Dual 1225

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Hei!
Dette kommer fra en Vinyl newbie, så den minste ubetydelige hjelp og tips er velkommen ;)
Jeg har i dag en Dual 1225 på en NAD PP2 Riaa. Ikke verken dyrt eller nytt, men som en inngangsbillett til Vinyl har jeg lyst å få denne til å spille uten den buringen som finnes i lyden i dag. Buringen er en slags jordingsstøy når armen senker seg ned på platen og når den spiller. Men det er litt av og på også, men aller mest på :S

Akkurat nå står hele anlegget, inkludert platespiller og riaa ujordet. Det er ikke "intern"-jording mellom platespiller/riaa og resten av anlegget.

Dette har jeg prøvd:
Jordet alle komponenter, jordet alt bortsett fra riaa/platespiller, jordet bare riaa/platespiller, jordet bare riaa, jordet bare platespiller, internjording mellom platespiller og riaa (dette har gitt best resultat, men bare markant).

Da jeg kjøpte spilleren var det DIN kontakter, men selger byttet til RCA for meg. Jeg har sjekket det lille jeg kan internt i spilleren. Altså atledninger ikke er løse, eller ligger med overledning osv.

Noen ideer om hva jeg kan prøve?
Siden det inni selve spilleren ser ut til å være greit, så kanskje det kan være noe med det som ligger defra og ut til arm/pickup/nål?
Ble foreslått å bytte pickup uansett fra denne kan være morken hvis den er gammel. Vil denne kunne gi slike symptomer?

Har ikke penger til å kjøpe noen anner spiller for øyeblikket, så må prøve alle triks med den jeg har ;)

Espen

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
En del av problemet kan godt ligge i pickupen du bruker, skjønt det nok er en annen feil også, et eller annet sted, selv om det høres ut som om du har forsøkt det aller meste. Uansett - for en tid tilbake var jeg nødt til å skjøte kabelen fra spiller til forforsterker og hadde da en smule jordingsbrum. Ikke plagsomt og ikke hørbart ved spilling, men tilstede når det ellers var tyst. Så testet jeg et par Shure pickuper og brumen ble direkte uutholdelig og overdøvet nærmest musikken ved normalt volum. Exit Shure, problem gone. Med andre ord ville jeg ha forsøkt å låne en annen pickup (enten du bruker en Shure eller ei) for å se hva, om noe, det gjør med problemet. I tillegg kan du kanskje trekke en skjøteledning fra en jordet kontakt og se om det gjør noen forskjell.

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Takk for svar. Det står på Shure M75 og Shure nb71, så dette kan nok har noe med saken å gjøre. Hvilken pickup kunne ejg prøvd i stedet for Shure'en da?
Ellers er RCA kablingen av den litt kjipe sorten. Nettledningen som er satt på går jo inn gjennom samme hullet som signalkabelen. Altså paralellt, så dette kan vel også ha noe å si? Jeg byttet ut strømledning med en tjukk en fra Eltek til rundt 200,- meteren, men husker ikke om den er skjermet.

Espen

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Jeg ville vel først ha prøvd en billigst mulig pickup av nesten hvilket som helst merke, bare for å se om det faktisk er der (en del av) problemet ligger. Jeg er ikke veldig kjent med utvalget av MM pickuper, men en billig Ortofon kanskje? Ellers ville jeg absolutt skiftet til en skjermet nettledning om den ikke har skjerm, fortest mulig faktisk. Når det er gjort burde kvaliteten på RCA kabelen ha mindre å si, i alle fall i forhold til brum eller ikke brum.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Shure M75 passer bra på denne spillern. Har hatt komboen selv. Jeg syntes imidlertid at Ortofon M20E (dual brandet med dual feste) spilte bedre på denne.. :D

Om jeg ikke husker feil så var det slik at M75 sin jording sitter på en metallplate slik at du må dytte kontakten bakpå pickupen helt inn så den også treffer denne plata.

Hadde litt problemer med jord i denne selv en gang. Blir det sterkere om du tar på armrøret, pickupen eller metallet på toppen av spillern (kassa)? Kan være en liten ledning som er løs f.eks..

