Dumme, lettlurte og inkompetente

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Arbeiderpartiet har vært for opptatt med å knekke FrP-koden til å tette de største hullene i egen politikk som kunne forhindret velgerstrømmen.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Nå er det vel ikke slik at det er arbeiderpartiets folk som jobber på NAV? -det er profesjonelle byråkrater som gjør det. Og de jobber der uavhengig av partier i regjeringskorridorene.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Artikkelen, som i deg selv er mer enn nok tragisk, bommer dessverre en del, slik jeg ser det.
Problemstillingene som tas opp er generelle problemer et hvert samfunn strir med i en eller annen form, og det å dytte ansvaret over på politiske myndigheter tangerer det stupide. I de siste 100 år har så vel dette som andre land ikke visst helt hva som skal gjøres med familieanliggender, det er først i disse dager, der debatten raser om hva "de andre" gjør med sine nærmeste, at dette blir en stor sak. På høy tid, og visst gjør det vondt når knopper brister. Overgrep og mishandling i familier er og har vært tabu i de fleste samfunn, og det er neppe Stoltenbergs fdeil, like lite som det vil være Siv Jensens feil i en tenkt fremtid. At legen ikke sier fra til barnevernet er ikke et politisk problem, det er et systemproblem.
Når denne somaliske kvinnen står fram med saken og i tillegg spisser den, bidrar det til å få sakene på bordet, og forhåpentligvis kan det bidra til at systemet så smått begynner å ta diss utfordringene opp med ny alvorlighet.
For er det en ting vi alle ER enige om, så er det at disse enkeltsakene overhodet ikke er akseptable. Vi må bare ikke rote det til å "ta" gruppen "politikere" eller gruppen "innvandrere". Det blir bare for dumt.

Honkey
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Honkey-Chateau skrev:
Artikkelen, som i deg selv er mer enn nok tragisk, bommer dessverre en del, slik jeg ser det.
Problemstillingene som tas opp er generelle problemer et hvert samfunn strir med i en eller annen form, og det å dytte ansvaret over på politiske myndigheter tangerer det stupide. I de siste 100 år har så vel dette som andre land ikke visst helt hva som skal gjøres med familieanliggender, det er først i disse dager, der debatten raser om hva "de andre" gjør med sine nærmeste, at dette blir en stor sak. På høy tid, og visst gjør det vondt når knopper brister. Overgrep og mishandling i familier er og har vært tabu i de fleste samfunn, og det er neppe Stoltenbergs fdeil, like lite som det vil være Siv Jensens feil i en tenkt fremtid. At legen ikke sier fra til barnevernet er ikke et politisk problem, det er et systemproblem.
Når denne somaliske kvinnen står fram med saken og i tillegg spisser den, bidrar det til å få sakene på bordet, og forhåpentligvis kan det bidra til at systemet så smått begynner å ta diss utfordringene opp med ny alvorlighet.
For er det en ting vi alle ER enige om, så er det at disse enkeltsakene overhodet ikke er akseptable. Vi må bare ikke rote det til å "ta" gruppen "politikere" eller gruppen "innvandrere". Det blir bare for dumt.

Honkey
Greit nok, men at de fleste politikere er inkompetente er det vel liten tvil om.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Tor Nado skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Artikkelen, som i deg selv er mer enn nok tragisk, bommer dessverre en del, slik jeg ser det.
Problemstillingene som tas opp er generelle problemer et hvert samfunn strir med i en eller annen form, og det å dytte ansvaret over på politiske myndigheter tangerer det stupide. I de siste 100 år har så vel dette som andre land ikke visst helt hva som skal gjøres med familieanliggender, det er først i disse dager, der debatten raser om hva "de andre" gjør med sine nærmeste, at dette blir en stor sak. På høy tid, og visst gjør det vondt når knopper brister. Overgrep og mishandling i familier er og har vært tabu i de fleste samfunn, og det er neppe Stoltenbergs fdeil, like lite som det vil være Siv Jensens feil i en tenkt fremtid. At legen ikke sier fra til barnevernet er ikke et politisk problem, det er et systemproblem.
Når denne somaliske kvinnen står fram med saken og i tillegg spisser den, bidrar det til å få sakene på bordet, og forhåpentligvis kan det bidra til at systemet så smått begynner å ta diss utfordringene opp med ny alvorlighet.
For er det en ting vi alle ER enige om, så er det at disse enkeltsakene overhodet ikke er akseptable. Vi må bare ikke rote det til å "ta" gruppen "politikere" eller gruppen "innvandrere". Det blir bare for dumt.

