Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Ikke tvil om at du er Dynaudio-mann, RoDa :) Har en stund vært litt nysgjerrig på Focus 220, hvordan synes du den er (eller var)?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.990
    Antall liker
    14.299
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Noe sånt mente jeg for snart tre år siden:

    Lyden mkII
    Som Dynaudiohøyttalere flest trives også 220II best godt unna bak- og sidevegger. Hos meg ble dette til drøye meteren til bakvegg og omtrent 70 cm til nærmeste sidevegg, og høyttalerne vinklet nesten rett på lytteposisjon. De ble koblet opp med min Audionet SAM V2 og kilden som normalt Marantz SA-11S1. (Dette var altså før jeg begynte å surre med vinyl..) I mine omtaler av modellene 110 og 140 fra samme serie er det en ting som går igjen, og det første som slår meg når jeg lytter til 220II er det samme; Dette låter ekte! På samme måte som de mindre modellene er denne høyttaleren rå på å skape illusjonen av at artistene er i samme rom som deg, nærvær er en god beskrivelse av hva Focusserien til Dynaudio er glimrende på. På Patricia Barbers utsøkte Nightclub blir dette veldig tydelig for meg, og jeg blir satt ut av hvor ekte pianoet låter. Det er noe med klangen fra denne høyttaleren som gjør at musikken oppleves så virkelighetsnær. Høyttaleren er tung på labben i bassen, og den spiller både med god definisjon og er relativt raskt også i dette området. Det er god dybde og bredde i lydbildet, bare høyden er litt mer begrenset enn hva jeg er vant med fra andre høyttalere. Lyden er ikke den som låter mest imponerende ved første lytt, men når du har gitt høyttaleren tid så endrer det seg til å bli meget imponerende hvor godt denne høyttaleren skildrer klang og egenlyden til instrumentene, for ikke å snakke om stemmer! Focus 220II gjengir vokalister med hud og hår, skjeggstubber eller botox! Den naturlige, lett mørke klangen fra høyttalerne med masse detaljer gir en realisme til stemmer som tydelig viser hvorfor denne produsenten har bygd seg et navn som spesialister på toveis stativhøyttalere. Igjen passer slagordet godt, og 220II viser seg som nakne, ærlige og ekte musikkformidlere.

    Bakdeler?
    Hvordan kan man så finne noen ting som det kan være greit å vurdere før kjøp av en slik høyttaler? Ærlighet er alltid bra, er det ikke? Vel, nettopp høyttalerens gjennomsiktighet og ærlighet kan være tøffe tak for dårlige innspillinger. Jeg opplever også større utfordringer med refleksjoner i min normale stue som jeg ikke reflekterte over i mitt gamle lytterom som var bedre dempet. 220II vil også gjerne ha en sterk forsterker, og da med tanke på høy dempingsfaktor og dermed basskontroll. Jeg er redd bassen kan flyte ut med en mindre forsterker uten samme kontroll av basselementene som min Audionetforsterker. Med B&W CM9 i samme rom har jeg muligheten til en liten sammenligning av to meget interessante høyttalere i samme prisklasse. B&W har ikke samme egenskaper og ikke samme tyngde i den nederste bassen, den låter mer ”smooth” i mellomtone og overgangen til diskanten og lydbildet er større men ikke like presist som på Dynaudio. Det er som normalt lettere å plukke forskjeller mellom høyttalere enn andre komponenter, og disse to høyttalerne er gode eksempler på høyttalere som begge er utmerkede men som likevel bør høres før kjøp.

