Duelund Gregersen htt. lavt Q

prebber1969

Medlem
Ble medlem
18.04.2019
Innlegg
24
Antall liker
15
Hej alle i nordiske hifi godtfolk 😊



Jeg har med glæde købt en meget fin højttaler sidste år.

Den hedder Brygge og er bygget af Jens Gregersen, på baggrund af Steen Duelunds viden og erfaringer.

Jeg står i en situation hvor jeg har lyttet med glæde men må konstatere at der mangler niveau i de nedre oktaver (basguitar, stortromme, dybe stemmer osv osv)

Jeg vil gerne beholde min højttaler som den er, så er ikke parat til at modificere i delefilter osv.

Det jeg tænker er om i har nogle foreslag til at udskifte effekt og forforstærker, cd afspiller evt. Kabler så jeg kan kompensere for det lave q på 0,25?

Jeg spiller med HK signature 1.5, , HK Citation 7.0 og Sony cd-afspiller DVPS-7700. Signal og ht kabler er af middelmådig kvalitet.

Har i nogle foreslag til at tilte mit lydbillede lidt?

Mine højttalere.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.794
Antall liker
1.641
Sted
Sjælland. Danmark.
Manglende bas kan skyldes mange ting. Det kan være at du sidder i en udfasning af lyden. Arbejd med placering af lyttestol og højttalernes placering.
Det er så vigtigt at få dette gjort præcist.
Når det er på plads, skal dine højttalere stå i vejen for musikken... der skal være imellem dem og mod Frontvæggen.
Jeg har selv højttalere bygget af Jens Gregersen med dyb præcis basgengivelse. Så jeg tror på ingen måde, at det skyldes højttalerne.
Et strømkabel kangive én meget stram bas eller en voldsom basgengivelse. Meget kan gøres, men få højttalere og lytteplacering trimmet ind først.
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Et billede af dit setup? Tænker en single ended Klasse A kan give dig den manglende fylde.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Jeg har også højttalere med lavt Q. Men synes ikke jeg mangler bas. Det kan også skyldes dine øvrige apparater.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.794
Antall liker
1.641
Sted
Sjælland. Danmark.
Hej Preben. Hvordan ér din stue?
Jeg tegnede selv min tilbygningen, og da jeg skulle planlægge projektet og var i den indledende fase, og det skulle være en let konstruktion, altså træ, gips med træ skelet, blev jeg advaret mod kun at bruge et lag gips, fordi det sluger en masse bas med et lag. Altid brug 2 lag gips eller krydsfiner plader og gips. Desværre har jeg kun et lag i loftet.
Jeg formoder, at det ikke er beton, mursten eller gasbeton, da det giver voldsom bas.
Jeg husker fra forskellige test, at hvis man kobler en kraftig effektforstærker på, vil selv små højttalere kunne finde på at spille dyb bas. Så en kraftig effektforstærker vil altid være godt. Ikke for at spille højt, men der er bare mere kontrol over lyden. Jeg har selv fået mine effektforstærker opgraderet med 100 watt ekstra, og det gør lyden mere dynamisk og bedre bas.
 

prebber1969

Medlem
Ble medlem
18.04.2019
Innlegg
24
Antall liker
15
hm. ting at tænke over. tak :)
Jeg bor i et gammelt klassisk sommerhus. 50 mm isolering i stuen. tag og gulv er af moderne standart, af træ med 100 mm isolering. alt er i træ.
6.30 i længden og 3,50 i bredden. bredden er ikke nok for at højttalerene kan åbne op. det sagde Jens, så det er jeg klar over og kan godt høre det.
Bryggen er en egoist højttaler. det sagde jens. og jo det er den heh
Når jeg sidder i lyttestolen og flytter den 50 cm den ene eller anden vej så høres det tydeligt og det accepterer jeg.
Kan i forklare "Q" for mig præcist for lægmand?
 

