Dynamic Precision DPA 6.5 / 6.52

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Disse forsterkerne hadde veiledende pris på over 80000,- for 10-11 år siden. Hva kan man risikere å måtte betale for et eksemplar i dag mon tro..?
 
M

MPT

Gjest
Ett strøkent eksemplar av 6.52, vil jeg tro en pris på 25-30.000.-
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.448
Antall liker
2.636
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Nyprisene var 82k for 6.5 og 87k for 6.52... ikke ofte disse dukker opp på børsen, men de siste jeg så, var henholdsvis 25k og 32k.
mvh Kai
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
OK, så man har ikke grunn til å føle seg snytt om man må opp i nærmere 30K.

Lydmessig sett; vet noen hva som er forskjellen på disse? Om det finnes noen markant forskjell da.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.448
Antall liker
2.636
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har ikke hørt 6.52, så det kan jeg ikke uttale meg om, men er veldig fornøyd med måten 6.5 spiller på. Savner ikke noe for å si det sånn.
Det du bør passe på, hvis du finner en 6.52, er å få bekreftet at det er en ekte 6.52, da det har skjedd at noen har lygd overfor kjøper og solgt en 6.5 som en 6.52 til "feil pris".. hvis du skjønner...
Evt ta kontakt med Siggerud Pro service, hvis ikke det finnes papir på det allerede.

Har hørt snakk om at 6.52 har mer "sprut"(litt mer av alt) enn 6.5, men kjenner ikke til forskjellene i detalj. En oppgradering av en 6.5 til 6.52 koster faktisk 9.500,- Noe jeg betiver er verdt det... (min personlige mening)

mvh Kai
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Takker!

Grunnen til disse spørsmålene mine, er at jeg vet om en forsterker som bare står der, og kun sjelden er i bruk. Jeg husker i farten ikke om det er 6.5 eller 6.52, men det finner jeg ut av. Jeg har en mistanke om at eieren kan ha lyst til å selge, og eventuelt ta min 6.3 som mellomlegg.

Apropos 6.3, hva kan denne være "verdt" i denne sammenhengen..?

Det er en kompis som har 6.5/52, og da vi diskuterte dette sist, var vi i alle fall enige om at dette måtte skje slik at vi fortsatt kunne være venner etterpå, skjønner? ;) Altså et så rettferdig "bytte" som mulig. For å få til dette, er det en fordel med mest mulig input fra uavhengige andre, slik som dere her i forum.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.448
Antall liker
2.636
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Skjønner... vet ikke "korrekt" pris på 6.3 desverre.. Prisene på slike varierer ganske mye, primært pga alder/utseende/teknisk stand.. så fasit har jeg desverre ikke. Men de jeg har sett, har vel ligget på 15k for en i MINT tilstand... Hvis dere ikke vil risikere vennskapet, har jeg en 6.5 som så veldig gjerne vil ha seg en bror til å holde seg med selskap ;D (vært morro å prøvd i allefall :) )

mvh Kai
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Hmm, tja.... Faren er at du sannsynligvis må gi fra deg din egen forsterker i mellomlegg... ;D
 

tomasmyhre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
81
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
havar skrev:
Takker!

Grunnen til disse spørsmålene mine, er at jeg vet om en forsterker som bare står der, og kun sjelden er i bruk. Jeg husker i farten ikke om det er 6.5 eller 6.52, men det finner jeg ut av. Jeg har en mistanke om at eieren kan ha lyst til å selge, og eventuelt ta min 6.3 som mellomlegg.

Apropos 6.3, hva kan denne være "verdt" i denne sammenhengen..?

Det er en kompis som har 6.5/52, og da vi diskuterte dette sist, var vi i alle fall enige om at dette måtte skje slik at vi fortsatt kunne være venner etterpå, skjønner? ;) Altså et så rettferdig "bytte" som mulig. For å få til dette, er det en fordel med mest mulig input fra uavhengige andre, slik som dere her i forum.

Et mellomlegg på 15 ved 6,5 og 20 ved 6.52 burde vel være en grei deal for begge.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.183
Antall liker
816
kaap skrev:
Skjønner... vet ikke "korrekt" pris på 6.3 desverre.. Prisene på slike varierer ganske mye, primært pga alder/utseende/teknisk stand.. så fasit har jeg desverre ikke. Men de jeg har sett, har vel ligget på 15k for en i MINT tilstand... Hvis dere ikke vil risikere vennskapet, har jeg en 6.5 som så veldig gjerne vil ha seg en bror til å holde seg med selskap ;D (vært morro å prøvd i allefall :) )

mvh Kai
15000,- er mye for en gammel 6.3; bør ligge på 8-10000,-. Solgte en 6.3 for 6-7 år siden for 12000. Den var strøken bortsett fra frontplata i messing hvor logoen var pusset bort. Men klart; markedet bestemmer. Dessuten; bruktprisen kan også trekkes oppover av det skyhøye prisnivået på dagens modeller.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.045
Antall liker
1.840
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
havar skrev:
Disse forsterkerne hadde veiledende pris på over 80000,- for 10-11 år siden. Hva kan man risikere å måtte betale for et eksemplar i dag mon tro..?
Hva kan man risikere å måtte betale for et eksemplar av i dag DP 5.52 HP?

Kan 6.52 oppgraderes til 5.52 HP?
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Ole_Martin skrev:
kaap skrev:
Skjønner... vet ikke "korrekt" pris på 6.3 desverre.. Prisene på slike varierer ganske mye, primært pga alder/utseende/teknisk stand.. så fasit har jeg desverre ikke. Men de jeg har sett, har vel ligget på 15k for en i MINT tilstand... Hvis dere ikke vil risikere vennskapet, har jeg en 6.5 som så veldig gjerne vil ha seg en bror til å holde seg med selskap ;D (vært morro å prøvd i allefall :) )

mvh Kai
15000,- er mye for en gammel 6.3; bør ligge på 8-10000,-. Solgte en 6.3 for 6-7 år siden for 12000. Den var strøken bortsett fra frontplata i messing hvor logoen var pusset bort. Men klart; markedet bestemmer. Dessuten; bruktprisen kan også trekkes oppover av det skyhøye prisnivået på dagens modeller.
Det gikk en DPA-600 for 8000,- for et par uker siden. Personlig setter jeg høyere verdi på 6.3 enn 600. Det er lydmessige forskjeller på disse, men om man ser bort fra dette, er fortsatt 6.3 en nyere modell enn 600. Men 15000,- skal man nok slite for å få...

PS: Strøken, bortsett fra manglende logo..? Langt fra strøken sier nå jeg. ;)
 

tomasmyhre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
81
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Synes også 15000 for en 6.3 er mye ja, men 15-20 i mellomlegg for en 6.5/6.52 som er både nyere og bedre er vel et realt mellomlegg. Men, med dagens bruktpriser får man jo også en A1 til ca 30, og det er jo etter min mening en enda bedre forsterker. Ang oppgradering av 6.52 til 5.52 så er ikke det mulig, da det er en helt annen forsterker.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Hmm, der er du inne på noe. En A1 kunne faktisk vært en mulighet innenfor budsjettet. Jeg har også puslet med tanken om å skaffe en 6.3 til, men det har kanskje ikke noe for seg. Det er ganske snodig når behovet for noe "nytt" melder seg, og man egentlig ikke kan si nøyaktig hvorfor man trenger noe nytt... ;D
Får se hva det blir til.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.183
Antall liker
816
havar skrev:
Ole_Martin skrev:
kaap skrev:
Skjønner... vet ikke "korrekt" pris på 6.3 desverre.. Prisene på slike varierer ganske mye, primært pga alder/utseende/teknisk stand.. så fasit har jeg desverre ikke. Men de jeg har sett, har vel ligget på 15k for en i MINT tilstand... Hvis dere ikke vil risikere vennskapet, har jeg en 6.5 som så veldig gjerne vil ha seg en bror til å holde seg med selskap ;D (vært morro å prøvd i allefall :) )

mvh Kai
15000,- er mye for en gammel 6.3; bør ligge på 8-10000,-. Solgte en 6.3 for 6-7 år siden for 12000. Den var strøken bortsett fra frontplata i messing hvor logoen var pusset bort. Men klart; markedet bestemmer. Dessuten; bruktprisen kan også trekkes oppover av det skyhøye prisnivået på dagens modeller.
Det gikk en DPA-600 for 8000,- for et par uker siden. Personlig setter jeg høyere verdi på 6.3 enn 600. Det er lydmessige forskjeller på disse, men om man ser bort fra dette, er fortsatt 6.3 en nyere modell enn 600. Men 15000,- skal man nok slite for å få...

PS: Strøken, bortsett fra manglende logo..? Langt fra strøken sier nå jeg. ;)
Jo, men det hjemmesnekra hobbyforsterkerutseendet på 6.3 ble faktisk mindre med en blank messingplate uten logo enn med en med gråkorrodert messingplate med logo. Et nytt lakkforseglet(?) sett med messingskilt kostet 1500,- dengang men lot likevel være å skifte dem. A1 designet var nok etterlengtet for mange.

Tviler på de store lydmessige forskjellene på disse eldre forsterkerne. Forskjellen var ihvertfall lik null mellom 6.3 og 6.32.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Mellom 600 og 6.3 er det etter min oppfatning tydelig forskjell (Jeg hadde 600 før jeg gikk over til 6.3). Kanskje pga mosfet på 600, og bipolare på 6.3? Det bør i alle fall ha noen med saken å gjøre.

Ellers; smaken er som baken... delt! ;D
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
He he, selvsagt en mulighet det... :D
 
Topp Bunn