Dynaudio Focus 110.....

B

bamsemann

Gjest
Nå må jeg få spillt inn focus 110 føre jeg kan gjøre noen endelig dom, men rett fra esken er nok 110 den beste hittil.

Jeg har hatt:

Dynaudio contour 1,3se.
Dynaudio audiense 52.
Dynaudio audiense 42.
Dynaudio contour s1,4.
Dynaudio focus 110.

Jeg syns nok at føre jeg får spillt inn 110, så holder jeg en knapp på 1,3se. med s1,4 som en god toer, så 42 og 52, men det virker som det er et kjempepotensialet i 110.

bamsemann.... :)
 
B

bamsemann

Gjest
skumma over hifi & musik på narvesen i ste. focus 110 ble "slaktet" tror den fikk 5 av 10 på lyd eller noe slikt.
men alt får vel både gode og dårlige tester sånn sett  :)
Som sundance pete sier, dem om det, men dynaudio har vunnet masse tester i hi fi og musikk før.

bamsemann.. :)
 
B

bamsemann

Gjest
Her er mine 110:



Har hatt dem i ca 8 mnd og tror ikke jeg kommer til å gjøre noen nevneverdig innsats for å bli kvitt dem.

Legg forøvrig merke til sort labrador på stativet; har fiksa det selv.
Fy faen så flotte høyttalere du har sundance_pete....
dritfine ja.... :D

bamsemann... :)
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
bamsemann: at knappen ligger på 1.3se gleder et trønderhjerte! :)

Har også hatt 52 (dvs jeg har, men svigers låner dem). Gode, de også.
Man blir nesten (mrk nesten) dansk av slikt :)
 
B

bamsemann

Gjest
bamsemann: at knappen ligger på 1.3se gleder et trønderhjerte! :)

Har også hatt 52 (dvs jeg har, men svigers låner dem). Gode, de også.
Man blir nesten (mrk nesten) dansk av slikt :)
Hei Ivar... 1,3se er en høyttaler i verdensklasse mener jeg, ellers så syns jeg at dynaudio generelt har en lyd som tiltaler meg, men en annen høyttaler som har imponert stort er krix equinox, den er super, et kupp til prisen og vel så det.

Jeg så at monitor gold reference 10 ble testvinner i siste hi fi og musikk, den har jeg eid selv, og syns det var en god høyttaler, men jag hadde dynaudio 52 etter den, og holder der en god knapp på 52.

Jeg har hatt masse stativhøyttalere, og det er nok 1,3se som har imponert meg mest hitill, men som sagt jeg har veldig tro på 110.

Den jeg har vært mest skuffa over er uten tvil, jm lab electra 906(sorry til de som liker jm lab) en kamerat hadde mini utopia og den skuffa like mye.

Den jeg har blitt mest positivt overraska over er vel krixen, den var bedre enn forventa...

bamsemann... :)
 
B

bamsemann

Gjest
Hvor stort rom har du dine 110 i?

R
Rommet de står i er ca 7,5m langt og ca 4m bredt + en 12 kvadrats vinkel til venstre der jeg sitter.

Jeg har plassert høyttalerne med ca 2/3 av rommet bak høyttalerne, og får derfor et stort rom bak høyttalerne som gjør at lyden blir veldig spennende.

bamsemann.. :)
 
B

bamsemann

Gjest
Ingen "problemer" med bassmengde/rekkevidde?

R
Ingen problemer med gode stativhøyttalere, men har jo også hatt en del gulvstående, og da kan rommet gå i metning i bassen.

Men jeg får en dyp bass og med bra kvalitet med dynaudio.

Jeg har vel en liten peak i rommet på ca 80 og 120hz, men ikke noe proplem...

Det spiller veldig bra i rommet mitt, det er et rom hvor det er lett å få gromlyd.

Mange som er misunlig på det lytterommet...

bamsemann... :)
 
B

bamsemann

Gjest
Et kort inntrykk på focus 110 nå er at de er veldig gode på dynamikk.

Ang mitt lytterom så er det jo litt trist at kona tror det er en stue, men sånn er livet....
bamsemann.. :)
 
B

bamsemann

Gjest
Nå har mine focus 110 gått ca 45 timer, og ting skjer, de har gått fra å være greie rett fra esken til å bli litt surere.

Men nå har de begynt å gå i positiv retning igjen, anmeldern i stereophile mente at focus 140 trengte 250timer, så da er det ca 200 timer igjen.

I forhold til de andre dynaudioene jeg har hatt virker det som de spiller med større kraft i mellomtonen, de sparker bedre fra, dynamikken er god, bassen går dypt og med bra nivå.

