DUELUND mirakel

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Hei folkens
kan nesten ikke holde meg i skinnet:
byttet nettopp motstandene i mitt Trio mellomtonefilter og det var en STOR forskjell fra std.
meget finttegnende og superoppløst uten noe hardhet;faktisk mykere og luftigere enn fra før,uten å miste sting eller attakk
anbefales sterkt
billigste forbedring jeg har gjort på lenge!
synd kondisene trolig er i en annen prisklasse 8)
mvh

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Spennende :)
Grats.

Skjønner jeg må få satt inn mine her også...TTT

/jan

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Kondisene koster litt, men er verdt det!!
Anbefaler å prøve disse.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.428
Tro hva måleresultatene viste før og etter...hvis det viste noen forskjell overhodet... ::)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg er ingen "scope-jockey" og jobber med anlegget etter lydpreferanser og ikke firkantpulser!
mvh

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.428
LMC skrev:
jeg er ingen "scope-jockey" og jobber med anlegget etter lydpreferanser og ikke firkantpulser!
mvh
He..he, selvsagt visste jeg svaret ditt. ;) Og har de nye motstandene samme verdi som de forrige så vil det måle likt også, skulle man tro..

(Dette sagt av Espen som i den senere tid har blitt så "interessert" i målinger.. ;D)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
LMC skrev:
Hei folkens
byttet nettopp motstandene i mitt Trio mellomtonefilter og det var en STOR forskjell fra std.
meget finttegnende og superoppløst uten noe hardhet;faktisk mykere og luftigere enn fra før,uten å miste sting eller attakk
anbefales sterkt
mvh
Jep de er i en anden priklasse men hver en krone værd. Deres nye spoler : Folie i olie kan heller ikke overgåes af noget.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Duelund greier har jeg lyst til å prøve en gang jeg også. :D

U

utgatt19288

Gjest
Espen R skrev:
Tro hva måleresultatene viste før og etter...hvis det viste noen forskjell overhodet... ::)
Merkelig agenda du har - selvfølgelig er det stor forskjell på passive komponenter - men vet du hvordan man kan måle et spekter av overtoner? Jeg er sikker på at det er mulig - men tror kanskje ikke at kunnskapen om hvordan slikt måles sitter her inne. Her er det bare opportunister og kranglefanter med skinndebatter.

Kan du ikke ta spm med deg til Audio Engineering Society - de kan sikkert svare. De er forresten snart 30 årsiden disse gutta med Walter Jung og Richard Marsh i spissen fant sammenhengen mellom lyd/målinger for kondensatorer.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
samme verdi i Ohm ja
Men uendelig mye mere verdt ;D
mvh

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Antall liker
0
Den største feilen "målemafiaen" gjør er å sette likhetstegn mellom sinusbølger og musikksignaler.

U

utgatt19288

Gjest
Det er stadige illusjoner ute å går - hele debatten er så retro 70 og pre 80 tall. "Golden Ears" er for lengst akseptert selv blant de værste hvitfrakkene fra: www.aes.org

Skjønner godt at filantroper, bokanmeldere, aksjemeglere osv - ikke orker forstå: hull vandring og betydningen av elektronenes asimialasjon i ulike dielektrikum - hverken orker eller forstår alt selv.

Men debaten er avlyst - det hersker ingen uenighet blant fagfolk bare blant amatører her inne

Er det noen som kan vise til saklige debatter blant utviklerer som ikke har akseptert at det finnes "golden ears"?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
" Golden Ears " er erfarne ører der har lært af andre ligesindede. Har bemærket at der i mange forums er folk der stejler og nægter at lære noget nyt. De bliver aldrig til golden ears selv om de mener de allerede er det. HiFi er en stadig udvikling. Nogle kommer aldrig udover tenagestadiet. ::)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Kanskje en tanke aa benytte slike i direkte signalvei paa forsterkersiden ogsaa?
Skulle ikke vaere noe problem med watt toleransen i alle fall.

Hva byttet du fra? Det som var std, eller 2W AN Tant?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Erland skrev:
Kanskje en tanke aa benytte slike i direkte signalvei paa forsterkersiden ogsaa?

Det er ingen gevinst på sådan et sted specielt fordi de ikke kan fåes i særligt høje værdier. Benyt Shinko, Vishay eller Audio Note 2w.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
507
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Er det ikke noe med at de motstandene har litt andre egenskaper enn de vanlige keramiske og derfor kun bør benyttes i parallell med driveren? Eller serie, husker ikke helt.

