Jeg vil ta ordet PLUTSELIGHET... og lage en kombo...
Dynamikk = SAMTIDIG og PLUTSELIG utsving av BÅDE minimal og maksimal art.
Det vil si den samtidige eksistens av lavest mulig signal og høyest mulig signal, uten at noe blir overskygget...
Om ett voldsomt utsving av ett f.eks paukeslag helt fjerner ett lite kling på ett triangle betyr jo bare at
ampen eller annlegget da ikke har nok dynamiske evner, da det drukner de svake lyder...
O smukke verden, hvor du er VAKKER og
lille...
Dynamikk omtales ofte som kontrast...(Det er ensbetydende med samtidighet av de statiske ting - men i musikk blir det jo om skifter, og deres skala - Eller innbyrdes samtidige forhold, men også rekkemessig sådan)
Jeg vil også tillegge at dynamikk i "ettertid" er utkling som resultat.
Det vil si at etter utsvinget har makset seg brukes stillhet til å markere dimensjon eller "kontrasten".
Her kommer systemets "demping" inn. Dvs hvordan annlegget som ett system behandler signalets "plutselighet"
(Plutselig her, og plutselig ikke...)
Der har vi det ordet igjen... ;D
Ved ett vedvarende signal som f.eks en svingende tone, vil jeg trekke inn støygulv (ett statisk element..) som ett element, ett mer fremtredende ett..
Det som er besnærende er jo når man har kombinasjoner av overnevnte elementer.
Altså dynamiske og plutselig utsving og bortfall av disse og vedvarende signal i kombinasjon og sterkt varierende maksima og minima.
Dette tror jeg man kan kalle dynamiske evner.
De sier at intet tre vokser inn i himmelen.
Så jeg liker ikke dette med ordet "a black silence". En sort avgrunn, eller hva man nå sier som ett bilde på dynamisk kontrast og den utstrekning. Meg om det.
Jeg liker heller dette bildet på dynamikk.
En krittsnor på en matt og svart flate (Altså faktisk synlig!!!). Snoren strekker seg i begge retninger uendelig langt. Den er festet til den svarte flaten med faste avstander.
Annslaget løsner krittsnoren og smeller den ned igjen, den snorette og synlige krittskyen som svever og dirrer er ett poetisk element over de vedvarende lyder, hvor høyt og fullt denne strekker seg viser hvor kraftig lyden var/er.
Hvor langt skyen er synlig i begge rettninger og hvor langt krittet faller ned Fra denne snoren er ett bilde på støygulvets avstand (maksima versus minima)..man ser det hvite støv som ett tynnere og tynnere slør utover fra snoren, til det er helt borte langt fra snoren, men man må kunne se den matte og svarte flaten for å kunne fornemme at krittet ikke brer seg utover mer synes jeg.
O smukke verden, hvor du er VAKKER og
lille...
mvh