DUELUND mirakel

B

BjornE

Gjest
Motstander, spoler og kondensatorer inne i en høytaler er helt galt!

Og en ting til dere som hører forskjell på kabler - er dere klar over toleranser på disse komponentene? Noen her hevder at de hører forskjell på at høytalere er flyttet en centimenter eller to - prøv å bytte om høyre og venstre høytaler. Som følge av toleransene i delefilterkomponenter vil dere få en betydelig endring i det lydbildet dere har vennet dere til.

Digital deling, selv mellom to A/D D/A er svært enkelt å realisere og er fullstendig overlegent analoge metoder, særlig på delefilter siden.

Dersom dere ønsker å verifisere dette så sjekk hvordan en kondensator og spole egentlig virker, hvordan de håndterer strømmer og ikke minst toleranser.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
BjornE skrev:

Og en ting til dere som hører forskjell på kabler - er dere klar over toleranser på disse komponentene? Noen her hevder at de hører forskjell på at høytalere er flyttet en centimenter eller to - prøv å bytte om høyre og venstre høytaler. Som følge av toleransene i delefilterkomponenter vil dere få en betydelig endring i det lydbildet dere har vennet dere til.

Digital deling, selv mellom to A/D D/A er svært enkelt å realisere og er fullstendig overlegent analoge metoder, særlig på delefilter siden.

Dersom dere ønsker å verifisere dette så sjekk hvordan en kondensator og spole egentlig virker, hvordan de håndterer strømmer og ikke minst toleranser.
Nå finnes det produsenter som faktisk legger litt arbeid i å få høytalere til å låte likt.... Mulig de ikke er å få kjøpt på Statoil? :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
HALLELUJA :eek:
perfect (digital)sound 4ever
mvh

S

slowmotion

Gjest
Nå har jo tråden sklidd skikkelig ut! Det er morsomt! :D

Det er vel ingen tvil IMHO om at aktiv deling er potensielt best.

Men det er jo ikke bare å bygge om en ferdig høytaler med passiv deling til aktiv,
de passive delefiterne i kjøpehøytalere er jo tilpasset høytalern slik at resultatet
blir best mulig. Konstruktøren bruker jo lang tid på å file på filtrene.

Det samme må gjøres med aktive filtre hvis resultatet skal bli bra.
Hvis man bare bruker et standard aktivt filter istedet for passivt i en kjøpehøytaler
er det klart at lyden vil bli dårligere.
Og da tror man at passive filtre er bedre enn aktive.

;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
om jeg skulle hatt et aktivt system, skulle det vært designet for det fra bunnen av, og det har jeg ikke tid til for tilfellet
og da er vi tilbake til trådtema.....
effekten av å bytte til et suverent motstand i et eksisterernde passivt filter for å forbedre en eksisterende konstruksjon innenfor dens opprinnelige design... puhhh! :eek:

mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
BjornE skrev:

Sådan en gang gylle. Mine filtre er udmålt til 1 %.

B

BjornE

Gjest
Dersom delefilterkmponenter er målt til 1% - hva gjør det for lyden?

Svar: Mer enn alt som kan relateres til kabler for eksempel. Og hvordan er det med temperatur variasjoner etter 20 minutter med spilling?

K

Khanate

Gjest
Aner vi religiøse tendenser her?

Vår hobby innebærer en temmelig stor del subjektivitet. Vi har helt enkelt ulik oppfatning om hva som er bra og hva som er dårlig. Denne overbevisningen kan være basert på alt så ulike ting som opplevd lydpreferanse (de som lytter), kjærlighet til et spesielt fabrikat/merke, eller teoretiske begrunnelser (de som tenker). Den siste kategorien inneholder alt fra det teoretisk "etablerte" sannheter til voodoo.

Kanskje vi kan være mer åpne for andres erfaringer, teorier og preferanser (LMCs i dette tilfellet), på tross av at vi selv sitter inne med noen motstridende? LMC hadde sikker vennligsinnede tanker i hodet da han postet sitt innlegg.

For tross alt: DET FINNES IKKE ÉN ETABLERT SANNHET VEDRØRENDE LYD PÅ BOKS

Med tanke på den hyppige forekomsten av religiøst fundert propaganda og "debatt"her hos oss, finner jeg det underlig at ikke denne tråden har fått mer oppmerksomhet: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15002.0.html

Kjærlig hilsen
Pastor Khanate

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.196
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Her er det gutter mot menn ( mann i dette tilfellet ) ;D

For å holde meg til saken, må jeg si at disse gutta som utvikler div. komponenter i den gamle mesters ånd, tydeligvis har peiling.

Takk til LMC, som gidder dele dette med oss her inne.

ps; kjekt hvis det var flere her som vil bidra med POSITIVE erfaringer når det gjelder komponenter fra det "Duelundske univers " og ikke la dette skli ut i en debatt om passiv kontra aktiv deling.

mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
apropos mirakel,så trengs det opptil flere ,for å kjøpe de duelund kondisene jeg kunne tenke meg! ::)
mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.324
Torget vurderinger
1
En rekke OT kommentarer er fjernet.

bjornh

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
BjornE skrev:
Dersom delefilterkmponenter er målt til 1% - hva gjør det for lyden?

Svar: Mer enn alt som kan relateres til kabler for eksempel. Og hvordan er det med temperatur variasjoner etter 20 minutter med spilling?
Der kan ikke måles nogen temperaturforskelle overhovedet såfremt komponenterne er ordentligt dimensioneret. Desuden er der temperaturforskelle i aktive filtre i højere grad end i passive. I særdeleshed i de som regel "kun til øllet" dimensionerede metalfilmmodstande der tillige er magnetiske.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.288
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
For oss som har hørselen inntakt, så forholder vi oss til det vi hører og ikke til det andre har målt.... gml jungelord! ;D

B

BjornE

Gjest
Kult - motstandene i et passivt delefilter blir ikke varme?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
musicman skrev:
Her er det gutter mot menn ( mann i dette tilfellet ) ;D

For å holde meg til saken, må jeg si at disse gutta som utvikler div. komponenter i den gamle mesters ånd, tydeligvis har peiling.

Takk til LMC, som gidder dele dette med oss her inne.

ps; kjekt hvis det var flere her som vil bidra med POSITIVE erfaringer når det gjelder komponenter fra det "Duelundske univers " og ikke la dette skli ut i en debatt om passiv kontra aktiv deling.

mvh
En stor takk til LMC som ville dele denne erfaringen med oss andre, slikt er gull verdt.!

Deler absolutt "musicman" sin anmodning her, litt mer positivt innhold skader ikke.!
Det er vel heller ikke noe poeng i å overbevise andre om at de har feil.?
Det er et ordtak som heter "klok av skade", kan ikke vi andre som ikke har tro på alt det digitale og EQ få lov til å være litt mer analoge og "dumme", uten at dere skal tre påstandene deres over hode på oss.?

Det er snart ikke en eneste tråd som ikke er forsøpplet med DECX, DUXS og jeg vet ikke hva, EQ meg her og mitt oppe i et sted solen sjeldent skinner ;D
Skjønner dere ikke at all denne propaganda'en ødelegger mer enn det gavner.?

Har dessverre ingen erfaring med Duelund komponenter, men etter det LMC skriver her, så er det absolutt noe jeg kommer til å tenke over når noe slikt blir aktuelt..