Vedlegg

L

Lassencad

Gjest
Hej
Jeg ville nok dele bassen aktivt :) Her bestemmer du selv højt eller lavt Q
Men hvis du ved at bassen har et Q på 0,25 er det sikkert meningen at basse skal være slank/tilbageholdende fra konstruktørens side.
Det er også en god ide og finde ud af om den basenhed kan klare og gengive mere/kraftigere bas
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Træ stjæler en masse bas. Havde træloft og nul bas et sted jeg boede.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Prebber jeg har et hav af forstærkere. Du må gerne låne og lytte. Helt op til 2000 w i 2 ohm.
 

senilix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2013
Innlegg
114
Antall liker
115
Hej Preben,

Flot højttaler. Ved du hvad resonansfrekvensen er for din højttaler? Synes ikke rigtigt jeg kan se de ud af den oprindelige tråd.

Jeg burde nok ikke blande mig da jeg er ret uening med lige præcist dette med at en højttaler skal have super lavt Q. Jeg er desværre bange for dit lave Q er skyld i det du oplever. Et Q på 0.25 betyder din højttaler er -12 dB ved resonansfrekvensen. Og på grund af det lave Q vil den starte med at rulle af relativt højt oppe i frekvens. Nu er din højttaler ikke den mindste og bas enheden er monteret forholdsvis tæt på gulvet så det er ikke til at vurderer i hvilket omfang der burde være noget baffelstep kompensering.

Senilix
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Hej
Jeg ville nok dele bassen aktivt :) Her bestemmer du selv højt eller lavt Q
Men hvis du ved at bassen har et Q på 0,25 er det sikkert meningen at basse skal være slank/tilbageholdende fra konstruktørens side.
Det er også en god ide og finde ud af om den basenhed kan klare og gengive mere/kraftigere bas
Det er ligesom en del af filosofien bag Duelund højttalere. Hurtig og kontrolleret bas. Eller omskrevet præcis og defineret uden det "slaskeri" som flertallet af højttalere leverer.
 
L

Lassencad

Gjest
Det er ligesom en del af filosofien bag Duelund højttalere. Hurtig og kontrolleret bas. Eller omskrevet præcis og defineret uden det "slaskeri" som flertallet af højttalere leverer.
Ok
Men Q er jo ikke et fikseret punkt ... Men er eks 0,25 ved en bestemt frekvens
Q ændre sig alt efter frekvens
Jeg har selv lyttet til bas med højt Q der havde hurtig fast bas :)
 

prebber1969

Medlem
Ble medlem
18.04.2019
Innlegg
24
Antall liker
15
Jeg er måske blevet hjernevasket af Dali 40. har spillet på den i 25 år heh
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Ok
Men Q er jo ikke et fikseret punkt ... Men er eks 0,25 ved en bestemt frekvens
Q ændre sig alt efter frekvens
Jeg har selv lyttet til bas med højt Q der havde hurtig fast bas :)
Ok var forstærkeren klasse D?
 

senilix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2013
Innlegg
114
Antall liker
115
Det er ligesom en del af filosofien bag Duelund højttalere. Hurtig og kontrolleret bas. Eller omskrevet præcis og defineret uden det "slaskeri" som flertallet af højttalere leverer.
Jeg mener ikke dette er helt korrekt som jeg tolker det jeg har læst af Duelunds skriverier. Det er ikke et mål i sig selv at Q skal være lavest muligt, men Q og resonans frekvens for højttaler systemet skal være korrekt til det givene rum.

Men det er selvfølgelig min tolkning af hvad han skrev...

Senilix
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Hmm hvornår bliver man inviteret til at høre dit opset?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Jeg mener ikke dette er helt korrekt som jeg tolker det jeg har læst af Duelunds skriverier. Det er ikke et mål i sig selv at Q skal være lavest muligt, men Q og resonans frekvens for højttaler systemet skal være korrekt til det givene rum.

Men det er selvfølgelig min tolkning af hvad han skrev...

Senilix
Det er yderst svært at opstille betingelserne for og det kredsløb Duelund og Torben Kristiansen udviklede virkede sjældent i praksis. Det virkede på ingen måde i mit rum.
 
