Dynavectors PU-venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    Jeg har nå spilt på min xv-1t i ca 70 timer. I denne perioden har jeg merket en endring i lyden fra ca 15- 30 timer. I denne perioden var oppløsningen noe redusert . Presantasjonen en anelse mer "laidback", og kanskje som en konsekvens av dette igjen , var mellomtonen litt gråere. Etter denne perioden kom sakte oppløsning, mellomtone,presantasjon, bassdefinisjon og bredde/dybde i lydbilde tilbake i den grad jeg aldri har hatt her hjemme i stua ! De siste 25 timene har ikke jeg kunnet registrere noen vesentlig endringer, annet enn at jeg innbilder meg at den kanskje spiller en tanke mykere i diskanten idag enn rundt ca 45 timers stadiet. . .

    Har hatt xx2 i 2 1/2 år . Den er fantastisk god ! Allikavel vil jeg si at xv-1t var vært pengene. . . til de grader ! ;)

    Mvh Petter.
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Interessant å lese dine erfaringer med Dyanvector XV-1t. Jeg har også hatt en XV-1t i litt over ett år nå. Den erstattet en XV-1s. Synes å huske at det første som slo meg var at den var mer naturlig (spesielt på stemmer) enn XV-1s. Den er meget oppløst og låter kanskje enda åpnere og friere enn XV-1s. Det var også klart at den går dypere enn XV-1s (skjønner hva de mener de som hevder at XV-1s ikke har egentlig dypbass). Bassen er også klart bedre definert enn tidligere. Men XV-1s var på en måte mer raus eller fyldigere i bassområdet / mellomtonen enn XV-1t. XV-1t er slankere i mellomtonen dersom innspillingen heller i den retning, den er på en måte renere og lettere. Det virker derfor ofte ”som det er mindre, men det viser seg jo at det faktisk er mer” om innspilling legger opp til det.
    I mitt oppsett, som er ganske nøytralt, savnet jeg litt tyngde i nedre mellomtone, øvre bassområde med XV-1t (som XV-1s hadde), så jeg valgte å bytte ut tre Valhalla XLR signalkabler (1m kabel mellom platespiller og riaa, 1m mellom riaa og pre, 3m mellom pre og mono effektforsterkere) med tre Odin XLR signalkabler. Det ga et klart løft i lyden. I ettertid er også høytalerkabel byttet ut med Odin.

    Det er derfor litt vanskelig å uttale seg helt klart om forskjeller på de to pick-up’ene, siden jeg også har byttet kabler. Men at det er en fantastisk bra pick-up er det ingen tvil om. Klart bedre enn XV-1s vil jeg si.. Den eneste reservasjonen jeg har er som sagt at den kan bli for oppløst og ren om anlegget tenderer i den retningen. Da ville jeg ha gått for en mer raus og fyldig pick-up.

    Dette er mine helt subjektive oppfatninger. Hvordan det låter i andre oppsett tør jeg ikke å ha noen klare formeninger om.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.143
    knuhe skrev:
    Interessant å lese dine erfaringer med Dyanvector XV-1t. Jeg har også hatt en XV-1t i litt over ett år nå. Den erstattet en XV-1s. Synes å huske at det første som slo meg var at den var mer naturlig (spesielt på stemmer) enn XV-1s. Den er meget oppløst og låter kanskje enda åpnere og friere enn XV-1s. Det var også klart at den går dypere enn XV-1s (skjønner hva de mener de som hevder at XV-1s ikke har egentlig dypbass). Bassen er også klart bedre definert enn tidligere. Men XV-1s var på en måte mer raus eller fyldigere i bassområdet / mellomtonen enn XV-1t. XV-1t er slankere i mellomtonen dersom innspillingen heller i den retning, den er på en måte renere og lettere. Det virker derfor ofte ”som det er mindre, men det viser seg jo at det faktisk er mer” om innspilling legger opp til det.
    I mitt oppsett, som er ganske nøytralt, savnet jeg litt tyngde i nedre mellomtone, øvre bassområde med XV-1t (som XV-1s hadde), så jeg valgte å bytte ut tre Valhalla XLR signalkabler (1m kabel mellom platespiller og riaa, 1m mellom riaa og pre, 3m mellom pre og mono effektforsterkere) med tre Odin XLR signalkabler. Det ga et klart løft i lyden. I ettertid er også høytalerkabel byttet ut med Odin.

    Det er derfor litt vanskelig å uttale seg helt klart om forskjeller på de to pick-up’ene, siden jeg også har byttet kabler. Men at det er en fantastisk bra pick-up er det ingen tvil om. Klart bedre enn XV-1s vil jeg si.. Den eneste reservasjonen jeg har er som sagt at den kan bli for oppløst og ren om anlegget tenderer i den retningen. Da ville jeg ha gått for en mer raus og fyldig pick-up.

    Dette er mine helt subjektive oppfatninger. Hvordan det låter i andre oppsett tør jeg ikke å ha noen klare formeninger om.
    Morsomt og høre din versjon !
    Xv-1s har jeg bare hørt i andres oppsett, så den kan jeg ikke si annet om enn at det var den som fikk meg på tankene om en oppgradering. . . Jeg har både rør effekt, og rør pre, så i mitt system kan jeg ikke si jeg savner noe mer fylde i mellomtonen enn den som er der idag. Spennende det du nevner om forbedring med oppgradering av kabler.

    Mvh Petter.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    har en XX2, jeg.
    hadde aldri kunne tenkt meg at det gikk an å hente så mye ut av PUn etter jeg byttet armen til en Graham Phantom II. Det var som natt og dag! (hadde en VPI Classic 10.5 og SME309 først)

    etter å ha justert den megert nøyaktig med denne her http://mintlp.com/best.htm spiller den på en nivå jeg har aldri forestillt meg at den klarer. En meget bra investering, denne skreddersydde protractoren. Meget nøyaktig.(hvis du ikke bytter armen oftere enn pickupen, da.) og ikke minst XX2ern!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Denne må graves opp igjen. :) Jeg er i disse dager i ferd med å bytte ut 10x5 med 20x2L. :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er en veldig brukbar pickup, Lgrons! Et av markedets aller beste kjøp, spør du meg.Men om riaatrinnet ditt takler det er L-versjonen enda et hakk bedre.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Har kommet over en H . Skal ha den på en Pro-Ject Xtension 9 Evolution. Hadde tenkt å bruke Pro-Ject Phono box DS+
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det burde funke fint, det, med mindre 9g og 12 um/mN blir litt tungt/stivt for 9cc(?)-armen. (edit: Neida, det går fint. 8,5g effektiv masse gir 11Hz egenresonnans, sier Vinylengine.)

    Er Phono Box DS noe du har eller noe du tenker på å kjøpe?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser den har fått veldig gode kritikker. Kjenner ikke til den, men det er sikkert smart å lese seg litt opp på hva som matcher pickupen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skader vel ikke å poste dette her også. :)

    Nå er denne på plass, og det gjenstår å la den spille seg inn, finne rett last, etc.. Tipper det blir storveis. :)




    Erstatter denne:

     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Hei Hei,

    så er der en 20x2L på vei til mig.

    Skal 'erstatte' en Denon DL304 der ikke helt er i min smak (den har stadig mindre end 50 timer på nålen).

    glæder mig :)

    // Chris
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Da ble det en Dv20x2L på meg også etter å ha lest så mye fint om pickup'en. Skal hente den imorgen. Blir spennende å se om den klarer å gi at33ptg/ii skikkelig juling. Gleder meg som en liten unge ;D
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.706
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    ikke noen gang har DV skuffet meg , den gang audioscan :) Nå xx2 mk2 som er fabelaktig
    Rett ut av boksen spiller den så rent og maktfullt med myriader av detaljer at det er en fryd , alldri anmassende . Det fine er at de low output DV lyder bra med vanlig MC riia med spenning forsterkning og CI forsterkning , selv om jeg foretrekker den rene lyden av sist nevnte .
    Neste PU blir en Te Kaitora eller xvs
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom Harepusen får same utvikling på xx2 som eg opplevde, har du myke å glede deg til, etter kvart som pickupen spelast nokre timar..
    Elles er Te Kaitora min favorittDynavector (men så har eg ikkje testa ut dei større modellane). Fantastisk på allslags rockeaktig musikk, og alt med farge og dynamikk.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg spiller veldig lite rock, får håpe den er rå til jazz og pop også.
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Har fått spilt i noen timer med dv20x2l og den største forskjellen jeg legger merke til er at 20x2l har mye snillere spillestil. Pikcup'en har blitt spilt rundt 120 timer av første eier, så jeg regner den som innspilt. Den er mindre rytmisk og bassen er ikke like brutal som at33ptg/ii, men stereoperspektivet er bedre. Kanalbalansen er også bedre, for nå er vokalen klistra i midten. Bassen til 20x2l er litt mer tilbaketrukket, vil det hjelpe å laste den høyere enn 100ohm? Jeg får prøve å sette en høyere verdi enn 100ohm, men litt vanskelig å komme til når dipswitchene er på undersiden.

    Er det noen andre som også har testa at33ptg/ii som kan bekrefte min påstand?

    Trenger tykkere matte for å få negativ vta, kanskje funk firm 5mm matta vil passe bra. For de som har dv20x2l, har dere taildown på armen?

    Edit: VTF satt som 2g, og antiskate på ca 2g også. Litt vanskelig å sette presis antiskate på regaarmer.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Har fått spilt i noen timer med dv20x2l og den største forskjellen jeg legger merke til er at 20x2l har mye snillere spillestil. Pikcup'en har blitt spilt rundt 120 timer av første eier, så jeg regner den som innspilt. Den er mindre rytmisk og bassen er ikke like brutal som at33ptg/ii, men stereoperspektivet er bedre. Kanalbalansen er også bedre, for nå er vokalen klistra i midten. Bassen til 20x2l er litt mer tilbaketrukket, vil det hjelpe å laste den høyere enn 100ohm? Jeg får prøve å sette en høyere verdi enn 100ohm, men litt vanskelig å komme til når dipswitchene er på undersiden.

    Er det noen andre som også har testa at33ptg/ii som kan bekrefte min påstand?

    Trenger tykkere matte for å få negativ vta, kanskje funk firm 5mm matta vil passe bra. For de som har dv20x2l, har dere taildown på armen?

    Edit: VTF satt som 2g, og antiskate på ca 2g også. Litt vanskelig å sette presis antiskate på regaarmer.
    Negativ VTA regnes ikke som riktig av mange av de som virkelig forsker på dette om dagen. Tvert imot anbefales 91-92 grader SRA. Jeg ville iallfall brukt penger på ikke kjøpe en matte for å få negativ VTA. Det virker for meg ganske feilslått.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg havner "alltid" på bittelitt negativ VTA når jeg prøver meg frem. Synes det låter best for meg. I teorien booster det vel bassen ørlittegrann. Jeg pleier å justere høyden ved armbasen slik at armrøret er helt vannrett på tynne, gamle plater, sånn at det bli bittelitt negativ vinkel med 180g plater. Det funker supert for meg, i alle fall.

    Hvis noe er "riktig" er det vel nøytral VTA, men jeg vil heller ha det slik jeg liker enn "riktig", når det kommer til stykket.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg benytter meg av en sånn plastikk protractor som er på tykkelse som en vinylplate som matte, men fortsatt har jeg positiv vta. Får ikke senket armen ytterligere og må ty til tykkere matte for å få armen vannrett på tynne plater og bitte litt negativ vta på tykkere 180g plater. Achromat koster litt ca 600 kr i England og jeg tenkte det vil også påvirke lyden i den positive retningen.

    Det var en stor overraskelse at det er så store forskjeller mellom at33ptg/ii og dv20x2l. Trenger litt tid til å bli vant med lydsignaturen til dv20x2l. Skulle ønske at bassen kunne sparke hardere fra seg som at33ptg/ii. Får håpe litt negativ vta vil bringe frem det lille jeg savner.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det var en stor overraskelse at det er så store forskjeller mellom at33ptg/ii og dv20x2l. Trenger litt tid til å bli vant med lydsignaturen til dv20x2l. Skulle ønske at bassen kunne sparke hardere fra seg som at33ptg/ii. Får håpe litt negativ vta vil bringe frem det lille jeg savner.
    Det kan fort hende. ...eller bare å bli kvitt den positive VTA-en. Hvis det ikke blir alt for mye, kan du jo for eksperimentets skyld teste hva som skjer med en annen plate under den du spiller.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Trur ikke du vil få noe strammere/fastere bass med en negativ VTA hellere tvertimot mer fyldig er min erfaring! Hade en DV20L på min gamle Rega og en stund på Hyperspace den spillte fremforallt best på rockmusikk.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Bassen er stram som den er, men den er litt i bakgrunnen sammenlignet at33ptg/ii. Jeg vil ha litt mer in the face bass 8)
    Får begynne å spille mer rock fremover. Med at33ptg/ii syns jeg det ble for masete med rock.

    Skal teste med en plate til under protractroren, så får vi se om det blir bedre bass.