Asbjørn

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Erland skrev:

hallo E.
jeg har prøvd Allan Bradley karbon komposition,Caddock,AN 2watt tant mfl.,men gikk alltid tilbake til den originale sementmotstanden,som hadde best klang/oppløsning.
AB låt grynete,Caddock sterilt og AN litt "hvit".
Så kom "the new kid in town" og oppfylte krav om kombinasjon av oppløsning og "king tone".

vedr. min litt lunkne holdning til målinger,er at erfaringsvis,når jeg har målt meg frem til en løsning enten med justeringer av bass,høyttalerplassering eller komponentvalg,så har det ofte endt opp med å låte piss.
så tweaker jeg og ordner litt på gehør og erfaring/intuisjon,så blir jeg som regel fornøyd.
eneste regel jeg holder hardt på,er at jeg endrer bare en ting ad gangen(klok av skade fra å rote meg bort),lar det spille noen uker,og får jeg en litt uggen feeeling,vet jeg hva jeg skal reversere.
"I did it my way" som en ikke helt ukjent sanger ??? uttrykte det
mvh
Leif

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Nightpuma skrev:
Hei

Er det ikke noe med at de motstandene har litt andre egenskaper enn de vanlige keramiske og derfor kun bør benyttes i parallell med driveren? Eller serie, husker ikke helt.

Asbjørn
Hvem spørger du om hvad?

T

theStig

Gjest
Hva med å prøve uten motstander (og spoler og kondensatorer) mellom forsterker og høyttaler? ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg kveler ikke en analogrigg til flere hundre tusen med digital eq og x/o
sry
mvh

L

Ludo

Gjest
theStig skrev:
Hva med å prøve uten motstander (og spoler og kondensatorer) mellom forsterker og høyttaler? ;)
Oh - hørte jeg banning i kirka ?? :eek: :eek: :eek: ;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
LMC skrev:
Hei folkens
anbefales sterkt
mvh
Gjorde leksene sine han Duelund gitt. En ting jeg lurer på er hvilken verdi som satt der før ift, den som sitter der nå - og da tenker jeg ikke på den skrevne motstandsverdien, men den målte. Kan jo være inntil store toleranser her som også har bidratt til endret lydbilde.

Vidar

T

theStig

Gjest
LMC skrev:
jeg kveler ikke en analogrigg til flere hundre tusen med digital eq og x/o
sry
mvh
Seriøst: alt degraderer lyden, men et passivt filter degraderer mye mer enn et digitalt aktivt filter. Jeg snakker av reell erfaring her - ikke på basis av tall, målinger og marketingmateriale (selv om det i seg selv burde vært overbevisende nok).

Man "kveler" ikke analogriggen ved å kjøre den gjennom et digitalt filter. Jeg gjør dette selv. Faktisk så låt platespilleren enda mer "analogt" etter at jeg kastet ut RIAA'en og gikk for digital RIAA i stedet.

Det aner meg at vi neppe kommer til å bli enige her. :) Så derfor: det finnes jo aktive analoge filtre og EQ også da....

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
theStig skrev:
Grøss og gru. Elektronisk delefilter med IC kredse?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Duelund_Support skrev:
theStig skrev:
Jepp ;D
Det er da det låter bra vett... ;)

PK

T

theStig

Gjest
Duelund_Support skrev:
theStig skrev:
Det er en av flere muligheter. Uansett er nesten enhver IC bedre enn passive komponenter mellom høyttaler og forsterker.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
507
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Duelund_Support skrev:
Nightpuma skrev:
Hei

Asbjørn
Hvem spørger du om hvad?
Hei

Jeg spør vel den som kan svare ;) Jeg prøvde ut Duelund motstandene for en tid siden med veldig godt resultat, og da jeg kjøpte de av DCA anbefalte han dem enten i parallell eller serie med høytalerelementet. Og det var det jeg ikke helt husket, og tenkte at det må da være fint å få klarlagt. Nå har jeg kikka litt rundt og her :http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl?f=mug&m=97306
Uttaler Frederik Carøe:
"They are designed for applications within a loudspeaker where it is paramount that the impedance does not rise during use but. This will typically happen with regards to series connections with a driver.
The idea is that as the impedance of the voice coil rises the impedance of the resistor decreases/falls. The net effect is that the amplifier sees an unaltered impedance during various sections of music."

