Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Det er stand 4 ja. Kunne hatt noe lavere, men skifter på med disse og ett sett focus 160 så lettest sånn.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hei,

    Bildet er tatt i min stue, så de finnes i høyeste grad. Dersom du du mente å spørre om de fortsatt produseres av Dynaudio, er nok svaret nei. Dog ble Arbiterne egentlig aldri produsert av Dynaudio selv. De ble designet og produsert av en underleverandør. Hovedmannen bak har siden startet sitt eget firma som heter Horch Elektroakustik. De produserer en monoblokk som er basert på Arbiter. Den heter Power Stage. Det er også dette selskapet som foretar service på Arbiter for Dynaudio.

    Mvh
    Roysen
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Googlet litt, og fant disse blokkene på her: HigherFi-Ultimate - The Worlds Best and Most Expensive Amps
    Ikke akkurat billige med en listepris på $ 200.000,-.
    Sikkert glimrende saker, hadde vært artig å tatt min ARC Ref.5 SE under armen og kjørt en 6 timers tur.... til tross for at du sikkert har glimrende saker selv stående (Wadia?). :)

    Og så har Dynaudio OCOS-kablene: dette er tynne stive koaks høyttalerkabler.
    De produserer vel ikke disse selv heller.
    Hadde de på Special One høyttalerene. Tynne og med høy WAF-faktor. Flott diskant men litt lette i bassen om jeg husker riktig.
    Fant en brosjyre på nettet. Ser der at man kan parallellkoble to eller tre lengder for bedre resultat, noen som har forsøkt?
    http://www.dynaudio.com/int/pdf/DYN_Accessories_INT.pdf

    mvh
    Finn M
     
    Sist redigert:

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Stilige mono blokker. Burde spille bra med Dynaudio høyttalere. Er oppgitt til å ha en god del kraft også. Hvordan er lyden i forhold til andre ting du har hørt?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Ekstremt sjeldne, etter det jeg har skjønt..men er det flere enn meg som får assossiasjoner til Halcro ved gjensyn av Arbiter?:cool:
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Halcro? Absolutt ikke jeg. Har du sett noen av de i virkeligheten?

    Mvh
    Roysen
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Nå tenkte jeg på at de ser ut som solide skyskrapere begge to, Roysen..så Halcro på messe for noen år sia..
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Dynaudio er vel ikke mest kjent for forsterkere. Må si at jeg har blitt mektig imponert over Xeo 3 da som har 2 innebygde ice forsterkere. Tror dette kunne gjort seg i litt større høyttaler som f.eks Focus serien. Ett system med muligheten for surround bygget med dette hadde også vært spennende. Muligens ikke helt HI-FI etter noens mening, men høy WAF og man blir kvitt alt av forsterker/kabel matching.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Dynaudio er vel ikke mest kjent for forsterkere. Må si at jeg har blitt mektig imponert over Xeo 3 da som har 2 innebygde ice forsterkere. Tror dette kunne gjort seg i litt større høyttaler som f.eks Focus serien. Ett system med muligheten for surround bygget med dette hadde også vært spennende. Muligens ikke helt HI-FI etter noens mening, men høy WAF og man blir kvitt alt av forsterker/kabel matching.
    Du har da Xeo5....

    Xeo3 gir meget god lyd til prisen synes jeg, men er best egnet til å gi bedre lyd på TV'en.
    Til musikk stoler jeg ikke nok på disse trådløse greiene, da må det være kabler og digre rørforsterkere! :cool:

    Synd egentlig at de tok Focus 110A ut av produksjon. Da jeg leste at Soundgarden kjørte tilbud og solgte disse for kr 7900 så hev jeg meg på telefonen, men var for sent ute... Alt var solgt.:confused:
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Syntes ikke Xeo 5 spiller noe bedre enn Xeo 3. Litt mer trykk muligens, men med en kombinasjon av disse og sub i hjemmekino oppsett hadde vært spennende. Enda mer spennende hadde vært aktiv utgave av Focus serien med samme teknikk som Xeo.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Syntes ikke Xeo 5 spiller noe bedre enn Xeo 3. Litt mer trykk muligens, men med en kombinasjon av disse og sub i hjemmekino oppsett hadde vært spennende. Enda mer spennende hadde vært aktiv utgave av Focus serien med samme teknikk som Xeo.
    Nettopp! Gå¨heller for en stativhøyttaler! Da er det bare å lete etter den før nevnte Focus 110A på brukt'en....
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Lyd messig foretrekker jeg min klasse A forsterker og Dynaudio stativ høyttalere av gamle skolen med kabler og div bokser, men som ett oppsett til hjemmekino hadde ett slikt system vært supert uten kabler og styr.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Blitt stille i denne tråden. Ingen som er venner med Dynaudio lengre?
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Sitter nå og lytter til mine Special 25 og kunne ikke ønske meg noe annet. De er så gode at det ikke engang ville være aktuelt å kastebytte de i Confidence C1....
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Noen som vet om butikker med demo muligheter for Confidence C4 mkII ? eller noen her som er heldig eier? Liker svært godt Contour 5.4, og ble med det nysgjerrig på Confidence serien, da spesielt C4 MkII.

    Mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Noen som vet om butikker med demo muligheter for Confidence C4 mkII ? eller noen her som er heldig eier? Liker svært godt Contour 5.4, og ble med det nysgjerrig på Confidence serien, da spesielt C4 MkII.

    Mvh
    Må dessverre si ifra at selv om Hegel H300 er en meget god integrert så vil den være altfor pinglete til å drive høyttalere i Dynaudios Confidence serie slik de fortjener.
    Da må man ha helt andre forsterkerkrefter. Tenker du på Hegel så vil en kombi av Hegel P30 og H30 være det eneste som duger.
     

    Siam

    Medlem
    Ble medlem
    19.04.2005
    Innlegg
    31
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Hegel H300 kan levere 430W i 4 ohm. Vil mene at det er mer enn tilstrekkelig til å drive C4.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hegel H300 kan levere 430W i 4 ohm. Vil mene at det er mer enn tilstrekkelig til å drive C4.
    Vanlig feiloppfatning dette.....
    Her handler nødvendigvis det ikke om antall watt, det spiller sikkert høyt nok. :)
    Det er KVALITET på lyden det her handler om.

    Har selv en Contour 1,4S som spilte helt på trynet med Hegel H300: avrundet bass og diskant, manglende dynamikk, stor mellomtone som hadde den typiske hardheten i øvre mellomtone som man får med Dynaudio når kreftene ikke strekker til: det at alt annet enn superinnspillinger høres dårlig ut.
    Den samme opplevelsen hadde man med McIntosh 275R med 75 rørwatt. Hegel H20 (+ P30) spilte mye bedre, meget bra faktisk.
    Men virkelig vei i vellinga fikk man med 2x McIntosh 275R på 150 rørwatt. Av Soundgarden Ålesund ble jeg anbefalt å prøve Hegel H30.... men det er ikke nødvendig, det spiller fantastisk som det er.

    Det er da ikke vanskelig å gjette at Confidence-serien trenger minst like mye forsterker-kvalitet som Contour-serien....
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Den nye Confidence-serien er vel litt mer lettdreven enn Contour, så vidt jeg husker.

    Om du mener det ikke er kreftene som har direkte har noe å si for å drive en C4, burde du jo ikke si at en Hegel er for pinglete og mangler krefter.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Den nye Confidence-serien er vel litt mer lettdreven enn Contour, så vidt jeg husker.

    Om du mener det ikke er kreftene som har direkte har noe å si for å drive en C4, burde du jo ikke si at en Hegel er for pinglete og mangler krefter.
    Krefter og antall watt er to forskjellige ting, trodde jeg gjorde det klart i forrige innlegg.

    I tillegg til det jeg har nevnt før:
    Man kobler bare ikke høyttalere til kr 150 tusen opp på en integrert forsterker til kr 30 tusen, da har man prioritert litt feil.
    Da er det mye bedre å kjøpe et par Contour til rundt 30-40 tusen og heller bruke 100 tusen ekstra på forsterker. Spesielt gjelder det forforsterker der det er svært mye å hente i forhold til H300.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Nei, og det er det heller ingen som er uenig i, det var bare ditt innlegg som var noe upresist. Tror jeg snakker både for Siam og meg selv når jeg er enig i at nevnte Hegel ikke er en perfekt match med C4, selv om den sansynligvis har nok effekt til å drive disse.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Slam: Hør på Finn! Det er forskjell på watt pg watt--det er hva produsenten underbygger de oppgitte data med som avgjør resultatet..Vil du ha liv i C1, hiver du en Bladelius i ryggen på dem..
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    3272d1335551943-femte-besa-k-siam-siam2.jpg


    Siam vet mer enn godt nok hva "bra med krefter" betyr, både med tanke på antall watt og strømstyrke.... ;)
     

