Dynaudio Focus 140 - Ønsker forsterker som trekker vokalen litt tilbake!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Er det er stort problem? forresten så hater jeg tilbaketrukket vokal, sangeren skal så i rommet synes jeg ;)
    Sleiven
     
    K

    kbwh

    Gjest
    hel skrev:
    Med AW60 låt det veldig bra (dog for lite pulver til Focus140)

    Med Doxa så blir altså signalet inn for mye forsterket??

    Har dette noe med lav og høy inngangs og utgangsimpedanse å gjøre? :eek:

    Utgangsssignalet fra SONOS er ganske svakt. Kan jo prøve direkte fra den og se :)
    Det har med forsterkning å gjøre.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Sleiven skrev:
    Er det er stort problem? forresten så hater jeg tilbaketrukket vokal, sangeren skal så i rommet synes jeg ;)
    Sleiven
    Hvis det blir slitsomt å lytte til lenger enn 20 minutter da???
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Flere forslag til å få trukket vokalen tilbake:

    1.Forforsterker med stillbar karaoke.

    2.Senterhøyttaler som fasevender bare mellomtonen.

    3.Kjøpe bare plater med naturlige opptak.

    4.(langsiktig) Bli diktator over hele verden, og gi ordre om at stemme og instrument må opptas med naturlig balanse, via maks to mikrofoner.

    5.(ekstrem) Helt tilbaketrukket, dvs gå over til å høre på instrumentalmusikk.

    (flere følger)

    No


    (bare tull, jeg trekker dette tilbake)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Etter diverse lytting igjen så trekker Focus 140 det lengste strået: større lydbilde, bedre dypbass og mer "fundament". Snell er allikevel overraskende gode. De har også potmeter for diskantjustering på baksiden og det er faktisk ikke dumpt hvis man har problemer med rommet/lyden/matchingen.

    Konklusjonen er: Snell har 95% av lyden til Focus 140, litt mindre nøyaktig, litt mindre dypbass, litt mindre rom/holografi, litt feitere/mykere lyd

    I dag har jeg solgt ECI4, ECD1 (dac) og Nordic Ming Da preamp.

    Sitter igjen med PSaudio dac og Doxa 70se (uten preamp, kjører digital volumkontroll rett i dacen og det fungerer meget bra)

    Skal vurdere kraftig integrert rørforsterker nå!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Med mine Contour 1.4 var det stor forskjell på vokalens plassering (fremover eller bakover) når jeg forsøkte meg frem med vinkling av høyttalerene.

    Ingen vinkling plasserte vokalen lenger bak, vinkling rett inn mot lytteposisjon gjorde at vokalisten kom et par steg fremover.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    emokid skrev:
    Med mine Contour 1.4 var det stor forskjell på vokalens plassering (fremover eller bakover) når jeg forsøkte meg frem med vinkling av høyttalerene.

    Ingen vinkling plasserte vokalen lenger bak, vinkling rett inn mot lytteposisjon gjorde at vokalisten kom et par steg fremover.
    Det har du faktisk rett i. Jeg bruker nå en meget svak toe in og er fornøyd med det. Tror det er en fornuftig anbefaling i små og vanskelige rom med Dynaudio (og muligens andre høyttalere)

    .....og nå leter jeg etter noe med rør................

    men først skal jeg ut i volvon og se hvor jeg skal montere:
    http://www.harmankardon.com/drive-1/default_dp1.aspx
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Har kastet meg ut i det og gjort avtale om en McIntosh MA6300...har ikke fått den enda da... :D

    I og med at ECI4 fungerte rimelig bra så regner jeg med at jeg kommer i samme gata men med større lydbilde og bedre basskontroll!

    Også for noen kuuule VU metere da
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Ja da er vi igang 8)

    Første inntrykket er bredt og fyldig lydbilde. God bass. Tror jeg er i mål.

    (Har viablues feteste høyttalerkabel i singelwire versjon. En enklere supra rca signalkabel gjør jobben mens jeg venter på en viablue xlr kabel mellom dac og forsterker!)

    Av tweak har jeg 2 rockwoolplater og ljudtema dempeputer under dac og forsterker.

    Doxaen er til salgs og Snell J-III settes på loftet (hvis ikke noen absolutt må ha dem da) Tenkte de var kjekke å ha hvis det blir dårlige tider og jeg må selge utstyret. Snell rett i en SONOS ZP100 (2x50 watt) låter faktisk ikke så verst!
     