De er fortsatt litt rå, og har ikke helt glattheten inne ennå, men jeg har vært her mange ganger før, og vet at de kommer, det finns ingen dynaudioer som spiller i nærheten av bra føre 100timer.

Krixene spillte grusomt føre de kom til ca 70 timer da begynte de å slippe og ble super glatte/luftige.

Jeg kommer med ny rapport når de har gått ca 100timer.

bamsemann.. :)
 
A

Affa

Gjest
skumma over hifi & musik på narvesen i ste. focus 110 ble "slaktet" tror den fikk 5 av 10 på lyd eller noe slikt.
men alt får vel både gode og dårlige tester sånn sett  :)
Helt utrolig! Men, det er jo bare tullinger i disse bladene nå.
 
A

Affa

Gjest
Mine Dynaudio Confidence 5 gruser alt fra Wilson, ProAc, Sonus Faber, Dali, B&W, KEF og Avantgarde selv om disse koster opp i 200kkr. Ja, jeg har hørt alle disse, men ingen leverer den oppløsningen, timingen og hurtigheten til en stor Dynaudio drevet av en V12 transistor forsterker (Selv har jeg bare V6).
 
B

bamsemann

Gjest
Helt utrolig! Men, det er jo bare tullinger i disse bladene nå.
Ja det er nok mange raringer der, men det er ikke mange numre siden som focus 220 ble suveren testvinner, og lille 42 blir jo alltid suveren testvinner, og de skrøt jo 52se til himmels.

S1,4 ble jo også klar testvinner for et drøyt år siden. disse testene kan vel av og til gå litt hurtig for seg, og dynaudio er en høyttaler som vokser på lytteren.

bamsemann... :)
 
B

bamsemann

Gjest
Mine Dynaudio Confidence 5 gruser alt fra Wilson, ProAc, Sonus Faber, Dali, B&W, KEF og Avantgarde selv om disse koster opp i 200kkr. Ja, jeg har hørt alle disse, men ingen leverer den oppløsningen, timingen og hurtigheten til en stor Dynaudio drevet av en V12 transistor forsterker (Selv har jeg bare V6).
DYNAUDIO RULER AFFA!!!!!

bamsemann... :)
 
A

Affa

Gjest
Ja det er nok mange raringer der, men det er ikke mange numre siden som focus 220 ble suveren testvinner, og lille 42 blir jo alltid suveren testvinner, og de skrøt jo 52se til himmels.

S1,4 ble jo også klar testvinner for et drøyt år siden. disse testene kan vel av og til gå litt hurtig for seg, og dynaudio er en høyttaler som vokser på lytteren.

bamsemann... :)
Hvis man ikke har ører fulle av ørevoks og nesa full av buser hører man i løpet av 2 sek at Focus er knallbra.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Nå er jo hva som bra og dårlig lyd desverre subjektivt. Hadde besøk av en low-fi kompis (dette var FØR jeg smekka mine Krix Equinox på et sett Atacamastativer med spikes og blue-tack og vatring og jeg vet ikke hva) Han slakta høyttalerene kanske umiddelbart da trommene i innledningen på tredjekuttet på Dark side of the moon med Pink Floyd ikke hadde nok informasjon i bassen. Hans filosofi er at om anlegget ikke formidler den informasjonen som er i signalet, er anlegget ikke bra nok. Parametre som oppløsning, holografi og dybde i lydbildet er mindre interessant enn dybde i bassen.
Min bedre halvdel karakteriserte raskt Equinox som "spinkle" i lyden. Noe de også er, om man sammenlikner med Snell EIII.

Opplevde stor forskjell etter at stativene ble montert. NESTEN sånn at man skulle tro at man fikk en ny høyttaler. Min påstand er at Lecablokker ikke egner seg til høyttalerstativer.

Men fortsatt FORSVINNER ikke høyttalerene i lydbildet, OG den jævla hunden til Roger Waters nekter plent å bjeffe i garasjen til naboen ( den hunden som bjeffer noe svakt til høyre i lydbildet i begynnelsen av åpningssporet i "Amused to death")
Hos meg sitter hunden inne i høyre høyttaler, og det bør den slutte med.
 
A

Affa

Gjest
Hunden skal være hos veterinæren med gift på vei inn i blodårene.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
ting skjer, de har gått fra å være greie rett fra esken til å bli litt surere.
Jeg opplevde det samme, men nå etter 8 mnd er glattheten til de grader på plass, og med massevis av den "kropp på tonen" som du etterlyser (kan hende suben bidrar til å forsterke dette)! Etter litt finjustering de siste dagene har perspektivet vokst langt utenfor, innenfor, bakenfor og foran høyttalerne. Det mest beskrivende uttrykket blir som HF sier "som mejslet i granit" Fantastisk! Jeg har ingen grunn til å unnlate å bli panegyrisk akkurat nå faktisk. Snakker om at høyttalerne forsvinner ja!
 
K

kbwh

Gjest
Jeg driter i Waters, jeg vil høre HUNDEN der den skal være.
Kan jo være at det var Snellene som ikke klarte å plassere bikkja. De skrangler ganske godt vet jeg. Nå blir det uansett lettere å få tak i dyret og bringe det til veterinæren slik Affa foreslår.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Kan jo være at det var Snellene som ikke klarte å plassere bikkja. De skrangler ganske godt vet jeg. Nå blir det uansett lettere å få tak i dyret og bringe det til veterinæren slik Affa foreslår.
Hunden SKAL befinne seg i naboens garasje. Det er Krix som jukser. "skrangler ganske godt"?? Det gjør de ikke. Ikke de mest tighte høyttalerene på markedet, men skranglete har de aldri vært.
 
B

bamsemann

Gjest
Hunden SKAL befinne seg i naboens garasje. Det er Krix som jukser. "skrangler ganske godt"?? Det gjør de ikke. Ikke de mest tighte høyttalerene på markedet, men skranglete har de aldri vært.
Når krixene sto her var bikkja til waters over gata i nabohuset, så det er garantert ikke krixen som holder bikkja igjen. Prøv deg fram med vinkling.

bamsemann... :)
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg opplevde det samme, men nå etter 8 mnd er glattheten til de grader på plass, og med massevis av den "kropp på tonen" som du etterlyser (kan hende suben bidrar til å forsterke dette)! Etter litt finjustering de siste dagene har perspektivet vokst langt utenfor, innenfor, bakenfor og foran høyttalerne. Det mest beskrivende uttrykket blir som HF sier "som mejslet i granit" Fantastisk! Jeg har ingen grunn til å unnlate å bli panegyrisk akkurat nå faktisk. Snakker om at høyttalerne forsvinner ja!
Ja du har helt rett, jeg vet at de kommer, jeg har vært på dette stedet mange ganger før.

Oh gud jeg hater innspilling!!!

bamsemann... :)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Når krixene sto her var bikkja til waters over gata i nabohuset, så det er garantert ikke krixen som holder bikkja igjen. Prøv deg fram med vinkling.

bamsemann... :)
Hmmm, jeg har de hundre prosent vendt rett mot sweetspot - feil eller? Oppsettet var jo avbildet slik i bruksanvisningen i alle fall :)
Ellers skal jeg si lyden tok seg opp med de nye stativene. Hadde det ikke vært for at diskanten har samme lydsignaturen hadde jeg trodd det var nye høyttalere. Synes vi skal mobbe de som bruker Lecablokker under høyttalere.
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
Jeg kan være med på å skrive, det at dynaudio er knall-høyttalere, har selv audience 72SE, og de rocker kraftig! Blir de som blir byttet ut sist for å si det sånn ;)
 
P

propaganda

Gjest
de du har avantert 100 ganger allerede og uttalt låter kjedelig? ;)
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
de du har avantert 100 ganger allerede og uttalt låter kjedelig? ;)
nei, har funnet ut at det er kombinasjonen jeg har med elektronikk, kan bli for mye av det nøytrale ;)
 
B

bamsemann

Gjest
Hmmm, jeg har de hundre prosent vendt rett mot sweetspot - feil eller? Oppsettet var jo avbildet slik i bruksanvisningen i alle fall  :)
Ellers skal jeg si lyden tok seg opp med de nye stativene. Hadde det ikke vært for at diskanten har samme lydsignaturen hadde jeg trodd det var nye høyttalere. Synes vi skal mobbe de som bruker Lecablokker under høyttalere.
Når du sitter i hot spot midt mellom høyttalerne ville jeg vinkla de slik at at de krysser et stykke bak deg, ikke rett fram ,men en svak vinkling mot hot spot.

bamsemann.. :)
 
B

bamsemann

Gjest
nei, har funnet ut at det er kombinasjonen jeg har med elektronikk, kan bli for mye av det nøytrale ;)
Behold 72se du norpimp, det er garantert en kjempegod høyttaler.

bamsemann... :)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Når du sitter i hot spot midt mellom høyttalerne ville jeg vinkla de slik at at de krysser et stykke bak deg, ikke rett fram ,men en svak vinkling mot hot spot.

bamsemann.. :)
Okey. Kom dessuten plutselig på at jeg har plassert et staffeli temmelig dumt foran og til høyre for høyre høyttaler. Satt å titta på det i dag og lurte på om jeg ikke skulle flytte det, men gadd ikke. Så da kan jeg bare ha det så godt. Jeg har blitt kriminelt lat.
 
