Dynamic/static compliance?

E

espenj2005

Gjest
Hei
Håper på litt hjelp ang de forskjellige specs når det gjelder compliance på pickup´s. Når man regner ut fs på kombinasjon arm/pu ser jeg at noen puér oppgis med begge verdier mens andre oppgis med enten statisk ELLER dynamisk compliance. For å gjøre galskapen komplett oppgis av og til compliance ved 100hz.
Hva legges til grunn for utregning av armens fs?
Takker for svar
Mvh Espen
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Om man ikke er helt ute på de store vidder, er det vel den dynamiske komplianse som gjelder. Den statiske vet man ærlig talt ikke helt hva er og unnlater dermed at kommentere. Når det gjelder disse 100Hz, så er dette referansepunktet for målingen og selv om det med sjeldenhet er oppgivet bør det trygt kunne antas at det er ved denne frekvens målingen gjelder.

Summa summarum: se bort fra den statiske komplianse og brug den dynamiske, hvorvidt 100Hz er oppgivet eller ei.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
på mørch sine sider står det visst at man skal gange kompliansen med 1,5-2 om det er målt i 100hz, og dele på 2 om den er statisk. :)

antar at du tenker på den vanlige formelen?
FS = 159 / kvadratroten av (total systemvekt * komplianse ved 10hz)
 
E

espenj2005

Gjest
Takker P&CM
Da bruker jeg den dynamiske verdien som grunnlag og ganger den opp hvis den er målt ved 100hz.
Håper dette kan bekreftes av andre "guru´s" også :)
Mvh Espen
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
jeg (og de andre som leste den tråden) fikk vite det fra Fosse.

Mørch bør jo kunne sakene sine! Hvis ikke så er det jo litt rart.. ::)
 

Canny_Man

Medlem
Ble medlem
25.11.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Man kan ikke personlig borge for sine opplysninger, da man er usedvanlig teknisk hjelpeløs. Informasjonen man ga er oppgitt en av bekjente; dog bekjente med nogen fartstid inden disse ting. Selv har man heller aldrig opplevet nogle problemer ved at følge disses angivelser, men at det er bent ut feilaktig er selvsagt også en mulighet.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
sakset fra Mørch sin side

There is one snag about it. The manufacturers of cartridges do not always state a useful value for C.
(It should be started at 10 Hz). Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so
they should be multiplied by 1.5-2. Figures of C coming from USA often are static values, so they
should be halved. Most figures of C coming from Europe are OK (stated at 10 Hz)
Also the tracking force could be used, as this usually is a function of the compliance. For instance with
a tracking force of 1.9 g the compliance would be around 14.
http://www.moerch.dk/files/Cartridge%20Armtube%20Combination%20List.pdf
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
For ordens skyld Pengvim, det skal være 159 dividert på kvadratroten av (total effektiv masse multiplisert med compilansen målt ved 10hz).
Har du nyttet samme formel Canny_Man, eller er det allerede hensyntatt i formelen at compilancen tar utgangspunkt i 100hz?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
la ikke merke til den skriveleifen jeg. :-[ (retta opp nå)

jeg vet at det skal være sånn altså.. :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Pengvim skrev:
la ikke merke til den skriveleifen jeg. :-[ (retta opp nå)

jeg vet at det skal være sånn altså.. :)
Flink gutt. Pappa passer på ;D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det er bra det. Kan jo ikke akkurat lure folk til å bruke feil formel.. :p
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Enig meg deg Canny_Man, fikk du med deg advarselen?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Og alt dette er såre enkelt så lenge armen har samme effektive masse i horisontal- og vertikalplan.
Mon tro man skal skaffe seg diverse headshell for videre eksperimentering.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Fosse skrev:
Og alt dette er såre enkelt så lenge armen har samme effektive masse i horisontal- og vertikalplan.
Mon tro man skal skaffe seg diverse headshell for videre eksperimentering.
Har ikke de fleste armer samme effektive masse i horisontal- og vertikalplan? Jeg har ikke egentlig sett på dette, så jeg spør like godt først som sist.

Jeg har tre forskjellige headshell til min SME 3009 S2 improved: det originale, et veldig lett et og et Sansui headshell som er litt sånn midt i mellom. Må nesten få veid de to sistnevnte. :)
 
E

espenj2005

Gjest
Pengvim skrev:
sakset fra Mørch sin side

There is one snag about it. The manufacturers of cartridges do not always state a useful value for C.
(It should be started at 10 Hz). Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so
they should be multiplied by 1.5-2. Figures of C coming from USA often are static values, so they
should be halved. Most figures of C coming from Europe are OK (stated at 10 Hz)
Also the tracking force could be used, as this usually is a function of the compliance. For instance with
a tracking force of 1.9 g the compliance would be around 14.
http://www.moerch.dk/files/Cartridge%20Armtube%20Combination%20List.pdf
Ok, da er det DYNAMISK C ved 10HZ som gjelder.
Er det noen som kan si hva STATISK C brukes til?
Mvh Espen
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
TannoyGrf skrev:
Ok, da er det DYNAMISK C ved 10HZ som gjelder.
Er det noen som kan si hva STATISK C brukes til?
Mvh Espen
Statisk er vel bare en annen måte å måle det på. Statisk C skal halveres før den går inn i formelen! (har du ikke lest tråden?)
 
E

espenj2005

Gjest
Sorry, forvekslet og trodde statisk c var lavere enn dynamisk c. Da er det 100% på plass :D
Takker for gode svar.
Mvh Espen
 
Topp Bunn