DVI: Drossel, hvor?

K

kbwh

Gjest
Spiller det noen rolle om jeg plasserer drosselen på en DVI-kabel nærmest sender eller mottaker?

Hva er det inni den klumpen jeg kaller drossel?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ja. Hva er det du kaller drossel? Er det en slik dings du bare trer utenpå kabelen. Mer eller mindre lik en smultring? Hvis svarene er JA, er det mest sannsynlig en ring av ferrit.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Er et lite sylinderformet plasthus.
Er det plastikk rundt med "låser" slik at du klikker det rundt kabelen då er det ferrit.

T

theStig

Gjest
Det er vel en ferritt-kjerne? (en drossel er en kjerne MED ledning på, altså en spole).
Hva med en kjerne i hver ende av kabelen?

K

kbwh

Gjest
Takk for hjelp. Ferritt heter det altså :D. Plassert i mottakerenden nå.

Off topic: Er det ikke artig at man kan kjøpe seg 5m navnløs dual link DVI-kabel som funker som bare det for 400,- eller en single link som det står Monster på til 2300,-?

K

knutinh

Gjest

Off topic: Er det ikke artig at man kan kjøpe seg 5m navnløs dual link DVI-kabel som funker som bare det for 400,- eller en single link som det står Monster på til 2300,-?
Monster-utgaven gjør at windows-pekeren får litt mere dybde og definisjon.

-k

N

nb

Gjest

Dette kan sikkert knutinh mye om, men om man tar en overføring av la oss si 1080p på en HDMI-overføring, så er man vel på de båndbredder/kabellengder hvor digital sigalteori faktisk begynner å bli relevant? Ikke det at jeg tror at Monster er bedre enn Clahs, men man på en viss båndbredde/avstand kan man vel begynne å snakke om signifikante forskjeller på denne typen kabler, eller hur?

K

knutinh

Gjest
Dette kan sikkert knutinh mye om, men om man tar en overføring av la oss si 1080p på en HDMI-overføring, så er man vel på de båndbredder/kabellengder hvor digital sigalteori faktisk begynner å bli relevant? Ikke det at jeg tror at Monster er bedre enn Clahs, men man på en viss båndbredde/avstand kan man vel begynne å snakke om signifikante forskjeller på denne typen kabler, eller hur?
Jeg tror kanskje andre enn meg vet mer om kabeldesign, men ja. Etterhvert som båndbredden øker i forhold til kabellengden, blir enkle modeller av bølgeutbredelsen gradvis mer ugyldig. I stedetfor R, L og C må vi ha karakteristisk impedans, og geometrien langs lederen i stedetfor et "gjennomsnitt".

Det skulle ikke forundre meg om "no-name" DVI-kabel av tilstrekkelig lengde har større sjanse for artefakter enn kostbar kabel. Det avhenger av hvor streng spec-en er og hvorvidt alle aktører følger disse.

-k

K

kbwh

Gjest
Fin dreining, nb. Jeg har ikke sammenliknet 1080i med 720p ennå. Det skal jeg gjøre.
Bruker forøvrig denne ledningen mellom en Cambridge DVD89 multispiller og en Viewell VMD3200P 32" LCD-TV. Ingen haiend på bildesiden hos meg...

K

kbwh

Gjest
Så har jeg testet 1080i mot 720p. 1080i vinner. Adekvat kabel altså.

Topp Bunn