    Vedlegg

    L

    Ludo

    Gjest
    Grattis! Flott forsterker og nydelig høyttalere. Har ingen problemer med å forestille meg at dette svinger og spiller musikk ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Ny tilbakemelding, med kabelforebehold (har ikke fått XLR enda):

    Dette er forsterkeren som ikke har slitsom vokal. ;D

    I tillegg spiller den stoooort og bredt. Skikkelig bass, dyyp og fyldig 8)

    mulig at xindak hadde ørlite grann mer presisjon i mellombass, at rør i samme prisklasse gir ørlite grann mer dynamikk eller at hegel/bladelius/krell/burmester osv osv har ørlite mer oppløsning i toppen.......men, med denne så får man en totalitet som låter skikkelig bra!
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg fått viablue XLR fra xtreme cable

    mer luft, mer oppløst, bedre diskant enn supra rca

    Nå har Kari Bremnes fått kjøre seg og akkurat nå spiller jeg Paul Potts syyykt høyt
    (så det er sagt så er jeg mer glad i Van Morrison og Steely Dan men de overnevnte har jeg brukt som testplater på vokal)

    Min konklusjon på mitt spørsmål blir: Akkuplater og McIntosh

    McIntosh er den beste forsterkeren jeg noensinne har hatt 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    I og med at jeg la ut et spm om hva som skulle til for å få Dynaudio Focus 140 til å spille skikkelig på et lite problemrom så får jeg svare selv til slutt: Selv om jeg skaffet meg et forsterkermerke som leverer "feit" lyd, så tror jeg dome-diskant løsninger generelt er en utfordring i "vanskelige" rom. Ikke tvil om at Focus 140 er en nydelig høyttaler dersom demping etc er på plass, men....ikke alle har den muligheten.

    Min konklusjon er at dersom man har problemer med skriking i vokal så kan man gjøre mye enten fulldempe rommet eller skaffe seg en helt annen konstruksjon på høyttaleren, f eks horn eller bånd-diskant. Et gammeldags design som Harbeth, Snell osv kan også ha noe for seg.

    Jeg har ikke så mye kompetanse på området men tror det har først og fremst med spredning, deretter delefrekvens og frekvenskurve å gjøre.

    Ja jeg solgte Focusene (som førvrig spilte stoooort i stuen) og fikk tak et par pent brukte Klipsch RB75 som jeg krydret med litt sub-bass i bunnen (forsiktig volum, 50hz). PS! det virker som om at når man fyller på litt i bunn gjør at det balanseres mer ut i toppen!

    Rommet er nyopppusset uten møbler, allikvel skriker ikke vokalen og jeg kan spille meget høyt. Litt "romklang" er det, men når det kommer sofa etc så blir det nok topp ;D
     

    Vedlegg

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Morsom lesning.... Om du skal bytte høyttalere, så kan jeg anbefale en av Sonus Fabers nyere modeller(Domus Concertino f.eks)! De har et fravær av skriking i mellomtonen som bare er til å bøye seg i støvet av. De har ringdiskant, vet ikke om dette er lettere å få til å funke i rommet i forhold til domediskant? Har hørt dem med Arcam Solo 2.1, og det var kjempebra! Perfekt balanse og kjempebehagelig, fyldig lyd. Men har også hørt dem på McIntosh-utstyr, og det fungerte utmerket det også! Sistnevnte kombo hørte jeg på butikken, førstnevnte i ordentlig stue hos brodern. Jeg synes de spiller høyt nok i massevis.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.641
    Torget vurderinger
    10
    Om en liten stund så legger jeg ut stueanlegget. Har akkurat fått meg en SACD - aha opplevelse! 8)
     

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte jeg skulle blåse litt liv i denne tråden og låne den litt, skjønt Hel har funnet løsningen :)
    Jeg har nylig skaffet meg et par Focus 140, RoDas gamle om noen lurte ;)
    Har bare skumlest igjennom tråden, så "please" ikke arrester meg om jeg spør om noe som har vært tatt opp tidligere..