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Antall liker
0
Off topic: Det er en del her inne som kun ønsker å krangle og så splid. Ignorer dem.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Har ett par liggende,ikke sikker på om jeg skal bruke de i HT eller røyke de ;D

/jan

B

break_out

Gjest
Deler LMC sine erfaringer med å oppgradere delefilter med bedre komponenter, det inngrepet som ble gjort på mine hadde stor innvirkning på lyden. De som skulle betvile dette får gjerne gjøre det, men for meg så var dette en stor forbedring. Når det gjelder digitale systemer og behandling/bearbeiding av bits and bytes signaler i HiFi sammenheng, så må dette være noe av det mest usexy jeg personlig kan tenke meg for min hobby.

jbh

Medlem
Ble medlem
06.11.2003
Antall liker
36
Sted
0862 Oslo
Torget vurderinger
15
break_out skrev:
Deler LMC sine erfaringer med å oppgradere delefilter med bedre komponenter, det inngrepet som ble gjort på mine hadde stor innvirkning på lyden. De som skulle betvile dette får gjerne gjøre det, men for meg så var dette en stor forbedring. Når det gjelder digitale systemer og behandling/bearbeiding av bits and bytes signaler i HiFi sammenheng, så må dette være noe av det mest usexy jeg personlig kan tenke meg for min hobby.
Hei alle kvervulanter og andre.
Jeg oppgraderte en gang et par Respons Grande (Pehrsson) med et filter til ca 20.000kr. Ca 12.000kr i kondiser fra Mundorf og MIT, og ca 8.000kr i foliespoler. Fabelaktik mye bedre! Første versjon var med induksjonsfrie motstander, siste versjon var med Caddock-motstander på kjøleplate - OG DET GJORDE SUSEN I DISKANTEN! Caddock var kanonbra. Petter Dahle hjorde senere samme erfaring med Magnepan. Så ble det horn, først DUO, modifisert med Mundorf Sølv i olje kondiser-noe bedre, nå Avantgarde Duo Omega Mezzo, som har godsakene montert orginalt. Hadde også en 2A3 forsterker der forrige eier hadde hengt noen gamle Papir i olje kondiser på utsida, de var nesten like store som forsterkeren. Det og fungerte fint. Kjøpte derfor ei hel kasse med ca 25 gamle millitære oljekondiser til kommende delefilterprosjekter, mest 8 og 10uF. Det ser imidlertid ut til at de skal selges pga. lite tid etter jobb og tre barn. Enig med de som sier at en bare må prøve og lytte, da får en i det minste noe som er riktig for en selv, og det er jo tross alt det viktigste. Lykke til!
mvh j

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Gratulerer med miraklet. Men la oss ikke glemme det største mirakel av alle. Nemlig at det finnes en rekke forsterkere og høyttalere i den lydmessige toppklasse som er stappfulle av høyst ordinære metalloksyd og standard trådviklede motstander, og hva vi kan trekke for konklusjoner derav. No

B

break_out

Gjest
Dr.No skrev:
Gratulerer med miraklet. Men la oss ikke glemme det største mirakel av alle. Nemlig at det finnes en rekke forsterkere og høyttalere i den lydmessige toppklasse som er stappfulle av høyst ordinære metalloksyd og standard trådviklede motstander, og hva vi kan trekke for konklusjoner derav. No
En konklusjon en kan trekke av det er at designet som helhet av et utstyr helt klart er den største bidragsyter til god lyd. Men det tilsier ikke at det ikke kan forbedres ytterligere i en viss grad med å oppgradere enkeltkomponenter. I den andre enden så kan jo ”dårligere” komponenter være en bidragsyter til god lyd med sine egenskaper der dette passer seg slikt… Så en får stole på litt flaks også når en tukler med et etablerte design, ikke bare kunnskap og et potensielt bedre enkeltkomponent.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
i mine egenproduserte 300b blokker og riaa bruker jeg kun AN 2 watt tantaler
der det ikke holder bruker jeg mills trådviklede eller caddock
mundorf sølv i olje hele veien bortsett fra glød:BG N eller Nx
til b+ bruker jeg kun Solen metalcan 100uF/630 vdc istedet for elektrolytter
tar mye plass og koster endel,men er verdt det
IMO
Mvh

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Et lite spm til Duelund support;

Har du hørt forbedringene med Cast spole i sølv?
Vurdere disse for mine dca 2.0, men de koster litt..

Vedlegg

T

theStig

Gjest
jbh skrev:
Petter Dahle hjorde senere samme erfaring med Magnepan.
Petter gjorde også den erfaringen at aktive filtre var en MYE bedre løsning enn passive filtre selv med hyper-komponenter....