    Konklusjon
    Mine gode erfaringer med de to stativhøyttalerne i Focusserien til Dynaudio gjorde meg spent på hva jeg ville oppleve med den gulvstående 220II. Enkelt sagt er det en 140 med større bassreserver og høytspillingsegenskaper, litt mer utfyllende er den også mer oppløst i toppen og spiller større. Naturlig mørk klang med diskant som ikke stikker seg frem akkurat som det Dynaudio normalt serverer, ingen revolusjon altså og godt er det! De spiller dypt i bassen og med både tyngde og definisjon, har du behov for sub med disse i stua så er du kravstor ut over det normale. Atter en gang er det nærvær til artistene og denne herlige illusjonen av artistene i rommet som gjør seg gjeldende, og blandet med troskap til instrumentenes egenklang blir dette vellykket! Er du på utkikk etter et par gulvstående høyttalere til rundt tjue tusen kroner paret så lytt for all del på et par Dynaudio Focus 220II før du bestemmer deg. Anbefalt!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Man har vurdert, RoDa, men også lært...Som sagt..min topp tre inkluderer visse italienere, Dynaudio og ETT engelsk merke..Guess twice which one...basert i Cirencester, UK, og idag eid av KEF..Drømmen derfra er en liten sak laga kun i 250 ex worldwide, og med flere fine farger i finishpaletten- dog ikke British Racing Green..DEN kommer til å bli vanskelig å nagle...
     
    Sist redigert:

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    @RoDa: det var en fyldig og fin beskrivelse, takk. Det frister ikke akkurat mindre å teste disse, hvis anledningen byr seg en gang.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Veldig flott med bilder og omtaler RoDa ! ( Visste ikke du var her og Dynadiomann )

    Satser på at vi fortsatt må ha kilder og forsterkere så svar til Cybervision:

    Forskjell på Mdac, CDQ, DQ, og de fleste andre dac etc. Er at Audiolabbene har aktiv pre, ikke bare en passiv volumkontroll. Og som jeg skrev er den best på de digitale innganger og cd i CDQ. Men de analoge innganger holder og følge m mange rene pre til 10-15 k.

    Til Gismo og Roda. Har lest mye om Audionet i svenske blader. Er de til salgs her i landet ? Spesielt en slik "gratis" brukt kunne frista ;)

    Så til det viktigste, DYNAUDIO. Ser at prisene ikke avviker veldig mye i fra Tyskland, der dette er et stort merke. Siste årgang av Audio og Stereoplay fåes kjøpt digitalt, til Ipad, på nett, eller man kan abonnere digitalt også. Et nr koster 42 kr.

    Gode omtaler for alle modeller jeg har lest. Tror jaggu 220II, fikk bedre test i Tyske media, enn hos RoDa :)

    Edit. Om jeg ikke husker feil var den største i Excite serien teste mot CM9, og fikk samme poeng for lyd.

    mvh Huldra
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Det jeg leste gjaldt utgangene, altså digital volumkontroll ut vs analog utgang. Nok om det i Dynaudio-tråden. Legger vet et bilde av 110A.

    DSC_8771-001.JPG


    DSC_8776-001.JPG


    DSC_8773.JPG


    DSC_8770-001.JPG
     
    Sist redigert av en moderator:

    Geir B

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Rogaland
    Hei igjen, og takk for svarene Auditor, RoDa og dere andre.
    Auditor: Rommet mitt er noe større, de står i en vinkelstue på ca 36qm, hvor de spiller på langs på ca 26. 4*6,5m. Jeg har hegel h 200, og du har helt rett, synes den blir for lys og slank, men har en varmere stemmegjengivelse. Mine preferanser er, dynamikk, live følelse, som jeg synes høyttalerene gir, og ellers få lyden til å slippe mer fra høyttalerene enn den gjør nå. Anlegget må spille bra på det meste, men rock er favoritt. Budsjett, best lyd for minst mulig:) Monoblokkene til audiolab virker veldig interessante. Bladelius Tor mk 3 som du foreslo, hadde nok vært et bedre valg, en jeg vuderte sterkt før jeg handlet focusene, men gikk for Hegel pakken h200+hd20

