DV139 Arcams beste ?

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Arcam mener selv at de har utviklet deres aller beste
DVD, SACD spiller noensinne.

Den spiller DVD-SACD-DVD AUDIO og vanlige CDer.
Det står den er en sann multikunstner.

Det står den er meget bra på film og fantastisk på
musikk.

Kanskje har det dukket opp en alltetende spiller som
kan ta opp kampen med dyrere hiendspillere, en spiller
som kan måle seg med CDspiller hvertfall i 15-20 tusen
krs klassen.

Det hadde hvert moro, men er vel for gått til å være
sant.

Det er ikke en billig spiller, men får en så mange
formater så å si like bra er ikke prisen avskrekende.

Pris 26000kr.

Test står iHjemmekino nr. 02. 2007.

Så var det blueray da kan kanskje være vanskelig og
velge nå vis en trenger en ny CD OG DVD spiller.
Står i den sittvasjonen med 25.000 og er ikke sikker
på hva jeg skal gjøre.

Kom gjerne med noen synspungter der ute. ??? ;D
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Forferdelig dårlig respons her ute, er alle på helgefylla.

Kom igjen da.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Blueray er noe alle må ha etter hvert,så to spillere blir det uansett.

Etter min mening er en high-end multispiller genialt.

Om litt vil slike spillere bli solgt på bruktmarkedet for en meget billig penge.

Si en multi spiller til 35k selges for 15k.Den kan spille alle formater(minus HD-DVD og Blueray),og er minst like god som dedikerte CD spillere til 20k.

Til samme pris som en dedikert CD spiller kan du se/høre på:high-end musikk,high-end SACD og DVD-audio,high-end lyd til DVD konserter.
 
K

kbwh

Gjest
Nå har jo Linn Unidisk SC vært på markedet en stund allerede da. Den er forforsterker også.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Har jo lest at en cdspiller vil alltid være best på cd iforhold til multi-
spiller, men det forandrer seg kanskje nå på de litt dyrere
multispillerne.

Er ikke sikker om jeg skal velge ren cd spiller og ren dvd spiller.
SACD kunne også vært fint å få .
 
A

Aubi

Gjest
Jeg har siklet på denne en stund nå, for å erstatte CD36. Problemet er at den har for mye som jeg ikke trenger. Først av alt en videodel jeg ikke har tenkt å bruke. Dernest så har jeg bare tenkt å bruke den i stereo, og til slutt så strander alt på at ingenting av musikken jeg hører på finnes på SACD/DVDAUDIO likevel.Da sitter jeg igjen med at den bare er god nok til CD.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Primare DVD30 har imponert meg totalt,gjennom å spille fletta av noen gode cd spillere.Den koster 21000kr,men la det med en gang være klart at det finnes ingen spillere rundt 20000kr som parkerer denne.

Den har SACD,DVD-Audio,DVD med DVI med oppskalering til 1080P og en forbløffende god og ekte high-end CD spiller.

Jeg tror neppe det har funnets et bedre bruktkjøp om denne legges ut for mellom 11000-14000kr.

Mitt inntrykk,når jeg testet den mot Arcam FMJ CD36 og Arcam Diva CD192 var at Primare DVD30 var overlegen på microdynamikk og timing.rett og slett en bedre spiller.

Siden de to topp spillerene fra Arcam ikke levert slik jeg håpet,så tror jeg det er stor mulighet for at Arcam FMJ DV139 er den beste CD spilleren Arcam har laget.

Selv om Arcam aldrig har laget noen ekte high-end CD spillere,så er de så gode at de alltid har vært sett på som gode produkter som gir mye for pengene.Det står det respekt av.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takker så mye for synspungktene det er vel bare å prøve i eget

annlegg det må jo passe også.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Mitt inntrykk,når jeg testet den mot Arcam FMJ CD36 og Arcam Diva CD192 var at Primare DVD30 var overlegen på microdynamikk og timing.rett og slett en bedre spiller.

Dette er en myte. Først av alt så er Primare CD 30.2 til 18000 en bedre cd-spiller enn DVD-30. Jeg har hatt begge spillerne til direkte sammenlikning over lengre tid, og cd-spilleren er klart bedre på nesten alle punkter. Den eneste fordelen med dvd-spilleren er at den er litt lettere å matche; CD30.2 har en i overkant lys klangbalansen som kan gå rett vest med manglende komponentmatching. CD30.2 er dog ikke lenger i produksjon, og etterkommeren har jeg ikke testet.
Hifi-Center kjeden tømte for øvrig store deler av lageret sitt med DVD-30 for 12000 for et par uker siden, så den er absolutt mulig å få tak i brukt ned mot 10 k. Den er absolutt et bra kjøp med tanke på lydgjengivelsen, men bildekvaliteten vil jeg forbigå i stillhet (Eisa-vinner Panasonic S97 som jeg gav 1200 kroner for på Elprice.no var bedre, både via komponent og DVI/HDMI).

Når det gjeldet Arcam, så har de tidligere produsert gode cd-spillere. Men i mine ører hører hverken FMJ-CD36 eller CD33 til denne kategorien, så her må man være litt forsiktig med å generalisere. I mine ører er begge litt for snille dynamisk, ihvertfall i forhold til 2002 "klassikeren"; FMJ-CD23T med Ringdac og Sony drivverk. Heller ikke den er mulig å få tak i, med unntak av bruktbørsen.

Mitt poeng er at trådstarter skal ikke se bort fra at Dv-139 kan ha mer "driv" og gøyfaktor enn CD36, om vi skal tro tilbakemeldingene på utenlandske forum, og at den kan være et godt kjøp.

Dersom jeg var deg, ville jeg tatt en tur innom Akustikk, og prøvd ut spilleren. Bortsett fra Denon DVD-A1XVA, Denon 3930/2930 og Pioneer 989, er det heller ikke mange bedre bildegjengivere enn DV-139, og så får du en lydkvalitet som visstnok overgår alle de ovenfornevnte dvd-spillerne.

Du skal heller ikke se bort fra at HD-DVD og Blu-ray får samme skjebne som SACD og DVD-Audio; Et høykvalitetsformat for entusiastene, men som vanlige forbruker ikke bryr seg om, og som dør ut. Fremtidens film kan derfor ende med å bli sendt direkte til forbrukerne pr. fiber eller bredbånd. Så HD-DVD/Blu-ray argumentet bør ikke være tungtveiende.

Har du allerede mange hundre dvd-filmer som meg, så kjøp dagens (siste?) generasjoner av dvd-spillere med oppscaliering til 1080i/p, så er du temmelig fremtidssikker.

Er lyden viktigst, kjøper du heller en ren cd-spiller.
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Mitt inntrykk,når jeg testet den mot Arcam FMJ CD36 og Arcam Diva CD192 var at Primare DVD30 var overlegen på microdynamikk og timing.rett og slett en bedre spiller.

Dette er en myte. Først av alt så er Primare CD 30.2 til 18000 en bedre cd-spiller enn DVD-30. Jeg har hatt begge spillerne til direkte sammenlikning over lengre tid, og cd-spilleren er klart bedre på nesten alle punkter. Den eneste fordelen med dvd-spilleren er at den er litt lettere å matche; CD30.2 har en i overkant lys klangbalansen som kan gå rett vest med manglende komponentmatching. CD30.2 er dog ikke lenger i produksjon, og etterkommeren har jeg ikke testet.
Hifi-Center kjeden tømte for øvrig store deler av lageret sitt med DVD-30 for 12000 for et par uker siden, så den er absolutt mulig å få tak i brukt ned mot 10 k. Den er absolutt et bra kjøp med tanke på lydgjengivelsen, men bildekvaliteten vil jeg forbigå i stillhet (Eisa-vinner Panasonic S97 som jeg gav 1200 kroner for på Elprice.no var bedre, både via komponent og DVI/HDMI).

Når det gjeldet Arcam, så har de tidligere produsert gode cd-spillere. Men i mine ører hører hverken FMJ-CD36 eller CD33 til denne kategorien, så her må man være litt forsiktig med å generalisere. I mine ører er begge litt for snille dynamisk, ihvertfall i forhold til 2002 "klassikeren"; FMJ-CD23T med Ringdac og Sony drivverk. Heller ikke den er mulig å få tak i, med unntak av bruktbørsen.

Mitt poeng er at trådstarter skal ikke se bort fra at Dv-139 kan ha mer "driv" og gøyfaktor enn CD36, om vi skal tro tilbakemeldingene på utenlandske forum, og at den kan være et godt kjøp.

Dersom jeg var deg, ville jeg tatt en tur innom Akustikk, og prøvd ut spilleren. Bortsett fra Denon DVD-A1XVA, Denon 3930/2930 og Pioneer 989, er det heller ikke mange bedre bildegjengivere enn DV-139, og så får du en lydkvalitet som visstnok overgår alle de ovenfornevnte dvd-spillerne.

Du skal heller ikke se bort fra at HD-DVD og Blu-ray får samme skjebne som SACD og DVD-Audio; Et høykvalitetsformat for entusiastene, men som vanlige forbruker ikke bryr seg om, og som dør ut. Fremtidens film kan derfor ende med å bli sendt direkte til forbrukerne pr. fiber eller bredbånd. Så HD-DVD/Blu-ray argumentet bør ikke være tungtveiende.

Har du allerede mange hundre dvd-filmer som meg, så kjøp dagens (siste?) generasjoner av dvd-spillere med oppscaliering til 1080i/p, så er du temmelig fremtidssikker.

Er lyden viktigst, kjøper du heller en ren cd-spiller.
Jonny,

Er vel litt delte meninger her, jeg har en Primare DVD 30 på anlegg no 2, den spiller bra på cd, spesielt via balansert utgang.

Imidlertid så lot jeg meg friste til å kjøpe en forholdsvis ny Wadia 302 til en veiledene pris på 50k ny, denne er bedre en Primaren på CD, men den er ikke fantastisk mye bedre !

Når det gjelder bilde så er jeg enig i at utgangspunktet på spilleren kansje ikke var så god med oppskalering til 480 via DVI kort hvis dette i det hele tatt var innstalert. De første hadde kun komponent.

Jeg oppgraderte med nytt kort som skalerer opp til 1080 p, bildet er vesentlig bedre med dette kortet.
Kortet kostet ca 2500 NOK og blir vel standard i fremtiden på Primare.

Mvh Jostein
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takker igjen skal høre på spilleren, men det blir vel kanskje en

delt løsning.

Det er musikkdelen som er mest inntresant, og da kan det kanskje
være lurest å gå for en delt løsning vis ikke overnevnte spiller
klaffer og er veldig bra.

Eneste er vel at en delt løsning blir en del dyrere vis en skal ha
en god DVD spiller også.
 
J

Jurassic

Gjest
Primare DVD30 har imponert meg totalt,gjennom å spille fletta av noen gode cd spillere.Den koster 21000kr,men la det med en gang være klart at det finnes ingen spillere rundt 20000kr som parkerer denne.

Den har SACD,DVD-Audio,DVD med DVI med oppskalering til 1080P og en forbløffende god og ekte high-end CD spiller.

Jeg tror neppe det har funnets et bedre bruktkjøp om denne legges ut for mellom 11000-14000kr.

Mitt inntrykk,når jeg testet den mot Arcam FMJ CD36 og Arcam Diva CD192 var at Primare DVD30 var overlegen på microdynamikk og timing.rett og slett en bedre spiller.

Siden de to topp spillerene fra Arcam ikke levert slik jeg håpet,så tror jeg det er stor mulighet for at Arcam FMJ DV139 er den beste CD spilleren Arcam har laget.

Selv om Arcam aldrig har laget noen ekte high-end CD spillere,så er de så gode at de alltid har vært sett på som gode produkter som gir mye for pengene.Det står det respekt av.
Mener du at Primare er overlegen cd33 og 36 som Stereophile har skamrost?
Det jeg har hørt av Primare hos HFC har ikke overbevist meg, de har bedre spillere i butikken.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Jferk, det var den testen ja ,men det var en test til husker ikke
hvor jeg så den.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har siklet på denne en stund nå, for å erstatte CD36. Problemet er at den har for mye som jeg ikke trenger. Først av alt en videodel jeg ikke har tenkt å bruke. Dernest så har jeg bare tenkt å bruke den i stereo, og til slutt så strander alt på at ingenting av musikken jeg hører på finnes på SACD/DVDAUDIO likevel.Da sitter jeg igjen med at den bare er god nok til CD.

Hei!
Her kommer du imo. med noen gode bemerkninger, som jeg synes at folk skal lese to ganger for deretter å tenke.
Hvor viktig er det at en og samme spiller bør kunne det meste?
Plasshensyn kan være et (godt) et.
For det første nye formater er på vei, uten at jeg tror det nødvendigvis vil slå an bredt og stort til tokanalstereo.
Samme problem som vi allerede har med Sacd og DVD audio, nesten ikke noe (nyere) musikk blir gitt ut på de formatene.
Jeg har 1 dvd-Audio (mest kjøpt fordi jeg hadde en Denon som spillte dette formatet.
Så har jeg kanskje 8-10 Sacd (hybrider).
Jeg hadde en tid MF KW Sacd og Denon 2900, nå er begge borte fra mitt hus.
Førstnevnte, mest fordi jeg p.g..a. visse omstendigheter, fikk valget mellom å beholde MF KW Sacd eller den nye todelte KWDM25.
Valget falt på sistnevnte, selv om Sacd muligheten nå ble borte.
Denon ble solgt fordi jeg ville ha HDMI ut, og (ikke minst) fordi jeg ville ha opptaksmulighet.
En Pioneer 645 ble anskaffet og bildekvaliteten er imo. helt fin.
Denne får en ganske snart nå for ca. 5000.-
Blue-Ray kommer uansett til å bli noe en likevel "vil" ha (på sikt) og jeg for min del har ikke tenkt til å være "tidlig "ute med slikt.
Priser og filmutvalg bør få stabilisert seg på et "normalt" nivå først.

Dette er slik jeg ser det og har gjort (foreløpig) og det passer meg bra, andre har andre oppfatninger og prioriteringer.

Dessuten så føler ikke jeg (behovet) for å ha alt i ett (les(multimaskin med innebygget forforsterker)
Enten så bruker man ikke alt eller så kan ulempen være at en "mister" nesten halve stereoanlegget ved eventuell reparasjon.

(Skulle en i tillegg være så "uheldig" å levere dette til "feil" servicemann så kan en i tillegg være så uheldig at en nesten må se seg om etter en annen hobby/interesse eller sågar kjøpe nytt utstyr)
Det siste er (en hint) til den/de som måtte føle seg truffet, og ingen andre ;)
Mvh.KW
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Inne på mye der KW når allt kommer til stykke er det jo bare et
luksusproblem.

Eller?
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Satt og tenkte litt.

Til prisen av DV139 kan man f.eks kjøpe den glimrende gode Rega Saturn(MEGET fornøyd),og Denon 3930.

Jeg er rimelig sikker på at Saturn er et hakk eller to bedre enn DV139 på musikk,mens 3930 også er bedre enn DV139 på bilde.

Forskjellene er sikkert ikke store,så jeg skjønner at mange ville gått for DV139.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
i mine øyne synes jeg arcam har dårlig byggekvalitet i forhold til pris. der synes jeg de fleste gjør en bedre jobb. det estetiske har noe og si når apparatet koster 26.000.

McLaren
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Inne på mye der KW når allt kommer til stykke er det jo bare et
luksusproblem.

  Eller?
Tror mye av sakens kjærne ligger i det KW skriver.

Jeg har en dCS transport som er både cd og SACD transport. Har helt sikkert betalt mye for det sistnevnte, men det finnes jo nesten ikke plater ! Når det er sagt så selger ikke dCS en ren cd transport.

Primare DVD 30 er også en multi maskin, men samme problemet med plater er det jo der også!

I tillegg så må man kjøpe nye sett med analoge kabler for SACD/DVD audio ihvertfall på Primare og sikkert Arcam også.

Når det er sagt så har en slik spiller som du er på jakt etter god kvalitet på både bilde og lyd og du klarer deg da kansje med en boks. Hvis du imidlertid ikke blir helt fornøyd så gjør du kansje som meg og kjøper en boks til ;)

Det ligger vel en Denon 3930 på bruktbørsen (hvis den ikke er solgt?) til en akseptabel pris, mellom legg brukes på en ren cd spiller. Det gjør det jo enklere neste gang du skal oppgradere.

Uansett, du går vel ikke feil med noen av disse løsningene

Mvh Jostein
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Går for en ren cdspiller da kom gjerne med forslag,men må
desverre helst ha volumkontroll som ikke foringer oppløsning.

Det har jeg og det ødelegger mye desverre.

Spørs om pengene holder da huff.
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Går for en ren cdspiller da kom gjerne med forslag,men må
desverre helst ha volumkontroll som ikke foringer oppløsning.

Det har jeg og det ødelegger mye desverre.

Spørs om pengene holder da huff.
Hvis du bruker "søk" funksjonen på denne sentralen på cd med volum kontroll så finner du nok en del tips.

Det hadde vel også vært greit hvis du skreiv hvilket annet utstyr du har.

Jeg kjøpte nettopp en Wadia 302 som er svært annerkjent, den er anbefalt å koble direkte i effekt. Dette har jeg ikke prøvd da no 2 anlegget mitt ikke tillater det uten at jeg da mister 2 av kanalene som også skal brukes til DVD.

Full oppløsning oppnås med 2/3 volum, det som er veldig bra med den er at signalstyrke ut på RCA og XLR kan stilles uavhengig samt i flere steg for tilpassing av effekt forsterker/subb etc. Prisen for et pent eksemplar av denne brukt ligger vel ikke over Arcam spilleren.

dCS ligger i en helt annen prisklasse, når det er sagt så kan det vel hende at det kommer en Dac ts for en overkommelig pris, spesielt hvis den ikke har SACD delen. Du bruker da en hvilken som helst transport, eks. Denon 3930.

dCS har utgangs signal på 2V og 6V men må da stilles likt på både RCA og XLR, for meg som har subber som er mere tungdrevne en fronter/effekt så var det ihvertfall særdeles bra at signalet var likt og ikke som normalt at RCA signalet var halvparten av XLR signalet.

Lykke til

Mvh Jostein
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takker Jostein skal søke rundt, men nå er det sent får prøve

i morgen god natt.
 

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Innlegg
199
Antall liker
2
Hei,

Jeg bruker den siste Primare dvd30 med oppskalering til 1080p. Bildet er veldig bra på min Sharp som også tar 1080p. De ganger jeg har kjørt lyd direkte til tidligere integrert forsterker via balanserte kabler, så har lyden vært helt klart i øvre liga, men jeg får enda større utbytte med digitalkabel til min dSC P8i og bruken av Ring DAC, men det skulle vel bare mangle...

Etter mitt skjønn må vel en dvd30 MED 1080P kortet på bruktmarkedet være et veldig bra kompromiss til vi ser hvordan krigen mellom Blue Ray og HD DVD ender. For min del har jeg valgt å avvente, og valgte istedet å kjøpe en god spiller som kan oppskalere til 1080p

enw
 
Topp Bunn