"Dust Bug"

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
På sentralens forside er det for tida bilde av en Transrotor platespiller med en dustbug-lignende sak montert på.
Er det noen som har erfaring med en slik eller lignende innretninger?
Vil ikke slike generere statisk elektrisitet selv om de er jordet?
Jeg husker den originale dustbugen som hadde klar, negativ innvirkning på lyden pluss at plata ble statisk ladet ved bruk. Tro om det er sånn med den "nye"?
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Den skjønte jeg ikke helt...
Hva skjer da?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
595
Spenningen får ikke til å bygge seg opp, ladningene blir ledet til jord. Da blir det ingen statisk elektrisitet.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Da blir det store spørsmålet: Fungerer det i praksis? Noen erfaringer?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
En hver ting som er plassert på en platespiller som kan vibrere/tilføre vibrasjon er nei nei i min bok. Ville ikke hatt en slik barberkost på mine plater under avspilling ihvertfall. Ser jo også temmelig 70-talls ut 8)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sørg for å ha et inneklima som ikke fører til statiske spenninger. Er RH 30-40% eller mer, får du ikke dette problemet.
Da slipper du å tenke på om slike "duste-ting" virker eller ikke.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En "Dust Bug" er i mine øyne neppe avgjørende for top-notch vinyl-lyd. Allikevel skal man ikke kimse helt av effekten. Det har litt med resten av arbeidsforholdene og vinylhygiene forøvrig.

I hvilken utstrekning man skal bekymre seg for plagsom støy/vibs fra en velkonstruert "Dust Bug" er jeg neimen ikke sikker på. Ingen av de jeg har hørt i senere tid har opplevdes som forstyrrende for lydbildet, senest på drivverket til LMC.

Sett i perspektiv, er jeg mer bekymret for støy/vibs fra mine rembaserte- og Quarts DD-drivverk, enn fra en slik "Dust Bug" det er vist til.

Jeg skal gledelig spise hele hårbusten på "Bug'en" om noen klarer å måle avvik med en slik "Dust Bug" plassert på en ti kilos tallerken med FMD-drivverk.

Hilsen
Jan P.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Slike dust-buger hadde sin storhetstid på 70-tallet og forsvant stille ut bakveien på tidlig 80-tall.

Hadde selv en slik, rød "rulle". Glemte av og til å løfte denne av nå platen skulle skiftes/vendes - hendte det ble katastrofe. Derfor forsvant hele greia i søpla. Det er mye bedre å tørke støvet av platen før den spilles.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
cox skrev:
Slike dust-buger hadde sin storhetstid på 70-tallet og forsvant stille ut bakveien på tidlig 80-tall.

Hadde selv en slik, rød "rulle". Glemte av og til å løfte denne av nå platen skulle skiftes/vendes - hendte det ble katastrofe. Derfor forsvant hele greia i søpla. Det er mye bedre å tørke støvet av platen før den spilles.
Sikkert en veldig fornuftig løsning det også som ALDRI slår feil. - Å spille av rene plater.
-Jeg og hadde den "røde rulla" m/transparent plastarm - morsom den.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Grumpy sier at vibrasjoner overført fra "barberkosten" til vinylen vil være svært vanskelig å detetektere. Det tror jeg også. Da jeg brukte den originale dustbugen på 70-tallet, hadde jeg en Philips 212 electronic. Den hadde hverken platestrammer eller en spesielt god platematte. Dermed kunne jeg høre resonnanser fra bugen som pickupen fanget opp. Som Grumpy sier så har forholdene forandret seg drastisk siden.
Hvis denne kosten både fjerner støv og statisk elektrisitet, har vi ikke en vinn/vinn-situasjon da?
Trodde jeg en stund, i hvert fall.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg hadde iallfall den raude rulla med plastskaftet og ein dings til, der det var jording av kolfiberbust. Var ikkje noko særleg. Platereinsemaskin, LAST og Diswasher-kordfløyelskloss med meir LAST gjer nytta. Og så naturlegvis ein kolfiberkost til å ta støvet.
Eg har etter kvart fått mykje statisk elektrisitet etter at varmepumpa vart einaste varmekjelde.
 
Topp Bunn