Dynavector P75 mkII, støy, plassering, justering og modifisering

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Jeg er helt grønn når det gjelder riia så derfor lager jeg en tråd slik at jeg kan få input og lære.

Har ikke gjort annet enn å følge instruksen fra Håvard Snapa når det gjelder innstillinger (jumpere inni). Synes det låter bra. Gain ut er kraftig men det skal kanskje være slik?

Riaaen ligger på en hylle (av glass ::)) i racket. Når jeg skrur på lyden høyt før jeg senker pickupen så er det jo en del sus, det er naturlig. Men det er også noe ekstra during som forandrer karakter når jeg løfter/flytter på riiaen. Her må noe gjøres!

Regner med at dette dreier seg om kabelføring, underlag og jording?

Ellers lurer jeg litt på modding?

Her er en liten tråd med erfaringer om nettopp det:
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1204168858

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Batteri batteri batteri,

si ifra om du vil låne mitt,

Min skal få nye bulletplugs RCA når A. Holton får pakken avgårde fra Downunder,

eller kanskje det må bli hardwiring rett ut fra printet?

P.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Takk for det, men jeg har et selv. 20 ah nødstrømsbatteri + en fin CETEC lader :D

Så har jeg også et par fine volt-display

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
Vær for det første ekstremt forsiktig med å fikle for mye med loddebolter og andre ting som kan utsette ICene for statiske ladninger. De ryker utrolig fort og det er veldig kjedelig. Det jeg synes er litt kjipt med P75 er tilkoblingen for jord. Den kunne vært laget bedre enn den lille skruen rett i chassisplaten, og ikke ser man hvor det går inn på printet heller. Ville ikke gjort så mye mer med den enn å legge litt bitumen der hvor det er plass, og et mykt underlag. I "phono enhancer mode" er impdansene i kretsen lave og jeg tror bytte av kabler og plugger derfor vil ha lite å si.

Den spiller nå bra?? (litt stivt priset, dog..)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Mener du bitumen som dempemateriale inni chassi?

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Jeg har samme pickup og riiaa som deg og opplever ingen av de problemene du beskriver.
Sjekk underlag og kabler, ville jeg si....

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
HEL skrev:
Mener du bitumen som dempemateriale inni chassi?
Husker ikke helt hvor mye plass det er inni der. Viktige er å få dempet den stålplaten kretskortet sitter på litt. Har du litt sus og støy kan det også ha opphav i hvordan armen er jordet (les. hvordan armrøret skjermer phonokablene) og hvordan drivverket er jordet. Legger ved en fil om der det inniemellom står litt om jording av drivverk og armkabler.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
WTCn min skal være tyst som graven. I tillegg er armen rewired med Audioquest kabel.

Ulydene kommer helt sikkert fra riiaen da det skjer litt av hvert når jeg løfter på den.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
HEL skrev:
System og sammenheng er viktigere enn enkeltkoponenter, og jord er komplisert! At det er gjort en rewire-ing er vel den absolutt mest sannsynlige kilden til støy/jord problematikk. Ta kontroll. Du er jo et mekke - talent så det ryker etter, du.

Hordan er jord for armkabel og drivverk lagt opp etter rewire - "ing"?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Det virker ryddig. Og som jeg sier. Når jeg tar/beveger på riian og kalblene så kommer/går ulydene.

Her er noen dårlige fotos:

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
p75 skal være helt tyst.

har du riaa'n nær en eller annen forsterker?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
mesut skrev:
p75 skal være helt tyst.
My point exactly! Den type problematikk hel beskriver har 9 av 10 ganger opphav i dårlig jording. Hakke sjans ut fra bildene å se hvor jordkabel er terminert.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Jordingsskruen på P75 er elendig (som nevnt over). Jeg skal skru opp og kikke litt.

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
HEL skrev:
Jordingsskruen på P75 er elendig (som nevnt over). Jeg skal skru opp og kikke litt.
Bli nå endelig kvitt de elendige RCA terminalene på WTT din også, oppgradering til skikkelige terminaler er et must , hardwiring uten plugge er det ultimate, husk at billigspillere (les Rega til 2500kr) har armkabelen koblet direkte til kabelen som går til Riia.

Ps dorlige RCA plugge (chassi kontakter) er opphav til mye dritt, jeg byttet ut de fleste i signalkjeden min og det ble prima, alikavel kunne jeg "peke" på den ene som ikke var byttet, den var uten tvil opphav til forvrengning, byttet den og det var som å få vasket ruta, ingen tvil mao

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Sånn

4 tema isolator puter under boken 1001 album du må høre.....

Ekstra nøye med at kablene ligger ordentlig

Ledningen ned til veggvorta er heller ikke krøllete eller borti en masse rot

Ulydene er borte :). Det er selvfølgelig noe jevnt sus når jeg skrur volumet på max (når stiften er oppe), men ikke ekstremt mye mer enn en middels god rørforsterker.

Koblet til 12 volt batteri og gjorde "sus testen" med max volum. Ingen hørbar forskjell. Brukte DB måleren på iphonen. Ca en iphone lengde fra fasepluggen på fulltonen. Ca 62 db, kanskje 1 db mindre fra batteriet eller var det placebo?

Batteriet målte 12,3 volt men veggvorta til Dynavector 17-18 volt :eek: :eek: :eek: det står 12 volt / 500mA DC både bak på riiaen og i manualen?

Har ikke spilt med batteriet enda. Skal teste litt senere.

Trykk på bildet så blir det større

Z

Zomby_Woof

Gjest
Både RIAA og signalkabler bort fra alt av strømforsyninger og nettkabler (forsterkere og platespillermotor++). Godt skjermede pseudobalanserte signalkabler (pluss- og minusleder pluss tett skjerm terminert i en ende) er en fin ting. I tillegg er det en idè å eksperimentere med jordkabling mellom armbasen/armrøret og chassi på RIAA.

Noen RIAA'er er j** følsomme.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Jobber du på Dipper fortsatt?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det begynner å bli ganske lenge siden sist. Handler fortsatt vinyl til hyggelige priser, da... ;)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
He he. Ellers skulle du fått overbrakt en liten purring på en okki nokki jeg gleder meg til å få i hus ;D

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
HEL skrev:
Sånn

4 tema isolator puter under boken 1001 album du må høre.....

Ekstra nøye med at kablene ligger ordentlig

Ledningen ned til veggvorta er heller ikke krøllete eller borti en masse rot

Ulydene er borte :). Det er selvfølgelig noe jevnt sus når jeg skrur volumet på max (når stiften er oppe), men ikke ekstremt mye mer enn en middels god rørforsterker.

Koblet til 12 volt batteri og gjorde "sus testen" med max volum. Ingen hørbar forskjell. Brukte DB måleren på iphonen. Ca en iphone lengde fra fasepluggen på fulltonen. Ca 62 db, kanskje 1 db mindre fra batteriet eller var det placebo?

Batteriet målte 12,3 volt men veggvorta til Dynavector 17-18 volt :eek: :eek: :eek: det står 12 volt / 500mA DC både bak på riiaen og i manualen?

Har ikke spilt med batteriet enda. Skal teste litt senere.

Trykk på bildet så blir det større
17 - 18 volt er ok det er tross alt en uregulert strømforsyning, jeg måler 17,3volt

sus testen er utført med full volum i guess? man spiller vel ganske skjelden på det nivået :p
jeg sjekka og jeg fikk det samme (ca 62db) men jeg har aldrig spilt så høyt det tilsvarer nesten en halv omdreining mere enn vanlig lyttevolum som er 65-75db musik, når jeg sjekker sus testen på det volumet så måler jeg under 40db , dvs at det er noe lavere enn bakgrunnstøy fra div aktivitet fra naborom, jeg hører ikke suset når jeg er ca 1meter unna,

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.536
Torget vurderinger
10
Så 12 volt er ikke "dårligere" enn 17 i denne sammenhengen?

Utover det, batteri eller ikke batteri? Dynavector sier at riiaen er immun mot alternativ strømforsyning. Man får det ikke bedre enn med den som følger med ::)

Z

Zomby_Woof

Gjest
HEL skrev:
He he. Ellers skulle du fått overbrakt en liten purring på en okki nokki jeg gleder meg til å få i hus ;D
:) Litt slit, det der. Produsenten er ikke akkurat rask til å levere bestandig. Men maskinen funker som bare det.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg opplevde noe av det samme som trådstarter beskriver. Hos meg skyldes det dels idiotisk plassering av P75'ern, dels feil / brudd på phonokabelen og sikkert dels dårlig jording. Jeg bytta kabel og flyttet RIAA'en så langt unna vinylspiller og forsterker som kabelen tillater ( 1 meter ). Det hjalp, men jeg har fortsatt litt suselyd på tomgang og antydning til brum når jeg berører arma på vinylspilleren. Jeg har ikke rigga skikkelig jording mellom vinylspiller - RIAA - forsterker enda, mest fordi problemet er såpass lite at jeg rett og slet tikke har gidda å gjøre noe med det.

Jeg synes P75 Mk II'ern er såpass bra at jeg har ingen planer om å bytte. Følgelig er jeg også svært så interessert i å finne rett medisin.

Topp Bunn