Edit: Lurer på om jeg ikke har en Ortofon OM 5E liggende her. Den kan du få i såfall, så du får testa om det er pickupen det står på. :)

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
De KAN være litt kilne på jordbrum,men du har gjort alt det du skal,så jeg tipper at forrige taler har et poeng.Kontaktflata/kontaktpolene mellom headshell og arm må ha absolutt kontakt før det blir brumstille. Har også vært borti at kontaktene på headshellet har brutt kontakten etter mange år,og da må du finne et i reserve.
At jordbrum skulle være typisk for vintage Shure PUer stemmer overhodet ikke.Da må det i så fall være snakk om en utrolig dårlig match med spilleren.Dual/Shure kombinasjonen er helt problemfri under normale omstendigheter.

Ikke toppmodellen akkurat,men den spiller i alle fall ringer rundt en vanlig Rega Planar,bare for å ta et rimelig eksempel.En finfin spiller for den som spiller bare litt vinyl i ny og ne,og som ikke vil legge mye penger i det.
Mvh Rune :)

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Pengvim skrev:
Shure M75 passer bra på denne spillern. Har hatt komboen selv. Jeg syntes imidlertid at Ortofon M20E (dual brandet med dual feste) spilte bedre på denne.. :D

Om jeg ikke husker feil så var det slik at M75 sin jording sitter på en metallplate slik at du må dytte kontakten bakpå pickupen helt inn så den også treffer denne plata.

Hadde litt problemer med jord i denne selv en gang. Blir det sterkere om du tar på armrøret, pickupen eller metallet på toppen av spillern (kassa)? Kan være en liten ledning som er løs f.eks..

Edit: Lurer på om jeg ikke har en Ortofon OM 5E liggende her. Den kan du få i såfall, så du får testa om det er pickupen det står på. :)
Takk skal du ha. Jeg skal først se hva jeg kan finne ut på det jeg allerede har. Har aldri tatt av pickup eller gjort andre ting på hele den eksterne delen av spilleren, så det står for tur i løpet av dagene...
Veldig konstruktiv og gode tips dere har gitt, så kommer tilbake så fort jeg har sjekket litt nermere..

Espen

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Da var det gjort. Sjekket at nålen stod helt inne i pickupen og at pickupen har god kontakt i armen. Det ser ut til å hjelpe, men er ikke perfekt. Ser ut til at kontaktpunktene på selve festet på armen er litt slitt eller slitent. Altså kopperet (eller hva det nå er) er litt mørkt. Akkurat som det har erodert eller tilsvarende.
Prøvde å rense med litt sprit, men ikke noe kom av.

Satte alt på igjen, og spiller nå Erik Satie som krever vanvittig fin lyd for at man ikke skal høre noe ulyder. Hvis jeg skrur opp en del på forsterker så hører jeg brummen godt, og jeg ser elementene står å dirrer litt i høyttalerne. Normalt sett så beveger ikke ikke elementene seg i det hele tatt når jeg spiller musikk (synlig i allefall). Selv på ganske høye volum.

Kanskje jeg kunne fått lånt eller kjøpt den Ortofon pickup av deg Pengvim, for å teste?

Føler at jeg er på rett vei nå. Har 40 klassisk plater som enda er uhørt fra fretex og lignende :)