    Mitt problem er en litt for avrunda diskant og litt for tilbakelent vokal... Det motsatte til Hel :)
    Jeg har sammenligningsgrunnlag fra et par B&W 804S og 685 (hehe). Den siste kan vel ikke sammenlignes, selv om den fortsatt har en mer fremtreden vokal og diskant. B&W og Dynaudio kan nok ikke direkte sammenlignes da jeg vet B&W kan være litt spiss/hard i diskanten.. Men hadde en oppfattning av hvordan Dynaudioene burde låte som... Ble litt skuffa med andre ord og føler at det er noe som mangler, og det er denne ekstra snerten i diskanten bla. Selv om den er tørr, luftig og detaljert ::) I tråden over var det noen som hadde skrevet at mellomtonen kunne reflektere slik at diskanten virket noe tilbaketrukket, og det er akkurat det jeg føler at det gjør!! Mellomtonen og bassen blir mer fremhevet... Kan noen bekrefte dette? For jeg synes høytaleren er vanvittig bra fra mellomtonen og nedover, pluss at den leverer et voldsomt skyv samtidig til å være så små!!

    Jeg forestiller meg at vokalens tilbaketrukkenhet kan skyldes enten en dårlig match med forsterker o.l. eller en for svak forsterker.. B&W er noget lettere å drive, eller?

    Jeg føler det er riktig å fokusere på matching, er det noen som har noen ideer om hva de oppfatter som en god match??

    Bruker forøvrig en ECD1 som kilde og Doge 6130 (50W rørfosterker)..

    Litt sent og manglende opplysninger vil nok forekomme ;D

    Takker for svar
    Hilsen Sir.H
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    SirHifi skrev:
    Mitt problem er en litt for avrunda diskant og litt for tilbakelent vokal..
    Synsemodus: ON

    Forsterker og høyttalere som drar i samme retning? Lyd-type Bladelius/Hegel som drar litt i friskere retning er bra?

    Synsemodus: OFF
     

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Dårlig med equaliser i mitt system.. Vet at min ECD1 er litt avrunda i toppen, kanskje skifte til benchmark DAC1 ???

    Du har nok rett i det Lyngen, en forsterker som drar litt i retning av det friskere.. Forvørig er min Doge 6130R ganske frisk egentlig :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Siden høyttalere står for de største lydforskjellene så har jeg mest tro på å finne høyttalere som passer ens lydpreferanser fremfor å tilpasse elektronikken. Vel, og merke om vi ikke snakker om mindre endringer. Dynaudio´ene er vel relativt snill/myk/frodig i utgangspunktet?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    SirHifi skrev:
    Tenkte jeg skulle blåse litt liv i denne tråden og låne den litt, skjønt Hel har funnet løsningen :)
    Jeg har nylig skaffet meg et par Focus 140, RoDas gamle om noen lurte ;)
    Har bare skumlest igjennom tråden, så "please" ikke arrester meg om jeg spør om noe som har vært tatt opp tidligere..

    Mitt problem er en litt for avrunda diskant og litt for tilbakelent vokal... Det motsatte til Hel :)
    Jeg har sammenligningsgrunnlag fra et par B&W 804S og 685 (hehe). Den siste kan vel ikke sammenlignes, selv om den fortsatt har en mer fremtreden vokal og diskant. B&W og Dynaudio kan nok ikke direkte sammenlignes da jeg vet B&W kan være litt spiss/hard i diskanten.. Men hadde en oppfattning av hvordan Dynaudioene burde låte som... Ble litt skuffa med andre ord og føler at det er noe som mangler, og det er denne ekstra snerten i diskanten bla. Selv om den er tørr, luftig og detaljert ::) I tråden over var det noen som hadde skrevet at mellomtonen kunne reflektere slik at diskanten virket noe tilbaketrukket, og det er akkurat det jeg føler at det gjør!! Mellomtonen og bassen blir mer fremhevet... Kan noen bekrefte dette? For jeg synes høytaleren er vanvittig bra fra mellomtonen og nedover, pluss at den leverer et voldsomt skyv samtidig til å være så små!!

    Jeg forestiller meg at vokalens tilbaketrukkenhet kan skyldes enten en dårlig match med forsterker o.l. eller en for svak forsterker.. B&W er noget lettere å drive, eller?

    Jeg føler det er riktig å fokusere på matching, er det noen som har noen ideer om hva de oppfatter som en god match??

    Bruker forøvrig en ECD1 som kilde og Doge 6130 (50W rørfosterker)..

