Dual 701, trenger hjelp!!!

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Har Dual 701 som ikke vil spore v 1.25 gram (Shure V15III og II).

I manual står det at om arm går utover ved 0 gram , så er antiskating feil...

Arm går kraftig utover v 0 gram, og "skipper" plate (som v hakk i plata) på 1.25 gram.
Må opp i ca 2.5 gram for å spille plate..

Noen tips/råd?

Motvektsloddet er løst inni plast , skal det være sånn?

Antiskating-skive kan dreies flere ganger rundt. Er denne defekt?

(På 1229 stopper den v. 3 gram)

Takknemlig for råd...
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Takk for svar, fant manualer på vinylengine.com, men ikke lett å bli klok på dette.

Har justert den på nytt, og får den til å spille nesten en LP på 1.25 gram.
Kjøpte denne fra Tyskland. Var bra innpakket...

Hadde vært fint om noen med erfaring med 701 kunne gi et tips..

Virker jo rart at antiskating kan vris rundt og rundt...

I motsetning til 1229 som har en skala hver vei for konisk (rød) og elliptisk stift.

Så har denne dobbel skala til høyre , pluss en til venstre merket CD4...
Noen som vet hva dette betyr?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Det er riktg at du kan dreie antiskating helt rundt. Skader ingenting. CD4 skalaen er der for quadro-nåler som det kom noen av på midten av 70-tallet. Det var skarpe slipninger som krevde spesiell antiskating.

Hvis du bruker konisk eller vanlig elliptisk stift så vil jeg bare stille skating etter boka og ikke bry meg. Ikke så kritisk.

Ved riktig skating skal armen stå stille og ikke vandre. Du må ha en plate uten riller og så kan du justere deg til riktig skating. Begynn ved 0 i skating og øk på til den vandrer utover. Deretter skrur du tilbake så den stopper å vandre.

Se ellers her:
http://www.hifi-forum.de/viewthread-26-2091.html
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.665
Antall liker
3.366
huildra57 skrev:
Motvektsloddet er løst inni plast , skal det være sånn?
Nei, det skal ikke være slik. Dual 701 har en 2x antiresonator motvekstlodd. Dette betyr at du har to lodd hvor det ene er opplagret på en fjær inni plasthylsa. Fjæra er et ett svakt punkt som ofte blir ødelagt under transport dersom man ikke pakker rett eller er sikret med skrue i enden. Løsne forsiktig på plastlokket (er limt) og sjekk. Dersom fjære er ødelagt kan du finne en erstattning ved å ta fra ett rullemålband. De har en lang fjær inni som kan maskineres til. Dual 701 spiller ikke bra med ødelagt lodd.

Dual 701 spiller veldig bra når den er korrekt innstillt og iorden, mener nå jeg.

:)
 

ROS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
261
Antall liker
373
Torget vurderinger
2
Hedde skrev:
Dersom fjære er ødelagt kan du finne en erstattning ved å ta fra ett rullemålband. De har en lang fjær inni som kan maskineres til. Dual 701 spiller ikke bra med ødelagt lodd.
Been there, done that. Det er kanskje ikke fullt så enkelt likevel:
Den originale fjæra er gjerne avstemt ift frekvens (anti-resonator). Min DIY fjær har helt sikkert sin(e) tilfeldige resonansfrekven(ser) den også. ::)

Så kan man spørre seg hvor kritisk dette er i forhold til akkuart denne fjæra og dens funksjon? Jeg biller meg inn at det nok har relativt stor betydning, men har ikke gjort noen videre innstats for å finne svar.
Jeg har forøvrig plassert min 701 på "Death Row", da jeg har funnet at også lagrene i armen er passelig krasafaren.

Just my $0,02
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Ta vare på motor & styring, og bygg ny spiller på delene selv...og sett på en skikkelig arm!

Arne K
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.665
Antall liker
3.366
solbin skrev:
....Det er kanskje ikke fullt så enkelt likevel:
Den originale fjæra er gjerne avstemt ift frekvens (anti-resonator). Min DIY fjær har helt sikkert sin(e) tilfeldige resonansfrekven(ser) den også. ::)

Så kan man spørre seg hvor kritisk dette er i forhold til akkuart denne fjæra og dens funksjon?
Du er absolutt inne på noe her og har ikke prøvd dette selv ennå. Har en ødelagt på vent i tilfelle jeg må reparere.
Jeg har tenkt at det kansje kan sammenlignes litt med en fiskestang med en svært tung sluk på. Da har aksjon i stang mindre å si, men fortsatt har den noe å si. Jeg tror kansje man må prøve å treffe sånn rimelig iallefall. Det er jo bare å prøve. Resonansfrekvenser som er aktuelle ligger på rundt 10 hertz. En ubelastet fjær har ikke 10 hertz selv i orginal utgave. Har dette noe å si...jeg tror det.

Og armen med antiresonator og dynamisk VTA er verd å bruke. Det er mange gode pickuper som står godt til denne. For shure.

:)
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Takk for respons her og på PM.
Noen mener loddet skal være løst og at dette e r noe av anti-resonans systemet.....

Noen som har 701, og kan beskrive "vandring" på lodd ?

Lenco L-75 har jo noe av samme opphenget, med vaier inni arm...

Kanskje lodd fra 1229 kan passe om fjøra er for myk ???

Fikk strammet loddet en del ved å vri på pinnen som stikkes i armrøret.

Vatret opp spiller bedre og den spilte hele plata fint...

Så dro jeg på hytta, så videre utprøving får vente...

Har NOS Usa stifter til Shure V15III pluss N91ED så har ikke tenkt å ødelegge spilleren....