Honkey
Greit nok, men at de fleste politikere er inkompetente er det vel liten tvil om.
De fleste er akkurat like kompetente som du, jeg og resten av befolkningen. Noen gjør jobben sin faen så bra, noen greit nok og noen møkk dårlig. Hvorfor skulle det være annerledes der enn i resten av samfunnet? Gi nå for faen folka litt slakk, eller bytt med dem!

Honkey
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Tsk Tsk, skjerp språkbruken, Hon-Cha! ;D
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Dette overrasker meg ikke overhodet. Med Siv Jensen ved spakene blir det shillingsboller!
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Enig Honkey, som aktiv i politikken selv, opplever jeg denne politikerforakten som underlig. Det at enkelte bruker mesteparten av fritida på å engasjere seg i lokalpolitikken, uten å få særlig annet enn negativ feedback vil snart drepe demokratiet. Istedenfor å til stadighet utbasunere "politikere er inkompetente", burde man sette igang og heve kompetansenivået vårt. :) (Kan gjøres ved å bli aktiv selv.)

Men som Honkey er inne på, at vi har systemsvikt er det vanskelig å rette opp i politisk. Det ville kreve en inngrepen fra politisk hold, som ville blitt lite profesjonell og for detaljorientert.

Ta utfordringen! Bli politiker! =)

Rune
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
rumath skrev:
Ta utfordringen! Bli politiker! =)

Rune
Jeg har betydelig sans for unge Bortens (Sp) forslag om å ta nominasjonsmakten fra partiene og gi den til velgerne. Slik det er nå har vi kun valget mellom de politikerne partiorganisasjonene ønsker. Dersom folk får valget mellom ikke bare partier, men også mellom representanter så kan man virkelig ikke klage på politikerne sine lenger - man har fått akkurat dem man ba om.

De fleste norske politikere mener det er en styrke for samfunnet at Norge har blandt Europas best utdannede befolkninger, men jeg lurer på om de vil vedgå at det at vi har Europas dårligst utdannede nasjonalforsamling (her regnes nok ikke AUFs tale-, debatt- og bøllekurs med riktignok) er en tilsvarende svakhet. Kanskje er styring av et land ikke så kompetansekrevende som andre felter.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
totte skrev:
De fleste norske politikere mener det er en styrke for samfunnet at Norge har blandt Europas best utdannede befolkninger, men jeg lurer på om de vil vedgå at det at vi har Europas dårligst utdannede nasjonalforsamling (her regnes nok ikke AUFs tale-, debatt- og bøllekurs med riktignok) er en tilsvarende svakhet. Kanskje er styring av et land ikke så kompetansekrevende som andre felter.
Utdannelse er ikke det eneste saliggjørende. Forleden opplevde jeg, som bedriftens lavest utdannede, å måtte gi en rekke sivilingeniører litt grunnleggende fysikkopplæring. Deres manglende grunnforståelse hadde på dette tidspunkt kostet noen millioner, og tausheten etter denne seansen var øredøvende. Poenget? Forstand og sunt bondevett er vel så vikgtige egenskaper i mange jobber. Og kanskje spesielt for politikere. Som Odd Einar Dørum, for eksempel. Odvar Nordli. Og faren til vår nåværende statsminister. Mange dyktige folk i rekkene, definitivt. Det å bli en god politker krever lang erfaring og livserfaring, så kompetansebehovet er der så absolutt. Utdannelse kan dog ikke kompensere dette behovet. De har rådgivere til sånt. Dannelse, derimot... Tror nok noen og en hver skulle blitt lovlig overrasket over utfordringene ved å være i den posisjonen disse folka frivillig setter seg i. Les noen biografier, for eksempel, kanskje ser dere verden en smule annerledes etterpå.

Honkey
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Honkey-Chateau skrev:
Utdannelse er ikke det eneste saliggjørende.
Jeg er så inderlig enig og mente på ingen måte at folks duglighet kan måles på antall vekttall, men når man hører politikere mase om utdanning, utdanning og utdanning som det eneste saliggjørende i verden, som en eindomsmegler snakker om beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet, så møter de seg selv litt i døra når det plutselig ikke er viktig med nettopp dette når man skal styre landet. Jeg ser at jeg la opp til å misoppfattes. Et annet spørsmål er hvor realkompetente politikere vi får med det politiske idealet vi sliter med (representativitet er viktigere enn kompetanse) og rekrutteringssystemet i partipolitikken.
 
J

JIGSAW

Gjest
Det som provoserer meg er VG som skriver i en av linkene "Nordmenn rekruttert i Somalia"!!!
Hva er dette, går det virkelig an, men så står det videre "med somalisk bakgrunn".
La en ting være klart nordmenn er nordmenn og somaliere er somaliere, og f##n ikke noe annet, selv om
det står norsk statsborger i passet.
Hvis jeg flyttet til Nord-Korea, og etterhvert fikk statsborgerskap, da er jeg ikke plutselig nordkoreaner,
eller hva?
Forresten så leser jeg ikke VG, men jeg liker avisen fordi det har så mykt papir.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
JIGSAW skrev:
Hvis jeg flyttet til Nord-Korea, og etterhvert fikk statsborgerskap, da er jeg ikke plutselig nordkoreaner,
eller hva?
Jo, en nordkoreaner er en person med nordkoreansk pass. Hvis vedkommende atpåtil bor i landet er saken enda klarere. Hvilken definisjon foretrekker du?
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Duste idioter eller ikke, men norske myndigheter og byråkrater er utrolig naive.
Befolkningen er oppdradd til å tro at vi bor i kardemomme by..

Det er mot den sosialdemokratiske ånd å tro at noen vil lure til seg fordeler....

Hvem er det egentlig som begynner i feks innvandringebyråkratiet?. Antagelig de som ser det som ett kall at Norge skal være verdens sosialkontor, og de som har egeninteresse av å få fetter og kusiner hit, og deretter underholde dem økonomisk.
Gang på gang ser vi at "disse folka" driver sin egen politikk som er ende mer ettergivende enn til og med det de rødgrønne og sosionomveldet kunne tenkt seg.

Nei, det vare mere ordnung når politimyndigheten hadde en finger med i spillet.

Nå som byråkratiet er besatt med folk som har dumsnille holdninger hjelper det ikke å bytte ut regjeringen engang..

Det eneste som nytter hville være om den enkelt innvandingsbyråkrat ble trukket 100kr per person og personlig måtte samle inn (og få bevilget fra berørte kommune) 500 000kr pr innvilget opphold..

I dag ser merker ingen konsekvensene av sine enge vedtak, kostnaden kommer i andre budsjetter, og det må du og jeg og andre skattebetalere svi for.

Sleiven
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Klokt, velformulert, respektfullt og med brodd og dybde, Honkey. Du har en betydelig stjerne i boka hos meg. Og jaggu fikk du ikke plass til en Karin Boye-referanse også.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
impulse skrev:
Klokt, velformulert, respektfullt og med brodd og dybde, Honkey. Du har en betydelig stjerne i boka hos meg. Og jaggu fikk du ikke plass til en Karin Boye-referanse også.
Pøh, bare babler ivei som en jævla politiker, masse generisk svada.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Tor Nado skrev:
Pøh, bare babler ivei som en jævla politiker, masse generisk svada.
Ja, faktisk enig. Virkelig dyktige folk med egne bedrifter og virksomheter har ikke tid (eller råd) til å bli politikere. Middelmådighetene fra lærerværelset og kommuneannsatte funksjonærer trives derimot i politikken som fisk i vann.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.563
Antall liker
7.094
Honkey-Chateau skrev:
totte skrev:
De fleste norske politikere mener det er en styrke for samfunnet at Norge har blandt Europas best utdannede befolkninger, men jeg lurer på om de vil vedgå at det at vi har Europas dårligst utdannede nasjonalforsamling (her regnes nok ikke AUFs tale-, debatt- og bøllekurs med riktignok) er en tilsvarende svakhet. Kanskje er styring av et land ikke så kompetansekrevende som andre felter.
Utdannelse er ikke det eneste saliggjørende. Forleden opplevde jeg, som bedriftens lavest utdannede, å måtte gi en rekke sivilingeniører litt grunnleggende fysikkopplæring. Deres manglende grunnforståelse hadde på dette tidspunkt kostet noen millioner, og tausheten etter denne seansen var øredøvende. Poenget? Forstand og sunt bondevett er vel så vikgtige egenskaper i mange jobber. Og kanskje spesielt for politikere. Som Odd Einar Dørum, for eksempel. Odvar Nordli. Og faren til vår nåværende statsminister. Mange dyktige folk i rekkene, definitivt. Det å bli en god politker krever lang erfaring og livserfaring, så kompetansebehovet er der så absolutt. Utdannelse kan dog ikke kompensere dette behovet. De har rådgivere til sånt. Dannelse, derimot... Tror nok noen og en hver skulle blitt lovlig overrasket over utfordringene ved å være i den posisjonen disse folka frivillig setter seg i. Les noen biografier, for eksempel, kanskje ser dere verden en smule annerledes etterpå.

Honkey
Må si meg enig med det meste som skrives her. For å lykkes og overleve over tid som politiker kreves det en kombinasjon av egenskaper man ikke kan tilegne seg formelt verken på universitet, handelshøyskole eller ingeniørutdanning. Viktigst av alt er grad av politisk teft, eller fingerspitzengefühl, som er like vanskelig å tilegne seg, om man ikke allerede har det, som karisma.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
noruego skrev:
Honkey-Chateau skrev:
totte skrev:
De fleste norske politikere mener det er en styrke for samfunnet at Norge har blandt Europas best utdannede befolkninger, men jeg lurer på om de vil vedgå at det at vi har Europas dårligst utdannede nasjonalforsamling (her regnes nok ikke AUFs tale-, debatt- og bøllekurs med riktignok) er en tilsvarende svakhet. Kanskje er styring av et land ikke så kompetansekrevende som andre felter.
Utdannelse er ikke det eneste saliggjørende. Forleden opplevde jeg, som bedriftens lavest utdannede, å måtte gi en rekke sivilingeniører litt grunnleggende fysikkopplæring. Deres manglende grunnforståelse hadde på dette tidspunkt kostet noen millioner, og tausheten etter denne seansen var øredøvende. Poenget? Forstand og sunt bondevett er vel så vikgtige egenskaper i mange jobber. Og kanskje spesielt for politikere. Som Odd Einar Dørum, for eksempel. Odvar Nordli. Og faren til vår nåværende statsminister. Mange dyktige folk i rekkene, definitivt. Det å bli en god politker krever lang erfaring og livserfaring, så kompetansebehovet er der så absolutt. Utdannelse kan dog ikke kompensere dette behovet. De har rådgivere til sånt. Dannelse, derimot... Tror nok noen og en hver skulle blitt lovlig overrasket over utfordringene ved å være i den posisjonen disse folka frivillig setter seg i. Les noen biografier, for eksempel, kanskje ser dere verden en smule annerledes etterpå.

Honkey
Må si meg enig med det meste som skrives her. For å lykkes og overleve over tid som politiker kreves det en kombinasjon av egenskaper man ikke kan tilegne seg formelt verken på universitet, handelshøyskole eller ingeniørutdanning. Viktigst av alt er grad av politisk teft, eller fingerspitzengefühl, som er like vanskelig å tilegne seg, om man ikke allerede har det, som karisma.
Joda, jeg er forstatt stort sett enig, men ikke i at brorparten av politikerne er "fremst blant likemenn". De er nok bare likemenn, delvis fordi vi vil ha det sånn og delvis fordi vi ikke har så mye vi skulle sagt.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.563
Antall liker
7.094
totte skrev:
noruego skrev:
Honkey-Chateau skrev:
totte skrev:
De fleste norske politikere mener det er en styrke for samfunnet at Norge har blandt Europas best utdannede befolkninger, men jeg lurer på om de vil vedgå at det at vi har Europas dårligst utdannede nasjonalforsamling (her regnes nok ikke AUFs tale-, debatt- og bøllekurs med riktignok) er en tilsvarende svakhet. Kanskje er styring av et land ikke så kompetansekrevende som andre felter.
Utdannelse er ikke det eneste saliggjørende. Forleden opplevde jeg, som bedriftens lavest utdannede, å måtte gi en rekke sivilingeniører litt grunnleggende fysikkopplæring. Deres manglende grunnforståelse hadde på dette tidspunkt kostet noen millioner, og tausheten etter denne seansen var øredøvende. Poenget? Forstand og sunt bondevett er vel så vikgtige egenskaper i mange jobber. Og kanskje spesielt for politikere. Som Odd Einar Dørum, for eksempel. Odvar Nordli. Og faren til vår nåværende statsminister. Mange dyktige folk i rekkene, definitivt. Det å bli en god politker krever lang erfaring og livserfaring, så kompetansebehovet er der så absolutt. Utdannelse kan dog ikke kompensere dette behovet. De har rådgivere til sånt. Dannelse, derimot... Tror nok noen og en hver skulle blitt lovlig overrasket over utfordringene ved å være i den posisjonen disse folka frivillig setter seg i. Les noen biografier, for eksempel, kanskje ser dere verden en smule annerledes etterpå.

Honkey
Må si meg enig med det meste som skrives her. For å lykkes og overleve over tid som politiker kreves det en kombinasjon av egenskaper man ikke kan tilegne seg formelt verken på universitet, handelshøyskole eller ingeniørutdanning. Viktigst av alt er grad av politisk teft, eller fingerspitzengefühl, som er like vanskelig å tilegne seg, om man ikke allerede har det, som karisma.
Joda, jeg er forstatt stort sett enig, men ikke i at brorparten av politikerne er "fremst blant likemenn". De er nok bare likemenn, delvis fordi vi vil ha det sånn og delvis fordi vi ikke har så mye vi skulle sagt.
Nettopp. Dessverre lever mange i den illusjon, og følgelig blir like skuffet hver gang, om at et folk i et demokrati velger sine tjenere og ikke ledere...
 
Topp Bunn