Forsterkere Dynamikk ved lavt lyttenivå

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Da mitt lytterom er stua med påfølgende hensyn til resten av damilien, foregår lytting på et relativt lavt lydnivå. Jeg påstår at dynamikken forbedres ved å redusere volum på dacen for å så skru opp på min integrerte sugden 100w forsterker så jeg kommer godt over klokka 9. Er dette psykoakustisk eller er det reellt at forsterkeren jobber bedre med mer strøm?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Min erfaring er at å trikse med de forskjellige volumkontroller kan gi bedre tilpasning mellom enheter og derved bedre lyd - bl.a. bedre dynamikk. Jeg har volum på både CD, preamp og effektforsterker. Lyden er best ved spesielle settinger. Det er ikke stuerent å ha flere volumkontroller i "disse kretser", men når det blir bedre lyd av det så blir det slik. :)

PS. Anlegg som ikke spiller engasjerende og dynamisk på lavt volum er på ville veier mht kvalitet.....

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er det vanlig potmeter både i dac og forsterker?
Vil tro at impedansetilpasning kan endres noe og at stor serie resistans i siste potmeter kan være en reduserende faktor.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.933
Sted
Phobos
Forsterkeren jobber bedre med mer strøm?

Dersom volumet er det samme totalt sett så bruker forsterkeren akkurat like mye strøm på å drive høyttalerne dine, uavhengig av hvor i kjeden volumkontrollen befinner seg.

Dersom det er snakk om en reell effekt, så er den naturlige forklaringen at volumkontrollen i forsterkeren din er dårlig på lavt nivå. Dette er ikke uvanlig med potmeterbaserte løsninger. Dynamikken kan også lide dersom du har digital volumkontroll og denne enten er av dårlig kvalitet (lav bitdybde) eller er senket mye.

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Det er et normalt potmeter på forsterkeren men digitalt på en cambride dacmagic plus. Hvordan kan det forklares at potmeteret er dårligere på lavere nivå (til ca klokka 9)?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.933
Sted
Phobos
PS. Anlegg som ikke spiller engasjerende og dynamisk på lavt volum er på ville veier mht kvalitet.....
Tja. Vet nå ikke helt jeg men. Min erfaring er at det stort sett bare er visse høyttalere som evner dette sånn noenlude. Dette involverer vanligvis en form for horn og mye membranareal. Det er ikke alle som liker denne tilnærmingen.
Alternativt en loudness knapp, eller eventuelt selvjusterende targetkurver basert på ørenes sensitivitet sett opp mot volum som jo er løsningen anno 2013 :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Stor kvalitetsforskjell på potmetre. For å si det slik: Større forskjell på å endre/skifte potmeter i en kjede enn rimelig til steindyr kabel...
Sugden bruker gjerne alps blue. Et helt greit potmeter og brukes i mang en highend forsterker. Men det er endel å hente og da gjerne på "lavere" volum med andre og bedre.
Og det er noe du opplever også siden du har 2 volumkontroller. Den digitale i cambridgen er gjerne også av en god type? Jeg vet ikke helt.
Psykoakustikken som du nevner kan også ha mye å si.

Uansett - oppleves det bedre for deg så er det slik :)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.933
Sted
Phobos
Det er et normalt potmeter på forsterkeren men digitalt på en cambride dacmagic plus. Hvordan kan det forklares at potmeteret er dårligere på lavere nivå (til ca klokka 9)?
I manualen til så godt som alle forforsterkere med ordinære potmeterbaserte volumkontroller som jeg har hatt, har det vært oppgitt at volumkontrollen er best et sted mellom 9 og 1 (med noe variasjon, noen nærmere 11 enn 9).

Husk at et potmeter ikke er en spesielt robust konstruksjon. Skjev kanalbalanse er f.eks et helt standard problem som jeg selv har slitt med flere ganger på lavt volum på slike volumkontroller.

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Jeg slår meg til ro med psykoakustistiske forestillinger! Det høres bra ut med å gjøre det på denne måten, og jeg har høyttalere som spiller på lag ved lave nivåer (tannoy dc10t). Bare artig å høre om det er vitenskapelig hold i teorien.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.933
Sted
Phobos
Det er absolutt teknisk hold i at det kan låte dårligere utenfor idealområdet til volumkontrolleren din! Det er ikke en gang kontroversielt :)

N

nysjerrigper

Gjest
horn oppover og stort membran i bassen er påkrevd. apekister med lav følsomhet på et sveiseapparat har ikke en sjanse :D

Topp Bunn