Har brukt 1229 men den må brekkes opp motor på for smøring ( bråkes som et vårlig fuglereir...)

Takk igjen for respons :)
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Vandring på lodd? Vel,litt rart å svare på,men jeg prøver.Det skal henge løst,men dog fast nok til at det ikke berører plasten det er innkapslet i.Idellt skal det henge noenlunde rett ut,men jeg har funnet ut at det ikke betyr noe om det tilter litt ned.Noe det er rart om det ikke gjør etter snart førti år.Det skal altså "vandre".Det er litt av vitsen,men det skal selvfølgelig holde seg i ro under avspilling.Vandringen du nevner antar jeg betyr vandring under påvirkning av hendene dine...?
Om loddet derimot tilter såpass mye ned at det har kontakt med bakkant arm i underkant,og i forkant,under fjæra;så må noe gjøres.Det er kun selve fjæra som skal utgjøre kontakt mellom arm og lodd.
Antiskating kan,som nevnt før dreies rundt og rundt.Den begynner bare på nytt etter en omdreining.
Noen nevnte at armer er en svakhet på 701,og la gå;den er nok den svakeste delen på denne spilleren,men det betyr ikke at den er dårlig,og langt derifra!Den største svakheten er nok at den SER billig ut! Den er utpreget lettvekts,og krever dedikerte lettvekts Puer,med dertil nåler.Vintage Shure er nevnt som de optimale nålene til denne,men jeg er nok litt delt i den påstanden.Den takler fint nyere nåler,og er ikke spesiellt kresen,bare de er utpreget lettvekts.Mine innvendinger i mot vintage Shure går på at de ,etter min mening takler dårlig en del nyere innspillinger,og kanskje da særlig typisk åttitalls...,men det er lov å være uenig-selvfølgelig.
Nye signalkabler trekker heller ikke ned,for å si det sånn.
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
takk igjen:)
Spiller mest 70 talls og nye lp .
1229 m nos 91 spiller veldig likt denon Dcd s 10.(analog lydenede cd) Har òg sme m v15mk3 som er bra. Prøvd ortofon om 30 som var spinkel.
Forslag til andre pu . Gjerne mc OG som er bra i disse lette armer ,,?
Forslag til bedre armer og pu til thorens eller lenco drivverk.?
Noen som har prøvd at oc 9 ?
 

Jan_N.

Medlem
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
7
Antall liker
0
Skjønner godt at stiften ikke sporer godt med et innerlodd som ligger løst.

Som nevnt tidligere i tården kan fjæra til innerloddet skiftes, man må da lage ei ny fjær. Emne til ny fjær kan man ta fra målebånd eller om det er en urmaker i nærheten som har fjærstål i forskjellige tykkelser.
Har selv skifet fjær på min 701, det var litt prakk, og stivheten i fjærstålet er nøye.
Hvis du skal gjøre dette er jeg nesten sikker på at du må lage noen fjærer før det blir bra nok.

Jan N
 

Vedlegg

ROS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
261
Antall liker
373
Torget vurderinger
2
Jeg er interessert i hvordan du kom fram til riktig stivhet. For min del brukte jeg fjærstål fra et 20-kroners Biltema målebånd, og var fornøyd når jeg fikk loddet til å henge vannrett uten å sige ned. Det dingler jo fint bak på armen, men jeg har egentlig ingen formening om det fungerer korrekt. Stivheten på fjærstålet blir vel avgjørende for resonansfrekvensen(e) til loddet.
Hva er funksjonen til loddet? Det må vel være å absorbere veldig lavfrekvent energi fra f.eks ujevne plater ???
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.665
Antall liker
3.366
solbin skrev:
Hva er funksjonen til loddet? Det må vel være å absorbere veldig lavfrekvent energi fra f.eks ujevne plater ???
Antiresonatoren skal virke på lave frekvenser fra chassis/oppheng og fra tonearm/pickup som vist i vedlagte kurver fra brukermanualen til 701. Om fjæra dirrer med "noen hundre" hertz når den er ubelastet har etter min mening mindre betydning.

Ujevne plater er nevnt. Dette tas hånd om av den dynamiske VTA'en (fjærbelastet innstilling av VTA, ikke statisk lodd som vil gjøre VTA varierende ved ujavne plater).

:)
 

Vedlegg

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Fint med god respons :)

Kan dere som har byttet fjæra beskrive hvordan dere åpner plasten som er rundt loddet og gjerne litt om
videre mekking..... mitt henger ca 1mm fra plast.

Den skruen i bakkant av loddet,oppe. Noen som vet hva den er til ?

Har nå satt på lodd fra min bråkete 1229, og 701 spiller fint m N 91ED, Nos,Usa.via TR 1000 til NaimXS 0g på Denon PMA S-10 (mm/mc).

Har og prøvd en slik PU nå på Thorens 150 mk II, med tung arm, og det spiller forbløffende...

Som Svalander har sagt, prøv...., dette med tunge og lett armer er en omdiskutert teori.
Jamnfør DL103 i SME imp (6gr eff masse m fast shell, og 9 gr m løst shell om jeg husker riktig).

Mvh halvgammal vintage entusiast :)
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.665
Antall liker
3.366
Hei :)

Skruen i bakkant tror jeg er en transportsikring (uten å være 100% sikker). I utskrudd posisjon vil den sikre loddet ved å være låst til senterhullet i plasten. I innskrudd posisjon vil den ligge ann mot fjæra men dette skulle ikke ha noen betydning annet enn eventuellt å "vatre opp" loddet.

Plasten skal du klare å lirke/bryte opp. Den er som en kopp over loddet.
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Jeg sier hjertelig takk for hjelp og bidrag i diskusjon :)
 
Topp Bunn