Dynavector XV-1S og last

P

Parelius

Gjest
Har endelig fått den ut av skuffen og er begynt på litt fininnstilling. Nå er det jo «en del» som har denne montert, og jeg lurte på hva de forskjellige erfaringer er. Noen innspill?

(Vet at dette er blitt nevnt i forskjellige sammenhenger, men fant lite når jeg søkte.)

edit: tok rotta på en skreveleiff.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
På Naim-forum, hvor XV-1S er populær og mye omtalt, så er det gjengs enighet om at noe rundt 450-500Ω er optimalt for de fleste. Jeg kan bekrefte at jeg etter forsøk deler oppfatningen; man får både lettbeint rytme og rik klang heromkring. Naim-forhandlere selger sågar en egen "XV-1S" impedanseplugg på 453Ω til sin Superline riaa.

Andre typer systemer kan ha mer nytte av egenskaper ved pu'en som kommer frem ved andre laster, så skal ikke være for påståelig at det er universelt det beste området.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Jeg har vekslet mellom 100 og 1k Ohm, men i mitt anlegg er ikke responsen mellom forskjellig last dramatisk. Testet Dynaen hos Vermin for en hel stund siden og der var forskjellene større. Vi endte opp med å spille på 1k Ohm hos ham. Antar som Vidar antyder, at det er avhengig av preferanser og anlegg. Selv har jeg hatt større problemer med å bestemme meg for VTF enn for last :p

P

Parelius

Gjest
Takk skal dere ha. Får lodde inn noen motstander i pluggene rundt de nevnte verdier og se hva jeg kommer frem til i mitt oppsett.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg har havnet på 425 innstillingen på min asr på denne pickupen , vekslet mellom 100 og 600 ohm der jeg syntes 100 gir noe mere trøkk mens 600 gir mindre trøkk og mer oppover , siden fant jeg en fin middelvei her på 425 ohm- men prøver nok mer etterhvert.

Fantastisk pickup rett og slett.

Det blir vel deilig å endelig få opp igjen XV en Parelius,.....inderlig godt at du har legret denne gobiten,.....blir spennede å høre hvordan du syntes det funker til 12,7i armen , den funker glimrende i 10,5i i allefall.

Den aller beste pickupen jeg har hatt , og legger spesiellt vekt på det syke smelkket i bassen denne varter opp med , dynamikk helt i srklasse etter min mening.

Mvh Espen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Noen som har prøvd forskjellige kapasitive laster med denne? Jeg har et knippe valg av kapasitans også, men har kun brukt standard. Jeg fant iallefall disse (i tillegg til std som er 100pF) i farta, tror kanskje det er flere også.

Monterte XV-1S igjen i Aro-arma igår etter en lengre pause, hvor jeg har brukt andre pu'er. Slik så arbeidsbenken ut;

Denne veien skal altså beskyttelseskassa stå;

Lekte meg litt med VTF i formiddag, og igjen glir jeg under 2.0 før jeg er fornøyd altså. Verdier på 2.1-2.2 gir dårligere pr&t; en slags følelse av unødvendig tunghet og manglende impulsvillighet. Nå står den på 1.9 og virker å ha mer get-up-and-go i rytmeavdelingen.

Hørte på Oscar Petersons "Night Train" (Speakers Corner) ved VTF-innstilling; der er en distinkt rytmisk lett-på-tå følelse over hans spill, og dette led under for høy VTF. Likedan er det en kontrabass like til høyre for venstre høyttaler som også virket seigere enn naturlig med høy VTF, mens han kviknet til med 1.8 og 1.9, akkurat som om han plutselig våknet. Jeg er ikke i tvil om at noe rundt 1.9 i min arm gir like god sporing som større VTF, så med mindre jeg var villig til å ofre pr&t-egenskaper for å få noe mer tyngde (hvilket er helt unødvendig her) så er dette mye godt optimalt tror jeg.

Last (resistans) står på 453? med denne, og det er lenge siden jeg prøvde noe annet, men her er det jo også rom for å prøve videre. Vil imidlertid være nøye med å ikke miste denne fabelaktige rytmiske levendeheten som denne pu'en er istand til å gi ved rett last og VTF.

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Jeg ender stort sett opp på VTF rundt 1,8 her også. Har de samme opplevelser med tyngre VTF. Jeg har vært gjennom de fleste, fra 2,5g og høyere etter de voldsomme diskusjonene som gikk på diverse internasjonale fora om temaet. Der noen hevdet at man måtte over 2,5g for å få bass ut av denne pu. Slik er det ihvertfall ikke i min arm. Her er både trøkk og livlighet med XV-1s i armen. Jeg har også hatt den liggende lenge ubrukt. Må være opphenget som har hatt godt av litt spilling, for lyden har vitterlig blitt bedre etter noen timers spilling. Mye bedre detaljering og mer trøkk i bassen. Skjønte lite og ingenting da jeg switcha fra VdH Canary og opplevde at VdH banka XV-1s i bassområdet. Det var motsatt av hva jeg opplevde sist jeg bytta mellom de to. Mht last, foretrekker jeg 125 Ohm. Med 1,8g VTF og 125 Ohm last, får jeg akkurat rette trøkket.

Topp Bunn