    RoDa:Har fulgt hele din serie om reality anlegget i fidelity, så det var hyggelig å få svar fra deg. Audionet`en virker veldig interessant, god test i hifi&musik og.
    Flotte bilder og tekst fra deg som vanlig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Du har Hegel, ja, Geir?? Da sier jeg bare en ting...bruk overføringene til å varme opp lyden...stikkord: metallfri ,balansert og gul hollender..samme til strøm og høyttaler..send meg en PM om det blir vanskelig å løse denne..
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Du har Hegel, ja, Geir?? Da sier jeg bare en ting...bruk overføringene til å varme opp lyden...stikkord: metallfri ,balansert og gul hollender..samme til strøm og høyttaler..send meg en PM om det blir vanskelig å løse denne..
    He? Skal han kjøpe en feilkonstruert kabel til elektronikk som låter veldig bra og ihvertfall ikke skarpt? :D
     

    Geir B

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Rogaland
    Geir ja, dette var gresk for meg,må nok sende en PM, ellers virker dette som det kan bli en interesannt diskusjon om den beste oppgradering, etter svar fra cybervision:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Cyber: A.J ´s kabel funker, den...men vi har tydeligvis forskjellige oppfatninger..og D102 vil gjøre en minst like bra jobb..Har du prøvd den jeg tenker på, og i tilfellle på hva...du ser hva Geir sier om generell klangbalanse, sant??? Påstår du at SydVest låter bedre?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kabler er noe av det siste det er noen vits i å bruke penger på og den diskusjonen hører ikke hjemme i vennetråden.
     

    Geir B

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Rogaland
    Er ikke så sikker på det. Er ute etter å få best mulig lyd ut av mine dynaudioer, og er åpen for alle forslag,så jeg synes det er høyest relevant i denne vennetråden,
    men vil et forsterkerbytte være en en bedre løsning etter mine preferanser?
     

    tarjeik

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Takker for mer info og tips fra både FinnM og andre!

    Har planer om å dra på Soundgarden og få testet H20 + P30 på S1.4 i nærmeste fremtid. I tillegg har jeg vært i kontakt med Stilimento om og låne en demomodell av W4S STI-500 som de selv hadde prøvd i kombinasjon med Contour S1.3SE med "stort hell", så da får jeg i alle fall et inntrykk av hva ICE kan levere.

    Huldra: Har du hørt W4S sine ICE produkter sammenlignet med Eximus? Jeg har lest reviews av begge på 6moons og fikk ikke inntrykk av at det var så mange mil mellom de to. Og prisen for to W4S ST-500 monoblokker er halvparten av to Eximus S1 på tilbud.

    Uansett, skal komme tilbake med noen inntrykk når jeg har fått testet W4S STI-500 :)
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Takker for mer info og tips fra både FinnM og andre!


    Huldra: Har du hørt W4S sine ICE produkter sammenlignet med Eximus? Jeg har lest reviews av begge på 6moons og fikk ikke inntrykk av at det var så mange mil mellom de to. Og prisen for to W4S ST-500 monoblokker er halvparten av to Eximus S1 på tilbud.

    Uansett, skal komme tilbake med noen inntrykk når jeg har fått testet W4S STI-500 :)
    Hei Tarjeik!

    Har desverre ikke hatt muligheten til å høre den. Ellers er det S1 mk 1 , som testes i 6moons. Virker som rørpreen , woodside var litt uheldig match. Testeren skriver og på slutten at han fikk veldig mye bedre lyd med EXIMUS DP1, som pre. 1+1=3, skreiv han vel om den komboen.
    Nå er S1 oppgradert til mk2, og det er en virkelig stor forbedring. Omtrent samme sluttrinn sitter og i Stello AI700, og den fikk jo veldig mye bedre test i 6 moon
    jeg har ellers brukt alt fra CDQ, DP1 til Mark Levinson, som pre, og alt funker fint. S 1 har høy inngangsimpedanse, og er ikke kresen på pre.I mk to har konstruktøren, Simon Lee, bl.a. Gått direkte inn i ICE modulen og moderert denne for enda bedre klasse A signatur.
    oppløsningen er en helt annen, og bassen er strammere og bedre definert pga ekstra strømforsyning.

    Jeg skulle gjerne sammenligna med W4S. Finnes det forhandler her i Osloområdet ?

    mvh Huldra
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Cyber: A.J ´s kabel funker, den...men vi har tydeligvis forskjellige oppfatninger..og D102 vil gjøre en minst like bra jobb..Har du prøvd den jeg tenker på, og i tilfellle på hva...du ser hva Geir sier om generell klangbalanse, sant Påstår du at SydVest låter bedre?
    Jeg påstår at det ikke er forskjell på det, ihvertfall ikke forskjell nok til at man "varme opp i leddene mellom komponentene". For meg blir det så på bærtur at jeg ikke har ord. Men nok forsøpling av tråden, jeg bare synes det er så mange som fokuserer på aspekter ved hobbyen som har null og niks å bety for resultatet. Noen sitter jo i sementbunkerser og lurer på kabelbytter som om det skulle hjelpe noe. Placebo er en utrolig stor faktor i mange av disse byttene. "Åja, nå låt det mye varmere." Det blir for mye eventyr og magi for min del.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er ikke så sikker på det. Er ute etter å få best mulig lyd ut av mine dynaudioer, og er åpen for alle forslag,så jeg synes det er høyest relevant i denne vennetråden,
    men vil et forsterkerbytte være en en bedre løsning etter mine preferanser?
    Feil tråd sikkert, men jeg ville heller kjørt på med et høyttalerbytte. Dynaudio låter veldig bra, men hvis jeg tolker "dynamikk og livefølelse" riktig så er ikke Dynaudio merket. Se om du får lånt inn andre saker og prøv ut selv.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Jeg skulle gjerne sammenligna med W4S. Finnes det forhandler her i Osloområdet ?

    mvh Huldra
    Ja, eneste W4S forhandler i Norge er så vidt jeg vet Stilimento som holder til på Kjeller.
    Ok. Blir jo nettbutikk det da. Watt er oppgitt i 4Ohm på disse, så du må se på monoblokkene W4SSX1000 til 2000 dollar pr stk , for å sammenligne med S1, to stk brokopla.
    Ice modulen til S1 ble valgt fordi den låter best, og har best specs slik. Brokopla.
    1000 watts modulen, i fire ohm, blei prøvd og forkastet.

    mvh huldra
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Hei

    Som nokså nybakt Dynaudioeier søker jeg om medlemsskap i venneklubben :)
    Etter å ha vært innom bl.annet Celestion, Wharfedale, selvbygg, Kef og Snell, står nå et par Excite X16 - sort ask i stuen. De er ennå ikke helt innspilt, og stativene kan trenge å sandfylles, men jeg liker allerede det jeg hører. En detaljert og behagelig topp, bra på stemmer og fast og fin i bassen.

    Limer inn et heller dårlig bilde :p
    IMAG0061.jpg


    Mvh
    Bollis
     

    tarjeik

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Jeg skulle gjerne sammenligna med W4S. Finnes det forhandler her i Osloområdet ?

    mvh Huldra
    Ja, eneste W4S forhandler i Norge er så vidt jeg vet Stilimento som holder til på Kjeller.
    Ok. Blir jo nettbutikk det da. Watt er oppgitt i 4Ohm på disse, så du må se på monoblokkene W4SSX1000 til 2000 dollar pr stk , for å sammenligne med S1, to stk brokopla.
    Ice modulen til S1 ble valgt fordi den låter best, og har best specs slik. Brokopla.
    1000 watts modulen, i fire ohm, blei prøvd og forkastet.

    mvh huldra
    Gikk meg vill i specs og modellnavn nå ja :) 2 stk. SX-1000 kommer på 20k fra Stilimento, evt. ST-1000 som er en "dual mono" variant til 17k. Uansett er prisdiffen opp til to S1 på 12-15k :p
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hei Bollis!
    Innspilling og sandfylling er viktig, men gjør deg selv også den tjenesten at du prøver å flytte høyttalerne litt ut på gulvet, gjerne en halv meter foran skapene (prøv deg frem). Når de står innimellom på denne måten som du har gjort så blir hele romfølelsen ødelagt.
    Plassering av høyttalere er faktisk noe av det viktigste du gjør for å få god lyd!

    Finn M


    Hei

    Som nokså nybakt Dynaudioeier søker jeg om medlemsskap i venneklubben :)
    Etter å ha vært innom bl.annet Celestion, Wharfedale, selvbygg, Kef og Snell, står nå et par Excite X16 - sort ask i stuen. De er ennå ikke helt innspilt, og stativene kan trenge å sandfylles, men jeg liker allerede det jeg hører. En detaljert og behagelig topp, bra på stemmer og fast og fin i bassen.

    Limer inn et heller dårlig bilde :p

    Mvh
    Bollis
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra match, Bollis...Brioen OSER av musikk, og sammen med X16- på de kongefundamentene vil det nok snart swinge som bare pokker hos deg..litt overraska over valg av Pro-Ject riaa, bare..du sku hatt en Fono MM..syns nå jeg...Og en annen ting er at den Dynaudioen er rimelig tungdreven.. men det funker uansett, det der-- med bedre avstander, som Finn M foreslår- kan du legge til "pluss moms" på den påstanden.. Bra sett!!!
     
    Sist redigert:
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Hei

    At høyttalerne står slik er et kone-kompromiss.
    Når kona er ute og skikkelig musikknytelse er mulig tar det meg et minutt å stille de riktig lenger ut på gulvet (oppstillingen er lagret i hjernebarken). Til daglig bruk står de helt ok.
    RIAAet blir med tid og stunder byttet ut, men foreløpig går det helt ok. Hos meg er det uansett en bedre match enn det innbygde i Brioen.

    Bollis
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Jeg skulle gjerne sammenligna med W4S. Finnes det forhandler her i Osloområdet ?

    mvh Huldra
    Ja, eneste W4S forhandler i Norge er så vidt jeg vet Stilimento som holder til på Kjeller.
    Ok. Blir jo nettbutikk det da. Watt er oppgitt i 4Ohm på disse, så du må se på monoblokkene W4SSX1000 til 2000 dollar pr stk , for å sammenligne med S1, to stk brokopla.
    Ice modulen til S1 ble valgt fordi den låter best, og har best specs slik. Brokopla.
    1000 watts modulen, i fire ohm, blei prøvd og forkastet.

    mvh huldra
    Gikk meg vill i specs og modellnavn nå ja :) 2 stk. SX-1000 kommer på 20k fra Stilimento, evt. ST-1000 som er en "dual mono" variant til 17k. Uansett er prisdiffen opp til to S1 på 12-15k :p
    Hei igjen Tarjeip.
    trodde det var noe nytt, seriøst, siden du bruker Dynaudiotråden på dette. Men tester og produkter fra 2009 burde nesten på vintageforum.

    Mvh Huldra57
     
    Sist redigert:

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei

    Som nokså nybakt Dynaudioeier søker jeg om medlemsskap i venneklubben :)
    Etter å ha vært innom bl.annet Celestion, Wharfedale, selvbygg, Kef og Snell, står nå et par Excite X16 - sort ask i stuen. De er ennå ikke helt innspilt, og stativene kan trenge å sandfylles, men jeg liker allerede det jeg hører. En detaljert og behagelig topp, bra på stemmer og fast og fin i bassen.

    Limer inn et heller dårlig bilde :p
    Vis vedlegget 181333

    Mvh
    Bollis
    veldig fint oppsett !

    var det ikke denne som skulle erstatte Audience 52 .

    mvh Huldra
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    image.jpg
    image.jpg



    Her er et par bilder
    ,fra annonsen, av mine Dynaudio Audience 52SE.

    Mye lyd fra lite kabinett.. Den er ikke så dyp, som senere modeller.
    Den medfølgende kabel sees på ene bilde. Låter ikke lyst eller spisst på hverken Bladelius klass A eller Eximus. Kontaktene på de er gode.

    Stativene fulgte også med. Noen og tjue kilo, sandfylte


    mvh Huldra57.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    @Bollis: HÆH?? Konekompromiss på noe så smått??? Hu hadde fått jenke seg hadde det vært her i huset..hehe..men la oss håpe hu liker resultatet, da..Høres ut som en grei plan, det der..

    Og så til ditt anlegg, Huldra..det der var småpent, du...men Nordost?? Nåvel..skal ikke si noe mer om det før du sender meg en PM..med bønn om en litt annen type amerikansk hjelp...hrhr..
    Og ja, X16 var en slags etterfølger til dine..sammme str, men litt dypere kabinett. Fundamentet er det tydeligvis null i veien med..stor amp, stor stue, små oversettere, enkelt setup..nesten som om jeg sku gjort det selv...bra..
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Som sagt er bilder lånt fra selgers annonse. Også nevnt er at amp er integrert Audia Flight, og at han aldri hadde hørt de spille så godt som her i min 32 kvm, men mye mer dempede stue.( m 1 stk eximus s1mk1 , som kraft, 125 watt)

    tror han bytta de, etter seks,syv år til store AP.

    Jeg anbefalte ham å legge et teppe foran stereobenken, og å dra for gardinene ved "finlytting".

    kablene lager ingen ulyder, og hva andre hater og elsker av denslags, bryr vi Sunnmøringer oss lite om (spesielt når vi får det gratis...)

    mvh Huldra, i natten
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Nåvel, så det sier du...La meg bare få inn noe mer hylleplass i Quadraspiren min, så får vi vel se om du ikke får en invitasjon opp til meg for en lytt i løpet av våren..har litt å gjøre angående drevet også- det tar sine måneder..men etterpå...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    110A sin dB-justering av "LF", "MF" og "HF" er smågenial, som gjør integrering av disse høyttalerne lettere enn en del andre - og tuning av lyden lettere (mer virkningsfull).

    Fleksibel "minianlegg" med WAF og justeringsmuligheter / fleksibilitet: Naim NAC-N 172 XS + Dynaudio Focus 110A.

    dynaudio_focus110a_sort-back.jpg
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har et sett med Dynaudio Special One, som jeg kjøpte på midten av nittitallet en gang. Fantastiske høyttalere, men nå vurderer jeg å selge de.

    Er det noen som vet, sånn ca hva et par slike er verdt på bruktmarkedet nå? Jeg finner ikke noe særlig info på området.

    Dynaudio - All there is.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Special One... 82dB i fire Ohm...

    Hva driver du de med. Hest og kjærre ;) ?

    mvh Huldra, m Qln mod one, 82 -83 dB i åtte Ohm
     
    C

    Cyber

    Gjest
    110A sin dB-justering av "LF", "MF" og "HF" er smågenial, som gjør integrering av disse høyttalerne lettere enn en del andre - og tuning av lyden lettere (mer virkningsfull).

    Fleksibel "minianlegg" med WAF og justeringsmuligheter / fleksibilitet: Naim NAC-N 172 XS + Dynaudio Focus 110A.

    Vis vedlegget 182087
    Hvordan vil du si Naimen får dem til å låte sett mot NAD M51?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Forskjellene nevnt her gjelder: http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/368-naim-711.html#post1530359

    NADen er mer "hifi" og balansert (tunet) jevnere i den tonale balansen. Naimen er litt mer "live", morro i bassen og drivet - men spiller lysere i de øvre frekvensene. Jo høyere jeg spiller på 110A, jo mer fremtredende blir forskjellene. Nå skal det sies at jeg kun har lyttet til NADen og Naimen med hodetelefoner og 110A i stua. Jeg har ikke hørt på disse to DAC / pre løsningene i et akustisk lytterom. Det skulle jeg gjerne gjort - og er et vårprosjekt. Jeg vil revitalisere lytterommet.

    NAD M51 er plassert i head-fi riggen da den glir lett inn der til en del kombinasjoner jeg bruker. Naimen blir parkert ved 110A.

    Det jeg ikke blir helt klok på er volumet man får i 110A via disse to DAC / pre komponentene. Naimen og NADen er spesifikasjonsmessig ganske like i utgangsnivå (V), men oppleves heeeelt ulikt live. Naimen kan sende 110A til himmels - mens NADen ikke kan det. Beats me.

