Dual 1209 med S.A.S N75 S6

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Koblet opp min "nye" platespiller i går. Den er temmelig strøken og meget pen å se på. Har satt på den nye SAS n75s6 nålen som kom i posten fra Jico i Japan, og i løpet av noen plater ble lyden betraktelig bedre.

Men, jeg er litt usikker på innstillingen av platespilleren.
For å stille inn nåletrykket har jeg satt nålevektskalaen på 0, og deretter stilt loddet på armen slik at PU'en svever et par mm over plata. Deretter har jeg stilt nålevektskalaen på 1 (SAS nåla skal ha 1,25 +- 0,25). Antiskating har jeg stilt på 1 (samme som nålevekta...?)

Problemet er at bass/mellomtoneelementet på høytaleren vibrerer mye mer en vanlig, akkurat som om det skulle vært feedback, elementet går i selvsving. Blir verre ved høyere lydnivåer. Det hjelper ikke å lukke lokket på platespilleren. Har også prøvd med litt forskjellige nåletrykk, uten effekt.
Mener platespilleren står ganske stabilt (på primitiv vegghylle).

Noen gode råd ??

PS. Kjære Høvding, jeg postet dette innlegget i vintage avdelingen først, men synes egentlig at det passer best i vinylavdelingen. Kunne ikke slette det gamle, derfor denne dobbeltpostingen :-[

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
Prøv å koble på subsonic filter dersom du har det på forsterkeren din? Hvis du ikke har vært plaget med dette problemet på andre spillere, kan det tyde på en uheldig arm/pickup-kombinasjon, men det er kanskje lite sannsynlig ettersom det høres ut for å være en myk pickup du bruker i Duals lette arm. Merkelig!

Mvh.
Ketil

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Hvis jeg var deg, ville jeg ha spurt dualistene på Alternativ Audio. De er spesialister på Dual og Shure.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Det foregår en diskusjon der nå...men ingen løsning enda.. :-/

Har sjekket arm og hus, spilleren står stabilt i vater (også platetallerken), prøvd foskjellige stifttrykk og antiskatingverdier.

Det eneste jeg kan komme på som ikke er optimalt er vinkelen på armen. Det er ikke vannrett, men heller litt ned mot pu-enden.
Tenkte jeg skulle prøve med en platematte (?), for å rette på dette.

Ett eller annet sted må det jo dannes subsoniske basslyder, som gjør at elementene svinger så mye. Hører ingenting på musikken.

Merkelige greier :p

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.119
Sted
Holmestrand
...
Problemet er at bass/mellomtoneelementet på høytaleren vibrerer mye mer en vanlig, akkurat som om det skulle vært feedback, elementet går i selvsving. Blir verre ved høyere lydnivåer. Det hjelper ikke å lukke lokket på platespilleren. Har også prøvd med litt forskjellige nåletrykk, uten effekt.
Mener platespilleren står ganske stabilt (på primitiv vegghylle).

Noen gode råd  ??
..
Når problemet øker ved høyere lydnivå er vel akustisk tilbakekobling den mest sannsynlige årsaken.
Den mest nærliggende og/eller enkleste løsningen er også ofte den riktige.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her er det nærliggende å tenke i retning av tilbakekobling,ja...En Base-plattform vil nok kunne løse problemet, og de er jo ikke så vanskelige å finne brukt,heller...Håper virkelig du finner en løsning. Lykke til.

Topp Bunn