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.272
Torget vurderinger
1
Jeg tror de fleste er enige om at aktiv deling er bedre enn passiv. Imidlertid er det også et prioriteringsspørsmål. Leif har bygd 2 råe rør monoblokker som i kommersiell handel ville ha kostet "hundretusener". For å kjøre aktivt må han altså lage 4-6 stk ekstra monoblokker…, med mindre han selger de han har og kjøper seg flere rimeligere (og mindre kompromissløse) forsterkere. Noe jeg tror heller ikke er aktuelt…

SÅ TILBAKE TIL TOPIC:
På mine forrige Magnepan 3.6 så trengte diskantbåndet litt demping (nivåtilpasning) til mellomtonen. Jeg prøvde først med AN Tantal motstandere. For å tåle effekten, måtte jeg bruke flere i parallell. Man kan innvende at dette ikke er en optimal implementering av disse motstandene. På den annen side så avdekkes dens eventuelle egenlyd nådeløst, når den kobles slik i serie med signalet.

Etterpå gikk jeg over til Caddock motstandere, kjøpt fra Elfa, med påmontert kjølefinne, med tilsvarende ohm’ske verdier.

Det ble da ganske åpenbart at AN Tantal hadde en skjemmende egnelyd, i form av utpreget ”snillhet” og ”utglatting” av mikrodynamikken. Det låt (for) pent. Caddock låt mer tørt og presist. Mer nøytralt og gjennomsiktig. Mindre egenlyd, rett og slett.

Etterpå viste det seg at AN Tantal er meget magnetisk. Det kan være noe av forklaringen, fordi den da fungerer som ”dynamikk-strekkavlaster”. Etter mitt skjønn er AN Tantal kostbar kosmetikk...

Så Leifs observasjon om at det kan være betydelig lydforskjeller motstandere imellom stemmer nok.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
når man ser oppbyggingen av et duelundmotstand og vet hva den består av,får man en intuitiv feeling på at dette er riktig
at det så i tillegg følges opp av god lyd,bekrefter det hele
IMO
mvh

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Duelund_Support skrev:
" Golden Ears " er erfarne ører der har lært af andre ligesindede. Har bemærket at der i mange forums er folk der stejler og nægter at lære noget nyt. De bliver aldrig til golden ears selv om de mener de allerede er det. HiFi er en stadig udvikling. Nogle kommer aldrig udover tenagestadiet. ::)
Så gullører må opplæres og godkjennes av andre gullører? Interesant dette, gullørene blir jo de reneste frimurere. Gullørelosjen?
Dette er vel nesten like ille som presteordner der ny lære er synd og fører til forbannelse.

Duelund_Support skrev:
Her tager du meget fejl. Men sådan er det jo hvis man sidder på ørene.
Seriøs du.....

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
KnB skrev:
Et lite spm til Duelund support;

Har du hørt forbedringene med Cast spole i sølv?
Vurdere disse for mine dca 2.0, men de koster litt..
Har næppe råd har ikke hørt dem. Tror helt sikkert de er gode. Har hørt hvor meget bedre Jensen Sølvoliepapir er end Do. kobber i min nye rørpre.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
theStig skrev:
jbh skrev:
Petter Dahle hjorde senere samme erfaring med Magnepan.
Petter gjorde også den erfaringen at aktive filtre var en MYE bedre løsning enn passive filtre selv med hyper-komponenter....
Det er ok. hvis man laver filtrene som L-C led i stedet for R- C led. Derudover skal man bruge et godt singleended kredsløb med diskrete komponenter, Servokredsløb incorporeres på disse. Så kan det blive godt. RC led og IC kredse smadrer lyden. Hvad andre kommer frem til kan jeg ikke bruge til noget med udgangspunkt i hvor lidt velyd jeg har hørt på forskellige udstillinger på selv meget dyrt grej. Det er kun få der ved hvad de snakker om. Det meste er en gang reklamegas. Lær at sortere fra.

Topp Bunn