L

Lassencad

Gjest
Det gør du når mit musik rum er færdigt.
Lige nu er det svært at få fat i de håndværkere vi skal bruge.
Ud over det er materiale prisen steget voldsomt . Men har dog en forventning om at når vinteren banker på igen er alt på plads
Nu står mit anlæg i en stue hvor intet er optimalt men kunne ikke undvære musikken :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Det gør du når mit musik rum er færdigt.
Lige nu er det svært at få fat i de håndværkere vi skal bruge.
Ud over det er materiale prisen steget voldsomt . Men har dog en forventning om at når vinteren banker på igen er alt på plads
Nu står mit anlæg i en stue hvor intet er optimalt men kunne ikke undvære musikken :)
Det ser jeg frem til. Min søn er tømrer og kan måske hjælpe dig hvis du har brug for det
 
L

Lassencad

Gjest
Det ser jeg frem til. Min søn er tømrer og kan måske hjælpe dig hvis du har brug for det
Tak for den mulighed.
Grunden til at jeg ikke bare laver det hele selv er at Kommunen skal kunne godkende det hele ikke kun til musik rum men til beboelse :)
Så der skal forligge regninger og tegninger på alle ændringer :)
Nå tilbage til trådstarter :)
 

senilix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2013
Innlegg
114
Antall liker
115
Hej Drossel,

Dette har intet med et kredsløb at gøre. Højttaleren kan jo designes med de ønskede parametre. Men en Linkwitz-transform enten via et analogt kredsløb eller DSP kan da hjælpe.

Problemet her er det lave Q. Det er svært at omgå natur-lovene.

Senilix
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.794
Antall liker
1.641
Sted
Sjælland. Danmark.
hm. ting at tænke over. tak :)
Jeg bor i et gammelt klassisk sommerhus. 50 mm isolering i stuen. tag og gulv er af moderne standart, af træ med 100 mm isolering. alt er i træ.
6.30 i længden og 3,50 i bredden. bredden er ikke nok for at højttalerene kan åbne op. det sagde Jens, så det er jeg klar over og kan godt høre det.
Bryggen er en egoist højttaler. det sagde jens. og jo det er den heh
Når jeg sidder i lyttestolen og flytter den 50 cm den ene eller anden vej så høres det tydeligt og det accepterer jeg.
Kan i forklare "Q" for mig præcist for lægmand?
Prebber, hvis du sætter dine højttalere ud i haven i et telt, vil du mangle bas, og hvis du sætter dem ind i et mindre betonrum vil du have mange problemer med at styre bassen.
Du har et ældre sommerhus, og hvis ikke væggene er stærkt konstrueret, vil væggene sluge en masse bas. Du skal kunne lukke en dør til rummet, uden at væggen bevæger sig. Kan du det?
Væggene bør være i to lag. Er de det?
Du skal være glad for at du bor i et træhus, da det har en bedre lyd end beton, mursten eller gasbeton.
Du oplever nok, at hvis du står uden for dit hus, at du hører en masse musik.
Dennis Foley fra Acoustic Fields anbefaler at man bruger 2 lag krydsfin'er i 3/4 tommer tykkelse. Samt træskelet minimum 15 cm. Du kan søge på ham.
Jeg håber at du kan bruge det.
 

prebber1969

Medlem
Ble medlem
18.04.2019
Innlegg
24
Antall liker
15
Prebber, hvis du sætter dine højttalere ud i haven i et telt, vil du mangle bas, og hvis du sætter dem ind i et mindre betonrum vil du have mange problemer med at styre bassen.
Du har et ældre sommerhus, og hvis ikke væggene er stærkt konstrueret, vil væggene sluge en masse bas. Du skal kunne lukke en dør til rummet, uden at væggen bevæger sig. Kan du det?
Væggene bør være i to lag. Er de det?
Du skal være glad for at du bor i et træhus, da det har en bedre lyd end beton, mursten eller gasbeton.
Du oplever nok, at hvis du står uden for dit hus, at du hører en masse musik.
Dennis Foley fra Acoustic Fields anbefaler at man bruger 2 lag krydsfin'er i 3/4 tommer tykkelse. Samt træskelet minimum 15 cm. Du kan søge på ham.
Jeg håber at du kan bruge det.
Hej Igen Sven :)

Der er kun 50 mm isolering i stuen og væggene står ikke stille når jeg lukker en dør. Gulv og loft er okay, men væggene er bestemt ikke.
Jeg har ikke haft problemer med mangel på bas før i min stue, og har spillet på en del forskellige højttalere i den tid jeg har boet her.
Men det kan være at det problem jeg har nu, netop slår igennem da Bryggen er den højttaler med suverænt lavest Q jeg har spillet med her i sommerhuset.
Jeg har planer om at efterisolere ydervægge og udbygge, sådan at min stue kommer op på min. 30 m2. men der går mindst et år før jeg starter på det projekt, så må jeg leve med situationen indtil da.
 

senilix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2013
Innlegg
114
Antall liker
115
Hej Preben,

Vægge som ikke er hårde såsom mursten og beton kan til en vis grad virke som bas-absorber. Men du svare jo egentlig selv på dit spørgsmål. Du skriver ar du ikke har haft problemer med bas før i din stue. Og at din nuværende højttaler er den med suverænt lavest Q du har spillet på og nu oplever du at du mangler bas og fylde i nedre mellemtone.

Som jeg nævnte tidligere i tråden så er det lave Q dit primære problem. Et så lavt Q vil resulterer i at din højttaler begynder at rulle af ved en ret høj frekvens som kunne være 200 Hz. Hvis vi kendte resonansfrekvensen på dit bas system så ville det være muligt at tegne en kurve over forløbet.

Senilix
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Sæt dem tættere på bagvæggen. Så får du også mere plads. Forstærkeren sætter også sig aftryk på basgengivelsen. Jens mener din forstærker stort set er tom indeni?
 

senilix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2013
Innlegg
114
Antall liker
115
Sæt dem tættere på bagvæggen. Så får du også mere plads. Forstærkeren sætter også sig aftryk på basgengivelsen. Jens mener din forstærker stort set er tom indeni?
Det er efter min mening et dårligt råd. Hvis du flytter højttaleren tættere på bagvæggen vil refleksionerne fra bagvæggen komme meget tæt på den direkte lyd fra højttaleren og derved degraderer perspektivet.

Og igen! Dette har intet med forstærkeren at gøre. Jeg forstår ikke at der ledes efter alle mulige andre grunde til Prebens problem når nu elefanten står midt i rummet? Preben skriver han ikke har haft dette problem tidligere.

Senilix
 

Modifix

Bransjeaktør
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
261
Antall liker
510
Og jeg sidder selvfølgelig inde med viden som jeg ikke må videregive til/i denne begrænsede offentlighed.
Heller ikke i et norsk drevet forum.
EU's GDPR-direktiver står solidt i vejen.
Hav nu en god debat.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Din forstærker Prebber? Ser squ lidt sølle ud.
 

senilix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2013
Innlegg
114
Antall liker
115
Og jeg sidder selvfølgelig inde med viden som jeg ikke må videregive til/i denne begrænsede offentlighed.
Heller ikke i et norsk drevet forum.
EU's GDPR-direktiver står solidt i vejen.
Hav nu en god debat.
Huha, nej. Det kan vi ikke have. Vi skulle nødigt have Margrethe på nakken. Hun har ellers travlt nok med Google og facebook som i den grad fortjener det.

Det undre mig dog at du ikke kunne komme med noget mere konstruktivt. For jeg finder det lidt underligt at Preben finder det nødvendigt at indhente råd på dette forum når du måske har løsningen på Prebens problem.

Senilix
 

Modifix

Bransjeaktør
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
261
Antall liker
510
Måske du bare skal læse lidt sidst i den oprindelige byggetråd, om hvad Prebber syntes om sine højttalere dengang?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.794
Antall liker
1.641
Sted
Sjælland. Danmark.
Hej Igen Sven :)

Der er kun 50 mm isolering i stuen og væggene står ikke stille når jeg lukker en dør. Gulv og loft er okay, men væggene er bestemt ikke.
Jeg har ikke haft problemer med mangel på bas før i min stue, og har spillet på en del forskellige højttalere i den tid jeg har boet her.
Men det kan være at det problem jeg har nu, netop slår igennem da Bryggen er den højttaler med suverænt lavest Q jeg har spillet med her i sommerhuset.
Jeg har planer om at efterisolere ydervægge og udbygge, sådan at min stue kommer op på min. 30 m2. men der går mindst et år før jeg starter på det projekt, så må jeg leve med situationen indtil da.
Hej igen Pepper. Når du skal bygge til så gør det rigtigt med en kraftig trækonstruktion 20 cm og så Rockwool imellem. Ikke noget med at bruge metal stænger. Gips og krydsfiner. Ikke kun gips da det giver en hård lyd, men klart bedre end beton, mursten og gasbeton. Jeg har erfaring med at gøre et rumstørre og fjerne gasbeton. 😀
Når din væg bevæger sig, giver det en absorbering af bassen.
Har du fundet den præcis lytteplads? I et rum er der udfasning af bassen, og sæt noget bastungt musik på og gå rundt og lyt til musikken. Bassen vil nogle steder være for bastung og andre steder være lig nul. Det er ikke højttalerenes skyld. Lyttestol og højttalernes placering er det vigtigste at få gjort.
Jeg er sikker på, at Jens Gregersen har gennem lyttet de højttalere før aflevering. Jens Gregersen er heldigvis meget grundig med det meste.
 

senilix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2013
Innlegg
114
Antall liker
115
Måske du bare skal læse lidt sidst i den oprindelige byggetråd, om hvad Prebber syntes om sine højttalere dengang?
Og du mener at Prebens indlæg fra 2020 i den oprindelige tråd ændre noget? I denne tråd skriver han jo ikke at han er utilfreds med højttaleren, men spørger om råd til at prøve og løse noget han synes mangler med de nye højttalere.

Det er der så forskellige bud på.

Senilix
 

prebber1969

Medlem
Ble medlem
18.04.2019
Innlegg
24
Antall liker
15
Sæt dem tættere på bagvæggen. Så får du også mere plads. Forstærkeren sætter også sig aftryk på basgengivelsen. Jens mener din forstærker stort set er tom indeni?
Hej Ja. Tom indeni. det kan jens godt lide ar "drille" mig med hir Kender ikke resonansfrekvensen. Måske Modifix kan byde ind?
Og jeg sidder selvfølgelig inde med viden som jeg ikke må videregive til/i denne begrænsede offentlighed.
Heller ikke i et norsk drevet forum.
EU's GDPR-direktiver står solidt i vejen.
Hav nu en god debat.
Gå du bare til den Jens hehe
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det som Duelund baserte seg på i tillegg til lav Q, var en Linkwitz Greiner Q-kontroller for å tilpasse resonansfrekvens og Q til rommet. Uten dette (eller sub med aktiv deling) blir høyttalerne temmelig blodfattige i de fleste rom. Dette fikser du ikke med å bytte ut forsterker.

Den enkleste måten å få til dette er å sette inn en MiniDSP 2x4HD mellom pre og effektforsterker og knotter inn en Linkwitz Transform i denne.

Evnt, så bytter du ut preamp med en MiniDSP SHD med tilhørende målemikrofon, og så kjører du Dirac romkorreksjon på hele greia. Du fikser ikke alt av romproblemer med dette, men forskjellen er påtakelig.

Johan-Kr
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Jeg har højttalere med tilnærmelses ligeså lavt Q. Synes ikke jeg mangler bas med den rigtige forstærker. Alle mine forstærkere lyder forskelligt. Det kan bl.a tilpasses med at eksperimentere med indgangsimpedans er og eksperimentere med farvning ved valg af forskellige fabrikater af modstande. Tantaler til bestemmelse af indgangsimpedans kan gøre underværker. Vishay er bare egnet i serie med signalet og aldrig parralelt over indgangen etc. Jeg har prøvet sådan en equalizer du omtaler og den gav intet hos mig. Det er vist 20 år siden jeg prøvede
 
Topp Bunn