    Litt sent og manglende opplysninger vil nok forekomme ;D

    Takker for svar
    Hilsen Sir.H
    Alt handler om matching selvsagt, men jeg har til gode å høre en Dynaudio høyttaler som er tilbakelent i øvre mellomtone/nedre diskant (typiske S-lyder).
    Hvis så er tilfelle må du ha en meget tilbakelent forsterker. Kjenner ikke din forsterker, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt anledingen å oppgradert forsterker.
    i motsetning til Lyngen så mener jeg at det å bytte forsterker kan gi store forskjeller.
     

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Siden høyttalere står for de største lydforskjellene så har jeg mest tro på å finne høyttalere som passer ens lydpreferanser fremfor å tilpasse elektronikken. Vel, og merke om vi ikke snakker om mindre endringer. Dynaudio´ene er vel relativt snill/myk/frodig i utgangspunktet?
    Ja Dynaudio er nok som du sier en snill og frodig høytaler, men allikevel :)
    Føler at matching kan "tweake" lyden en god del..
    Har en Moon CD-1 som jeg tidligere har oppfattet som litt vel for spiss kontra ECD1, skal prøve med den litt senere tror jeg.
    Er litt styr med å rigge opp og greier da en har pakket det så fint ned ;)
     

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Finn M skrev:
    SirHifi skrev:
    Tenkte jeg skulle blåse litt liv i denne tråden og låne den litt, skjønt Hel har funnet løsningen :)
    Jeg har nylig skaffet meg et par Focus 140, RoDas gamle om noen lurte ;)
    Har bare skumlest igjennom tråden, så "please" ikke arrester meg om jeg spør om noe som har vært tatt opp tidligere..

    Mitt problem er en litt for avrunda diskant og litt for tilbakelent vokal... Det motsatte til Hel :)
    Jeg har sammenligningsgrunnlag fra et par B&W 804S og 685 (hehe). Den siste kan vel ikke sammenlignes, selv om den fortsatt har en mer fremtreden vokal og diskant. B&W og Dynaudio kan nok ikke direkte sammenlignes da jeg vet B&W kan være litt spiss/hard i diskanten.. Men hadde en oppfattning av hvordan Dynaudioene burde låte som... Ble litt skuffa med andre ord og føler at det er noe som mangler, og det er denne ekstra snerten i diskanten bla. Selv om den er tørr, luftig og detaljert ::) I tråden over var det noen som hadde skrevet at mellomtonen kunne reflektere slik at diskanten virket noe tilbaketrukket, og det er akkurat det jeg føler at det gjør!! Mellomtonen og bassen blir mer fremhevet... Kan noen bekrefte dette? For jeg synes høytaleren er vanvittig bra fra mellomtonen og nedover, pluss at den leverer et voldsomt skyv samtidig til å være så små!!

    Jeg forestiller meg at vokalens tilbaketrukkenhet kan skyldes enten en dårlig match med forsterker o.l. eller en for svak forsterker.. B&W er noget lettere å drive, eller?

    Jeg føler det er riktig å fokusere på matching, er det noen som har noen ideer om hva de oppfatter som en god match??

    Bruker forøvrig en ECD1 som kilde og Doge 6130 (50W rørfosterker)..

    Litt sent og manglende opplysninger vil nok forekomme ;D

    Takker for svar
    Hilsen Sir.H
    Alt handler om matching selvsagt, men jeg har til gode å høre en Dynaudio høyttaler som er tilbakelent i øvre mellomtone/nedre diskant (typiske S-lyder).
    Hvis så er tilfelle må du ha en meget tilbakelent forsterker. Kjenner ikke din forsterker, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt anledingen å oppgradert forsterker.
    i motsetning til Lyngen så mener jeg at det å bytte forsterker kan gi store forskjeller.
    Det som er rart er at forsterkeren, koblet opp med B&W, fremhever vokalen slik at du nesten kan føle artisten på fanget :) Dybdefølelsen og engasjementet oppfatter som mindre også, hvertfall dybden!

    Hmm kanskje jeg har helt feil oppfatning av Dynaudio ::)
    Men jeg må samtidig si at Dynaudioene er helt råe når det kommer til den helhetlige presentasjonen! Her er lydbildet så ordnet at det ikke er noe problem å skildne mellom hvor de ulike instrumentene er plassert henn!

    Skulle bare ønske diskanten hevet seg litt mere...
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Finn M skrev:
    SirHifi skrev:
    Tenkte jeg skulle blåse litt liv i denne tråden og låne den litt, skjønt Hel har funnet løsningen :)
    Jeg har nylig skaffet meg et par Focus 140, RoDas gamle om noen lurte ;)
    Har bare skumlest igjennom tråden, så "please" ikke arrester meg om jeg spør om noe som har vært tatt opp tidligere..

    Mitt problem er en litt for avrunda diskant og litt for tilbakelent vokal... Det motsatte til Hel :)
    Jeg har sammenligningsgrunnlag fra et par B&W 804S og 685 (hehe). Den siste kan vel ikke sammenlignes, selv om den fortsatt har en mer fremtreden vokal og diskant. B&W og Dynaudio kan nok ikke direkte sammenlignes da jeg vet B&W kan være litt spiss/hard i diskanten.. Men hadde en oppfattning av hvordan Dynaudioene burde låte som... Ble litt skuffa med andre ord og føler at det er noe som mangler, og det er denne ekstra snerten i diskanten bla. Selv om den er tørr, luftig og detaljert ::) I tråden over var det noen som hadde skrevet at mellomtonen kunne reflektere slik at diskanten virket noe tilbaketrukket, og det er akkurat det jeg føler at det gjør!! Mellomtonen og bassen blir mer fremhevet... Kan noen bekrefte dette? For jeg synes høytaleren er vanvittig bra fra mellomtonen og nedover, pluss at den leverer et voldsomt skyv samtidig til å være så små!!

    Jeg forestiller meg at vokalens tilbaketrukkenhet kan skyldes enten en dårlig match med forsterker o.l. eller en for svak forsterker.. B&W er noget lettere å drive, eller?

    Jeg føler det er riktig å fokusere på matching, er det noen som har noen ideer om hva de oppfatter som en god match??

    Bruker forøvrig en ECD1 som kilde og Doge 6130 (50W rørfosterker)..

    Litt sent og manglende opplysninger vil nok forekomme ;D

    Takker for svar
    Hilsen Sir.H
    Alt handler om matching selvsagt, men jeg har til gode å høre en Dynaudio høyttaler som er tilbakelent i øvre mellomtone/nedre diskant (typiske S-lyder).
    Hvis så er tilfelle må du ha en meget tilbakelent forsterker. Kjenner ikke din forsterker, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt anledingen å oppgradert forsterker.
    i motsetning til Lyngen så mener jeg at det å bytte forsterker kan gi store forskjeller.
    Støttes FM!
    Dynaudio som ikke låter rett frem og står på i mellomtonen vill vært rart.
    140-ene (gratulerer med noen spesielt fine av sorten!! legg merke til spillet i finéren på dine ;) ) er kroppslige og låter svært i forhold til størrelsen, men de er ikke spesielt tilgivende.
    De kan låte lukket og reserverte før du får putta ordentlig elektronikk på dem, jeg har ikke helt trua på 50w rør der. Copland CTA-405 låt bra den, men sviktet på krefter og kontroll.

    Generelt: Dynaudio har ikke 10kHz-hevingen som mange B&W har, det er jo en slags signatur på de høyttalerne. Men Dynaudios øverste diskant er ikke "engelstøv" og krydder, den er mer (naturlig) avrundet.
    Det hadde vært interessant å se målinger av begge høyttalerne dine, og om det var store forskjeller.
    Hvordan høyttalerne reagerer med rommet ditt er kanskje den største årsaken til opplevde forskjeller.

    Lykke til videre, en endring på forskerker ville vært interessant tipper jeg.

    Mvh
    Gammel-eieren :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Finn M skrev:
    .. i motsetning til Lyngen så mener jeg at det å bytte forsterker kan gi store forskjeller.
    Har jeg sagt noe annet? Les en gang til ;).
     

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Støttes FM!
    Dynaudio som ikke låter rett frem og står på i mellomtonen vill vært rart.
    140-ene (gratulerer med noen spesielt fine av sorten!! legg merke til spillet i finéren på dine ;) ) er kroppslige og låter svært i forhold til størrelsen, men de er ikke spesielt tilgivende.
    De kan låte lukket og reserverte før du får putta ordentlig elektronikk på dem, jeg har ikke helt trua på 50w rør der. Copland CTA-405 låt bra den, men sviktet på krefter og kontroll.