    Noen som har testa hi-fi news sin test plate? Har litt nevroser for ukorrekt oppsett av pickup'en og tenkte en test plate vil dempe nevrosen litt.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Dazed: Har du mulighet til å teste den litt idag? Skjønner godt hva du mener at sånne hjelpemidler kan slå ut feil retning. Da jeg ikke hadde innebygd tachometer i spilleren så tenkte jeg ikke over hastighet på tallerkenen i det hele tatt. Etter den nye spilleren har kommet i hus har jeg vært mer opptatt av hastigheten enn å spille musikk. Må skaffe meg feickert plata for å teste wow og flutter. Får håpe NAT får den inn på lager snart.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tja... Det er ganske hektisk om dagen, så det tør jeg ikke love, men det er masse folk her som har den plata, og det står sikkert masse om den på nettet også. Youtube?
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Når det gjelder lasting av 20x2L har jeg endt på 30ohm eller 75 ohm. Skal legge til at jeg ikke har prøvd 50 ohm, men jeg har noen motstander på vei slik at jeg får testet dette også. Synes lydbildet blir litt lysere og mer detaljert med 30 ohm, men på musikk av hard kulør eller litt skarpe innspillinger kan det være en fordel med 75 ohm. Synes også at bassen er strammest med 30 ohm.



    Har fått spilt i noen timer med dv20x2l og den største forskjellen jeg legger merke til er at 20x2l har mye snillere spillestil. Pikcup'en har blitt spilt rundt 120 timer av første eier, så jeg regner den som innspilt. Den er mindre rytmisk og bassen er ikke like brutal som at33ptg/ii, men stereoperspektivet er bedre. Kanalbalansen er også bedre, for nå er vokalen klistra i midten. Bassen til 20x2l er litt mer tilbaketrukket, vil det hjelpe å laste den høyere enn 100ohm? Jeg får prøve å sette en høyere verdi enn 100ohm, men litt vanskelig å komme til når dipswitchene er på undersiden.

    Er det noen andre som også har testa at33ptg/ii som kan bekrefte min påstand?

    Trenger tykkere matte for å få negativ vta, kanskje funk firm 5mm matta vil passe bra. For de som har dv20x2l, har dere taildown på armen?

    Edit: VTF satt som 2g, og antiskate på ca 2g også. Litt vanskelig å sette presis antiskate på regaarmer.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Når det gjelder lasting av 20x2L har jeg endt på 30ohm eller 75 ohm. Skal legge til at jeg ikke har prøvd 50 ohm, men jeg har noen motstander på vei slik at jeg får testet dette også. Synes lydbildet blir litt lysere og mer detaljert med 30 ohm, men på musikk av hard kulør eller litt skarpe innspillinger kan det være en fordel med 75 ohm. Synes også at bassen er strammest med 30 ohm.
    Jeg får ikke lasta pu'en lavere enn 100ohm, riaatrinnet har 100ohm og oppover.


    Tja... Det er ganske hektisk om dagen, så det tør jeg ikke love, men det er masse folk her som har den plata, og det står sikkert masse om den på nettet også. Youtube?
    Skjønner, jeg får lese litt rundt omkring. Youtube har nok en video som jeg kan bli smart av ;)
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Når det gjelder lasting av 20x2L har jeg endt på 30ohm eller 75 ohm. Skal legge til at jeg ikke har prøvd 50 ohm, men jeg har noen motstander på vei slik at jeg får testet dette også. Synes lydbildet blir litt lysere og mer detaljert med 30 ohm, men på musikk av hard kulør eller litt skarpe innspillinger kan det være en fordel med 75 ohm. Synes også at bassen er strammest med 30 ohm.
    Jeg får ikke lasta pu'en lavere enn 100ohm, riaatrinnet har 100ohm og oppover.


    Tja... Det er ganske hektisk om dagen, så det tør jeg ikke love, men det er masse folk her som har den plata, og det står sikkert masse om den på nettet også. Youtube?
    Skjønner, jeg får lese litt rundt omkring. Youtube har nok en video som jeg kan bli smart av ;)
    Er vel litt smak og behag dette med lasting, i tillegg til systemavhengig, men hos meg blir i hvert fall 100 ohm litt for mørkt og lite detaljert, og (mellom-)bassen litt for bløt.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Kan man forandre på motstanden uten å skru av riaatrinnet? Vil riaa ta skade av det?
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Skru ned volumet, eller skift til en annen inngang. Går fint med trinnet mitt i hvert fall.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar, da gjør jeg det uten å skru av triaatrinnet.
     

    jarre10

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    1
    For vel melde meg inn i denne gjengnen som sverger til Dynavector, selv om jeg er førstegangs platespiller og Dynavector eier, da jeg har skaffet denne gamle traveren!!!

    DSC_2922.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn