DVD-spilleren har gått i filler - hvilken Blu ray spiller bør jeg kjøpe

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Dette emnet hører vel ikke hjemme her, men forsøker likevel.
DVD-spilleren, en gammel Phillips har tatt fyken og jeg må vel gå til innkjøp av en bluray.
Skal kun kobles til tokanals systemet og forlanger ikke allverdens lydkvalitet i forhold til det jeg har av cd/vinyl.
Skal se film, både DVD og Bluray. Har hørt om en en spiller kalt Otto 83, samt pioneer sine spillere rundt 4-6000 kr.
Noen gode tips her?
mvh
Nacka

N

nb

Gjest
Den du tenker på heter Oppo BDP-83 og den er en killer. Den har en av de råeste bildechippene som er å oppdrive og koster 500 dollar fra USA eller ca 6k ferdig sonefri her i Norge.

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Hvem selger uvesenet?
Nacka

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
http://httech.no/oppo bdp-83.htm

Jeg har en på vei i posten for øyeblikket, og sett i lys av hvilke forventninger jeg her til den så burde du tenke deg om før du handler. Det kan tenkes at den gruser det du har av både CD og vinyl :eek: ;D

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Takk for tips, noen med andre erfaringer her....
Nacka

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Panasonic-spillerne pleier å være veldig gode synes jeg. Nyeste stjerne i troppen der er vel kanskje BD-80 men også de rimeligere er kjempegode.

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
2.057
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Hei nacka,

Oppo BDP-83 er knall bra på bilde og som multispiller, men ikke like sterk på analogsiden...spørsmål er hva du ønsker mest fokus på...lyd eller bilde..sjekk Pioneer BDP-LX52, Samsung BD-P3600 og Panasonic DMP-BD80 mener de ligger et-to tusen under Oppo i Norge.

mvh,
tas

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Takker for tips, må åpenbart sjekke ut Panasonic sine spillere. Skal aldri spille en cd-plate på denne spilleren så det er filmlyd og bilde som teller her.
Nacka

Z

Zomby_Woof

Gjest
Var ikke BD-spilleren til Oppo tilgjengelig bare med USA-soneindeling?

N

nb

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Var ikke BD-spilleren til Oppo tilgjengelig bare med USA-soneindeling?
For 6250 kroner får man den sonefri fra httech.no. Kan også kjøpes sonemoddet på eBay,men husker ikke helt hva prisen var der.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du nevner ikke hvilke skjerm du har. Oppo er nok den beste bildemessige spilleren som er nevnt her, men spørs om det har noe for seg å betale så mye hvis du ikke har 50" eller helst større. Har du 42" eller mindre, så tror jeg du like godt kan kjøpe en spiller til rundt 3-4k.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det kommer en egen europeisk versjon av Oppo-spilleren.

USA: Oppo BDP-83
Europa: Oppo BDP-831

N

nb

Gjest
roffe skrev:

Pga prisene på filmer er det en fordel å kunne spille alt av plater fra USA. Nå skal det sies at mye på BR er sonefritt.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Sony BDP-S360 og S560 er meget gode kjøp med meget bra bilde.
Til ditt bruk hadde jeg valgt S-360 og brukt de tusenlappene du sparer ifht til forslagene over til nye Bluray filmer i stedet.

http://alatest.no/anmeldelser/dvd-spillere/sony-bdp-s360/po3-73000391,32/

http://alatest.no/anmeldelser/dvd-spillere/sony-bdp-s560/po3-73263260,32/

ELLER kjøpt den nå utgående modellen S550, som du derfor nå får for en knallpris!

http://alatest.no/anmeldelser/dvd-spillere/sony-bdp-s550/po3-56184139,32/

Priser ifølge Kelkoo:
S360 fra kr 1803 (multicom) til 2419 (netonnet)
S560 fra kr 2856 (netshop) til 3887 (komplett)
S550 fra kr 2156 (netshop) til 3858 ! (Brataas)

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
215
Torget vurderinger
19
Denons siste spillere er også veldig bra. Ville sjekket ut DBP-1610/2010. Priser mellom 4500 og 6000. Sony og Panasonic er også veldig bra, selv om Panasonic sine virker ganske "billige" og stygge å se på.
Oppo er sikkert bra så lenge de virker. Blir mye styr hvis de må på service. :p

G

Gjestemedlem

Gjest
Oppoen er et spennende valg, spesielt på bildedsiden.

Hørte litt på en Sony BDP-S5000ES, og den var jammen ikke dum som ren lydkilde på CDer. Virker som en oppegående BD-spiller ogsåm uten at jeg har sett annet enn spesifikasjoner og omtaler.

BraveSirEdmund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
137
Har selv Panasonic. Syns den er vannvittig treg. Og den liker ikke cd`er med hakk. :(

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Sony BDP-S5000ES er bra som BD spiller. Har Denon DVD-A1XVA også og man kan knapt skille dem på DVD-bilde.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
nb skrev:
roffe skrev:

Pga prisene på filmer er det en fordel å kunne spille alt av plater fra USA. Nå skal det sies at mye på BR er sonefritt.
Jeg for min del har sjelden hatt problemer med å finne BD-filmene til en rimelig penge, selv med Europeisk regionkoding. Som familiefar er det viktig for meg å kunne spille av de norske versjonene av animasjonsfilmer som leveres med norsk tale. Og noen animasjonsfilmer er fabelaktig dubbet på norsk, faktisk.

N

nb

Gjest
roffe skrev:
Jeg for min del har sjelden hatt problemer med å finne BD-filmene til en rimelig penge, selv med Europeisk regionkoding. Som familiefar er det viktig for meg å kunne spille av de norske versjonene av animasjonsfilmer som leveres med norsk tale. Og noen animasjonsfilmer er fabelaktig dubbet på norsk, faktisk.
Absolutt, jeg mente egentlig at sonefri er fin,så har man fleksibiliteten.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
er det mulig å få kjøpt sonefrie BD spillere?

N

nb

Gjest
65finger skrev:
Ja, Oppo kan fås sonefri i alle fall, det finnes sikkert flere også. På Oppo er det er en hardware-mod som gjøres, så det er ikke som på DVD-spillere at man fikser det med litt kryptiske knappekomboer eller lignende.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
65finger skrev:
Ja, Oppo kan fås sonefri i alle fall, det finnes sikkert flere også. På Oppo er det er en hardware-mod som gjøres, så det er ikke som på DVD-spillere at man fikser det med litt kryptiske knappekomboer eller lignende.
Takk for info nb

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei,

Henger meg på, tenker selv å kjøpe en dedikert bluray spiller snart, tidligere har eg prioritert høyt at den må være god på musikk, men med hovedanlegget i den andre stuen så ser jeg at det blir lite musikk spilling så nå bør det vere godt nok med godt bilde samt mulighet for analog ut i 5.1, så jeg slipper å kjøpe ny pre amp med det første.
Mener at LG vant en "award" nå nettopp, noen som har tro på denne?

Mvh
Geir

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
GFE skrev:
Hei,

Henger meg på, tenker selv å kjøpe en dedikert bluray spiller snart, tidligere har eg prioritert høyt at den må være god på musikk, men med hovedanlegget i den andre stuen så ser jeg at det blir lite musikk spilling så nå bør det vere godt nok med godt bilde samt mulighet for analog ut i 5.1, så jeg slipper å kjøpe ny pre amp med det første.

Mvh
Geir
Nesten alle vinner jo en award, men de testene jeg har lest så kommer sjelden LC ut som de beste. Du nevner ikke prisklasse og da blir det vanskelig å anbefale. Pioneer og Sony sine toppmodeller låter veldig bra i tillegg til å ha glimrende oppskalering. Men ingen er vel så kjapp som Oppoen og det hadde jeg lagt vekt på dersom den skulle brukes til musikk. Så mitt tips er Oppoen og så henger du eventuelt på en DAC senere hvis du ikke blir fornøyd med lyden utifra de analoge utgangene.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Skal spilleren brukes hovedsakelig til BD er det greit å vite at forskjellen på bilde og lydkvaliteten over HDMI er minimal uansett hvor dyr spilleren er. Sony spillerene er både gode, relativt kjappe og rimelige. Samtlige av de testene jeg har lest av ulike BD spillere påpeker at det er ved DVD avspillingen en får valutta for å gi mer for spilleren, samt bedre analog utganger. Skal en se mye DVD og/eller bruke de analoge utgangene stiller saken seg anderledes.

I tråd med dette kjøpte jeg selv en rimelig Sony spiller til hjemmekinoen som er hovedfokus hos meg. Brukes kun til BD filmer med lyd og bilde via HDMI. Dette fungerer glimrende via projektor på 106" lerret og lydmessig setter løsningen ingen begrensninger.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
orso skrev:
GFE skrev:
Hei,

Mvh
Geir
Nesten alle vinner jo en award, men de testene jeg har lest så kommer sjelden LC ut som de beste. Du nevner ikke prisklasse og da blir det vanskelig å anbefale. Pioneer og Sony sine toppmodeller låter veldig bra i tillegg til å ha glimrende oppskalering. Men ingen er vel så kjapp som Oppoen og det hadde jeg lagt vekt på dersom den skulle brukes til musikk. Så mitt tips er Oppoen og så henger du eventuelt på en DAC senere hvis du ikke blir fornøyd med lyden utifra de analoge utgangene.
Hei,

Mener vel at LG'en vant EISA award dette året og det borger vel for at den er god i sin prisklasse.
Vedrørende prisklasse så tenkte jeg at jeg ikke skulle gjøre samme "tabben" som sist jeg kjøpte dvd spiller, kjøpte da toppmodellen til denon men uansett hvor god disse multispillerene er så ble det lite brukt for mitt vedkommende til musikk, siden to kanals anlegget i en annen stue uansett låter bedre.
Tenkte da denne gangen å kjøpe en blu ray som først og fremst er god på film, på bilde har eg inntrykk at de ikke skiller så veldig mye. Må imidliertid ha mulighet til å ta filmlyden analogt ut, eller så må eg kjøpe ny pre også og da blir det fort et mye større budsjett.
Ellers så kan vel den phillipsen som er anbefalt være et godt alternativ, spesielt hvis man "neste gang" kjøper en phillips tv i bredformatet som passer for blu ray, det er en fristende tv spesielt nå som pioneer har gitt seg synes eg.

Uansett, en nyttig tråd for meg dette.

Mvh
Geir

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.230
Torget vurderinger
1

Vedlegg