    Generelt: Dynaudio har ikke 10kHz-hevingen som mange B&W har, det er jo en slags signatur på de høyttalerne. Men Dynaudios øverste diskant er ikke "engelstøv" og krydder, den er mer (naturlig) avrundet.
    Det hadde vært interessant å se målinger av begge høyttalerne dine, og om det var store forskjeller.
    Hvordan høyttalerne reagerer med rommet ditt er kanskje den største årsaken til opplevde forskjeller.

    Lykke til videre, en endring på forskerker ville vært interessant tipper jeg.

    Mvh
    Gammel-eieren :)
    Nå har testa mine gamle høytalere, B&W 685, må trekke noe av det jeg sa over tilbake!
    Korttidshukommelsen er visst ikke helt velbevart :)

    Det jeg umiddelbart la merke til, var at vokalen (mellomtonen) var mere tilbaketrukken men allikevel var lydbildet dypere.. Om du skjønner :D
    Lyden fra B&W`ene fylte rommet mer dybdemessig, men sleit med bredden og det store lydbildet som Dynaudio er så kjent med.
    B&W`ene hadde som du sier den englestøvbiten, det er nok dette som jeg har så godt blitt vant med... Rart det der :p
    På den andre siden var Focusene mer detaljerte og oversiktlige (les; Fjellstø) i diskanten og ikke minst nedover!
    Lydbildet var heller ikke så "rotete" som B&W`ene, men for å rettferdigjøre mitt utsagn skal det sies at dette er en fantastisk god høytaler for prisen!!
    Focusene må nok ha visse forutsetninger, som du sier, oppfylt! Jeg på min side har et middels godt rom i utgangspunktet og akustisk "rævva" :p
    Spørs om dama blir så imponert om jeg monterer opp akustiske tiltak ::)

    Mitt neste trekk er nok elektronikken, for høytalerene skal jeg virkelig gi en sjanse!
    Problemet er vel bare det at jeg akkurat har blitt rørfrelst... Er det noen forsterkere jeg kunne ha matchet med mine nydelige Focus 140??
    RoDa, du har vel testa en del regner jeg med ;) Er det håpløst med rør til dette paret?
    Har forøvrig lagt merke til treverket, dette blir spesielt fremhevet i et naturlig opplyst rom med sola som lyspære! :D

    Hvordan kan jeg måle, hvilket program eventuelt?

    Takker for svar!
     
    R

    RoDa

    Gjest
    SirHifi skrev:
    Jeg på min side har et middels godt rom i utgangspunktet og akustisk "rævva" :p
    Spørs om dama blir så imponert om jeg monterer opp akustiske tiltak ::)

    Mitt neste trekk er nok elektronikken, for høytalerene skal jeg virkelig gi en sjanse!
    Problemet er vel bare det at jeg akkurat har blitt rørfrelst... Er det noen forsterkere jeg kunne ha matchet med mine nydelige Focus 140??
    RoDa, du har vel testa en del regner jeg med ;) Er det håpløst med rør til dette paret?
    Har forøvrig lagt merke til treverket, dette blir spesielt fremhevet i et naturlig opplyst rom med sola som lyspære! :D

    Hvordan kan jeg måle, hvilket program eventuelt?

    Takker for svar!
    Plassering og vinkling er første prioritet, så kan man leke med forkledde akustikkplater og slikt :)

    Har ikke Cayin kommet med en A-100 integrert på 80w?
    Den tipper jeg trekker 140-ene godt! :)

    XTZ Room Analyzer er et lettvint tips for å måle litt.

    Mvh
    Rolf
     

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    SirHifi skrev:
    Jeg på min side har et middels godt rom i utgangspunktet og akustisk "rævva" :p
    Spørs om dama blir så imponert om jeg monterer opp akustiske tiltak ::)

    Mitt neste trekk er nok elektronikken, for høytalerene skal jeg virkelig gi en sjanse!
    Problemet er vel bare det at jeg akkurat har blitt rørfrelst... Er det noen forsterkere jeg kunne ha matchet med mine nydelige Focus 140??
    RoDa, du har vel testa en del regner jeg med ;) Er det håpløst med rør til dette paret?
    Har forøvrig lagt merke til treverket, dette blir spesielt fremhevet i et naturlig opplyst rom med sola som lyspære! :D

    Hvordan kan jeg måle, hvilket program eventuelt?

    Takker for svar!
    Plassering og vinkling er første prioritet, så kan man leke med forkledde akustikkplater og slikt :)

    Har ikke Cayin kommet med en A-100 integrert på 80w?
    Den tipper jeg trekker 140-ene godt! :)

    XTZ Room Analyzer er et lettvint tips for å måle litt.

    Mvh
    Rolf
    Du har nok rett i det, har prøvd en del med vinklingen.. Kom frem til at høytalerene bør være litt vinklet, men ikke for mye.

    Hva tror du om den nye integrerte fra Ayon Audio Triton på 110W i pentode og 65 i triode? Dette må vel kunne dra Focusene ;)
    Er jo lov å drømme litt ;)
     
    K

    Kaldkarsk

    Gjest
    En venn av meg har omtalte cayin 80 watt rørhybrid, den trekker ihvertfall

    lillesøster 110 godt ;)

    Det lyder fortreffelig i et lite rom.


    Mvh Kaldkarsk

    Edit: H-80 het vel den kanskje..
     

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Kaldkarsk skrev:
    En venn av meg har omtalte cayin 80 watt rørhybrid, den trekker ihvertfall

    lillesøster 110 godt ;)

    Det lyder fortreffelig i et lite rom.


    Mvh Kaldkarsk

    Edit: H-80 het vel den kanskje..
    Har forøvrig ingen mening om hvor mye tyngre 140 enn 110 er å drive, men det må vel være et godt utgangspunkt! :)
     

    ampman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2007
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    hei,er også på let etter noe og drive mine 140 med,ligger en meridian på børsen,kan det være noe
     
    R

    RoDa

    Gjest
    SirHifi skrev:
    RoDa skrev:
    SirHifi skrev:
    Jeg på min side har et middels godt rom i utgangspunktet og akustisk "rævva" :p
    Spørs om dama blir så imponert om jeg monterer opp akustiske tiltak ::)

    Mitt neste trekk er nok elektronikken, for høytalerene skal jeg virkelig gi en sjanse!
    Problemet er vel bare det at jeg akkurat har blitt rørfrelst... Er det noen forsterkere jeg kunne ha matchet med mine nydelige Focus 140??
    RoDa, du har vel testa en del regner jeg med ;) Er det håpløst med rør til dette paret?
    Har forøvrig lagt merke til treverket, dette blir spesielt fremhevet i et naturlig opplyst rom med sola som lyspære! :D

    Hvordan kan jeg måle, hvilket program eventuelt?

    Takker for svar!
    Plassering og vinkling er første prioritet, så kan man leke med forkledde akustikkplater og slikt :)

    Har ikke Cayin kommet med en A-100 integrert på 80w?
    Den tipper jeg trekker 140-ene godt! :)

    XTZ Room Analyzer er et lettvint tips for å måle litt.

    Mvh
    Rolf
    Du har nok rett i det, har prøvd en del med vinklingen.. Kom frem til at høytalerene bør være litt vinklet, men ikke for mye.

    Hva tror du om den nye integrerte fra Ayon Audio Triton på 110W i pentode og 65 i triode? Dette må vel kunne dra Focusene ;)
    Er jo lov å drømme litt ;)
    Jeg vinklet til jeg såvidt så innsidene fra lyttepos.

    Den Ayon burde kunne være kjempematch, angående effekt i alle fall.

    R
     

    the_eye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    244
    Antall liker
    2
    Finn M skrev:
    Alt handler om matching selvsagt, men jeg har til gode å høre en Dynaudio høyttaler som er tilbakelent i øvre mellomtone/nedre diskant (typiske S-lyder).
    Hvis så er tilfelle må du ha en meget tilbakelent forsterker. Kjenner ikke din forsterker, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt anledingen å oppgradert forsterker.
    i motsetning til Lyngen så mener jeg at det å bytte forsterker kan gi store forskjeller.
    enig. har hatt en del dynaudio innom. de er ikke så smooth og behagelig i overgangen. mye av det kan skyldes de lave delefrekvensene de bruker. f.eks 1800hz fra 1" kan gi en litt "presset" gjengivelse
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn