Dyr, jakt, våpen og fiske Dynamisk sportsskyting??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Har jo sett at vi har flere skyttere her inne, også sportsskyttere og da er det vel naturlig å spørre om noen av dere driver med "Dynamisk" eller IPSC?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Driver med det når tiden strekker til... er vel desverre 1år med støv på glocken for tiden..
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var svært så aktiv for noen år siden, men gikk vel litt lei. Skjøt istykker 3 pistoler; sprekker overalt. Nå er det nok mest rekreasjon et par ganger i året- har vel mistet godkjenninga.

    B
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Skjøt istykker 3 pistoler; sprekker overalt.
    Høres ut som at du lader vel hardt?

    Har en kjenning som lada .32S&W long wc til Hämmerli. Vi vitsa om at han ladda .32 magnum - helt til sleiden delte seg...

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har holdt på med pistolskyting ja. Hadde en rodda Colt Combat Elite og en S&W revolver. Begge (!) i 45ACP. Og selvfølgelig en liten .22. Men det er historie. Ga meg for 15 år siden. Pistolskyting og hjemmelading er artig. Men i lengden så gikk jeg lei. Musikk og elektronikk er mer morro :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skjøt istykker 3 pistoler; sprekker overalt.
    Høres ut som at du lader vel hardt?

    Har en kjenning som lada .32S&W long wc til Hämmerli. Vi vitsa om at han ladda .32 magnum - helt til sleiden delte seg...

    Johan-Kr
    Hehe, 9mm Major i den tid majorkravet var noe høyere enn i dag, så du kan si ladningene var heite, ja.

    B
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    9mm Major er vel selv i dag noe hett for de fleste våpen.;) Men hvorfor gikk du ikke over til 45 acp eller noe i retning av 40 eller 10mm ?

    Er ikke og har aldri vært veldig glad i 9mm, men etter å ha blåst av 350 eller noe slik i løpet av helga på godkjenningskurset er jeg litt mer fortrolig med den, selv om jeg fortsatt foretrekker 45 acp. Selvsagt er det mere rekyl i en 45 men den er på en måte mye "mykere" som et "skyv" enn 9mm som er ganske så kvass i responsen.

    Når det gjelder .32Mag så lader jeg det, men kun til revolver i SWS. Det er faktisk ganske så mye mer krutt i en .32Mag enn i en 32Long. Nå lader jeg med rundneset blykule slik at ingen med GSP ( rørtang ) skal sprenge våpenet sitt om jeg skulle miste en patron og noen finner den. .32 H&R Magnum er ( i en solid revolver av god kvalitet - dvs ikke H&R men S&W eller Ruger ) hvis den lades med "riktig" kombinasjon av krutt og kule på høyde med en .38+P i anslagsenergi. Husker ikke tallene nå, men industristandarden for denne når det kommer til trykk var ganske frisk. På grunn av dårlig kvalitet i H&R sine revolvere har maxtrykket blitt senket ganske mye. Erstatningslovene i USA fører så mye med seg!

    Er ganske så ny i Dynamisk og har ennå ikke helt bestemt meg for om jeg skal fortsette med CZ75 i 9mm Minor eller bruke H&K USP i 45 acp og delta i Major? Kan jo også "lade ned" .45 og delta i minor??
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enkelt og greit fordi CZ-75/ Tanfoglio/ Springfield passer lanken best. Dette var før .40 og 10mm ble alment tilgjengelige; jeg er jo like gammel som deg, og jeg var mest aktiv rundt 1990-95. Nutildags er det en standard 9mm som ligger i skapet. Skulle jeg ha begynt i dag ville jeg ha valgt en Tanfoglio i .40 eller 10mm.

    B
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skyter innenfor et annet forbund, og driver med Glock, M&P og nå CZ. Foruten det så er det halv-auto rifle som nyttes i klasser der HK416 kan nyttes, og i "open" klasser der alt er lov.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har et aktivt miljø her oppe. Var med noen år, men ga meg da jeg ikke hadde tid. Glock21 har jeg enda :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Panther jr. driver med denne formen for skyting. Holder til i Larviksdistriktet. Panther sr. ble lei av skyting for 40 år siden.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Glock bare virker. Og virker. Og virker. og virker...
    Jepp. Hylsene blir stygge, dog. Da jeg begynte, slapp ikke Glocken magasinet, vi hadde ikke avtrekkersett, og jeg kan ikke fordra siktene ;)
    Jeg vil ha svarte sikter!
    B
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skavise hva som er gæernt med 1911, da? :)
    Ikke mye, kan ha det beste avtrekket, og siktene er fine... Jepp, uten ettermontert beavertail tygger den på lanken min... , men det er det mange som gjør, den verste er SIG Neuhausen.

    Dette er en Jericho, en CZ-klon: Du ser hvor hudfolda mellom tommel og pekefinger er. Den kommer mellom hanen og ramma.
    jer2.jpg

    B
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Nå tjenestegjør en noe pimpet glock 19 jobben her.. men er litt "lei" den.. skal få opp aktiviteten og bytte den ut med en s&w m&p9 pro core. :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Glock virker uansett, det stemmer på en prikk. Men på en måte føler jeg at den er som en Lada med 99,9999% driftsstabilitet. Traktor....Det er bare ikke noe jeg personlig "sikler" etter på en måte. Litt som rørtanga til Walther, funksjonellt verktøy men ikke noe mer......:p Selv min gamle og nær "ubrukelige" Husquarna 07 har mere sex appeal enn Glock!:cool:

    CZ-75B fungerer greit den, tatt i betraktning at jeg ikke er noen stor fan av kaliberet. Plages dessuten med at den ikke slipper magasinene. De må dras ut og det er jo litt upraktisk i dynamisk. Skal sørover i morgen og tar den med til "en som kan" så får vi se om ikke det problemet kan rettes?? Litt begrenset hva man kan gjøre innenfor "Production" men håper det finnes muligheter innenfor regelverket.

    Vi får vel også se hvor lenge jeg kommer til å holde på med dette også. Cowboyaction skyting ligger nok mitt hjerte noe nærmere, men jeg vil uansett anbefale folk det begynner/godkjenningskurset som IPSC arrangerer. Får man muligheten til å være med på et slik så er det faktisk verd pengene. IPSC er "nazi" på sikkerhet og det er et felt der alle alltid har noe å lære, og i tillegg får man med seg enkelte skytetekniske momenter og gode råd som med hell kan benyttes innenfor "Wild Bunch" i SWS og enkelte øvelser i NSF også. Spesiellt i feltskyting.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Skyter kun baneskyting. Har dog en 1. gen Glock 17 som jeg lufter av og til på feltskyting. Er forferdelig avtrekk men meget bra presisjon!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Det er mulig å "tune" avrekket slik at blir mye bedre enn "ut av boksen".
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Glock virker uansett, det stemmer på en prikk. Men på en måte føler jeg at den er som en Lada med 99,9999% driftsstabilitet. Traktor....Det er bare ikke noe jeg personlig "sikler" etter på en måte. Litt som rørtanga til Walther, funksjonellt verktøy men ikke noe mer......:p Selv min gamle og nær "ubrukelige" Husquarna 07 har mere sex appeal enn Glock!:cool:

    CZ-75B fungerer greit den, tatt i betraktning at jeg ikke er noen stor fan av kaliberet. Plages dessuten med at den ikke slipper magasinene. De må dras ut og det er jo litt upraktisk i dynamisk. Skal sørover i morgen og tar den med til "en som kan" så får vi se om ikke det problemet kan rettes?? Litt begrenset hva man kan gjøre innenfor "Production" men håper det finnes muligheter innenfor regelverket.

    Vi får vel også se hvor lenge jeg kommer til å holde på med dette også. Cowboyaction skyting ligger nok mitt hjerte noe nærmere, men jeg vil uansett anbefale folk det begynner/godkjenningskurset som IPSC arrangerer. Får man muligheten til å være med på et slik så er det faktisk verd pengene. IPSC er "nazi" på sikkerhet og det er et felt der alle alltid har noe å lære, og i tillegg får man med seg enkelte skytetekniske momenter og gode råd som med hell kan benyttes innenfor "Wild Bunch" i SWS og enkelte øvelser i NSF også. Spesiellt i feltskyting.
    Hmm, da CZ-en kom ut på 70-tallet, hadde den en flat fjær baki magasinbrønnen, som dekket til slagfjæra. Denne flate greia hindret ofte magslipp, og standard prosedyre var å ta av skjefteplatene og rett og slett fjerne flatstålet. Ellers tjente den ingen hensikt, vel, den dekket "ørene" for skjefteskruene, men vekk me'n. Ellers kan jeg ikke komme på noe... "stigbøylen" for avtrekksoverføringa kanskje?

    spr1.jpg Denne flatfjæra. Kan også bøyes til. Som du ser er det det jeg har gjort her.
    B
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Ja det er denne fjæra som er synderen. Spørsmålet er bare hvor mye som kan gjøres med den før man forlater "Production" og hører "Velkommen til Open Division"! :confused:
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Skjøt mye med en cz de 6 måndene man måtte vente for å få egen tillatelse.. det ga virkelig avsmak.. glock er pisskjedelig, en traktror og en arbeidsmaskin, men selv den har mer sexapeel og feeling enn cz75 :)

    Men jeg falt for m&p9 til smith.. så en ny slik er det som vil havne her ettervært :) så får glocken enten gå til ny eier eller kansje den gjøres om til felt sak.. :)

    20150113_081059.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Glock, jeg har M&P, jeg har CZ,,, Been there, done that, doing her tomorrow..!
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da var søknad godkjent! Det blir en fin liten italiener om ikke lenge :)

    Tenkte seg til at perforering av papp skulle være så gøy :D
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tja - jeg gikk vel litt lei av å lage hull i papp - eller egentlig så passa det dårlig med treningstidene, så jeg vurderer å kvitte meg med Hämmerlien og skaffe meg en CO2-pistol som jeg kan bruke på hytta isteden. Litt greiere ift naboene når det ikke smeller sånn...

    Johan-Kr
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ruger Mark IV med lyddemper må jo være genial for pinking på hytta


     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.624
    Antall liker
    933
    Jeg har hatt en slik i 15 år og den er solid og virker fint og med lyddemper kan du leke med den på hytta, billig å kjøpe og billig ammo også
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En Ruger 22 blir litt stusslige greier når dette er standarden...
    IMG_2387.JPG
    Blir aldri fortrolig med skjeftet på de Rugerne...
    Ellers, så tror jeg neppe du greier ta livet av en Rugerer 22.

    Johan-Kr
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart en nedtur :)

    Det har blitt en del testing mellom Pardini og Benelli, meget gode våpen begge to, men det blir MP90 som skal inn i våpenskapet.

    Sitter godt i hånda og jeg får gode samlinger.

    benelli-mp90-s-cal-22-lr_10084.jpg
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    .22 - Får starte med å bli god på ett kaliber før garderoben utvides.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hva ligger den Benellien på nå for tida? Er år og dag sia jeg har att nevene i et våpenblad... (Revolvermagasin?)

    Johan-Kr
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Benelli MP90/Pardini SP/Feinwerkbau AW93/Walther GSP ligger alle i klassen rundt 20 lapper ny fra butikk. Walther SSP/Morini 10 til.
     

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    282 er meget bra. Har ikke kommet høyere enn 260 selv. For lite trening antagelig :rolleyes:. Men morro er det lell
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Skyting er absolutt ikke som sykling. Dette krever mye trening, og helst to ganger pr uke eller mer. Det ble lite skyting i sommer og det merket jeg godt da jeg kom tilbake på banen i august. Har vært i overkant hektisk på jobb før/etter sommeren, så jeg tok meg en fridag på mandag og skøyt 90 serier på banen. Så var det NAIS på onsdag, og det satt godt denne gang. Trenger mer trening på duell 3sek...

    Jobber med å få inn 5X inner - lett er det ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn