Forsterkere During!!!

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Har en nydelig Rotel RB-1092 effektforsterker, som yter 2x500watt i 8 ohm og dobbelte i 4 ohm. Vi snakker klasse D drift.

Dessverre så hender det at den lager HØY during (som å kople på signalkabler uten å slå av komponentene først) i høyttalerene når den slås på. Skjer bare i venstre kanal. Lyden er så høy at jeg blir redd for at høyttalerene kan ødelegges. Problemet skjer kun 1 av 10 ganger og er derfor vanskelig å oppdage når den har vært levert inn hos Neby for service/rep. Fikk den bare tilbake med konklusjon om fantastiske målinger og god som ny.
Har den for øyblikket på Dalens til rep, men de sliter med at forsterkeren kun viser jeg fra sin gode side.
Har selv testet den kun tilkoblet høyttalere (ikke elektronikk) hvor den skaper ulyd ved påslag. Så feilen ligger garantert i forsterkeren, da dette skjedde på flere par høyttalere.
Den har også ved 2 anledninger faidet ut og kun levert 10 prosent lyd (nesten lydløs), for så å slå av og på og alt er som normalt igjen.

Hva kan problemet være?. Dårlig kontakt. Dårlig jording. Kortslutning. ????

Forsterkeren er en juvel for meg og vil strekke meg langt for å få den til å skinne igjen.

Ønsker svar om mulig fra erfarne kjennere og ikke synnsinger fra entusiaster som selv ikke skrur :)

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Antall liker
679
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hvor gammel er den?Har du levert inn for samme feilen tre ganger i garanttiden har du krav på ny.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hvor gammel er den? Har du levert inn for samme feilen tre ganger i garanttiden har du krav på ny.
Usikker på alder, men om garantitiden er 5 år, så skal den faktisk være innenfor. Finner i ikke Dalens feilen, så får jeg levere den inn igjen 2 ganger til Neby, og saken løst :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Garantitid er ofte gjerne 1 år. Reklamasjon derimot er 5 år normalt i Norge

S

Skipnes

Gjest
bytt den! Reklamasjonen gjelder i 5 år . Det betyr at det er forventet at produktet skal fungere feilfritt i 5år! Du har reklamasjonsretten på din side og da får du ny om du ønsker det.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.131
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Den å vel da vært reparert for samme feil 3 ganger... her virker det ut som at den aldri er reparert...

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Den har vært inne til rep 1 gang, uten at de fant feilen. Den gikk på garanti.
Nå har jeg levert den på Dalens, og så langt finner heller ikke dem feilen.
Forsterkeren oppfører seg slik unger gjør når du vil de skal smile på familiebilder, når den er på rep dessverre.
Ikke lett å få ny, da den ikke produseres lenger, og Rotel ikke lager noe som er i nærheten lydmessig.

S

Skipnes

Gjest
Forsterkeren oppfører seg slik unger gjør når du vil de skal smile på familiebilder, når den er på rep dessverre.
Ikke lett å få ny, da den ikke produseres lenger, og Rotel ikke lager noe som er i nærheten lydmessig.
Det er rart det med kvalitet ... Kvaliteten blir mer og mer china når det kommer til hifi og andre ting . En 30 år gammel høytaler kan idag fortsatt låte bedre en 20k høytaler :D

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.723
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Det er rart det med kvalitet ... Kvaliteten blir mer og mer china når det kommer til hifi og andre ting . En 30 år gammel høytaler kan idag fortsatt låte bedre en 20k høytaler :D
Hæ?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.916
Sted
Hus
Hva med nettet ditt? Kan det være noe der som skaper dette fenomenet :confused:

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.666
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Har du testet med ulike signal- og høytalerkabler?
Kan jo være de har fått seg en trøkk, og at feilen ligger der....

mvh
Proffen

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Antall liker
300
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Har du fått bekreftet feilen andre steder? Har forhandleren testet den før den ble sendt til verkstedet?

subc

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Antall liker
0
Det hjelper ofte om du filmer/tar opp lyd når det skjer hjemme hos deg. Om de ikke finner feilen er det i alle fall lettere å få ny.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.814
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
hadde en forforsterker som durte og oppførte seg litt som du beskriver. Tok den med til reparatør som aldri fant noe feil - var selv å hørte på den og den låt glitrende. Hos meg så ble det periodisk støy, kanal som falt ut osv.

Den gang var det el-nettet som var i en slik forfatning og kraftig byggevirksomhet på industriområdet som ble den mistenkte synderen hos meg.

Solgte uansett hele forforsterkeren med kvittering på sjekk av den hos forhandler og 3 mnd full returrett om ny kjøper skulle oppleve det samme. Han kom aldri tilbake med den.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.286
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Fikk beskjed fra Dalens at den var klar til henting. Har forklart reperatøren om problemene, så da blir det spennende å høre om de har funnet feilen eller gitt opp.
Selv tipper jeg det skyldes et halv løs kobling et sted. Gru-gleder meg for henting.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Selv tipper jeg det skyldes et halv løs kobling et sted. Gru-gleder meg for henting.
Det tror jeg du har rett i, og sannsynlig på inn siden i den kanalen du får duren.

Topp Bunn