    Siam

    Medlem
    Ble medlem
    19.04.2005
    Innlegg
    31
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Contour 1,4S med 85 dB følsomhet krever dobbel effekt for å oppnå samme lydtrykk som C4 med 88 dB følsomhet. Tror H300 vil fungere greit med C4 jeg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Emokid/Slam: Tviler ikke, men en H300 er langtfra mitt førstevalg på så store Dynaudios- eller Confidence generelt. Da drar jeg til Alingsås og henter forsterkeren min:cool:
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Noen som vet om butikker med demo muligheter for Confidence C4 mkII ? eller noen her som er heldig eier? Liker svært godt Contour 5.4, og ble med det nysgjerrig på Confidence serien, da spesielt C4 MkII.

    Mvh
    Må dessverre si ifra at selv om Hegel H300 er en meget god integrert så vil den være altfor pinglete til å drive høyttalere i Dynaudios Confidence serie slik de fortjener.
    Da må man ha helt andre forsterkerkrefter. Tenker du på Hegel så vil en kombi av Hegel P30 og H30 være det eneste som duger.
    Hehe, jeg er fullstendig klar over at H300 er for liten, har hørt Contour 5.4 med H300, og sammenlignet med P30/H30, og H20, forskjellen er extrem for å si det slik. :)

    Det jeg tenker er hvilken spillestil/lydsignatur en C4 mkII har, iforhold til Contour.

    Jeg må oppgradere forsterker siden uansett hvilken høyttaler jeg kjøper, så det er ikke noe å tenke på, går med mange tanker, men matchingen skal være "perfekt" i den forstand. (preamp og effekt + DAC)

    Liker svært godt lyden av P30/H30 på Contour 5,4. -Men jeg vil si at høyttaleren er det som skal få lyden frem, derfor det første en bør prioritere også, så matche med forsterkerkraft etterpå, spesielt forforsterkeren og DAC'en.

    ;)

    Mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Contour 1,4S med 85 dB følsomhet krever dobbel effekt for å oppnå samme lydtrykk som C4 med 88 dB følsomhet. Tror H300 vil fungere greit med C4 jeg.
    Det at Contour S1,4 har 3dB lavere følsomhet enn Confidence C4 betyr ikke at C4 er lettere å drive, da har du fullstendig misforstått.
    Følsomheten forteller bare hvor høyt høyttaleren spiller ved en gitt wattstyrke.
    Det sier ingenting om hva som kreves av forsterkerkrefter for at høyttalerne slipper seg løs og spiller bra.

    Et eksempel: Ser at Siam har en Dynaudio Confidence 5 stående hjemme. Dette er en høyttaler jeg kjenner godt fra "gamle dager". Hadde ikke den 86-87 dB følsomhet?
    Men det betyr på ingen måte at den er mer lettdreven, snarere tvert imot! S1,4 er rene barnematen for en forsterker i forhold!

    Men det er ikke så enkelt heller: har hørt Conf.5 spille meget godt på Audio Aero Capitole 50watts rørforsterker. Samtidig er det mange 250 wattere av transistortypen som ikke får ut potensialet på den. Har hørt den bla spille dårlig på en 350 watter fra Classè. El.comps 180 watts monoblokker er heller ikke rett match. Sonic Frontiers Power 2 eller Bat VK-75SE røreffekt derimot var bare nydelig!

    Og det er nettopp dette som gjør hifi hobbyen så fascinerende: at det ikke bare er å lese ut spesifikasjoner fra en brosjyre og tro at man da har svaret på hvordan det låter. Glem følsomhet, antall watt ++.... Lytt og lær isteden!
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Kan vel egentlig melde meg inn her også.

    Hoppet på det tilbudet som Soundgarden hadde her tidligere, altså focus 110A som jeg har på kjøkkenet sammen med en Audiolab 8200DQ, W(h)imp som står for det musikalske bidraget.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, jeg er fullstendig klar over at H300 er for liten, har hørt Contour 5.4 med H300, og sammenlignet med P30/H30, og H20, forskjellen er extrem for å si det slik. :)

    Det jeg tenker er hvilken spillestil/lydsignatur en C4 mkII har, iforhold til Contour.

    Jeg må oppgradere forsterker siden uansett hvilken høyttaler jeg kjøper, så det er ikke noe å tenke på, går med mange tanker, men matchingen skal være "perfekt" i den forstand. (preamp og effekt + DAC)

    Liker svært godt lyden av P30/H30 på Contour 5,4. -Men jeg vil si at høyttaleren er det som skal få lyden frem, derfor det første en bør prioritere også, så matche med forsterkerkraft etterpå, spesielt forforsterkeren og DAC'en.

