høres ut som at
alle frekvenser under 100hz er borte. Ingen innstillinger er forandret
på.
Høyttalersettet det er snakk om er et Cambridge Soundworks Megaworks
THX 250D. Det er et 2.1 system med 8'' subwoofer.
Isolering og alt i 2.etg. er gjort av fagfolk etter dagens krav.
Rommet i seg selv har skråtak hvor taket er isolert helt ut.
Kneveggen er ikke isolert men bare dekket med ferdigpanel.
Burde kneveggen også isoleres og evt.hvor mye?
Skal også nevnes at alle andre innevegger er isolert.
Rommet har også til dags dato bare glatte overflater og ikke noe
særlig med møbler.

Håper du kan veilede meg og gi meg tips eller råd på hva jeg kan gjøre.
Vil så gjerne ha godlyden tilbake.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
8m^2 er lite og lytteposisjon vil være kritisk. Er rommet kvadratisk? Du har antakelig mindre enn 3 m i lengste retning og det tilsvarer 344/3=115 Hz og/eller 57Hz stående bølger med tilhørende utfasing. Ikke lett.
Isolering inne i veggene har ingen betydning.
Rom og akustikk...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Spiller du med på langs eller på tvers av huset? Å spille i lengderetningen (altså med en knevegg på hver side, og røstet bak høyttalerne, har en lei tendens til å suge bass. Prøv å snu høyttalerne, og spill i andre retningen - det pleier å funke bedre.

8" sub blir noe pinglete i et rom med skråtak - det går tomt for steam.

Litt avhengig av hvor suben deles inn om det funker, men du kan prøve å sette suben på gulvet i et hjørne. Da får du maksimal forsterkning fra rommet.

Johan-Kr
 

jaeger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Innlegg
116
Antall liker
33
Enkle lag med gips på lite avstivet stenderverk er døden for dypbass i noen rom...
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
En gang jeg hadde et lignende problem, i et større rom riktignok, hjalp det veldig bare å vri litt på subben. Det skulle ikke mange centimeterne til.
 

jaeger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Innlegg
116
Antall liker
33
Det varierer nok fra rom til rom... Bare å banke med knyttneven midt på veggen så merker du raskt hvor avstivet den er.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Varierer vel fra rom til rom hva som er bra hvis alle rom er bygd forskjellig. Men det er sikkert en måte å bygge et rom på som er "bra" for lyd og bassgjengivelse. Og spørsmålet var om dobbelt lag med gips er bedre i så måte enn enkelt lag med gips. Vet at dobbel gips kan være en måte å lydisolere på iallfall.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Spiller du med på langs eller på tvers av huset? Å spille i lengderetningen (altså med en knevegg på hver side, og røstet bak høyttalerne, har en lei tendens til å suge bass. Prøv å snu høyttalerne, og spill i andre retningen - det pleier å funke bedre.
Det er vel ikke slik at det suger bass. Heller at dersom du spiller i kortretningen får du en kul i bassen.
Trådstarters problem er vel at rommet er for lite?
 

jaeger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Innlegg
116
Antall liker
33
Hvis du har en fleksende vegg med ett lag gips, så ja. Da hjelper det å stive opp veggen med et eller to lag gips til. Bedre lydisolering er også en gevinst ofc.

Sjekk ut fermacellplater hvis du vurderer noe mer på veggen. Dobbel pris men bedre egenskaper mtp skrufeste og lydisolering.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Du er sikker på at kabelen til subwoofer er i orden?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Fermacell ser ut som et bra tips, ser på nettet at man mener det tilsvarer to lag gips også.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Jeg kan bekrefte at fermacell er bra saker. Jeg bygde taket i kjelleren med dobbelt lag fermacell og lydbøyler og det dempet lyden på soverommene oppe vesentlig. Pluss for at det kan skrus i også.
Når det gjeleder å stive opp veggen, vil det gi mer lyd i rommet siden mindre av lyden lekker ut. Men så kommer spørsmålet: VIL man dette? Med stivere vegger vil også de peakene man får i rommet forsterkes. Det optimale er en vegg som flekser ved akkurat den frekvensen som tilsvarer en kraftig stående bølge i rommet slik at denne blir dempet. Jeg har også mine tvil om at en stivere vegg vil gi særlige store forandringer. Skal man komme noe lenger må det noen målinger til.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg kan bekrefte at fermacell er bra saker. Jeg bygde taket i kjelleren med dobbelt lag fermacell og lydbøyler og det dempet lyden på soverommene oppe vesentlig. Pluss for at det kan skrus i også.
Når det gjeleder å stive opp veggen, vil det gi mer lyd i rommet siden mindre av lyden lekker ut. Men så kommer spørsmålet: VIL man dette? Med stivere vegger vil også de peakene man får i rommet forsterkes. Det optimale er en vegg som flekser ved akkurat den frekvensen som tilsvarer en kraftig stående bølge i rommet slik at denne blir dempet. Jeg har også mine tvil om at en stivere vegg vil gi særlige store forandringer. Skal man komme noe lenger må det noen målinger til.
Enig med Arman her.
Jeg har kun gips i taket. Resten er ferdigmalt panel. Tynne greier. Men så trenger jeg ikke å verne naboene for lyd.

Jeg har i mitt rom kun 1 stående bølge av dimensjoner. Resten blir faktisk dempet pga fleksene vegger. De fungerer som store menbranfeller for å si det enkelt. Ikke helt riktig men det fungerer som en kule.
 

blindlemon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2010
Innlegg
100
Antall liker
7
Sted
Hakadal
Rommet er bare på 8m2 men høyttalersettet som låt utrolig bra nede
låter ikke i nærheten så bra i det nye rommet.
Problemet er at den dype bassen er helt vekk. Det høres ut som at
alle frekvenser under 100hz er borte. Ingen innstillinger er forandret
på.
Høyttalersettet det er snakk om er et Cambridge Soundworks Megaworks
THX 250D. Det er et 2.1 system med 8'' subwoofer.
Plasseringen av subwooferen (og lytteposisjon) er avgjørende for hvordan bassen vil oppføre seg.
Prøv å spille av lavpassfiltrert støy (pink noise) på repeat og prøv med forskjellige plasseringer av subwooferen din, gjerne langs vegger og i hjørner.
Jeg har laget en pink noise wav fil du kan laste ned her:

http://folk.uio.no/joakimt/PinkNoise_20_120.wav

Lykke til!
 
Sist redigert:
Topp Bunn