B

bamsemann

Gjest
Nå har focus 110 gått ca 60 timer, og da tok jeg og etterdro elementene.

Nå er de virkelig på oppadgående ja, det begynner å bli virkelig bra.

Spillte igjennom roger waters amused to death, og det lød kjempebra, alle effektene var der i rikt monn, men det er vel ikke det viktigste.

Det begynner å lyde glatt oppløst deilig smektende detaljert, stemmer gjengis stjerneklart med en veldig tydelig artikulasjon og knivskarp fokus, og det samme gjelder alt som blir gjengitt.

Etter som wes phillips sa i stereophile trengte 140 ca 250 timer før de satt, da blir de fantastiske!

Det spiller med et stort luftig rent lydbilde med klar 3d og knivskarp fokus samtidig som de er veldig deilige og lytte til.

Det jeg mener å høre kontra s1,4 er at focus 110 "sparker" litt mer, virker som de gir mer utslag på den dynamiske kontrasten, samtidig som glattheten er beholdt.

Men jeg må jo da si at jeg har ny cd spiller og forsterker siden s1,4. Hadde musical fidelity a300 forsterker og arcam cd 92t på s1,4, mens jeg nå har creek classic 5350se forsterker og musical fidelity a3,2 cd spiller på focusen.

Men summa sumarum, dette begynner å bli virkelig bra!

bamsemann.. :)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.171
Antall liker
6.868
Torget vurderinger
4
Bamse, med fare for å ha oversett det i denne etterhvert lange tråden:

Sjekket du ut 140'ene før du kjøpte og i tilfelle hva er årsaken til at du valgte 110'ene? Hva er prisen?

Siden jeg overhodet ikke er bitt av oppgraderingsbasillen har jeg fortsatt de første høyttalerne jeg kjøpte, Dynaudio Audience 10. De har overlevd det meste og de fleste, men begynner jo å dra på årene etterhvert. Til prisen har jeg kommet over lite som spiller stemmer så nydelig og har så balanserte egenskaper...ikke best på så mye, men heller ikke noe som stikker seg frem og tar oppmerksomhet fra andre deler av lydgjengivelsen...kanskje bortsett fra litt ned i mellombassen som ikke er så stram og de går seff ikke langt ned. Naturlig nok er jeg da nysgjerrig på andre Dynaudioer når de skal pensjoneres.....110, 140, 1.4....?
 
B

bamsemann

Gjest
Bamse, med fare for å ha oversett det i denne etterhvert lange tråden:

Sjekket du ut 140'ene før du kjøpte og i tilfelle hva er årsaken til at du valgte 110'ene? Hva er prisen?

Siden jeg overhodet ikke er bitt av oppgraderingsbasillen har jeg fortsatt de første høyttalerne jeg kjøpte, Dynaudio Audience 10. De har overlevd det meste og de fleste, men begynner jo å dra på årene etterhvert. Til prisen har jeg kommet over lite som spiller stemmer så nydelig og har så balanserte egenskaper...ikke best på så mye, men heller ikke noe som stikker seg frem og tar oppmerksomhet fra andre deler av lydgjengivelsen...kanskje bortsett fra litt ned i mellombassen som ikke er så stram og de går seff ikke langt ned. Naturlig nok er jeg da nysgjerrig på andre Dynaudioer når de skal pensjoneres.....110, 140, 1.4....?
Jeg har ikke hørt 140, men den har littegran større kabinett, men jeg har jo som du sikkert har lest eid s1,4.

Jeg var vel litt i tvil om jeg skulle ta 140 eller110, men hver gang jeg har snakka med morten så har han dratt fram 110, og han bruker den selv hjemme.

Jeg har et rom hvor jeg lett får mye bass, og syns jeg fikk til 42 bedre enn 52. Også syns jeg at presisjonen og panoreringen blir bedre med smalere baffel på høyttaleren.

Men det er nok litt avhengig av ditt rom hvem du bør velge. Men jeg kan si såpass at 110 er knallbra.

bamsemann.. :)
 
B

bamsemann

Gjest


En sjekk på mindre bildestørrelse bare!

Men kan vel samtidig si at focus 110 begynner å bli veldig bra, gått ca 850timer nå.

Ny rapport på 100timer.

bamsemann.. :)
 
Topp Bunn