    ;)

    Mvh
    Flott! Da har du skjønt det. :)

    Men selv om det å legge mye penger i høyttalerne er riktig prioritering i de lavere prisklasser, trenger likevel dette ikke å stemme når det gjelder skikkelig high end. Da finnes det nemlig ingen regler lenger.
    Bortsett fra den regel at det er summen av egenskapene til hver enkelt komponentene som lager lyden, ikke bare høyttalerne.

    Spør man f.eks Avalon eller Marten, to av verdens ledende høyttalerfabrikker i de høyere prisklasser, om hvordan deres dyrere høyttalere låter, så sier begge følgende: høyttalerne er transparente og gjenspeiler lyden på resten av anlegget.
    Har man feite og varme rørforsterkere så låter det deretter, kobler man opp på en kraftig, dynamisk og kjølige transistorsaker så låter det...

    Dermed blir f.eks forforsterkeren meget viktig i hvordan klangen og oppløsningen blir til slutt. Har nettopp fått hakeslepp for hva en god pre kan gjøre. Effekttrinnet er etter min mening ikke fullt så viktig, her finnes det mye bra. Så lenge de leverer kvalitet og nok krefter (og da snakker jeg nødvendigvis ikke om nok watt). Og kilden og kablene blir heller ikke uvesentlige.

    Men til det du spurte om:
    C4 har jeg ikke hørt, kan derfor desverre ikke hjelpe.
    Derimot har jeg hørt C2 men bare i et oppsett hos NAT bestående av Cayin monoblokker og Cayin pre. Til tross for at dette var rør hele veien og det låt helt fantastisk så ble jeg etter lengre tid lytting obs på en noe analytisk og fremhevet øvre mellomtone/diskant. Selv rør kunne ikke hindre dette, men jeg tror problemet kanskje var mangel på krefter. Likevel har jeg en mistanke om at C2 er en tanke kjøligere enn Contour S1,4 (de større gulvstående i Contour-serien har jeg ikke hørt). Men jeg er svært usikker da jeg hørte høyttalerne i to forskjellige oppsett og rom.
    Til liten hjelp altså, eneste råd jeg kan gi er: ikke kjøp uten å ha fått testet i eget oppsett og egen stue først. Men da bør du i tilfelle låne med deg hjem noe bedre forsterkeri samtidig....
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Kan vel egentlig melde meg inn her også.

    Hoppet på det tilbudet som Soundgarden hadde her tidligere, altså focus 110A som jeg har på kjøkkenet sammen med en Audiolab 8200DQ, W(h)imp som står for det musikalske bidraget.
    Da gjorde du et kjempekjøp, gratulerer! :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Den åpne kjøkken spisestue løsningen vi har hos oss er det mest brukte rommet i huset, hvertfall mandag til fredag så det er dette utstyret som brukes mest.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Flott! Da har du skjønt det. :)

    Men selv om det å legge mye penger i høyttalerne er riktig prioritering i de lavere prisklasser, trenger likevel dette ikke å stemme når det gjelder skikkelig high end. Da finnes det nemlig ingen regler lenger.
    Bortsett fra den regel at det er summen av egenskapene til hver enkelt komponentene som lager lyden, ikke bare høyttalerne.

    Spør man f.eks Avalon eller Marten, to av verdens ledende høyttalerfabrikker i de høyere prisklasser, om hvordan deres dyrere høyttalere låter, så sier begge følgende: høyttalerne er transparente og gjenspeiler lyden på resten av anlegget.
    Har man feite og varme rørforsterkere så låter det deretter, kobler man opp på en kraftig, dynamisk og kjølige transistorsaker så låter det...

    Dermed blir f.eks forforsterkeren meget viktig i hvordan klangen og oppløsningen blir til slutt. Har nettopp fått hakeslepp for hva en god pre kan gjøre. Effekttrinnet er etter min mening ikke fullt så viktig, her finnes det mye bra. Så lenge de leverer kvalitet og nok krefter (og da snakker jeg nødvendigvis ikke om nok watt). Og kilden og kablene blir heller ikke uvesentlige.

    Men til det du spurte om:
    C4 har jeg ikke hørt, kan derfor desverre ikke hjelpe.
    Derimot har jeg hørt C2 men bare i et oppsett hos NAT bestående av Cayin monoblokker og Cayin pre. Til tross for at dette var rør hele veien og det låt helt fantastisk så ble jeg etter lengre tid lytting obs på en noe analytisk og fremhevet øvre mellomtone/diskant. Selv rør kunne ikke hindre dette, men jeg tror problemet kanskje var mangel på krefter. Likevel har jeg en mistanke om at C2 er en tanke kjøligere enn Contour S1,4 (de større gulvstående i Contour-serien har jeg ikke hørt). Men jeg er svært usikker da jeg hørte høyttalerne i to forskjellige oppsett og rom.
    Til liten hjelp altså, eneste råd jeg kan gi er: ikke kjøp uten å ha fått testet i eget oppsett og egen stue først. Men da bør du i tilfelle låne med deg hjem noe bedre forsterkeri samtidig....

    Takker for innspill! Er enig i mye av det, har erfart mye av det samme som deg :)


    MEN, det skal ikke stå på forforsterker,effekt osv. har mulighet til å teste en god del om jeg ønsker, men føler at høyttaleren er plassen å begynne, da de også må ha innbydende design (skal jo stå i en stue) samt ha eierglede, og ha en spillestil som jeg liker, jeg elsker Contour, men det betyr jo ikke at jeg automatisk elsker Confidence :) Kjøper uansett ikke en høyttaler til 150k uten å ha hatt demo.

    Er også svært mange alternativer på markedet i denne prisklassen, pluss minus.

    (ser at det kan være litt rart, at jeg digger Contour men grunnen til at jeg ikke velger den er at jeg vil ha litt mer av alt..!)

    Så for å avslutte inntil videre,
    vis noen har C4 (MKII) her, og kan stille med demo, er det bare å sende en pm, reiser gjerne landet rundt for å høre. ;)

    Mvh
     

    Siam

    Medlem
    Ble medlem
    19.04.2005
    Innlegg
    31
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Contour 1,4S med 85 dB følsomhet krever dobbel effekt for å oppnå samme lydtrykk som C4 med 88 dB følsomhet. Tror H300 vil fungere greit med C4 jeg.
    Det at Contour S1,4 har 3dB lavere følsomhet enn Confidence C4 betyr ikke at C4 er lettere å drive, da har du fullstendig misforstått.
    Følsomheten forteller bare hvor høyt høyttaleren spiller ved en gitt wattstyrke.
    Det sier ingenting om hva som kreves av forsterkerkrefter for at høyttalerne slipper seg løs og spiller bra.

    Et eksempel: Ser at Siam har en Dynaudio Confidence 5 stående hjemme. Dette er en høyttaler jeg kjenner godt fra "gamle dager". Hadde ikke den 86-87 dB følsomhet?
    Men det betyr på ingen måte at den er mer lettdreven, snarere tvert imot! S1,4 er rene barnematen for en forsterker i forhold!

    Men det er ikke så enkelt heller: har hørt Conf.5 spille meget godt på Audio Aero Capitole 50watts rørforsterker. Samtidig er det mange 250 wattere av transistortypen som ikke får ut potensialet på den. Har hørt den bla spille dårlig på en 350 watter fra Classè. El.comps 180 watts monoblokker er heller ikke rett match. Sonic Frontiers Power 2 eller Bat VK-75SE røreffekt derimot var bare nydelig!

    Og det er nettopp dette som gjør hifi hobbyen så fascinerende: at det ikke bare er å lese ut spesifikasjoner fra en brosjyre og tro at man da har svaret på hvordan det låter. Glem følsomhet, antall watt ++.... Lytt og lær isteden!
    Tenkte at den lave følsomheten til S1,4 kunne være en forklaring på hvorfor H300 ikke fungerte bra hos deg. Når du må bruke mer effekt er marginene til klipping/forvregning mindre og reservene til å håndtere dynamiske utsving mindre. En mulig forklaring altså.

    For meg ser det ut til at kombinasjonen C4 – H300 kan gi et bedre resultat. Brukbar følsomhet, godt med membranareal og god effektålighet borgerfor uforvrengt dynamisk lyd.