Asbjørn

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg har ikke behov for å bli enig med noen ;D
jeg følger de veier som gir meg god lyd og erfaringsmessig er det ikke nødvendigvis de veiene andre leder meg på ::)
i min verden er eq lik tap av luft og gjennomsiktighet og kommer ikke inn i mitt system
i alle fall ikke over 40hZ 8)
mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
LMC skrev:
jeg har ikke behov for å bli enig med noen ;D
jeg følger de veier som gir meg god lyd og erfaringsmessig er det ikke nødvendigvis de veiene andre leder meg på ::)
i min verden er eq lik tap av luft og gjennomsiktighet og kommer ikke inn i mitt system
i alle fall ikke over 40hZ 8)
mvh
Men jeg er absolut enig med dig hvad enten du vil eller ej. ;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Nightpuma skrev:
Duelund_Support skrev:
Nightpuma skrev:
Hei

Asbjørn
Hvem spørger du om hvad?
Hei

Jeg spør vel den som kan svare ;) Jeg prøvde ut Duelund motstandene for en tid siden med veldig godt resultat, og da jeg kjøpte de av DCA anbefalte han dem enten i parallell eller serie med høytalerelementet. Og det var det jeg ikke helt husket, og tenkte at det må da være fint å få klarlagt. Nå har jeg kikka litt rundt og her :http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl?f=mug&m=97306
Uttaler Frederik Carøe:
"They are designed for applications within a loudspeaker where it is paramount that the impedance does not rise during use but. This will typically happen with regards to series connections with a driver.
The idea is that as the impedance of the voice coil rises the impedance of the resistor decreases/falls. The net effect is that the amplifier sees an unaltered impedance during various sections of music."

Asbjørn
Det anede mig at det var det du var ude efter. Ingen grund til at anvende Duelund modstandene parallelt . Her er det fordel med positiv temperaturkoeffecient.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
theStig skrev:
Duelund_Support skrev:
theStig skrev:
Det er en av flere muligheter. Uansett er nesten enhver IC bedre enn passive komponenter mellom høyttaler og forsterker.
Her tager du meget fejl. Men sådan er det jo hvis man sidder på ørene.

T

theStig

Gjest
Duelund_Support skrev:
theStig skrev:
Duelund_Support skrev:
theStig skrev:
Ja dette kommer til å bli en fruktbar diskusjon.....

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Duelund_Support skrev:
theStig skrev:
Duelund_Support skrev:
theStig skrev:
Haha.. tenk deg om.
LMC greide å øke lydopplevelsen flere hakk med å bytte en motstand med en annen (det kan godt hende dette er innbillt, men jeg velger å tro det er reelt), tank da hvis man fjerer dem?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Saa bra at Khorna fikk sine motstander fra Duelund med en gang, saa slipper jeg i allefall og rote med det midt oppe i alle andre prosjekter ;)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
pks skrev:
Duelund_Support skrev:
theStig skrev:
Duelund_Support skrev:
theStig skrev:
Haha.. tenk deg om.
LMC greide å øke lydopplevelsen flere hakk med å bytte en motstand med en annen (det kan godt hende dette er innbillt, men jeg velger å tro det er reelt), tank da hvis man fjerer dem?

Er enig at aktiv deling av bassen blir bra, men å bytte ut et godt passivt filter mellom diskant og mellomtone med et elektronisk filter, kan like gjerne føre til nedgradering av lyden! Men det blir selvfølgelig enklere å finne elementer man liker uten å måtte finne noe som passer sammen med tanke på følsomhet...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.324
Torget vurderinger
1
Hold dere til topic. Dersom diskusjonen sklir ut, vil OT innlegg (off topic) fjernes.

bjornh

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.428
Dette med passivt vs. elektronisk filter, noen syns det låter bra, andre syns det låter skitt. En liten analogi her blir vel kanskje analogt vs. digital EQ. Mastering tekniker Steve Hoffman sa i et intervju at han ennå ikke har hørt digital EQ som låter bra. Tror fellesnevneren her er at folk befinner seg på ulikt nivå og har ulike referansepunkter for bedømmelse.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
men nå er det nå engang slik at den som tar regningen har siste ordet 8)
jeg skjønner også at uten motstand er bedre(Omega),men det er forløpig ingen option
IMO
Mvh

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
bjornh skrev:
Hold dere til topic. Dersom diskusjonen sklir ut, vil OT innlegg (off topic) fjernes.

bjornh
Er det ikke bedre om trådstarter styrer dette???

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
val skrev:
pks skrev:
Duelund_Support skrev:
theStig skrev:
Duelund_Support skrev:
theStig skrev:
Haha.. tenk deg om.

Er enig at aktiv deling av bassen blir bra, men å bytte ut et godt passivt filter mellom diskant og mellomtone med et elektronisk filter, kan like gjerne føre til nedgradering av lyden! Men det blir selvfølgelig enklere å finne elementer man liker uten å måtte finne noe som passer sammen med tanke på følsomhet...
Aktiv digital deling, da...
Analog aktiv deling har på flere måter svakheter lik passiv deling.

Mvh

Pk

Topp Bunn