    Naimens volumkontroll går fra 0-100. På 60 er det høyt så det holder. NADen går fra -90 til 0 - og videre (men dette er visstnok ekstraboost, så jeg bruker det ikke).

    Funksjonsmessig så er Naimen overlegen (og da ser jeg bort fra streamermottak).
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Special One... 82dB i fire Ohm...

    Hva driver du de med. Hest og kjærre ;) ?

    mvh Huldra, m Qln mod one, 82 -83 dB i åtte Ohm
    Har brukt en Electrocompaniet AW 75 DM. Det fungerer ganske bra.

    Jeg har også brukt Electrocompaniets "stamfar" 25-watteren på de. Den klarte det fint.

    Nå er de lagt i opplag, til fordel for et par Rogers LS3/5A, som heller ikke er lettdrevne akkurat. Til de bruker jeg en ECI-1 på 2x100 watt Dual mono.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ellers er det to ting med kombinasjonen / rommet så er nyttig å oppleve (igjen):

    a) 110A omtales i enkelte reviews å være litt tilbakeholden, beskjeden og for enkelte "litt kjedelig". Vel, med Naimen så er de definitivt ikke det siste - ei heller de to første

    b) Rommets og lytteposisjon i ikke-lytterom er sær. Beveger jeg hodet innenfor en radius på 50cm så varierer den tonale opplevelsen ganske drastisk. Sitter i en L-formet stue med gedigen L-formet stoffsofa. Halve veggen bak meg er vinduer og resten uten. For en "akustikk / symetri" nerd som undertegnede så er dette et mareritt.

    Det er flott at mange av oss har fokus på plassering av høyttalere og eventuelle akustiske tiltak. Det som er nesten like viktig er da: Hvor er lytteposisjonen din? For nærbakvegg? Vinduer? Midt i sweetspot for stående bølger?

    En nyttig refresh av gamle minner om at ei standard stue er et rom fullt av utfordringer - og mange nok bruker penger på utstyr som hadde fortjent en bedre skjebne enn å bare blitt plassert i ei stue og lyttet på fra en posisjon som er plassert "tilfeldigvis" der den er fordi sofaen står der.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Interaksjonen mellom rom og høyttaler skal ikke undervurderes. Det er også fascinerende å se endel plasseringer av høyttalere som er så helt på jordet at man bare må smile, og så begynner eieren å snakke om forskjeller mellom ulike kabler. Ohoi.

    Hvordan er 110A hos deg mtp støy? Jeg opplevde dem som litt følsomme, på det ene rommet mitt suste det hørbart fra diskant kun tilkoplet nettstrøm, mens i lytterommet var de ganske tyste.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vet ikke om jeg er (veldig heldig) med strømleveransen, men kan ikke huske sist jeg hadde susing i noe som helst. Forrige gang var RF-63 på en Abrahamsen V3.0, som ble sendt tilbake for justering av gain (som var hinsides høyt).

    Har ikke hørt sus fra NADen. Hvis jeg legger øret heeeeeelt inntil diskanten til 110A med Naimen tilkoblet, så kan jeg detektere at det ikke er like stille som NADen. Med andre ord ikke et praktisk problem. RF-63 på V3.0 var direkte plagsomt før justeringen (og hørbart fra lytteposisjon) - og bare litt plagsomt etter justeringen (særdeles svakt fra lytteposisjon) av V3.0. ECI-5 mkII var derimot (overraskende) heeelt tyst på RF-63.

    Så, dette med støy er heldigvis ikke et problem der jeg bor. 110A er jo kanskje ikke helt 110dB i følsomhet heller. Kanskje nedsiden er at de er aktive - så dersom man har noen utfordringer med strømmen, så slår det ut i 110A som da er direkte tilkoblet strømnettet og KAN ha jordingsproblem med en pre som er koblet til (potensielt) annet stikk.

    PS: Huset har ikke jordet stikkontakter i de rom der jeg lytter til musikk.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn