DUELUND motstander

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
up skrev:
...
Som Rhesus er inne på må disse parameterne oppveie hverandre, ellers kan jo dette like godt føre til et negativ resultat. ;)
...
Flisespikkeri menn ... det er tilstrekkelig at det er en negativ eller positiv samvariasjon (helt avhengig av hvordan tingene er koblet sammen). Men skal det bli noen effekt å snakke om så må man ha en bedre termisk kobling mellom spole i HT og den aktuelle motstand, dessuten så bør alle HT-elementene i en HT ha en tilsvarende seriemotstand for at totaltbildet skal henge sammen, og da er man kanskje like langt ...

mvh
KJ
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
up skrev:
Audiomix skrev:
Rhesus skrev:
Litt for mange ukontrollerte parametere til at det hele skal klaffe, spør du meg.
Spørs om ikke dette er det "lille" ekstra som skal til for at alt klaffer ;)
Som Rhesus er inne på må disse parameterne oppveie hverandre, ellers kan jo dette like godt føre til et negativ resultat. ;)

En Duelund-motstand i serie med diskant-enheten i min tidligere Magnepan 3.6 ble satt inn istedet for en billig medfølgende standard motstand. Som ventet hørtes absolut ingen forskjell. At noen kan oppleve "mirakler" med en enkel motstand virker imponerende, nærmest utrolig, etter min mening .::)
Det har jo ligesom noget med kvaliteten på udgangspunktet at gøre. ;) Sad der ikke også en kondensator i det kredsløb og evt. dårlige kabler ? Hvad med din kilde hvordan er den ?
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
LMC skrev:
litt forskjell om den blir satt i serie med et mellomtone-element som går fra 600-4K enn om det blir gjor i en diskant som kobles inn ved 1K7 .....eller?
ellers er det vel heller bekymringsverdig om man ikke hører forskjeller på passive komponenter i SERIE med signalet ::)
imo
mvh
Ikke annet enn høy pris. :)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
up skrev:
LMC skrev:
litt forskjell om den blir satt i serie med et mellomtone-element som går fra 600-4K enn om det blir gjor i en diskant som kobles inn ved 1K7 .....eller?
ellers er det vel heller bekymringsverdig om man ikke hører forskjeller på passive komponenter i SERIE med signalet ::)
imo
mvh
Ikke annet enn høy pris. :)
Hvis man ikke kan høre forskel skulle man muligvis overveje en anden hobby ???
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Har ikke lest alle innlegg her, så det er mulig jeg har oversett noe.

Denne motstanden skal altså være ikke-induktiv, kun resistiv. Hvordan er det da meningsfyllt å bruke begrepet "decreasing impedance"?
Såvidt jeg husker må det være et kapasitivt eller induktivt element tilstede for at impedansbegrepet i det hele tatt skal gi mening.
Korriger meg om jeg husker feil.

Mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Negativ temperaturkoefficient giver lavere modstand ved stigende temperatur. Kan man tydelig se ved måling kort efter lodning. Det er faktiskt ret meget det ændrer sig.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Delle skrev:
Har ikke lest alle innlegg her, så det er mulig jeg har oversett noe.

Denne motstanden skal altså være ikke-induktiv, kun resistiv. Hvordan er det da meningsfyllt å bruke begrepet "decreasing impedance"?
Såvidt jeg husker må det være et kapasitivt eller induktivt element tilstede for at impedansbegrepet i det hele tatt skal gi mening.
Korriger meg om jeg husker feil.

Mvh
Resistans er en av komponentene i impedans.

En impedans kan godt ha kun en reell del, dvs være en ren resistans, den vil fremdeles være en impedans.

En ren resistans er et tenkt tilfelle, den eksisterer kun i teorien. Alle praktiske motstander har flere reaktive elementer.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Rhesus skrev:
Delle skrev:
Har ikke lest alle innlegg her, så det er mulig jeg har oversett noe.

Denne motstanden skal altså være ikke-induktiv, kun resistiv. Hvordan er det da meningsfyllt å bruke begrepet "decreasing impedance"?
Såvidt jeg husker må det være et kapasitivt eller induktivt element tilstede for at impedansbegrepet i det hele tatt skal gi mening.
Korriger meg om jeg husker feil.

Mvh
Resistans er en av komponentene i impedans.

En impedans kan godt ha kun en reell del, dvs være en ren resistans, den vil fremdeles være en impedans.

En ren resistans er et tenkt tilfelle, den eksisterer kun i teorien. Alle praktiske motstander har flere reaktive elementer.
Nettopp.
Det påstås dog at denne er rent resistiv. Er dette da en ikke-praktisk motstand, eller brukes det for store ord?
IMO: Skal helheten være troverdig må alle enkeltelementer være det.

Mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Delle skrev:
Rhesus skrev:
Delle skrev:
Har ikke lest alle innlegg her, så det er mulig jeg har oversett noe.

Denne motstanden skal altså være ikke-induktiv, kun resistiv. Hvordan er det da meningsfyllt å bruke begrepet "decreasing impedance"?
Såvidt jeg husker må det være et kapasitivt eller induktivt element tilstede for at impedansbegrepet i det hele tatt skal gi mening.
Korriger meg om jeg husker feil.

Mvh
Resistans er en av komponentene i impedans.

En impedans kan godt ha kun en reell del, dvs være en ren resistans, den vil fremdeles være en impedans.

En ren resistans er et tenkt tilfelle, den eksisterer kun i teorien. Alle praktiske motstander har flere reaktive elementer.
Nettopp.
Det påstås dog at denne er rent resistiv. Er dette da en ikke-praktisk motstand, eller brukes det for store ord?
IMO: Skal helheten være troverdig må alle enkeltelementer være det.

Mvh
Det er fysisk umulig å produsere en rent resistiv motstand. Så enkelt.

Det finnes produkter som kalles non-inductive design. Caddock 930, f.eks. De er motstander pakket i TO220 kapsel. En tilledning i en TO220 har ca 12nH induktans. Det betyr at en slik motstand minimum har en induktans på ca 24nH. Non-inductive? Jeg tror ikke det.
 
Topp Bunn