PS!
Stemmer det at det laget lit tmer brumm når jeg tok på armen eller da den slo ned på platen. Så det er nok kontaktflatene som er litt i ulage. Hvis det skulle være nødvendig å skifte den delen av kontaktflatene som er på armen, må jeg bytte hele armen da? Det er jo mye mikk inni der med små ledninger som ikke er så alt for lange. ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
lurer skrev:
PS!
Stemmer det at det laget lit tmer brumm når jeg tok på armen eller da den slo ned på platen. Så det er nok kontaktflatene som er litt i ulage. Hvis det skulle være nødvendig å skifte den delen av kontaktflatene som er på armen, må jeg bytte hele armen da? Det er jo mye mikk inni der med små ledninger som ikke er så alt for lange. ;)
Tyder vel på at armen er dårlig jordet. Du kan jo også eksprimentere litt med en ledningsstump fra arm til f.eks. jordingsskruen på riaa-trinnet.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Dette kalles rumble, og er støy fra drivverket. (Typisk for 1225 og lignende) Det er mellomhjulet som sender støy når det ruller mellom motor og tallerken. Motorens 50 hz vibrasjoner går via hjulet til tallerkenen og inn i pu. Du blir ikke kvitt det, men du kan redusere det. Hvis du har høyttalere/forsterker som gir mye i 50 hz området så vil dette forsterke problemet. Om du skrur opp basskontrollen eller bruker "loudness" vil du forsterke problemet.

1225 gir ellers ikke plagsom rumble om anlegget er nøytralt i frekvensene under 100 hz.

Behold Shure pu, bedre pu til 1225 får du ikke. Prøv å flytte høyttalerene, det kan være at plasseringen du har gir forsterkning av frekvenser i "feil" område.

1225 er ellers en god spiller, spesielt med Shure pu.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Når det brummer av at han tar på armen så er ikke det rumble. Sikkert et kabelbrudd på armjord, jeg hadde akkurat samme problem med min en stund.. Det at det kommer during med pu nede på plata er sikkert rumble ja.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Han skriver at brummingen kommer når pu senker seg ned på plata. Da må det være rumble.

Du beholder jordingen korrekt ved bytte til rca på denne.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Han skriver at brummingen kommer når pu senker seg ned på plata. Da må det være rumble.
Det også ja. Og som sagt har jeg hatt akkurat samme symptomer selv. Mener å huske at det var et sted det var litt dårlig kontakt på jord ved armbasen. Ikke signaljord altså. ;)

lurer skrev:
PS!
::)

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Det ble som sagt ganske mye mindre støy nå etter jeg tok ut PU og satt den inn igjen.
Høyttalerne spiller veldig sterk bass fra 20 hz og oppover, og rommet er litt for lite til disse. Skulle egentlig hatt 30m2. Dette sammen med forsterkerkombo gir nok ekstra forsterkning i det gitte området hvis det er denne Rumble som er problemet.
Selv er jeg litt i tvil.
Satser først på å teste Ortofon PU og så videre og se hva som kan gjøres med kontakter på arm eller lignende. Eventuelt også jorde armen ned til riaa som foreslått. Uansett er det mye bedre allerede faktisk :)

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Har lyttet litt til og det virker som det noen ganger er mer støy enn andre ganger. Nå feks er det mer støy enn brumm, og selv om det ikke er noe plate på spilleren og spilleren står "idle" så er det støy i både bass og diskantelementet. Delefrekvens er på 2500hz så støyen må ligge delvis over det og delvis under. Skrudde ganske høyt på volumet og ingen antydning til at basselementet beveget seg som sist. Virker som det er mer høyfrekvent.
Prøvde å pirke borti armen, men det gjorde ikke noe utslag. Trykker jeg litt på selve basen der tallerken ligger på er det ørsmå forskjeller i støyen, men det er vel bare normalt? Den er jo fjæret i forhold til kabinettet så det bør jo gi litt utslag på en eller annen måte regner jeg med..

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Prøv å ta på skruene på topp-plata eller "basen". Da fikk ihvertfall jeg kraftigere støy den gangen jeg hadde trøbbel. :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Fukt en bomullspinne med rødsprit og rens inni shellet der de små kontaktene på pu-sleden trykkes inn.

Hmmm, -er visst prøvd...

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Gjest skrev:
Fukt en bomullspinne med rødsprit og rens inni shellet der de små kontaktene på pu-sleden trykkes inn.
Gjorde det tidligere, og det ble nok litt bedre. Om det var fordi jeg tok ut PU og inn igjen eller om det renset vet jeg ikke. Uansett venter jeg på Ortofon PU for å se hvordan den låter. Har levd uten platespiller så lenge nå, at noen dager til går fint hehe.
Oppdaterer tråden hvs jeg skulle finne energi nok til å prøve det før PU'en kommer. Akkurat nå er det sofatid ;)

L

laban

Gjest
Hei

Testet en vanlig rca kabel tara labs spectrum 1A på phono på morro ,det funket ikke i det hele tatt bare brum støy det var bare å bytte tilbake til phono kabal.
Ja jeg hadde jordet(hehe)Det skal sies at det ble brukt mc pick-up med o,5mv ut.
Den mc kablen jeg bruker har en motstand på 40 ohm.

Laban

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
laban skrev:
Hei

Testet en vanlig rca kabel tara labs spectrum 1A på phono på morro ,det funket ikke i det hele tatt bare brum støy det var bare å bytte tilbake til phono kabal.
Ja jeg hadde jordet(hehe)Det skal sies at det ble brukt mc pick-up med o,5mv ut.
Den mc kablen jeg bruker har en motstand på 40 ohm.

Laban
Bare så jeg ikke detter helt av nå, og med fare for å høres helt newbie ut :D
Slik har jeg det nå: Vanlig skjermet RCA fra forsterker til RIAA, og så er det loddet på en phonokabel fra platespiller som går ned til RIAA med RCA plugger også. Er ikke RCA og Phono i grunnen likt? Regner med at den kabelen som ble satt på i stedet for DIN av selger er en Phonokabel i allefall. Er det impedansen som er forskjell fra en RCA?
Kan noen vennligst klare opp ::)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Phono er vel mer et slengnavn for RCA, er det ikke? ;)

RCA står ihvertfall for Radio Corporation of America, for det var de som fant på denne pluggen.

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Pengvim skrev:
Phono er vel mer et slengnavn for RCA, er det ikke? ;)
Var det jeg tenkte også. Men ble i tvil da laban kom med sitt innspill :)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det er bare veldig veldig viktig å ha godt skjermet kabel fra platespillern. Kan jo hende han satte den feil vei også. ;)

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Man vet jo ikke hehe. Han virket som en vinyl veteran deluxe, men ikke nødvendigvis en hifi-freak. Selger spillere på finn støtt. Nå akkurat en Lenco L78. Vet ikke hvordan den er i forhold til min.

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Da var Ortofon PU'en kommet. Eneste jeg har fått til med den er en kraftig brum i begge kanaler :)
Dette er den samme brum jeg hadde før jeg tok bort jording på alt utstyr. Kan det være at ekstern jording eller jordingskombinasjoner mellom utstyr kan hjelpe? Det var jo ikke slik på Shure PU'en.

Har koblet ledningene på samme måte som den var på Shure (sett rett bakfra med nålen ned):
Venstre oppe: Hvit
Høyre oppe: Blå
Venstre nede: Grønn
Høyre nede: Rød

De små ledningene på selve DUAL TK123 huset er litt slitte, så jeg lurer på om jeg ikke skal kjøpe en ny fra Svalander.
Ellers ble det foreslått at kanskje Sort jord fra armen og ned på signal kan være noe galt med?

Begynner å miste motet i forhold til hva jeg kan gjøre selv på denne spilleren. Er ikke villig til å bruke så vanvittig mye penger på en spiller av denne modellen heller. Samtidig finnes det ikke penger til en ny spiller ;)
Tips?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Brumproblemet har sannsynligvis med kontaktene å gjøre. Dual-shellene er ikke like med det. Jeg har noen shell som ikke kopler riktig og andre som er gode. Sjekk at fjærene går helt ut og har myk fjærende vandring.

Ellers er det vel rensing som gjelder.

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Gjest skrev:
Brumproblemet har sannsynligvis med kontaktene å gjøre. Dual-shellene er ikke like med det. Jeg har noen shell som ikke kopler riktig og andre som er gode. Sjekk at fjærene går helt ut og har myk fjærende vandring.

Kan det være da at alt er "opp-ned" i forhold til det rette skjema for tilkobling? Kobler jeg tilbake Shure'en så gir den det opprinnelige resultatet, så der stemmer nok koblingene. Tror nok likevel et nytt Shell vil gjøre godt. Stoler ikke helt på de koblingene mellom ledning og selve shellet, samt mellom ledning og sko som skal inn på PU.
Bra det er helg så jeg kan teste mer...
Når det gjelder rensing, så får jeg ikke renset all verden. Eneste jeg kan se som kan trenge rensing er selve kontaktpunktene på holderen, som shellet skal kobles til, men har renset to ganger med sprit, og kan ikke se noe smuss som kommer av..

L

laban

Gjest
lurer skrev:
Da var Ortofon PU'en kommet. Eneste jeg har fått til med den er en kraftig brum i begge kanaler :)
Dette er den samme brum jeg hadde før jeg tok bort jording på alt utstyr. Kan det være at ekstern jording eller jordingskombinasjoner mellom utstyr kan hjelpe? Det var jo ikke slik på Shure PU'en.

Har koblet ledningene på samme måte som den var på Shure (sett rett bakfra med nålen ned):
Venstre oppe: Hvit
Høyre oppe: Blå
Venstre nede: Grønn
Høyre nede: Rød

De små ledningene på selve DUAL TK123 huset er litt slitte, så jeg lurer på om jeg ikke skal kjøpe en ny fra Svalander.
Ellers ble det foreslått at kanskje Sort jord fra armen og ned på signal kan være noe galt med?

Begynner å miste motet i forhold til hva jeg kan gjøre selv på denne spilleren. Er ikke villig til å bruke så vanvittig mye penger på en spiller av denne modellen heller. Samtidig finnes det ikke penger til en ny spiller ;)
Tips?
Hei

Han som solgte deg spilleren bør ordne opp,eller finn fram verktøy å fix selv mål kabler med ohm meter så finner du evt mulige brudd.Jeg ville loddet av den kablen selger har montert å remonter hele greia får å være sikker på at alt er som det skal. :)Prøv å legge strømkabel et annet sted ut fra spiller,det kan være den som påvirker kabel også da dem går ut av samme hull i spiller.Dumt når ting ikke funker.

Laban

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
lurer skrev:
Gjest skrev:

Kan det være da at alt er "opp-ned" i forhold til det rette skjema for tilkobling? Kobler jeg tilbake Shure'en så gir den det opprinnelige resultatet, så der stemmer nok koblingene. Tror nok likevel et nytt Shell vil gjøre godt. Stoler ikke helt på de koblingene mellom ledning og selve shellet, samt mellom ledning og sko som skal inn på PU.
Bra det er helg så jeg kan teste mer...
Når det gjelder rensing, så får jeg ikke renset all verden. Eneste jeg kan se som kan trenge rensing er selve kontaktpunktene på holderen, som shellet skal kobles til, men har renset to ganger med sprit, og kan ikke se noe smuss som kommer av..
Det jeg mener med at de ikke kopler riktig er at de fjærende kontaktene på pu-sleden ikke rekker helt inn til motkontaktene bakerst i pu - huset. Vi har vel samme diagnose på det. Jeg har ikke fått til dette, men nøyer meg med å bruke de shellene som fungerer.

jonkpaul

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
106
Sted
Solbergelva, 3057
Torget vurderinger
3
Legger inn et spørsmål i denne gamle tråden rundt Dual 1225.
Har fått meg nevnte spiller i fin stand, ble svært fornøyd da automatikken fungerte. Problemet mitt er at spilleren er stilt på 45rpm og det virker som hendelen til å bytte til 33 sitter fast. Er nybegynner i vinylværden så jeg tør ikke å bruke makt. Har den lille skruen rett ved hendelen noe med dette å gjøre?

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
det er vanlig at de stivner der. Størknet Grease. Åpnopp, og spray opp med 5|56, WD40 eller liknende, og "tving" forsiktig bevegelsen frem og tilbake. Da får du sving på det. Bruk røret på dysa, det er er mye du ikke vil smøre opp under der :)

Lykke til !

Topp Bunn