Dynaco Stereo 120 effektforsterker

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.395
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noen som har hørt denne?



 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.395
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er du skuffet?
McIntosh MC275 kom i 1961. Mange ville være happy med en slik i anlegget. Hvorfor ikke en J. Gordon Holt-godkjent transistorforsterker?
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.196
Antall liker
12.749
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Ja, kvifor ikkje. Eg hr ikkje høyrt denne, men har ein Quad 303, som ikkje er så ulik i konstruksjonen.
Å ja, det er ikkje så verst musikkformidling frå den.

:)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tror kanskje utviklingen har gått videre på denne tiden. Om enn ikke alltid fremover...
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.621
Antall liker
3.733
Nei, jeg har ikke hørt den - men nå har jeg kjøpt en!

Det hele begynte med at jeg fikk låne en st-80. Den var oppgradert - dvs bare byttet ut deler som var i stykker. Således så nærme originalen som mulig.

Koblet opp med Lumin P1 streamer/dac/pre og PMC twenty 23i høyttalere. Og der kom hakesleppet. Flott dynamikk, god basskontroll, fin luft i toppen og en mellomtone på grensen til det magiske.

Kunne jeg levd med denne forsterkeren? Ja, absolutt. Ble litt nysgjerrig på st-120, som har 20w ekstra. Slo til på en som lå på Bayer´n og ble kvitt den fyrstelige sum av 2800NOK inkl frakt fra Canada. I følge selger var det lyd i den, men den skal selvsagt oppgraderes. Er selv teknisk analfabet, men har kontakt med en Dynaco-ekspert, som tar oppdraget, når haugen ankommer landet over påske.

Kommer neppe til å være den eneste forsterkeren i heimen, skjønt hvem vet. Jeg har hatt (veldig) mye utstyr opp gjennom tidene. De to siste forsterkerne seg har hatt var Mcintosh Mc2kw (2000w i 6 bokser) + c1100T preampen og McIntosh jubileumssett Mc2000 og C2200 anniversary.

Låt st-80 like bra som disse? Nei. Men den låt veldig bra på en annen måte, for å si det vitenskapelig. Noen hifi-apparater har en egen "personlighet". Og akkurat som med mennesker, liker du noen av dem bedre enn andre. I mitt anlegg passet personligheten til st-80 som hånd i hanske.

Litt ironisk å koble en 50 år gammel forsterker opp til en Lumin P1, som er veldig nær State of the art i dagens hifi-vitenskap. Men, pytt, funker det så funker det.

Og det er ikke snakk om "vintage-lyd". Så; har hifi-utviklingen gått fremover de siste 50 årene? Ja sikkert. Men, som HCS er inne på, om den utviklingen kun har består av forbedringer er jeg sannelig ikke sikker på.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Kanskje på tide å revurdere noen haifai-myter... som at "moderne" utstyr er sååå mye bedre en eldre SOTA utstyr..
Annerledes .... ja - helt sikkert, som mye annet på analogsida - men bedre/dårligere ??
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.621
Antall liker
3.733
Kanskje på tide å revurdere noen haifai-myter... som at "moderne" utstyr er sååå mye bedre en eldre SOTA utstyr..
Annerledes .... ja - helt sikkert, som mye annet på analogsida - men bedre/dårligere ??
Enig. Fikk den følelsen da jeg hadde jubileumssettet fra 2000 til McIntosh. Har hatt 5-6 av toppmodellene deres, men dette settet hadde en unik musikalitet - en måte å formidle hele det musikalske uttrykket, uten å fokusere på detaljer, som gjorde det til mine favoritter. Kanskje dette er litt som opptaksteknikk? Fremdeles er de beste opptakene fra stereoens barndom regnet som noen av de beste. Som en uttrykte det: "fra den tiden studioteknikerne ennå ikke hadde lært nok til å ødelegge opptakene". :D
 

møffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Innlegg
442
Antall liker
1.045
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Kvasikomplementær udgang, med der af følgende overførings elektrolyt i serie med udgangen. Kender en der har en, og er veldig glad for den.
Musikalsk og detaljeret, siger han.....
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Noen som har hørt denne?



Ja, for noen og førti år siden.
Nå skal jeg være forsiktig med å referere til hukommelsen, men mener jeg likte Dynaco Mark III som er en rørforsterker bedre.

Jeg synes ofte gamle ting spiller riktig bra, så jeg ville nok ha kikket nærmere på den.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Ikke bli forarget men tok den frihet i henvise til en annen samtidig test av tidlig SS forsterker jeg selv eier et par av.
Måler litt urovekkende på THD kanskje men låter utrolig bra, benytter transformator kobling på utgang...
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.621
Antall liker
3.733
Vanskelig spørsmål fra en uten teknisk peiling: når st-120 skal oppgraderes, hva bør skiftes? Skal man bytte ut alt med de nyeste/beste komponentene, medsamme verdier som de opprinnelige? Hvor går grensen for å tulle for mye med originallyden, som jo er grunnen til at jeg kjøpte den?

Tar gjerne i mot råd og erfaringer.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Det kit'et ser ikke så hu'gærent ut.... er egentlig ikke så mye annet å bytte enn elektrolyttene... inngangskondisen kan godt byttes til PP, som vel er en det av kit'et.... men - det er ikke usannsynlig at lyden forandrer seg noe ift de gamle kondisene....
Du betaler vel også en del for selvsagte "instruksjoner"...... :cool: - men greit nok....
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Vanskelig spørsmål fra en uten teknisk peiling: når st-120 skal oppgraderes, hva bør skiftes? Skal man bytte ut alt med de nyeste/beste komponentene, medsamme verdier som de opprinnelige? Hvor går grensen for å tulle for mye med originallyden, som jo er grunnen til at jeg kjøpte den?

Tar gjerne i mot råd og erfaringer.
Hvis den fungerer ville jeg ikke ha gjort stort mer enn å sjekke for støv og slikt.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.621
Antall liker
3.733
Hvis den fungerer ville jeg ikke ha gjort stort mer enn å sjekke for støv og slikt.
Det er absolutt et alternativ. Den st-80´en som fikk meg på kjøret var bare renset opp og den låt jo supert.

Hifi-dilemma!:)
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.621
Antall liker
3.733
Nå er den på plass. En gammal haug ble kjøpt på eBay fra en hyggelig fyr i Canada. Videresendte uten å pakke den opp til dyktige Brian Haave i Larvik - selveste Dynaco-guruen. Kondiser, lytter og utgangstransistorer byttet. Ny og - i følge Brian - "skjermet nettledning med jålete hifi-støpsel" montert. Ikke spør meg om det tekniske. Hadde jeg hatt greie på det, hadde jeg ikke trengt Brian :D

Men du kan spørre meg om lyden. Litt tidlig å trekke konklusjoner ennå, de nye delene må spilles inn i rundt 100 timer. Men foreløpig lyder det lovende. Masse herlig trøkk fra bass til diskant. Jeg elsker trøkk! (min definisjon: som å sitte på første rad på en konsert). Masse detaljer i lydbildet. Pinpointing er på plass, skiller fint på instrumentgruppene i symfoniorkesteret.

Foreløpig mangler det litt i bredde og dybde i soundstage. Bikkja til Roger bor foreløpig midt inne i høyre høyttaler. Venter at dette kommer på plass etterhvert. Spilte på en st-80 mens jeg ventet på 120 og den leverte dybde og bredde som bare det. Den skal få lov til å spille i hele pinsen, mens vi er på hytta. Når vi kommer hjem, regner jeg med at bikkja har flyttet inn til naboen.

Totalinvestering på 10k med søkke og snøre. Verdt pengene? Jepp.

Er dette min siste forsterker? Neppe. Men dette er lyd jeg uten tvil kan leve godt med. I tillegg til sjukt mye value for money er dette prosjektet MORO! Anlegget nå er en fullstendig vindskjev blanding. Streamer/dac/pre er Lumin p1 og høyttalere PMC twentyfive 24i. Begge disse komponentene representerer etter min mening state of the art i moderne lydgjengivelse/teknikk. Å koble på en 50 år gammel forsterker, riktignok med oppgradert innmat virker jo i utgangspunktet merkelig.

Men, tro meg, det funker!
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.621
Antall liker
3.733
Rett skal være rett: Brian holder til i Skien - ikke i Larvik.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det var vel denne, og tilsvarende tids forsterker som gjorde at Companiet, Krell & ML ble suksess...
Men, det finnes kits/oppgraderte kretsløp til Dynaco/Hafler/PhaseLinear/... som fornyer dem godt...
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.621
Antall liker
3.733
Søren klype (som de sier her på Oslo Vest :LOL: )

St120 hr vært en tur til innom Brian for en måned siden for å bli kvitt litt brum. Det er nå på et akseptabelt nivå og dette gamle mesterverket spiller altså noe så inn i granskauen bra, at jeg bare måtte dele gleden med dere musikkelskere. Instrumenter har en utklinging som er helt på rørnivå og både bass og diskant er fabelaktig.Pinpointing er også eksepsjonell. Ikke bare kan jeg høre hvor mange bratsjer det er i symfoniorkesteret - jeg kan se hvordan de ser ut! :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Og mellomtonen!!! Jeg har hatt røramper til 10 og 15 ganger prisen av det denne forsterkeren som ville fått problemer med å hamle opp med st120.

Soundstage er på plass nå. Hadde noen sjukt dyre spikes, som jeg kjøpte for lenge siden i et anfall av akutt sinnsforvirring. Satt dem under st120 og bang, der satt perspektivet i boks.

Er Dynaco st120 verdens beste poweramp? Det kan jeg aldri tenke meg. Men akkurat nå, i mitt rom, med mitt utstyr og min musikk låter dette usedvanlig tilfredsstillende, for å si det litt forsiktig.

Kunne jeg levd med denne for alltid? Slik det låter nå er jeg nesten fristet til å si ja.

På den annen side - jeg skal til Horten i morgen...
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.463
Sted
Fredrikstad
Ja, for noen og førti år siden.
Nå skal jeg være forsiktig med å referere til hukommelsen, men mener jeg likte Dynaco Mark III som er en rørforsterker bedre.

Jeg synes ofte gamle ting spiller riktig bra, så jeg ville nok ha kikket nærmere på den.
Hadde samme erfaring på midten av 80 tallet med Quad ESL 63 høyttalere. Dynaco MK III hadde et frekvensområde som en gris hopper over gjerde, med hadde en sødme, og musikalitet som var magisk. Dynaco ST 120 var bra den, men ikke til å drive mine Quader.
Uansett et spennende bekjenskap, og til den prisen er den verdt å fikse. Gratulerer.(y)

/Ruby :)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Søren klype (som de sier her på Oslo Vest :LOL: )

St120 hr vært en tur til innom Brian for en måned siden for å bli kvitt litt brum. Det er nå på et akseptabelt nivå og dette gamle mesterverket spiller altså noe så inn i granskauen bra, at jeg bare måtte dele gleden med dere musikkelskere. Instrumenter har en utklinging som er helt på rørnivå og både bass og diskant er fabelaktig.Pinpointing er også eksepsjonell. Ikke bare kan jeg høre hvor mange bratsjer det er i symfoniorkesteret - jeg kan se hvordan de ser ut! :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Og mellomtonen!!! Jeg har hatt røramper til 10 og 15 ganger prisen av det denne forsterkeren som ville fått problemer med å hamle opp med st120.

Soundstage er på plass nå. Hadde noen sjukt dyre spikes, som jeg kjøpte for lenge siden i et anfall av akutt sinnsforvirring. Satt dem under st120 og bang, der satt perspektivet i boks.

Er Dynaco st120 verdens beste poweramp? Det kan jeg aldri tenke meg. Men akkurat nå, i mitt rom, med mitt utstyr og min musikk låter dette usedvanlig tilfredsstillende, for å si det litt forsiktig.

Kunne jeg levd med denne for alltid? Slik det låter nå er jeg nesten fristet til å si ja.

På den annen side - jeg skal til Horten i morgen...
Tror dette er en svært sunn og fornuftig tilnærming som sterkt bidrar til at du gleder deg over musikk i stedet for å lete etter feil i anlegget.
 
Topp Bunn