    Lytter mye til Dynaudio og trives med det. :)
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Men til det du spurte om:
    C4 har jeg ikke hørt, kan derfor desverre ikke hjelpe.
    Derimot har jeg hørt C2 men bare i et oppsett hos NAT bestående av Cayin monoblokker og Cayin pre. Til tross for at dette var rør hele veien og det låt helt fantastisk så ble jeg etter lengre tid lytting obs på en noe analytisk og fremhevet øvre mellomtone/diskant. Selv rør kunne ikke hindre dette, men jeg tror problemet kanskje var mangel på krefter. Likevel har jeg en mistanke om at C2 er en tanke kjøligere enn Contour S1,4 (de større gulvstående i Contour-serien har jeg ikke hørt). Men jeg er svært usikker da jeg hørte høyttalerne i to forskjellige oppsett og rom.
    Til liten hjelp altså, eneste råd jeg kan gi er: ikke kjøp uten å ha fått testet i eget oppsett og egen stue først. Men da bør du i tilfelle låne med deg hjem noe bedre forsterkeri samtidig....
    Jeg har hatt S1.4 og C2 i eie samtidig i samme rom, og C2 er en del "kjøligere" (hadde heller sagt mer åpen). C4 er nok en bra høyttaler, men jeg stiller nok gjerne et spørsmålstegn ved om ikke Contour S5.4 er et bedre kjøp sånn sett...
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte at den lave følsomheten til S1,4 kunne være en forklaring på hvorfor H300 ikke fungerte bra hos deg. Når du må bruke mer effekt er marginene til klipping/forvregning mindre og reservene til å håndtere dynamiske utsving mindre. En mulig forklaring altså.
    Glem det. Det har ingenting med saken å gjøre!
    Når jeg spiller lavt og lyden er på trynet så har det ingenting med følsomheten på høyttalerne å gjøre!
    Få bort slike tanker med en gang. Lav følsomhet og hvor tungdrevne høyttalerne er har ingenting med hverandre å gjøre.

    Jeg har hørt mange Dynaudio opp gjennom årene og regelen er grei:
    Gulvstående Dynaudio er jevnt over mer tungdrevne enn stativhøyttalerne.
    En annen regel ser ut til å være at Dynaudio konstruerer de billigere høyttalerne til å fungere godt med mindre forsterkere, mens rasedyrene i de høyere prisklasser krever mer.
    Det kan hende at det finnes unntak, men jeg har ikke funnet noen til nå.

    Og som sagt: man får heller ikke ut potensialet i en høyttaler i Confidence serien uten skikkelig elektronikk.
    Det blir som å putte en 105HK 1,4l diesel Golf motor i en Porsche.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har hatt S1.4 og C2 i eie samtidig i samme rom, og C2 er en del "kjøligere" (hadde heller sagt mer åpen).
    Du har sikkert rett i det.
    C2 vil uten tvil spille best av de to dersom man har rett elektronikk, f.eks med kraftige, litt varmtlydende rørforsterkere.
    S1,4 er litt lettere å få til sånn da den er litt varmere i klangen.

    S1,4 låter som sagt meget bra sammen med kombien Hegel P30 + H20. Med C2 vil jeg tippe at det kan bli for lyst....
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Tenkte at den lave følsomheten til S1,4 kunne være en forklaring på hvorfor H300 ikke fungerte bra hos deg. Når du må bruke mer effekt er marginene til klipping/forvregning mindre og reservene til å håndtere dynamiske utsving mindre. En mulig forklaring altså.
    Glem det. Det har ingenting med saken å gjøre!
    Når jeg spiller lavt og lyden er på trynet så har det ingenting med følsomheten på høyttalerne å gjøre!
    Få bort slike tanker med en gang. Lav følsomhet og hvor tungdrevne høyttalerne er har ingenting med hverandre å gjøre.
    Jeg er med på at du forfekter strømsterke amper til Dynaudio, og å ikke se seg blind på antall watt. Om du leser tilbake i vennetråden her har jeg repetert det til det kjedsommelige. Eksempelvis var Sonic Frontiers 110W MYE bedre enn Bladelius 220 på alle parameter. Men så veier den godt over det dobbelte også.

    I den sammenheng er uansett det du sier over helt ute å kjøre fra et teknisk perspektiv, det er klart HT's følsomhet har noe med lyd ved lave volum/driftsevne/dynamikk å gjøre! Å si noe slikt bastant blir å forvirre mer enn det er å informere, SELV OM man må ta type forsterker og andre data enn kunn wattantall inn i ligningen.

    Sidenote: IMO er det meste av høyttalere under 100db/1w totalt uinteressant for min del, nettopp på grunn av dette, og er videre grunnen til at jeg ikke har DA lenger.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Cruiser: For et kjøkkenanlegg, da! VERY GOOD! Dynaudio/Audiolab = hånd i hanske!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn